Ben Sin Svart 13.August.2015 Del på Facebook Svart 13.August.2015 Fy fader så vakkert!! Første året på mange år vi ikke har vært på Koster. Og det savnes. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 13.August.2015 Del på Facebook Svart 13.August.2015 (redigert) . Redigert 13.August.2015 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mario128 Svart 13.August.2015 Del på Facebook Svart 13.August.2015 Takk for tilbakemeldingene. Skal en tur på koster i morra men spent på om det blir plass. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 13.August.2015 Del på Facebook Svart 13.August.2015 Herlige bilder med drone Har du fremdeles ikke kjøpt?!? ? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Hulda Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Nå padler Hulda litt rundt omkring i Norra Bohuslän på vanlige ukedager. Det er ikke fullt i havnene lenger. Vannet holder mellom 19- og 20 grader. Hva som virker til å være en stigende trend, er pensjonister med store båter. Tildels medbringende barnebarn under skolealder. Dessuten båter fra syd for Danmark som har andre ferietider enn oss her oppe. I sum er det forbausende mange båter på vannet en vanlig torsdag. Mellom øyene ved Havstensund var det forbausende mange båter som la seg til for anker/bøyer/langsetter fjellene for natten. Tok ikke bilde av det, for det er helt vanlige båter med helt vanlige pensjonister. Rett S av Rossö møtte vi denne: Ellers så var vi ute til mørten kom. Solnedgang over Strömstadfjorden der solen går ned omtrent over Færder: Som farget granitten rød: Rød er den jo for så vidt fra før av også. Men det lugnar ner seg... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 I går var det 32 grader på Backlunds. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Nu är status helt fantastisk. I dag har vi haft högsommar väder och lite vind o 18 grader i vattnet. Vi ligger på Malmön med 4 gästbåtar lugnt och fint. Ingen farttullingar o häckböljebåtar i sikte o inte en enda norrman ens. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Du savner normen allerede,da jeg ta en tur med rib'n I morgen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Her på Oscarsborg er det godt med båter, men langt fra fullt. Når du kommer hjem, får du ta en titt i postkassen Svensk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Svensk Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Lagom är ett bra ord och är välll sån passe på nordk. Visst är det trevligt med norska båtar mrd hyggliga folk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 (redigert) Da er Hulda på en liten pensjonisttur igjen. Bare for å gi litt havneinformasjon til alle dere som uansett må slite kontorkrakken. Vi regnet med å trekke i makko, regntøy, bruke minimalt med diesel fordi vi skulle seile. Så langt er status at det er null vind, og vi kan sitte med autopilot på fordekket og la solen steke fettet. Som vanlig går ingenting etter planen. Avgang fra Strömstad 7, september. Seilte (faktisk) til Havstensund. Det er ikke lange biten. Overnattet i en av bøyene lagt ut av Kryssarklubben. Vi var de eneste i den bukten. Ingen gjestebåter i Havstensund sentum om morgenen heller: Når man ser ut i havet, så ser man hvor dårlig seilvind det er: Noen ganger er det slik at det er umulig for meg å legge inn tekst etter det første bildet. Nå kom sjefen med mat og rødvin, gidder ikke mer akkurat nå. Redigert 10.September.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 (redigert) Grunnet det pene været, gikk vi ytterleia syd til Käringön. Da vi lå på utsiden av Måseskär fikk vi seilvind. Men i og med at det ikke var lange biten inn, fortsatte Hulda for motor. Der kom sakene på plass. På Käringön er det matbutikken som tar inn havneavgiften. Vi var den første båten som kom inn. Gikk til butikken og skulle betale avgift og samtidig handle noe småtteri. Når vi kommer til en velordnet havn med rene toaletter og dusjer, synes vi det er helt greit å betale en fornuftig avgift. Damen bak kassen: "Hur lång er båten". Hun tok et halvt sekunds tenkepause, og fortsatte: "Tie meter er långt nog". Så da ble det med det. Etter hvert ble bryggen fylt opp med pensjonistbåter. Tror ingen av dem tok turen innom