Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

De der værmeldingene tror jeg etter hvert null og nix på. I dag skulle det blåst hatter og høy her, men det har vært en aldeles herlig og rolig dag her i Fjällbacka. Nå er planen å gå til Grebbestad i morgen for blant annet å hamstre litt mer hvit vin etter at Svensk forsynte oss med mengder av reker i Hunnebostrand. Så går turen til Kalvön, enten samme dag eller senere. Det blir alt efter hva meteorolygene bestemmer seg for.

Lars H.

webcam

Enligt denna som vi alltid använder skall det gå bra att gå till Kalvö i dag http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak on du är där före 14-15 tiden.

Kan dette være av nytte?

Navionics app er dynamisk og kjører vindkartet som animasjon. En kan stoppe det på det tidspunktet som er mest aktuelt. Klikker man på pilen "Nær Deg" får man den nøyaktige beregnede vindstyrken i det aktuelle området. Ref det nederste bildet.

bilde

bilde

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

För min del är jag mer intresserad av våghöjden än vinden och då tycker jag att FCOO på

http://ifm.fcoo.dk/

ger en lättläst bild av utvecklingen de närmaste två dygnen.

Välj lämpligt område /t ex Skagerak/ och bocka i önskade parametrar /t ex böljehöjd och böljeriktning/ så kan man utvecklingen timme för timme upp till 48 timmar framåt. Men man kan givetvis alternativt välja att bocka i vinden om man hellre vill det. Färgade vindpilar ligger f ö hela tiden synliga i bilden.

bilde

Bilden visar prognos för våghöjd den 20 augusti klockan 11:00

Ser du bor på Nesodden, og da er det omlag 60nm til Strømstad/Koster. Går du da i 6kn, som ikke er så urealistisk kanskje med en Nidelv 24, går du ned på 10 timer. En grei dagsetappe hvis du starter tidlig og været (vinden) ikke er for hissig.

Værutsatte strekk ved SW er strekket S av Moss før du kommer i le av småøyene nedover, videre Strømtangen og strekket opp til Kjøkøysund, og Sekken/Kosterfjorden.

Gå Mossekanalen og rund Strømtangen opp gjennom Kjøkøysund. Gå videre ned på vestsiden av N/S Sandøy og gjennom sundet N av Hærføl. Derifra kan du velge og gå rett S, direkte til Koster, eller å krysse sekken og inn Norskerenna opp mot Strømstad.

Takk for tips! Jeg ligger vanligvis i en marsjfart på 5,5 knop og kan fint komme opp i 6 knop, men kanskje ikke hele tiden. Fredag kjørte vi rundt i 11 timer i strekk i varierende hastighet (Son-Moss-Bastøy-Horten-Håøya-Storsand) og det gikk utmerket, så det høres overkommelig ut. Men jeg tenker å ta noen stopp underveis uansett. Selve Strømstad er ikke noe mål i seg selv, da er Koster og evt. enda lenger nedover mer interessant.

Skal du enda lenger sørover kan det begynne å bli svært så humpete i ei lita snakke. Søndre del av Kosterfjorden kan være ekkel i SW etter at du ikke lenger ligger i le av Koster. Gule Humpen likeens. Legg ikke ut på Humpen der hvis det blåse/nylig har blåst opp mot kuling. Selv en vedvarenfe SW frisk bris kan være en prøvelse for utrenet mannskap.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vi er nå ankommet Grebbestad etter en kort og rolig tur innaskjærs fra Fjällbacka. Ut fra værmeldingen akkurat nå, ser det ut til at vi ligger over her et par dager før vi krysser den berømte Gule Humpen. Da går vi enten til Kalvön eller Resö.

Lars H.

bilde

vårt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skal du enda lenger sørover kan det begynne å bli svært så humpete i ei lita snakke. Søndre del av Kosterfjorden kan være ekkel i SW etter at du ikke lenger ligger i le av Koster. Gule Humpen likeens. Legg ikke ut på Humpen der hvis det blåse/nylig har blåst opp mot kuling. Selv en vedvarenfe SW frisk bris kan være en prøvelse for utrenet mannskap.

