Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Hei.

Hvordan ordner dere det rent praktisk?

Kjøper dere tabletter på apotek (i så tilfellet hvor i Strömstad og hva koster de) og tar med til dyrlegen den han stapper de i kjeften på dyret og fyller ut og stempler i dyrepasset, eller kjøper dere tabletter hos dyrlegen?

Og angående dyrlege, hvem anbefaler dere, er det de ved systembolaget?

Vet du noe om åpningstider?

Er det bare å møte opp i åpningstiden?

Hva skal dyrlegen ha for jobben?

Tidligere har vi vært tilbake innen 28 dager, så da har vi startet 28 dagers kur hjemme og sluppet å dra innom dyrlegen i sverige. Men i år blir vi nok lenger enn 28 dager i Sverige. Så da må vi innom dyrlegen der.

Hva med Grebbestad, det burde vel være mulig å få ordnet dette der så sant en rekker til norge innen 5 dager. Da slipper en bråkete Strömstad.

Lars H.

Siste først Lars, det er ikke veterinær i området Fjellbacka/Tanumstrand/Grebbestad. Nærmeste er i Tanumshede, og da bør du ha bil tilgjengelig.

Det finnes to veterinærer i Strømstad. Den nærmeste for oss båtfolk er han viv a vis Systembolaget. Her er åpningstidene http://www.stromstad-djurklinik.se

Du trenger ikke bestille time, han tar det på sparken.

Har du med pille sjøl betaler du SEK 200,-

Hvis du ikke har med får du av legen for Kr 34,-

OBS!!! Etter at bikkja har svelget tabletten, kan du ikke forlate Sveariket for 24 timer har gått.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Siste først Lars, det er ikke veterinær i området Fjellbacka/Tanumstrand/Grebbestad. Nærmeste er i Tanumshede, og da bør du ha bil tilgjengelig.

Det finnes to veterinærer i Strømstad. Den nærmeste for oss båtfolk er han viv a vis Systembolaget. Her er åpningstidene http://www.stromstad-djurklinik.se

Du trenger ikke bestille time, han tar det på sparken.

Har du med pille sjøl betaler du SEK 200,-

Hvis du ikke har med får du av legen for Kr 34,-

OBS!!! Etter at bikkja har svelget tabletten, kan du ikke forlate Sveariket for 24 timer har gått.

Takk skal du ha, med egen link om åpningstid og det hele. Og det med 24 timer var jeg klar over. God tur videre hjemover. Vi tar som vanlig turen nedover i august.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takker! Da er vi "på sporet!"

Anbefaler også Långedrag og trikk til Liseberg. Mye bedre og koseligere enn Lilla bommen. Alternativt Marstrand og buss derfra - det skal vi prøve om noen dager.

Gikk fra Brevik, Syd-Koster, til Fiskebäckskil i formiddag. Ca 45 nm på drøye 2 timer. Rolig slalomkjøring mellom skjæra ut fra Koster og deretter fint driv utaskjærs ned hit. En del gammel dønning midt imot tvang meg ned, av hensyn til mannskapet, i 22 knops marsjfart.

På Koster var det bare nordmenn. Her, etter drøyt to timers kjøring, er det kun en håndfull norrbaggar. Men havna er uansett full. Anbefaller en tur på Bryghuset, bra mat til spiselige priser (gitt kvaliteten på maten).

. Vi tar som vanlig turen nedover i august.

Begynte å lure på om du hadde tenkt deg sydover allerede nå.

Over 28 dager, fra den normale 2.dre uken I August starten. Bringer deg ett godt stykke ut I September.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Som kanskje noen har oppfattet har vi ligget en del i gjestehavner i ferien. Nå i helgen på Tanumstrand, hvor vi hadde billetter til Taubespelen og sist i Strømstad ifm. ormekuren til Teddy og besøk hos veterinær. Normalt ligger vi så og si utelukkende i uthavner, og da spesielt på slike varme fine dager som vi har hatt nå i snart 4 uker. Nok om det. Når vi først lå i gjestehavn tenkte vi at nå får vi ta skrittet fullt ut og bestille pizza fra restauration vi også, slik man vel gjerne gjør når man ligger i gjestehavner. Som sakt så gjort. Vi bestilte en Piza Meksikane som ifølge betjeningen på Simons Hørna på Strandpromenaden 9 i Strømstad, skulle være særdeles saftig og smakfull og rikt krydret.

Vi pakket forventningsfullt opp pizaen hjemme i båten og fikk se ei tynn lefse med noe rødorange jurpe smurt utover. Ferdig med det. Ikke noe ost som vi kunne se, ikke noe remulade, saus, dressing eller krydder, ikke noe drikke, ikke bestikk ei heller en enesre serviet. Kun denne flate triste talentløse lefsa. Vi klippet den opp i stykker med saks og løftet et stykke til munnen for å spise. Lefsa hang slapt ned og dinglet slik at man måtte benytte begge hendene for å spise. Den smakte ikke vondt, for all del. Den smakte......ingenting. Ifølge menyen skulle den være "starkt kryddrad", men den smakte faktisk ingen verdens ting. I tillegg var den lunka eller nærmest kald. Og prisen? Jo, SEK170,- takk, intet mindre.

