Bidevind Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 ... ( Svensk, Gunga Din og andre får ha meg unnskyldt ). Ett spørsmål til de svenske på forumet: -Hvor mye / hva fikk dere høre om "Tordenskjold's herjinger på svenskekysten" i skolen? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 (redigert) Etter å ha lest så mye om Marstrand så er det helt klart at jeg har satt nok et sted opp på listen over steder jeg må besøke. Det blir garantert ikke i år, men til neste sommer er det jo meningen med en "svenskeferie" - så da får vi se hvor langt sydover vi rekker før baugen snus tilbake retning Norge. Redigert 18.September.2015 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Mulligan Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 -Hvor mye / hva fikk dere høre om "Tordenskjold's herjinger på svenskekysten" i skolen? Det gikk nok litt begge veier. Pettern sitt kjennetegn var en utrolig dristighet, og uforutsigelighet. Og det medførte at det gikk galt noen ganger. Både ved angrepet på Strømstad og ved angrepet på Gøteborg fikk han grundig bank og unnslapp med et nødskrik. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Ett spørsmål til de svenske på forumet: -Hvor mye / hva fikk dere høre om "Tordenskjold's herjinger på svenskekysten" i skolen? ikke spes mye,...det jeg vet, har jeg lest i samband med mitt interesse for Bohusläns historia på denne tiden er folket som bor i Bohuslän 'mentalt' fortsatt Nordmenn, som havnet på svensk side pga av en krig der Sverige beleiret Køpenhavn hvilket gjør att Danskekongen må gi ifra seg Skåne, Halland, Blekinge, Bohuslän, Trønderlag, Nordmøre, Romsdal og Bornholm fra 1658-1660 er altså Norge delt i to land ! ! Sverige har en korridor rett ut i Norskehavet ! i denne sammenhengen blir Peter Wessel/Tordenskiøld og hans herjninger på Bohuskysten litt senere, en relativt marginell hendelse i Sveriges historia. Betydlig større hendelse i svensk historia er da danskene hundre år tidligere tar Älvsborgs festning nede i Göteborg (begynnelsen av 1600-talet) der Sverige må kjøpe tilbake festningen for store penger.....'Älvsborgs lösen' dette skjer ved to tillfellen....dette er en my større sak....da dette er Sveriges ende punkt ut mot Vesterhavet på denne tiden -Marstrands festning eller Carlstens festning er en av to festninger (i dagens Kungälvs kommune) den andre er Bohus festning Bohus festning er også veldig intressant......den festningen har aldrig blivet intatt......da den var norsk prøvde seg svenskene... og da Sverige fikk den 1658, prøvde seg Norge/Danmark o ta den tilbake men grejjede det ikke. legger man til moderne krig...så har ikke ens tyske soldater trampet rundt på festning....hvilket gjør den til en av de sterkeste festningene i Norden. http://www.tomdahlstedt.se/stormakten.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Etter å ha lest så mye om Marstrand så er det helt klart at jeg har satt nok et sted opp på listen over steder jeg må besøke. Det blir garantert ikke i år, men til neste sommer er det jo meningen med en "svenskeferie" - så da får vi se hvor langt sydover vi rekker før baugen snus tilbake retning Norge. det bør du absolutt........Marstrand er vel #1 blant severdigheter i Bohuslän Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Ikke minst. Marstrand er et bra sted å ta spranget ut i Europa. Fra Hätteberget bruker du 4.5-5 timer over til Skagen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.September.2015 Del på Facebook Svart 18.September.2015 Da blir det den siste fra Marstrand. I morgen lander vi i Kungshavn, om ikke været setter en stopper for fremdriften. Men Marstrand er slik, at om du tror du har sett det som er og se, tar en liten runde til, så dukker det stadig opp mer. I dag har vi tygd kuling, og