Jepp, jeg skal selvsagt se det an. Kan nok være at det for en førstereisgutt som meg er mer enn nok å se på Koster! :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)

Kan nok være at det for en førstereisgutt som meg er mer enn nok å se på Koster! :smiley:

Det vil jeg tro. Nå har vi besøkt Koster et uttall ganger de siste 15 åra, og enda har vi ikke sett på langt nær alt. Skal du utforske Sør-Koster bør du skaffe deg spesialkartet i lemplig målestokk. Selges bla. på båtaffæren på Torskholmen i Strømstad.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Jeg tengte i første omgang på papirkaret som ble lansert for en 6-8 år siden i bedre målestokk slik at en fikk med seg flere grunner og skjær i farledene på S-Koster.

Ser på AIS at du har ligget utenfor Malmø noen dager. Avventer du vinden for å gå over til Køben/Skjælland kanskje?

ad. planlegging:

På Nord-Koster og Syd-Koster finnes det flere havner som du kan besøke til uten spesialkart.

Det REM kaller "Sør-Koster" antar jeg at han mener arkipelaget vest og syd av Syd-Koster.

For dette området finnes det spesialkart som er å anbefalle.

Men det går fint an å besøke f.eks Jutholmen og Arholmen uten spesialkart.

Beskrivelse av de forskjellige uthavnene anbefalles sterkt.

bilde

Når det gjelder papirkart for området har jeg foreløpig bare dette: http://www.nautiskfritid.no/products/koster-til-stromstad---waterproof

Kanskje dette også er verdt å raske med seg? http://www.nautiskfritid.no/products/koster-sdra-skrgard---batsportkart

Så har jeg tenkt å kjøpe Havneguiden som jeg har fått anbefalt av flere.

Ellers går det vel på elektronikken...

Så fredelig ut der nede, Lars. Vi lurer på tur nedover kysten, jeg har sommerferien min fra i morgen. Ser på yr at det er meldt litt vind og regn der nede, generelt, i tiden fremover. Fruen mener det ikke frister med tur dit. Erfaringer med yr sine varsler der nede, feks Fjällbacka? Det så jo vindstille ut nå i alle fall....

Så ble det ikke Fjällbacka på dere, men Grebbestad der dere nå ligger fremfor baugen på Trudelutt. For oss ble det en kort tur på 6Nm fra Fjällbacka og hit der vi ligger over litt før vi kaster oss ut på "grusomme/livsfarlige(!&%¤)" Gule Hummpen. her har vi det godt i solskinnet.

bilde

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jepp, jeg skal selvsagt se det an. Kan nok være at det for en førstereisgutt som meg er mer enn nok å se på Koster! :smiley:

Anbefaler deg å gå så raskt som mulig ned til Koster. Bruk eventuelt ett par dager på hjemturen I stedet.

Legg deg f.eks på Ekenes på sydkoster. Kos deg der og gå turer på sydkoster øya . Er det riktig fint vær. ta båten og seil en runde rundt sydkoster, inn I Koster sund. Ligg der en dag eller to og gå turer på Nordkoster.

Dette som en start på fremtidige Koster turer. Å utforske hele Koster skjærgården på en uke, går ikke.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Å utforske hele Koster skjærgården på en uke, går ikke.

Nei, selv om jeg er fersk har jeg forstått det! :giggle: Tusen takk for mange gode tips, har sett bilder fra Ekenes og det ser veldig koselig ut. Har også fått anbefalt Vettnet, så da har jeg et par steder på lista mi allerede. Høres fint ut å gå turer, liker jo å fotografere, så jeg håper på mange fine motiver!

I eftermiddag ble den en tur ombord hos guddal til litt prat og vin.

bilde

Men etter hvert ble det litt blåsete med 12m/s på flytebryggen, så vi flyttet oss inn innenfor moloen

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...