butikken og betalte. I hvert fall var det ikke en eneste kvittering på noen av de andre båtene. Nå er det mange år siden sist vi var innom Käringön. Vi gidder ikke når vi passerer ute i leia og ser at båtene ligger tett som torskerogn. Men nå tok vi oss tid til en spasertur rundt omkring på øya. Nå er alt pent pusset, meget velholdt flott. Men før i tiden vil jeg tro at livet her ute har vært meget hardt til tider. Her er en gammel kåk fra den hårde tiden: Losing var naturligvis også en del av næringen her ute. En tur opp til losutkikken er et must. I bakgrunnen Måseskär med det karakteristiske fyret: Og seilvinden vår? Den forsvant: Litt utpå formiddagen tok vi turen innaskjærs sydover. I og med at vi ikke hadde seilvind, var det liten vits i å ligge ute i havet. Stakk innom Mollösund og tittet. Fortøyde og lå der en times tid. Fant at en dagstur på en time og et kvarter var litt i minste laget. Men i Mollösund lå det faktisk tre gjestebåter. Men meget godt med plass til å ligge kailangs. På norsk 'kailangs', det er det same som 'longside', for dem som liker det. Her er alt så stengt, at det er ikke en gang 'REA'. Vindtrøkket holder seg på samme nivået som på Käringön. Turen gikk videre syd gjennom Kyrkesund. Nedover her er det så fint at jeg ikke en gang gidder vurdere Blindleia en gang til. Så vi ruslet syd gjennom alle de trange ledene og endte etter hvert opp på Åstol. Det er en flott, liten havn. Her ligger man stort sett i le for det meste som kan lage sjø. Også her var det ikke mer enn fem gjestebåter på det meste. Åstol har en bebyggelse og veisystem som ligner mye på Hermanö, Käringön og de andre plassene. Men her på Åstol er ikke vedlikeholdet like høyt som de andre plassene. Dog, havnen og det som hører til, er helt på topp. I noen havnepublikasjoner blir innseilingen beskrevet som vanskelig, særlig etter morkets frembrudd. Det er ikke tilfelle, grei innseiling, og det er overettmerker- to grønne lys for nattseilas. Helt uproblematisk. Havnesjefen kommer rundt og krever inn avlaten, han tok også i mot da vi ankom. Helt toppers. Baugen på Hulda skimtes i bakgrunnen. Etter bildekkene er det gjestehavn med el og vann. Samme på andre siden av sundet. Rader med sjøboder, der noen ser ut til å dele bod med andre. Her kan man tydligvis verken bli enig om farge eller når det skal males. Så, da tok vi kvelden i Åstol, før ferden fortsatte dagen etter. Sunset at Åstol: Redigert 10.September.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 Fina bilder Hulda. Gott att se folk som tar tillvara dessa fina dagar i september som har möjlighet. Kan hända "Svenska sjöfartsinspektionen" kommer på inspektion när du är på väg norrut. God tur och njut dagen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 Vi skal prøve å legge Kungshamn inn på nordgående neste väcka. Akkurat nå ligger vi kailangs i Klova. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 Hulda...ta deg en tur til Vinga, hvis du ikke vart der tidl, nå på denne tiden bør det gå o komme inn ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Pequod Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 (redigert) Herlige bilder og turrapport! Kjenner at det rykker i båtfoten (den jeg har igjen, altså!)! Har fortsatt ikke gitt opp håpet om en ferietur til Sverige i år, men det blir vel i så fall ikke før i oktober slik det ser ut nå. Redigert 11.September.2015 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hulda Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 Vinga ligger på steder som bør besøkes, men det blir ikke på denne turen. Det øser på med båter, og jeg regner med at det blir fullt der ute om været er sånn passe. Mulig vi tar en busstur inn til Göteborg i morgen, og tar Hulda videre til Nimbushavnen. Vi får se. Jepp, oktober er en måned man slett ikke skal avskrive som båtmåned. Selv om man ikke kan sitte midt ute i havet og steke flesket sitt i solen. Det blir heller slik at man kan våkne opp til is på dekk og kaier. Men fint er det. Altså, vi avsluttet på Åstol for morran etter å gå til et-eller-annet-sted-lenger-syd. Da går man ut fra Åstol og dreier første til venstre. Da ser man dette: Og om man bruker Firefox, så ser man ikke en dritt. Da er det bare å logge ut og prøve en annen nettleser. