Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Da ble det en bedre middag på Smøgen med Wok gatekjøkkenmat....Vi gjorde sikkert den vanlige nybegynnerfeilen vi, det å tro at det var ledig bord på restaurant kl 20 på en lørdag i fellesferien!

Forøvrig en sinnsyk stor mengde med flotte båter i Smøgen. Fra en pen P V48 til en megakul F Skvadron 78! Den største hadde selvsagt en stor Rib bakpå og en vannskuter på øvre plan. Men manglet kanskje boblebad?

Streamet bronsefinalen på pc-en via Ice-ruter. Fungerte tilfredsstillende. I morgen prøver vi oss på finalen!

Tak for medlidenhed. Det trengs..,

Men. Ingen er død eller har fået konstateret kræft. Det er bare min stolthed der er såret og jeg tænker konstant på hvad jeg skulle have gjort.

Men det er snart over. Sidder lige nu på Havshotellet i Marstrand og har spist, drukket og set på det svenske jetset.

Der er Nauticat træf overfor i havnen. Det er 24 grader og sol og jeg har intet at være sur over. Livet er godt. :smiley:

Digger folk med den instillingen. Men det er allikevel lov å ergre seg. Lykke til!

Ellers er vi fortsatt i Kungshamn. Har en fin bryggeplass. Vi var på den lokale restauranten her og kjøpte rekesmørbrød. Kr 149,- men det var ordentlig med reker da!

På selve Smøgen brygge var det uttapå, uttapå båter. Men også lenger inn var det koselig liv med små rorbuer og båter:

bilde

Redningsselskapet er på plass og klare:

bilde

Jeg fikk ordentlig vondt i magen når jeg leste om MajorAndy sine drev. En ting er jo kostnader, hva dekker forsikring etc. En annen ting er hvor fort galt ting kan gå...fra å ha det fint og behagelig til skader og endret ferieplan. Tenker på deg MA!

Redigert av nopain99 (see edit history)

Hatt min første kontakt med svensk bunn. Klarte jaggu meg å gå på grunn ved utseiling fra Smøgen. Gikk for nærmere den grønne staken som ligger rett utenfor kaien. Klarte å bakke av - og heldigvis ingen skader på båten. Kona fikk seg et kjempestort blåmerke på låret i sammenstøt med salongbordet. 6 bokser øl som lå under dørken punkterte, så båten luktet som en engelsk pub ett par dager. Ligger nå i Risør etter en kjempefin tur over fra Hamburgsund i går.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Gikk fra en overfyllt Tanumstrand idag til et proppfullt Strømstad. Måtte innom for å gi bikkja ormekur før retur til Kongeriket. Klokka er nå 1800 og fortsatt siger en jevn strøm av båter inn i den alerede overfyllte havna.

Hadde det ikke vært for den forb. ormekuren, ville vi ha funnet roden og freden i ei stille uthavn i stedet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tak for medlidenhed. Det trengs..,

Men. Ingen er død eller har fået konstateret kræft. Det er bare min stolthed der er såret og jeg tænker konstant på hvad jeg skulle have gjort.

Men det er snart over. Sidder lige nu på Havshotellet i Marstrand og har spist, drukket og set på det svenske jetset.

Der er Nauticat træf overfor i havnen. Det er 24 grader og sol og jeg har intet at være sur over. Livet er godt. :smiley:

Har ikke lest denne tråden på noen dager.

Det var synd MA, men som du sier; shit happens. Beundringsverdig innstilling du har og at dere nyter dagene på tross av uheldet :-)

Har du fått noen indikasjon på når Last Boat er klar for å fortsette turen ?

Selv ligger vi på Skjærhalden på 2. dagen og hopper over grensen i morgen tenker jeg :-)

Mvh. SAP

Diagnosen er stillet idag: Et sæt propeller er vredet så de er skæve. Og en aksel er skæv. Ikke andet, men det er jo også en del. Forsikringen tager det meste heldigvis, men der er jo en pæn selvrisiko. Drevet er skilt ad og hvis alt går vel, så samler de det i morgen tidlig og så er vi videre.

Ser dog blæsende ud de næste par dage heroppe, så jeg ved ikke hvor langt vi kommer. Fruen vil gerne til Lilla Bommen, men jeg skal ikke derind lige foreløbig. Og slet ikke hvis det blæser 8-10 meter som de lover i morgen og onsdag.