tatt en spasertur rundt halve øya. Byen er full av fantastiske hus. Naturen er ikke mindre variert og fantastisk. Det er fra gammelt av bygget smale stier, eller veier, rundt om kring, store nok for en golfbil. Det kommer ut mange slike kjøretøyer hver dag i jobbsammenheng, og forsvinner over til 'fastlandsøya' om kvelden. Nå må vi ha litt bilder, kan ikke sitte å skrive hele tiden. Det skal ikke være noe forb"¤¤%¤#" reiseskildring heller. Jeg var ute en liten tur til morgenen i dag. Vinder var vel som meldt 17 m/s, og langt mer i kastene, noen meldte 20 m/s. Men vinder trekker seg gjerne noe opp som følge av terrengmessige forhold. Her er et bilde fra Marstrand mot fyret W på Koön. Det er ikke veldig dramatisk. Men ute på pynten var det vanskelig å holde seg på beina. Husene som kan skimtes i bakgrunnen er Åstol. Lenger til venstre, og bak noen holmer ligger Kledesholmen. Da jeg kom tilbake fra turen ble jeg innhentet av en Bavaria 42. Samtidig kom herr Panaenius (forsikringen som har kontor rett over gaten) av fergen og vi hjalp gubben å fortøye. Han kom bare innom som snarest for å skifte klær. Var blitt søkk våt på turen over fra Kledesholmen, Skulle videre til Göteborg. Litt senere tok Admiralen og jeg en spasertur. Legger bare inn noen bilder uten å forklare så innmari mye: Slike kart er satt opp på alle strategiske plasser og forteller hvor du er, og hvor veien går videre. Vi oppdaget bare en slik plakat der noen hadde skåret ut kartet. Dessuten er det satt opp en del plakater som gir historikk etc. om plassen: På veien ut kom det noen av disse. Kundene er kledd som romfarere, pilotene snakker som regel i mobilen. Tror det er dette man kaller miljøsafari. Den sprekeste som ligger ved brygga nå har 900 hester: Eller var det 3 stk 350-hestere som hang i hekken på den. Da blir det litt mer. Nå nærmer vi oss helgen. Og det kommer stadig inn båter, de fleste fra Göteborg. Og så har betalingsautomaten for havneleia konka. Det samme har do- og dusjkoden. Alle beklager det med havneleien. Dessuten har det øst inn med turister fra japan: De hojer og bærer seg, tar bilder, kommer seg på fergen der turistbussen venter på andre siden. I kveld kom også et par skuter inn. Ingo fra Göteborg. Den kom sigende i langsom fart. Mot den kom losbåten. Og akkurat da fant fergen ut at den skulle ta av fra landsiden. Og da er det bare å flytte seg. For den viser ikke hensyn. Det ser i hvert fall ikke slik ut. Det er lineferge med propell. Og den har en formiddabel akselerasjon. Dessuten kan den, og det er noe man skal være klar over, bremse og justere kursen med wiren. I går, da det blåste godt, plasket wiren klar av vannet over halve bukten her. Men Ingo: Og den var full av folk. Så kom neste: Også full av folk. Det er noe med svensker, de skal brøle och shunga, sjunga. Eller noe slikt, pils og ballonger. I masser. Og vi som er vant til et lungt Marstrand. "Her skulle vi hatt et sommersted", sa Admiralen. Det måtte i så fall vært for vinterbruk. Tenk når det er kliss full av båter i havnen, fergen, den ene av to, går i skytteltrafikk frem og tilbake. Den ankommer kaien her hvert tiende minutt, omtrent. Det er slik at man bare kan mote opp ved bommen, så går den, som en rakett. Jeg må virkelig beundre lokalsamfunnet her som greier å holde området så rent og i god stand når så mange kommer på besøk. Så en liten kullinarisk anbefaling på tampen: I går var husets lunch hvitvinsdampen torsk med diverse, samt kaffe og disse småkakene der vi gamlinger brekker tenna, og må ha kaken opp kaffen først. Hele greia kr. 95. Og det var virkelig en kulinarisk happening. Jeg var veldig skeptisk, med tanke på den guffa vi fikk på denne fine plassen i Göteborg- der jeg ikke en gang orket å drikke opp rødvinen. I dag hadde vi som