VannTro Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 I eftermiddag ble den en tur ombord hos guddal til litt prat og vin. Men etter hvert ble det litt blåsete med 12m/s på flytebryggen, så vi flyttet oss inn innenfor moloen Lars H. Der var det et kjent ansikt gitt :-) God tur videre på Svenskekysten Guddal Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Og så kom vi oss til herlige Kalvön etter mange års fravær. Turen over Gule Humpen gikk som en drøm med sjø under 1m. Vi var litt urolig for om det kunne være mange helgebåter her på en lørdag, men med drittværet som har vært, var det jo helt tomt her. Her kunne vi godt tenkt oss å ligge noen dager, men i morgen drar vi til Strömstad. Trude har en mor på 97 år som er havnet på sykehus, akuttavdelingen med pustebesvær, så nå er det strake veien hjem. Vi må riktignok innom veterinæren i Strömstad for en påbudt pille til skipshunden og stempel i hundepasset. Og så må vi vente 24 timer før vi kan krysse grensen til Norge. Så tirsdag kveld, er vi nok hjemme selv om Trude har ferie ut hele uken. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 For fire uker siden var den brygga stappfull! Da lå det båter i flere bredder longside og tuppen var full av båter som lå med baugen inn. Vi lå på svai i bukten utenfor sammen med 5-6 andre båter og hadde veldig god plass. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Og så var vi plutselig 3 båter her, en mindre seilbåt med en "gubbe og en kaijll", og en større seilbåt med tyskere, men med svensk flagg i hekken. vårt webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Så idyllisk ut der! Kanskje jeg rekker en liten svipp... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Du får bare komme, hvor er du nå? Detter er vårt "smultronställe". Mer om stedet finner du på min hjemmeside her. Som en ekstra service har jeg nå fyrt opp 2 webkameraer.http://trudelutt.com/camhttp://trudelutt.com/web Lars H Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Jeg drar nok ikke nedover før mandag (kanskje i morgen ettermiddag), har en uke til disposisjon da, så Koster er hovedmålet, men ser jo at det er overkommelig å komme meg ned dit også. Detr kan vel hende at vi passerer hverandre et sted mandag ettermiddag eller tirsdag! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
MaSa Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Kan rapportere om relativt mye båt i skagen idag! Mange norske båter også! Tydeligvis noen form for festival e.l Konserter og yrende liv på brygga og 30 diskoteker på bryggene da den ene store båten etter den andre kjørte individuelle fester med mål om høyest mulig musikk og best anlegg i båten!! Aldri vært her med båt før, og har funnet ut en ting at hvis dette er normalen for sommeren så blir det aldri ditt med barna, det får spares til vennetur! Dessverre så er jeg på helgetur med bil og ikke båt selv denne helgen . Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 23.August.2014 Del på Facebook Svart 23.August.2014 Kan rapportere om relativt mye båt i skagen idag! Mange norske båter også! Tydeligvis noen form for festival e.l Konserter og yrende liv på brygga og 30 diskoteker på bryggene da den ene store båten etter den andre kjørte individuelle fester med mål om høyest mulig musikk og best anlegg i båten!! Aldri vært her med båt før, og har funnet ut en ting at hvis dette er normalen for sommeren så blir det aldri ditt med barna, det får spares til vennetur! Dessverre så er jeg på helgetur med bil og ikke båt selv denne helgen . NB skulle ikke vært i denne tråden dessverre :/ Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Lars H. Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 (redigert) Da får vel jeg trekke tråden pent og rolig tilbake til Svenskekysten. Vi ligger fremdeles her på Kalvön. Det var grått, kjølig og regn i morges, men nå er det stille og solen skinner som webkameraet mitt viser. Gubben i nabobåten med tyskere, har hatt morgenbadet sitt, - splitter naken som i går! Ellers holder solcellepanelet trutt med forbruket fra kjøleskapet og PC'n på dagtid.Her bilder fra havnekontoret der det er selvbetjening av havneavgiften på SEK60,- Bøker kan en også låne om en ønsker det. Dassen er også ship shape.Rommet for søppel var også ryddig og ordentlig.Lars H.vårt webcam Redigert 24.August.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 (redigert) Her et par bilder til fra havnen her på Kalvön. I et av husene på bilde nummer to holdt norske motstandsfolk base under krigen, blant annet en tidligere storsmugler under forbudstiden. Redigert 24.August.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Dette er jo så idyllisk at jeg bare MÅ dit! I morgen tidlig setter jeg i gang! Gleder meg som en unge! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Popeye70 Svart 24.August.2014 Del på Facebook Svart 24.August.2014 Kalvön er en nydelig øy. Fra havna kan du følge en ryddet sti/vei gjennom steinlandskapet opp til og forbi noen hus/hytter. Da kommer du til veien som går nord-sør tvers over hele øya. Det gresser både sauer og kyr på øya, og de er ikke agressive. Heller litt reserverte, men enkelte lar seg klappe og kose. Her er utsikten mot ankringsplassen øst for Kalvön: Her er et bilde av husene midt på øya, sett fra nordsiden: Øyas skilt: På svai på østsiden, en veldig fin plass hvis du har jolle: Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