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 (redigert) Da er vi på forsøk nr. 3. Og den gamle Explorer for XP er heller ingen höjdare. Vi tar altså første til høyre ut fra Åstol, og da ser det slik ut: Og så skal jeg legge en liten tekst her nede, så skal vi se om jeg kan fortsette å skrive under bildet. Og det funket, hahhh Ingar, der lurte jeg deg! Legg merke til kløften i skydekket. Det er noe som kommer frem om man har et kvalitets fotoapparat, viser kursen. Vi skal inn i den retningen der. Og da ser det slik ut: Og så en liten tekst.. Og så kan vi fortsette: Her ble det på 1800-tallet populært med konunger og greier, rene semesterparadiset. Fiffen fra hele Sverige måtte hit. Og bygningsmassen avspeiler dette faktum. På vei nordover skal vi tilbringe et par dager i Marstrand. Kommer mer herfra etter hvert. Admiralen har aldri vært her, og jeg var innom her etter en guttetur til Skagen for 20 år siden. Da var det mørkt, pøsregn og klissvått både ute og inne. Men jeg var en tur oppe på festingen. Så, et par dager her står på programmet. Lite gjestebåter i Marstrand, kan ligge langsetter på gjestebryggene. Ut fra Marstrand og kursen følger den politiske overbevisningen. Da ser man dette: Litt tekst. I Norge har vi Akershus og noen gammer her og der, vi er i utkanten av Europa. Fortsetter vi sydover, kommer vi til et sund der vi på det ene kartet har notatet 'Conspic House'. Og det spesielle huset er dette, med en ikke mindre conspic. seiler parkert på utsiden. Det tyter penger alle veier, virker det som: En eller annen gang har noen tatt et italiensk bondehus og parkert det ytterst i Bohuslän. På utsiden her er det ikke mange skjærene før neste stopp er Danmark. Og den halvmodellen forut ser ikke videre stor ut. Når vi kom opp på siden, er den såpass at den kunne hatt Hulda hengende i davitene, nesten. Etter denne passasjen her, er det litt snirklete navigering, før man brekker til venster gjennom et trangt sund. En av de få gangene vi måtte en båt, var akkurat her: Passasjen heter Lilla Sildsund, i motsetningen til Stora Sildsund, som ligger et hakk lenger ut mot havet. Det som er slått inn i fjellet er et slags dikt som forteller hvor glad man er når man har berget livet gjennom dette hullet og kommet i le for havet. Og sundet er ikke bredere enn at jeg skal kunne svømme over, og holde pusten hele veien. Etter dette kommer vi ut på fjorden og får Ökerö, Hypelen og de andre om BB. Vi skal 'nedover' i retning Vinga som tegner seg på horisonten. Været var voldsomt: Mye sel som hoppet klar av vannet, trodde det var niser eller andre hoppegreier. Men når skjærene var dekket av sel, og selhoder lå og voktet på oss, så antar jeg at resten av greiene også var sel. Så får det bli mer neste gang. Redigert 11.September.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Passasjen heter Lilla Sildsund, i motsetningen til Stora Sildsund, som ligger et hakk lenger ut mot havet. Det som er slått inn i fjellet er et slags dikt som forteller hvor glad man er når man har berget livet gjennom dette hullet og kommet i le for havet. Og sundet er ikke bredere enn at jeg skal kunne svømme over, og holde pusten hele veien. ja nesten rett........ Dikten kom på plass etter Albrektssunds kanal blev bygget, da slapp man helt Stora og Lilla Sillesund Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Ahh, så det er Abrekts kanal den tarmen på innsiden heter! Vi har til hensikt å gå den på mandag eller tirsdag. Da gir diktet mening, slet lit med meningen. Vi har vel litt sprichschwerichkeiten. Tok bussen tur retur Klova/Göteborg i dag. Å kommunisere enkle beskjder med rattholderene var komplett umulig. Nå var vel ingen av dem født i Sverige, men de må jo ha forstått såpass av språket at de har fått svenske myndigheters velsignelse til å holde i et bussratt. Ellers så må det være en innbakt glede å få passasjerer til å gå av på feil holdeplass. I går skulle vi på systembolaget på Öckerö, og det ble til slutt litt av en marsj. Nå sklir det ut igjen! Men om man ligger på Hönö Klova, så går bussen til Göteborg rett borti veien. Flott toetasjes buss. Stikk opp på andra våningen og sitt forrest. For SEK 39 blir du fraktet en person en