lunch svinefilet. Samme utsøkte måltid. Og så bestilten vi hvert vårt rødvinsglass til maten. Man kan jo ta på seg spanderbuksa når havneavgiften har konka. Og 'husets rødvin' var absolutt helt per kasse. Kanskje navnet på stedet, før jeg stenger butikken: Hotell Villa Maritime. Med et slikt navn skulle man trodd at de ikke strakk seg lenger enn til ferdigpiza. Fullstendig feil, stedet er helt topp! Ligger tvers over gaten for brygge H. Og for en utsikt fra lunchbordet! Siste av festnigen: Titt opp til toppen av tårnet. Det ser ut som en snømann med munn og to øyne. Nesen midt på er liten. Men det er et kongelig monogram i kopper (eller var det bronse), med tre meter diameter. Hvlket sier noe om størrelsen på byggverket. God natt. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 19.September.2015 Del på Facebook Svart 19.September.2015 Fint på Koster i dag. Uforskammet lite vind og varmt med sol det meste av dagen. Bra med plass i Kostersund ganske lenge, Virket som om det har vært få her i natt. Vistnok 16 grader i vannet.... Ikke værst. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Billa Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Fra himmel til h......! I natt blåste det opp skikkelig fra nordøst og sjøen gikk hvit inne Kostersund. Ligger på den korte brygga ved tauferga og sjøen må ha bygget seg opp fra nesten Strømstad og ut. Våknet av at det dunket og hoppet samt hektisk aktivitet hos nabo båten. Kom ut og sjøen stod opp og sprutet på badeplatformen. For meg gikk det greit, men nabo båten som lå på anker med for kort tau hadde vridd seg og lå og slo med siden mot baugen på en seilbåt som lå på utsiden av brygga. Regnet høljet ned og lynet blafret, men her var det bare å jobbe på. Vi fikk til slutt vrengt Nidelven slik at den lå longside seilbåten og det gikk bra for alle. Natten var avbrutt og det tok tid for alle sovnet igjen vil jeg tru. Viktig med langt nok ankertau. Enden på visa er at det gikk bra med båter og folk (untatt en legg som kom litt i klem) Sitér dette innlegget Sushi Link to post
sjørøver-viking Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Jeg tror vi passerte dere utenfor Lysekil på lørdag, Hulda! Sammen med de svenske millitærebåtene som kom på kryss og tvers. Like etter hørte vi noe som hørtes ut som skuddsalver fra et hurtiggående militærbåt litt nord for oss, håper ikke dere var innblandet? Gikk til Mollösund på lørdag, full havn. Skjønte etterhvert at vi la oss rett ved grillplassen, og der var det godt lag til langt utpå.Hyggelig plass. Dagen etter var det Marstrand, da også med konka havneautomat. Ikveld ligger vi og en enslig seilbåt til, på Vrångö. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Hvis du passerte en rød seiler for motor på vei nordover, så var det med stor sannsynlighet oss. Vi hørte ingen skudd. Neste havn for oss var Kungshavn. Overnattet der før neste stopp var hjemmehavn i Strömstad. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Ja, men da var det jo deg jeg møtte rett nord for Gule Humpen på søndag, Hulda! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Vi rundet Gule Humpen. Og jeg sa til Admiralen; "Se på det skipet som kommer der, det er noe liknende som de som er ute tre måneder om sommeren, hva-er-det-nå-de-heter!?" "Regina III", kommer det uten et sekunds betenkning fra sjefen. Det er hun som har hjernen. Jeg bare styrer. Og mekker. Regina III ser virkelig ut som et skip der hun kommer sigende. Dere har en flott båt. Snakker om å komme sigende: Kan også ta med et bilde der vi går med godt driv inn mot Kyrkesund for bare genoa (syd for Mollösund). Vi hadde vind til å sløre et stykke opp i sundet før vi måtte starte motoren: Så da har vi entret Kosterfjorden og kan Resö og de andre nede på horisonten: Da