"En gång Simons hørna, altid Simons hørne" står det på forsiden av menyen. For oss blir det garantert: "En gång Simons hørna, aldrig mer Simons hørna"

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Rem: til Simons hørna's forsvar.

De lager Italiensk Pizza, ikke Amerikansk som du tydligvis er vant til hjemmenifra.

Italiensk skal være tynn og skal spises med kniv og gaffel. En Pizza P.P.

Smak på de/den dere fikk skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke smakte på den :)

Simons hørna, har som regel helt greie porsons Pizzaer. ikke noe fantastiske greier , men spisende.

Ps. Nå er jeg stort sett I Strømstad off season

Beste restauranten jeg de siste årene har funnet I Strømstad er "Heat", borte ved Kosterfergene.

Veldig bra Sushi og Thai retter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Da har vi kommet oss over gränsen til Strömstad

Gikk fra Skjærhalden i formiddag, gjennom Herfølrenna. Var litt rotete over Sekken. Vind og sjø kom fra SV så vi satte kursen litt mer vestlig for å få sjøen mer i baugen og slippe rulling før vi brakk av inn mot innsiden av Långön.

bilde

bilde

bilde

Og jeg som hadde vasket båten helt i går fikk den godt saltet ned i dag så litt spyling måtte til på innsiden av Långön før det tørket

bilde

Vi dro inn til Strömstad for å handle litt samt skaffe bredbånd SIM.

Havnen var rimelig full. Virker som mange ble liggende i vinden. Men på vei inn så vi Escada som lå longside på en pir i ytre havnen, så vi kalte opp på VHF og REM innvilget vår forespørsel om å ligge utenpå mens vi (admiralen) provianterte.

Planen vår er å gå til Norskeholmen i indre lei syd av Strømstad til noen vennebåter som ligger der, men nå blåser det hatter og høy og REM sa vi bare kunne bli liggende om vi ønsket :-)

bilde

Karma og Escada

På vei ut av indre havn hilste vi på Embla og så en annen stor flott GB

bilde

Mvh. SAP

Da er vi trygt fortøyd på Edholmarna i begynnelsen av innaskjærsleden S for Strømstad. Tror de også kalles Norskeholmen? Første gang jeg er siden jeg var sneip.

Utrolig hvor lite vind det er her inne ift hvordan det uler på utsiden.

Tusen takk til REM og frue for lån av skuteside i Strømstad så vi fikk handlet :-)

bilde

bilde

Mvh. SAP

bilde

Kort status. Nye propeller og ny aksel monteret, søsat og testet.

Gik fra Marstrand cirka 1330 idag og er nu i Långedrag. Båden går bedre end tidligere. Kan et nyt sæt propeller virkelig gøre en mærkbar forskel?

Ikke mindre end tre redningsaktioner på vejen herned: To kajakker væltet i Marstrandsfjorden, en Vindö med rorskade og noget jeg ikke hørte omkring Rörö?

Ligger i regn og blæst fra vest og venter på lidt bedre vejr så vi kan komme sydpå. Långedrag er ikke nogen spændende havn og vi har ikke noget mad, så vi skal finde en købmand. Nogen der ved hvor man kan handle her i nærheden?

Långedrag er ikke nogen spændende havn og vi har ikke noget mad, så vi skal finde en købmand. Nogen der ved hvor man kan handle her i nærheden?

Hei MA,

det er dårlig med matbutikker

tror Coop Konsum Käringbergetmer ligger nærmest ett par hållplatser med trikken, hvis du ikke har sykkel ombord

anners har du ju restaurang Långedrags værdshus oppe i det svarte huset !

i det huset finnes også SSRS (Sjøreddningsselskapet) + SXK Kryssarklubbens lokaler.....der kan du kjøpe 3 veckor i Bohuslæn eller deres alle naturhavner de har en liten butikk med litt båtlitteratur o litt klær

S/Y Gunga Din

Kort status. Nye propeller og ny aksel monteret, søsat og testet.

Bra, jeg har lidt med deg!

Ikke mindre end tre redningsaktioner på vejen herned: To kajakker væltet i Marstrandsfjorden, en Vindö med rorskade og noget jeg ikke hørte omkring Rörö?

Det blåser godt her hjemme også. Det har nylig vært et forlis i badestampen hos naboen her på Skjetten ved Lillestrøm. Og så den fine båten, da.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Pføy, hardt for seg du. Storm i et vannglass vil jeg si.

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...