Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Prøvde oss ut på Koster i dag med håp om å finne oss en uthavn, men måtte gi opp da det enten var fullt, var for vindutsatt, for grundt for seilbåten eller ikke plass til oss som gikk i følge. Vi prøvde oss ikke på innløpet til Ursholmene pga sjø og vind.

Endte opp tilbake på Edholmarna. Fikk oss en god sightseeing hvertfall.

Track:

bilde

Og noen bilder

bilde

Packad i Kostersund

bilde

Strandkafeen og Roffes krog i Kostersundet.

bilde

Et eller annet sted utenfor syd koster.

bilde

Packad i Korshamn/ Ekenäs

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Status Långedrag: Opklaring i løbet af dagen og aftagende vind. Vi var inde i byen med trikken. Det var enkelt og hurtigt. Jeg tror ikke at det bliver Lilla. Bommen på mig foreløbig, lad mig sige det sådan.

Besøgte Maritiman, det flydende bådmuseum, Absolut et besøg værd - må også være spændende for børn. Det viser meget levende hvordan det har været at arbejde på et fragtskib i 50'erne eller på destroyeren "Småland" i 60'erne.

Tilbage i Långedrag har vi rykket presenningen af fly'en og nyder solen. Lige nu ankom en eskadre af motorbåde fra Bergen. Seks-syv store både på langtur sammen. Lige nu kom det over fra Læsø og der havde vist været en noget stram tur med høje bølger og en del vind.

Vi håber vinden bliver mindre i morgen hvor vi tager et godt ryk ned langs kysten. Lad os se hvor langt vi når.

Vi er fortsatt også på Långedrag. Skulle egentlig litt nordover idag, men det var såpass mye vind og bølger at vi drøyde en dag til. Igår var det Liseberg hele dagen. "Morsomt" var det også å observere en svensk/dansk motorbåt som nok tok målet av seg på å sette ny rekord i bruk av truster! Svinge hit og dit selvsagt med truster, bomme på båsen likevel og fortsette på kort avstand til båsen å prøve å manøvrere og treffe, alt med bruk av truster! Kona stod foran med tau og var like rolig, trolig var dette vanlig prosedyre! Før de ga opp fordi båsen var for smal.... Deretter forsvant de noen minuttetr før jeg hørte den velkjente trusterbruker igjen, nå på andre siden av brygga. Så på'n igjen hit og dit med truster. Før de endelig kom inn i båsen, skjeivt og gærn't. Men fikk endelig fortøyd. Før de forsvant igjen etter en time.

Idag har vi stort sett kikket bort på fly'en til MajorAndy og tellet antall øl han har fortært! Neida.....Vi har vært på Universum å sett på alt fra romfart til hjernetrim og haier og tropiske dyreliv. Virkelig en morsom dag som er å anbefale for barn og voksne i alle aldre! Kr 775,- i famimiebillett og ligger rett ved Liseberg.

I morgen drar vi nordover mot Marstrand. Det er nok fortsatt meldt bra med vin fra vest og bra med bølger. Vi kunne tenkt å ligge på en øde øy i le på østsiden av en øy nærme Marstrand fra sør. Har noen forslag her?

I morgen drar vi nordover mot Marstrand. Det er nok fortsatt meldt bra med vin fra vest og bra med bølger. Vi kunne tenkt å ligge på en øde øy i le på østsiden av en øy nærme Marstrand fra sør. Har noen forslag her?

last ned App'n SXK-V........og zoom deg in syd Marstrand.....

du har minst 9 forskjellige naturhavner rett sør Marstrand som har dubber allesammen,

tror de allre fleste har le for SV-V-vinder

anbefaller;

Utkäften / Karlsholmen sør Klåverøn (alt. Ussholmen, Vannholmen, Vaxholmen eller Høgø )

nå kanskje du ikke har SXK's spesialer i appen, hvis du ikke abbonerer! så les sjøkartet nøye,

og forsiktig fart. så skal du sikkert komme inn!

en av dem låg på nettet....Utkæften /Karlsholmen

575160_utkaften.jpg

fann Vaxholmen...fast en eldre skiss i annen skale

vaxholmenskiss.gif

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Takk! Jeg har Bohuslan-boka for nordre delen, så manglet akkurat her! Jeg ligger med ICE-ruter i Långedrag men det går utrolig tregt her, nesten ikke til å bruke. Skal prøve å laste app-en, visste ikke at den fantes egentlig!

