Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Tyvärr är inte detta de värsta. När de på +45 fot kör som bilderna visar är det märkligt att det inte sker något allvarligt. Bild 2 är från Hestrand med Dannemark på utsidan där det säkert minst 50 båtar. Allt från badbåtar till vanliga turbåtar och man behöver inte vara sjökapten för att förstå vilka konsekvenser det kan få.

Alla tre kort visar platser med fri fart men är säker på att de skulle räcka till fällande dom för vårdslöshet.

Tror vi startar en tråd med denna typ av bilder till nästa sommar.

Link to post

Og så var vi kommet til Strömstad etter en fin tur fra Kalvön med vekslende sol og styrtregn. Og det samme været har fortsatt her. Men det blåser heldigvis omtrent ingenting. Jeg har vært med skipshunden til veterinæren slik at han har fått pille mot revens dvergbendelorm med stempel i hundepasset. Vi går videre hjemover i morgen, men om det blir noen stopp underveis, avgjøres av tilstanden til svigermor på 97 år som er på sykehus med lungebetennelse og pustebesvær. Her i Strömstad i indre havn er det nå ca. 20 båter og stille og fredelig uten tegn til "rølpebåter".

 

Lars H.

mine webkameraer her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Her i Strömstad råder "freden og roden". De eneste lydene er noen biler som råner forbi, og lyden fra høytaleren på jernbanestasjonen når togavganger annonseres. I indre havn er det nå rundt 20 båter, og i ytre havn ca. 10. I morgen etter en tur for bunkring av litt rødt pluss oppfyll av nicotin, går vi til Skjærhalden. Svigermor er mye bedre nå, så vi kan ta det med ro hjemover. Hun er nå flyttet over fra intensivavdelingen til vanlig medisinsk avdeling. De hun var mest opptatt av i dag, etter hva svogeren min sa, var at Kristiansund fotballklubb ikke måtte rykke opp i eliteserien, for det hadde ikke klubben råd til.

Nå har vi fått oss en sen middag, men før det knipset jeg noen bilder fra fiskehavnen og gjestehavnen. Nå begynner det forresten å bli avansert med havneavgift. Den betalte jeg med kredittkort via internett!

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Moro å se seg selv på webkamera! Nå er det vel en fare for at denne tråden kommer over i et sidespor siden jeg ikke har rukket over til Sverige ennå, men takk for alle råd og tips!

 

Det ble fort mørkt og etter å ha passert Moss fant jeg ut at istedenfor å kjøre i ukjent farvann når det mørkret på, var det bedre å finne seg et sted før det ble for mørkt.

 

Jeg hadde ikke lyst til å kjøre tilbake heller, så det har endt opp med at jeg fortøyde til flytebryggja på Revlingen... Ligger greit her, så er det bare å starte tidligere i morgen, så ankommer jeg nok Koster til slutt!

 

Når det gjelder spørsmål om tanking fra sap_2000 så fylte jeg tanken til randen på Oksenøya ja, pluss en ekstra 20-literskanne i tillegg til den på 5 liter som jeg allerede har.

 

Jeg har funnet ut at jeg har en 40-liters tank, ikke 30, så da skal jeg ha nærmere 65 liter totalt, og det tror jeg faktisk holder til mesteparten av turen, men må nok tanke på returen.

Link to post

Jeg er glad jeg har ordentlig dieselkapasitet i Trudelutt. Båten vår, en Saga27 er ikke så mye større enn dint, men vi har 2 x 180 liter og går tur/retur Son og nesten Göteborg uten etterfylling!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det ble fort mørkt og etter å ha passert Moss fant jeg ut at istedenfor å kjøre i ukjent farvann når det mørkret på,

Jeg hadde ikke lyst til å kjøre tilbake heller, så det har endt opp med at jeg fortøyde til flytebryggja på Revlingen... Ligger greit her, så er det bare å starte tidligere i morgen, så ankommer jeg nok Koster til slutt!

.

Fornuftig av deg å ta kvelden før det blir for mørkt. I juni/juli kan du gå hele natta, men nå blir det bekkmørkt ganske så tidlig. Ikke lett å finne nattehavn da hvis en ikke er kjent.

 

Følger med deg på Marine trafic nedover. Du har vel nå gått omlag halveis til Koster, og vel ca 30 Nm igjen. Det gjør du unna på 6 timer i morgen med din fart. Bør bli en fin tur i en laber nordabris. Ideelle forhold med andre ord slik at du om ønskelig kan gå sør av Hvalerøyene og direkte ned til Koster. Alternativt går du Strømstangen- Kjøkøysund, og ned på vestsia av N/S Sandøy og deretter Hærfølrenna. Noe kortere å gå S av Hvaler, men pass deg om du krysser over mot Koster tidlig. Det er urent farvann og lett å gå på om du ikke følger med på kartet. God tur

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...