olews Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 På østsiden har SXK bøyer også. De er sikkert ledige nå så sent i sesongen. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Popeye70 Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 (redigert) På østsiden har SXK bøyer også. De er sikkert ledige nå så sent i sesongen.Jepp, to fine bøyer (en kan sees på bildet mitt over bukta, med rosa jente og sau i forgrunnen). Er de ikke ledige er det fin bunn som gir godt feste for anker. Redigert 25.August.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Ligger nå i Kungshavn, venter på et foretak som skal levere noen greier. Eneste gjestebåt her. ICE fungerer meget bra. Da vi kom sydover i går kveld, møtte vi et par norske >40 fot norske fjordploger i omtrent 15 knop inne i 5 knop sone. Vanskelig å venne seg til slike idioter, selv om de er nokså hyppige. De tok igjen en stakkars snekke før de møtte Hulda. Som plasserte seg midt i renna. Snekkemannen vinket begeistret da vi passerte hverandre. Han tok poenget med min manøver. Det gjorde ikke fjordplogene, som så ut til å være meget forurettet. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Hmmm? Hvor var dette hen Hulda? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 God morgen REM! Det var N Hasselösund og opp mellom Grindh. og Stenshl. mot Sotenkanalen. Sjøene var såpass at de sprutet over baugen til Hulda som stikker omtrent 1,85 meter over havoverflaten. Selv om det hadde vært lov, så forteller det uansett om dårlig sjømannskap og neglisjering av hvilke uleiligheter som påføres andre. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Var förbi och titta efter Er bara för att heja. Det såg inte ut att vara någon ombord. Fortsatt god Sverigetur Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 (redigert) Det siste er jeg så absolutt enig i Hulda. Har reagert på det samme flere ganger i det trange sundet mellom Hasseløsund og Sotekanalen. Har kjører folk slalom mellom båtene og legger inn breisladd i de skarpe svingene. Jeg har skrevet om det tidligere her på forumet om oppførselen til mange "Feite, flintskalla førtiåringer" i sine Nimbus skjærgårdsjeeper. Min erfaring er at langt fra de fleste er normenn.......... Lagt til, jeg har prøvd å sjekke ut hva som er gjeldende fartsgrense på strekningen, og kan ikke skjønne annet en at det er fri fart, da det ikke synes å være noen skilting på det angjeldende strekk. Kanskje Svensk kan bekrefte/avkrefte dette? Redigert 25.August.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
BjornLie Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Det siste er jeg så absolutt enig i Hulda. Har reagert på det samme flere ganger i det trange sundet mellom Hasseløsund og Sotekanalen. Har kjører folk slalom mellom båtene og legger inn breisladd i de skarpe svingene. Jeg har skrevet om det tidligere her på forumet om oppførselen til mange "Feite, flintskalla førtiåringer" i sine Nimbus skjærgårdsjeeper. Min erfaring er at langt fra de fleste er normenn.......... Lagt til, jeg har prøvd å sjekke ut hva som er gjeldende fartsgrense på strekningen, og kan ikke skjønne annet en at det er fri fart, da det ikke synes å være noen skilting på det angjeldende strekk. Kanskje Svensk kan bekrefte/avkrefte dette? Kjenner ikke til fartsgrensen på det aktuelle stedet, men erfarte akkurat det samme i Möllesund i sommer, hvor det er 5 knop. Da var det nok også betraktelig fler båter. Det er ganske utrolig at noen vil utsette seg selv og andre for slike farlige situasjoner. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Svensk Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Ja tyvärr är det fri fart på den sträckan Du beskriver till mångas förtvivlan. När det är så kallad fri fart är det inte samma sak som man får köra hur man vill. När det gäller att dra upp grov sjö på denna typ av platser träder lagen om vårdslöshet i sjötrafik in. Vårdslöshet i sjötrafik kan bli betydligt dyrare än en vanlig "fortkörning" på sjön. Är det både fortkörning och vårdslöshet kan det bli riktigt dyrt. Sträckan norr om Smögenbron ser jag från kontoret och det åtskilliga hundra (1000?) båtar varje sommar som passerar här långt över de 5 knop som gäller upp till Skeppsholmen. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Sympatisk kjøring på Bästkusten ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Oh my god !!! Her hadde jeg mista fatningen totalt. Den halvplaner snekka hadde jeg kasta noe stort og tungt etter ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 25.August.2014 Del på Facebook Svart 25.August.2014 Hehe. Han fikk et støt i hornet og pekefinger mot tinningen. En av de mest tankeløse forbikjøringene jeg har sett. Hekkbølgen hans smalt i skutesiden vår. Uten å overdrive tipper jeg det var et par meter mellom fenderlistene og han hadde hele fjorden å ta av. Vi greide oss helt fint da vi stort sett har "klart skip" så ingenting raser ut av skap etc og har tung og bred båt. Håper folk som dette ikke får seg store båter med tanke på hva de da kan utsette andre mindre båter for om de kjører på samme måten. Hadde jeg hatt en raskere, god og tung båt (type P45) burde jeg nok kjørt rundt han et par-tre ganger i 15 knop så det kanskje hadde gått opp et lys. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.