vei helt inn til Göteborg sentrum. Og skulle du bli sulten, så anbefales IKKE Trattoria Tredici på Kungstorget 13. De serverer 'dagens pizza' som er en ramsalt, for lite stekt loffskit, som ikke har noe med pizza å gjøre. Til det ble det servert en syrlig rødvin uten smak. Den smakte rett og slett ingen ting. Minnet mer om utvannet eddik enn vin. Hadde vi ikke betalt på forhånd, ville vi antakelig reist oss og gått. Men, for å hoppe litt, kommer du til Strömstad og har lyst på litt italiensk. Stikk bort til nordre havn, der kosterfergene og taxibåtene holder til. Gå opp over gaten slik at du har elven på venstre hånd. Du passerer en lekebutikk, restaurant, klesbutikk og diverse. Så kommer du til en italiensk restaurant et par trapper opp fra gateplan. Husker ikke navnet. Her får du mat som om du skulle sittet på en bedre bervertning i Verona. Og de kan lage smak uten å salte maten fullstendig i hjel. Og om du skulle få lyst på noe til kaffen, så lager de en helt fantastisk tiramisu. Det er ikke hver dag de har denne, beklageligvis. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Hvis du vil lidt længere sydpå, så prøv Vrångö. Kan anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Ahh, så det er Abrekts kanal den tarmen på innsiden heter! Vi har til hensikt å gå den på mandag eller tirsdag. Da gir diktet mening, slet lit med meningen. Vi har vel litt sprichschwerichkeiten. Tok bussen tur retur Klova/Göteborg i dag. Å kommunisere enkle beskjder med rattholderene var komplett umulig. Nå var vel ingen av dem født i Sverige, men de må jo ha forstått såpass av språket at de har fått svenske myndigheters velsignelse til å holde i et bussratt. Ellers så må det være en innbakt glede å få passasjerer til å gå av på feil holdeplass. I går skulle vi på systembolaget på Öckerö, og det ble til slutt litt av en marsj. Nå sklir det ut igjen! Men om man ligger på Hönö Klova, så går bussen til Göteborg rett borti veien. Flott toetasjes buss. Stikk opp på andra våningen og sitt forrest. For SEK 39 blir du fraktet en person en vei helt inn til Göteborg sentrum. Og skulle du bli sulten, så anbefales IKKE Trattoria Tredici på Kungstorget 13. De serverer 'dagens pizza' som er en ramsalt, for lite stekt loffskit, som ikke har noe med pizza å gjøre. Til det ble det servert en syrlig rødvin uten smak. Den smakte rett og slett ingen ting. Minnet mer om utvannet eddik enn vin. Hadde vi ikke betalt på forhånd, ville vi antakelig reist oss og gått. Men, for å hoppe litt, kommer du til Strömstad og har lyst på litt italiensk. Stikk bort til nordre havn, der kosterfergene og taxibåtene holder til. Gå opp over gaten slik at du har elven på venstre hånd. Du passerer en lekebutikk, restaurant, klesbutikk og diverse. Så kommer du til en italiensk restaurant et par trapper opp fra gateplan. Husker ikke navnet. Her får du mat som om du skulle sittet på en bedre bervertning i Verona. Og de kan lage smak uten å salte maten fullstendig i hjel. Og om du skulle få lyst på noe til kaffen, så lager de en helt fantastisk tiramisu. Det er ikke hver dag de har denne, beklageligvis. Detta låter som i gamla tider när vi stannade i "svingen" för att spisa lunch på väg till Hemsedal. Kan det måhända vara så att dessa norska kockar emigrera till Sverige? :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Det blir for dårlig vær til å dra ut på Vinga, og jeg har lovet Admiralen at høstturen skal stoppe i Klova som sydligste punkt. Nå har hun nettopp servert meg en lille Gammel Dansk, så løftet får jeg holde. Hadde det stått til meg, hadde vi allerede vært i Gilleleje. I morgen går vi rundt på innsiden av Hönö og muligens opp til Nimbushavnen. Men, MajorAndy, Vrångö ligger på vårens seilingsplan. Så lengen man ikke ser Døden i hvitøyet, er pensjonisttilværelsen ikke å forakte. Og så har Admiralen kjøpt en sixpack bayer, jeg legger på meg. Uff. Men vi kan ta en liten en om Hönö Klova. Var rundt og knipset noen bilder i dag. Og det som ikke er knipset. På andre siden av bukten for der vi ligger, finner man avdeling av Ö-varvet. De driver vel med større greier enn hva vi seiler rundt med. Men bak Ö-varvet ligger en særdeles omgjengelig Volvo-mek. Litt lenger ut i samme bygget er Puzzle Marin