Men innholdet i appen burde du få kjøpt som permer på SXK-kontoret i Långedrag :) permene virker også uten internett :yesnod: - jeg har nettopp skaffet naturhamnar på Västkusten, 2 permer.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg har ligget på Knippla mange ganger, og en gang kom han som driver dieselstasjonen bort og lurte på om jeg trengte diesel? Nei takk, svarte jeg, jeg venter til jeg kommer hjem til Norge. Ikke dumt, svarte han, men hos han hadde de ordentlig diesel, "inte den svenske shiitdieselen"! Og det er vel etter hvert mange som har anbefalt å tanke der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi ligger i Kristiansopel på østkysten. Her florerer det ikke av nordmenn. Mange tyskere, en trawler resten seilbåter. Vi hadde en fantastisk spinnakerseilas fra Karlskrona opg går nok til Kalmar i morgen. Meningen er en tur til Gotland før vi stikker tilbake til Østkysten og tar Gøtakanalen over til vestkysten. Fra Gøteborg blir det nok ren transport denne gang. Det er ikke bare i Danmark det er godt å være Norsk!

Har tuslet oss litt sydover i gråværet i dag.

Tok innaskjærsleden sydover fra Daftö-Valö og ut Råssösundet.

Har ikke gått den leden siden jeg var med foreldrene mine for 20 år siden, så hadde glemt detaljene. Men at den var grund og tricky husket jeg.

Foresten; har den leden noe navn?

Er ikke imponert over hverken kartdata eller merking som virker fraværende utenfor hovedledene.

Flere grunner i leden har ikke dybdeangivelse bl.a og ikke en eneste stake i leden vi gikk.

Nå ligger vi innenfor Havstensund på noe som heter Langön.

Fikk klort oss fast på baksiden av en holme i le for vinden som er i dag. Mye båter på de fine plassene i fjorden her, men her var det ingen som hadde lagt seg, så vi fikk alle plass :-)

Dagens track.

bilde

bilde

Innaskjærsleden

bilde

Her ligger vi nå.

bilde

Her i det grunne partiet nprd for Daftön. Alarmen på ekkoloddet skrek flere ganger. Var stilt på 1,6 meter (+ ca 0,4m som den står på). Minste jeg så var 1,2 meter.

bilde

Fikk æren av å gå først siden båten vår stikker dypest (1,3m). Flotte venner, hehe ;-)

bilde

Denne husbåten så vi på Koster i går. Han lå litt foran oss, men kappet svingen for tidlig rundt NE siden av Daftön og kjørte seg lett fast. Han dro seg selv av med jolla. Tipper han ikke tok sjansen på å kjøre propellene. Svær gedigen sak. Så han stod med en RC fjernkontroll foran som jeg tipper han styrte motorene med.

bilde

Brua over til Daftön

bilde

Frøken stril var fremme på baugen på de skumle partiene for sikkerhets skyld. Her ut ved Styrsholmen. Her var det merket av et par skvalpeskær. Det ene synes i bildet (tangklasen).

bilde

Sundet N for Styrsholmen

bilde

Råssöhamn

bilde

Så ut rundt Råssö hvor vi fikk litt sjø og sprut

bilde

Havstensund

bilde

Her fant vi le for vinden

Over på noe annet.

Har oppgradert Navionicsen på iPaden til pluss med sonarcharts (selvfølgelig noen få dager før det ble gratis :-( )

Sonarcharts får dybdedata fra båter med kompatible plottere som så synkes med navionics på iPad eller når man oppgraderer brikka.

Artig å se forskjellene som til tider kan være ganske store der oppmålingene er dårlige/ gamle.

Tror dette blir bedre etterhvert som tiden går og man får samlet inn nok data fra båtene.

Mine nye c-serie (og alle nye Raymarine med WiFi) har mulighet for dette. Selv synker jeg trådløst til padda ukentlig. Gjort på 1 minutt.

Her er et par eksempler fra i dag.

bilde

Vanlig kart.

2 meteren ser ut til å være en liten rund sten man kan passere på begge sider f.eks om man møter en båt i leden.

bilde

Sonarcharts viser at den egentlig er en tunge som stikker ut.

bilde

Litt lenger syd i leden. Vanlig kart.

bilde

Sonarcharts

For moro skyld et bilde øst for Håøya i indre oslofjord. Her er nok dataene gode da det går mye båter og skip her.

Uansett moro å se bunnkonturene. Forstyrrer kartbildet endel, så switcher over i korte perioder for å se forskjellene.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...