Propeller af:

bilde

Måling af aksel:

bilde

Drev afmonteret og i bænk:

bilde

Indmad..

bilde

I dag kom en norsk Seaco fra Tønsberg ind. Han havde haft brand i motorrummet! Lugtede svidd helt op på bryggen.

Og lige nu kom en NW 420 med IPS hvor begge øvre gearhus var havareret. Så der er altid nogle, der har det værre end en.

Idag gikk turen fra Kungshamn og til Långedrag ved Gøteborg ca 4timer i 13 knop. Her var det bøttevis med ledige plasser, kan velge bare velge og vrake. Vi hører endel tyskere her. I morgen er det barnas (og konas?) dag med besøk i Liseberg. Der har de ikke vært. Må bare finne ut av transport og sånt.

Forøvrig bøtter det ned her. Vi ankom en stund før det slo til. Ser lysglimt i horisonten nå. Utenfor Marstrand bøttet det også ned en periode men det været kjørte vi fra!

Feriestemning i båten forøvrig. Reker og Chablis er akkurat blitt fortært.

Gikk fra en overfyllt Tanumstrand idag til et proppfullt Strømstad. Måtte innom for å gi bikkja ormekur før retur til Kongeriket. Klokka er nå 1800 og fortsatt siger en jevn strøm av båter inn i den alerede overfyllte havna.

Hadde det ikke vært for den forb. ormekuren, ville vi ha funnet roden og freden i ei stille uthavn i stedet.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Fyll noe godt i glasset, rem og nyt livet. Det pleier å hjelpe.

Her oppe lader vi opp til tidenes båtparade på torsdag fk. Grunnlovskonvoien glider inn fjorden samt alle de andre, totalt drøye 250 fartøy fra nær (Storsand) og nær.

Fortsatt god seilas. Se opp for shelterdekkere!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Dere må bare komme sap_2000. Takk for god info og reiseråd i dag, hyggelig å hilse på både deg og bensin. landet i lagunen på Gluppø. Akkurat passe med båter.

Takk det samme :-) Gi en melding om du ordner deg mAIS :-)

Dere gikk såpass langt i dag, ja :-)

Vi satser på å få handlet litt i strømstad i morgen og kjøpt kontantkort til routeren så tusler vi nok sydover etterhvert, så sees vi muligens :-)

Mvh. SAP

Her oppe lader vi opp til tidenes båtparade på torsdag fk. Grunnlovskonvoien glider inn fjorden samt alle de andre, totalt drøye 250 fartøy fra nær (Storsand) og nær.

Fortsatt god seilas. Se opp for shelterdekkere!

Vi går til Slevikkilen/Hankø imorgen og videre oppover på onsdag. Kan ikke du framskynde den derre konvoien et døgns tid omlag Astor?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Da har vi også desverre fått plass på Ringen varv. Motorseilet over til Danmark på formiddagen i dag fra Klædesholmen etter ca 15 nautiske så stoppet motoren. Den var en del gammel sjø så diesel tanken fikk sikkert rotet seg skikkelig. Mistenker noe med diesel tilførsel byttet dieselfilter men får ikke pumpet fram diesel(ikke lett å bytte i 3 m dønninger).

Vi seilet tilbake til marstrand og sjøredningen bogserte oss på plass utenfor varvet så får vi håpe de har mulighet til å hjelpe oss kjapt. De hadde veldig mye å gjøre nå.

Mistenker dritt i diesel eller trøbbel med dieselpumpa.

Men Marstrand er jo ikke den verste plassen og ligge med trøbbel da.

Redigert av leopard (see edit history)

Hei.

Hvordan ordner dere det rent praktisk?

Kjøper dere tabletter på apotek (i så tilfellet hvor i Strömstad og hva koster de) og tar med til dyrlegen den han stapper de i kjeften på dyret og fyller ut og stempler i dyrepasset, eller kjøper dere tabletter hos dyrlegen?

Og angående dyrlege, hvem anbefaler dere, er det de ved systembolaget?

Vet du noe om åpningstider?

Er det bare å møte opp i åpningstiden?

Hva skal dyrlegen ha for jobben?

Tidligere har vi vært tilbake innen 28 dager, så da har vi startet 28 dagers kur hjemme og sluppet å dra innom dyrlegen i sverige. Men i år blir vi nok lenger enn 28 dager i Sverige. Så da må vi innom dyrlegen der.

Hva med Grebbestad, det burde vel være mulig å få ordnet dette der så sant en rekker til norge innen 5 dager. Da slipper en bråkete Strömstad.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...