AB. Jeg var bortom og snakket med herr Puzzle (Jörgen Särnå) om Hulda. Han var lite tveksam om Hulda kunne komme på land der. Men da jeg fikk forklart at dette i så fall skulle skje i mai 2016, var det kun glede å spore. SEK 2.700 for å komme på land. Givitvis det for å komme i sjøen igjen. Og da går Hulda på land en fredag, bil høytrykksspylt. Får tildelt vann og strøm, og går på vannet mandag formiddag. Det er lungt. Trucken tar en 20 tonn båt på strak arm. Såhh, mer om Klova. Her har vi en liten kaffè som vi frekventerer og legger på oss av: Den lille, hvite bygingen, noen av kakene der gir livet en ny dimensjon. Feitere. Hjem-og-trene-i-skauen, tør ikke gå til legen før jeg har slanket meg- dimensjon. Rett ved havna er det en fullt fungerende butikk, for dem som må shoppe mat: Åpent alle dager fra kl. 08:00 og utover. De har også kokosboller, som nettopp ble servert av Admiralen. Mulig med et glass Portvin attåt. Helt grei butikk på en liten plass. Og så er det REA. Kanskje det er derfor jeg blir så servert. Eller så er det for at vi har 46 års bryllupsdag i morgen. Damer tenker på den slags. Vi gutta glemmer den slags. Sånn er det bare. Så får vi komme oss over til det maritime. En ikke ublu havneavgift betales på terminal med kort, funker helt greit. El. inkludert i prisen, vanlige husmorkontakter. En flåta som ligger foran oss hadde problemer da han hadde foreskrevne runde, blå støpsel. Innseilingen er helt grei: Inn av moloåpningen og videre innover. Her ser man det ligger en seiler med støttehjul på 40 fot, og en halvmodell fremfor. I forgrunnen en sykkel, greie som man tramper på, denne uten støttehjul. Da er vi ferdig med sarkasmen. Er det fullt, så ligger man der det er plass. Men den egentlige gjestehavnen ligger lenger inn. Man runder hjørnet av denne moloen og tar til venstre, og man får utkikken til havnesjefen rett forut, man skal inn til venstre for denne: Problemer med lagring, kommer tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.September.2015 Del på Facebook Svart 12.September.2015 Der kom det tilbake. Jeg har aldri sett noen i denne utkikken. Men når det er sesong, springer havnefolkene frem og tilbake og er hjelpsomme. Fortøyningen her er bøye med baug eller hekk inn mot fast brygge. Dette funker for båter opp til 4 meter bredde og 42 fot/ 13 meter lengde. Hulda har problemer med 16 tonn og effektiv lengde på 14 meter. Så vi tar til høyre for vakttårnet til havnesjefen og går inn til fast kai der vi legger oss kailangs; Her er det strøm og vann bortover hele veien. Men dette er ikke bare gjestehavn. Her ligger det også mindre fiskebåter. Og man skal være obs på at Klova er en fullt fungerende fiskehavn, med til dels store båter: Og den største av disse fiskebåtene er så stor at en skulle nesten ikke tro at den skulle kunne entre en slik liten havn. Og fiskere er som bønder på bygda, de gjør som de vil. Her er dotømmepumpen. Her kommer ikke Hulda inn fordi baugen til fiskeren. Får heller dumpe septiken på utsiden. Det gir i hvert fall fred i sjela, når jeg kan skylde på andre. I bakgrunnen Ö-varet og til høyre for dette bygget som huser Volvo og Puzzle. Sistnevnte puzzler også med Yanmar. Innerst i bukta, på siden av oppstillingsplassen for reisende på hjul, er det en mastkran. SEK 300 for å få heist mast av/på. Tror det er en eller annen forening som driver den gesjeften. Vet ikke tonnasjen på kranen, men jeg føler at rigging av Hulda muligens er litt i overkant. Her er det en Maxi 999 som avrigges: En hver havn med respekt for seg selv har en jugærsbenk: Og dett var dett fra Klova, God natt! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 I dag er planen å gå fra Hönö Klova og til annen havn. Akkurat nå har vi en smule kuling som trykker Hulda inn i kaien. Vi hadde vel fikset det, men den flåtan som ligger i baugen for oss har parkert så trangt at vi kan risikere å pungtere gummibåten hans, og så har vi fått en Malö rett i hekken. Vi får se utpå dagen om det løyer litt. En ting til å nevne om Klova, det går ikke å fylle diesel her. Rett bak campingparkeringen er det imidlertid en ubetjent stasjon der man kan fylle grønnsakdiesel på kanne, om man er i beita. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.