Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Vi følger med. Vi går selv til Skjærhalden i dag litt utpå formiddagen, kan ikke krysse grensen før efter 1200 pga. pillegreiene til Max.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er tydelig at det er off season her i Strömstad. ICE fungerer som et skudd her i indre havn.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg sang "Ja vi elsker" da vi krysset grensen nordover til Norge for en times tid siden! Her et plot fra MT for ikke lenge siden som viser vårt spor fra Strömstad til Skjæhalen og Bergtatt på vei til Koster.

bilde

Lars H.

pt. Skjærhalden

mitt webcam

Jeg er glad jeg har ordentlig dieselkapasitet i Trudelutt. Båten vår, en Saga27 er ikke så mye større enn dint, men vi har 2 x 180 liter og går tur/retur Son og nesten Göteborg uten etterfylling!

Vurderer større tank etterhvert ja... Men så har jeg bare brukt rundt en halv tank til Nord-Koster, så med reservekanna i bakhånd slipper jeg antakelig noe særlig påfyll utover den!

Hei Pequod.

Du får gode råd om både stort og smått så jeg våger meg frempå med ett til jeg også i beste mening.

Lenge siden jeg var på Vättnet men så vidt jeg kan se ligger du på utsiden av flytebrygga med hekken mot Nord.

Det er meldt nordvest og nord 6-9 i natt så jeg ville ha lagt meg på innsiden med baugen mot nord.

Tror det blir en "roligare" natt da. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.....

Hei Pequod.

Du får gode råd om både stort og smått så jeg våger meg frempå med ett til jeg også i beste mening.

Lenge siden jeg var på Vättnet men så vidt jeg kan se ligger du på utsiden av flytebrygga med hekken mot Nord.

Det er meldt nordvest og nord 6-9 i natt så jeg ville ha lagt meg på innsiden med baugen mot nord.

Tror det blir en "roligare" natt da. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.....

eller legg deg helt inne i vika om det er plass. nærmere fasilitetene.

bilde

Selv om vi nå egentlig er ferdig med vår ferie på svenskekysten, synes jeg at et bilde der vi ligger som en av tre båter i Skjærhalden kan være en fin avslutting på rapportene fra Trudelutt.

bilde

bilde

båtens webcam

Takk for det Dykker. I år ble det en noe forkortet tur da vi snudde allerede ved Fiskebäckskil, så så mange rapporter med bilder ble det ikke. Og så må jeg jo finne nye bilder å formidle da jeg jo har sendt tilsvarende rapporter i flere år. Men neste år er også Trude pensjonist, så da har vi ferie fra isen går til den legger seg i hjemmehavnen.

Som vel noen har lagt merke til, har jeg webkamera i båten som stort sett står på dagtid både i havn og under veis. Følger dere med på det, eller er det bare bortkastet båndbredde hos ICE (som jeg for et par dager siden måtte kjøpe mer båndbredde hos)?

Og obs, den GPS'n kamera står på er normalt ikke i bruk, så det blir ingen konflikter mellom kamera og GPS.

ipcam.jpg

Lars H.

webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Følger med både på poster igvideo her og på webkamera, så det er bare å fortsette, Lars H! I

dag håper jeg komme meg til Kalvø, noe jeg ikke ville ha tenkt på uten bildene fra Lars H, men det blåser ganske mye nordfra. Skal nå ned gjennom Kostersundet og der regner jeg med at det er litt stillere, men så får vi se hvordan det ser ut når jeg kommer helt syd...

Også takk til Bidevind som påpekte en nybegynnertabbe av meg! Er forhalt og ligger nå foran seilbåten med baugen mot nord!

Ettersom jeg er alene om bord og i tillegg har en litt trøblete venstrefot, foretrekker jeg å fortøye langsides en brygge eller der det er bås. Blir mye enklere for meg!

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)

Klart vi vil se bilder!

Det slår meg at det er vanskelig å drive butikk på båtturister når det er tomt i Skjærhalden allerede nå. Hvor mange uker snakker vi ? Skoleferien, 8 uker der man kan selge varer. I juli når jeg var der (gikk til fots fra Holtekilen) var det nesten ikke plass til å gå på brygge og kikke på båter. Lang lang kø på Kiwi.

Man skulle bare slutta i jobben og dratt på sjøen ! - Men det er nesten like moro der som som på sjøen og pengene kommer inn og går ikke ut så da er det en no brainer å velge.

Ole
S/Y Algol

I närområdet har Du flera fina alternativ. Resö, Ramsö och Rossö som är väl värda ett besök.

En tur inom någon av hamnarna på Syd Koster rekomenderas. Tror att det fortfarande går att få hyrt en cykel för en tur runt ön.

Butik finner du på Syd Koster och Resö.

Fortsatt god tur Pequod.

Besøk Valfjäll, en kort gåtur fra Ica. Utsikten er vel verd turen.

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

På plass på Kalvø etter litt innkjøp av choklad og kex på Havstensund. Imidlertid er det fullt her , så det ser ut som om den lille plassen jeg fant kan være privat. Så ikke det skiltet før etter jeg hadde lagt til...

. Skal se om jeg kan spørre meg litt for. Den ser uansett ikke ut til å være i bruk, så kanskje det går for i natt? Krysser fingra!

Forøvrig første gang jeg har prøvd å legge til med baug og bøye akter, det gikk jo ganske greit!

På plass på Kalvø etter litt innkjøp av choklad og kex på Havstensund. Imidlertid er det fullt her , så det ser ut som om den lille plassen jeg fant kan være privat. Så ikke det skiltet før etter jeg hadde lagt til...

. Skal se om jeg kan spørre meg litt for. Den ser uansett ikke ut til å være i bruk, så kanskje det går for i natt? Krysser fingra!

Forøvrig første gang jeg har prøvd å legge til med baug og bøye akter, det gikk jo ganske greit!

Svarer meg selv jeg...spurte en svenske som jobbet like ved brygga om han visste om det gikk an å ligge der. Visste seg at det var hans plass og at han ikke brukte den nå, det var helt greit at jeg lå der også, han ville ikke ha betalt heller! :-)

bilde

Hvordan gikk selve turen sydover? Jeg har fulgt deg på AIS'n i dag, nesten minutt for minutt og så at du trålet deg frem mellom holmer og skjær syd for Koster. Mye sjø i Kosterfjorden? Du var heldig å treffe eieren av plassen. De svenskene med sommerhus der som jeg pratet med var alle svært hyggelige folk.

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...