Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Hvordan gikk selve turen sydover? Jeg har fulgt deg på AIS'n i dag, nesten minutt for minutt og så at du trålet deg frem mellom holmer og skjær syd for Koster. Mye sjø i Kosterfjorden? Du var heldig å treffe eieren av plassen. De svenskene med sommerhus der som jeg pratet med var alle svært hyggelige folk.

Lars H.

Gikk kjempefint inntil jeg kom ut av Kostersundet. Da var 3G-dekningen så dårlig at jeg ikke fikk opp noe kart på iPaden...Kartplotter blir nok kjøpt inn til neste år ja - regner med at den har bedre rekkevidde.

Så derfor gikk jeg over til papirkart og satte farten litt ned. Gikk greit ved å se nøye på øyene og holmene jeg passerte, samt staker og varder, så jeg visste overraskende godt hvor jeg var! Så at jeg var kommet litt lengre sydover enn planlagt, så da måtte jeg tråkle meg mellom noen holmer for å komme meg tilbake på riktig spor. Synes det var spennende! Kjørte vel dermed en rute som kanskje ikke alle gjør... :-)

Passerte jaggu meg Gule Humpen jeg også! Det blåste ganske friskt når jeg kjørte strekket over fjorden, men vinden kom akterfra, så det gikk prikkfritt!

Kjørte på innsiden når jeg var vel over og passerte Resø, men tok et kort shoppestopp når jeg passerte Havstensund.

Nå har jeg tatt en liten rusletur med termos og svensk choklad, og sitter og nyter utsikten på toppen. Når jeg er nede i båten igjen skal jeg legge ut flere bilder!

1409157275.jpg

Ehh? Gule humpen ligger sør for Havstensund, ikke sant? Har vel ikke kommet så langt enda, eller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Gikk kjempefint inntil jeg kom ut av Kostersundet. Da var 3G-dekningen så dårlig at jeg ikke fikk opp noe kart på iPaden...Kartplotter blir nok kjøpt inn til neste år ja - regner med at den har bedre rekkevidde.

Mange løsninger for kart offline på ipad og tab, selv brukt Navionics sammen med kartplotter i år og flere ganger kjørte min Garmin meg på land (hang seg opp) mens på Samsung tab'en var alt på stell :-) god tur videre , snart starte på returen vel?

Ehh? Gule humpen ligger sør for Havstensund, ikke sant? Har vel ikke kommet så langt enda, eller?

Mulig det.. :-) . Passerte noe som het Gule Humpen litt nord for Ramsholmen, men det var en samling med små holmer, synes det var litt merkelig at det var dette som det var skrevet så mye om, så det forklarer nok saken!

Men på en måte har jeg jo rett likevel... :-)

Gule Humpen ligger i leia rett sør for Kalvøen hvor du nå ligger. Ramshlmn ligger vel rett sør av Kosterøyene. GH er ingen ting å frykte i vær som dette. God tur videre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Slik ser det ut utenfor Havstensund på NV-digital sitt kart med både Stora Huvudet,Gule Humpen og Tjurpannan markert. Og det er vel området fra der det står Tjurpannan og sydøstover som er det beryktede området der sjøene fra SW står rett inn fra havet og en får de inn på tvers av båten. Forøvrig virker det som at NV-digital bruker blå tekst på områder på sjøen, og svart for steder på land.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I disse tider hvor mange er opptatt av hva steder heter og hvor....

Hva er den offisielle betegnelsen på "Bästkusten" ?

Hvor starter den og hvor ender den?

Ser at den benyttes i området Koster og sydover men er i tvil om den egentlige definisjonen.

Turistbrosjyrer og annet benytter dette "for det det er verdt".

Noen som vet eller har en link til den opprinnelige definisjon av området?

Er vel utledet av "Vestkusten" som igjen er et annet navn for Båhuslen? Båhuslen strekker seg fra Koster i nord og ned til Gøteborgområdet (trur eg)

ad. planlegging:

Hulda: "Det er vel ikke noen eksakt definisjon. men vi kan vel si fra norskegrensen og ned til Göta elv. Nå ligger vi i Hönö Klova og er for så vidt i utkanten av området."

ja, detter er vel slik vi alle har hørt og trodd (tror). Har prøvd å finne en offentlig definisjon men finner ingen. Kanskje den ikke finnes?

Redigert av Bidevind (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...