vi var på høyde med Sneholmen (fyret på Sydkoster) gikk solen ned: På denne årstiden blir det fort kølamørkt. Jeg banner Garmin kartplotter nord og ned, den er i sannhet innfløkt, treig og dustete. Men den vanlige HD-radaren vi har er helt fantastisk. Selv med litt skvalpesjø, og justert for moderat sjøgang, plukker radaren opp fiskebøyer, selv om de er aldri så små. Radaren vår er parkert på targabøylen, snaue fire meter over vannet. Det er også noe som har blitt kritisert- "for liten range----". For meg er det imidlertid helt perfekt. Jeg har ikke behov for å se småbåter som ligger under horisonten. Jeg har behov for å se farer som er i umiddelbar nærhet. Til tider kjører jeg radaren ned på 1/2 nm. Det er sjelden rangen er på mer enn tre nautiske mil. Så, nå ligger Hulda i Strömstad, og jeg er i Son. Men i morgen er vi på tur nedover igjen. Genoaen blir plukket opp av UK Syversen for at den i løpet av vinteren skal få sydd på ny UV-beskyttelse. For seilet i seg selv er fint som nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Hvilken seiskute var det du møtte, Vestkust eller kanskje Atene? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Kvartsita ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Jeg vet ikke hva den heter. Men den er en gammel befrakter, ingen hurtigseiler. Var nokså opptatt med å komme klar av bommen, samtidig ikke gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Tror hverken Westkust eller Athena fører bredfokk, derfor luter det åt Kvartsita, men ikke helt sikker Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 (redigert) Jeg tror Westkust har mer oppbygging på hekken enn denne her. Det var, så vidt jeg husker, kun styring utendørs helt akter, uten noe dekkshus. Og denne her var meget butt i baugen. Dog, den kom skjenende i forbausende fart. Kan godt vært et navn som Kvartsita, et navn som ikke ga noen gjenklang, ikke noe som jeg har hørt tidligere. Har googlet, det er Kvartsita vi møtte. Bommen på aktermasten er et langt stykke treverk. Redigert 23.September.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.September.2015 Del på Facebook Svart 23.September.2015 Ja, kanskje det? Den ligner i hvert fall på Kvartsita fra Skärhamn. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 fann en bilde på Kvartsita som nybyggd Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Er du sikker på at det er den samme Kvartsita som vi snakker om? Denne så da ynkelig liten ut? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Tak for gode historier og billeder. Godt at mimre til :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Regner med at du stikker bortom når vi sannsynligvis kommer innom Gilleleje til våren. Det er vel også noe som sier meg at om ikke for lenge har vi MajorAndy om bord i et fartøy som er litt lenger enn to-og-en-halv-meter. Du vet, det å reise med bil i Europa er flott. Vi gjør det. I våres hadde vi 4000 kilometer tur/retur Firenze. Neste gang kunne jeg tenke meg nedover til Frankrike. Men vi har også 50 overnattinger i båten hittil. Limfjorden rundt og Bohuslän ned til Göteborg- den siste to ganger. Så det er ikke enten eller, men som Ole Brum: 'Ja takk, begge deler'. Suksessfaktoren er å leve så lenge at man blir pensjonist. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Er du sikker på at det er den samme Kvartsita som vi snakker om? Denne så da ynkelig liten ut? her er historien til Kvartsita http://www.kvartsita.se/ts-kvartsita-fartyget og her en bilde på Kvartsita.....som Bono, fra Farsund Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MajorAndy Svart 24.September.2015 Del på Facebook Svart 24.September.2015 Regner med at du stikker bortom når vi sannsynligvis kommer innom Gilleleje til våren. Det er vel også noe som sier meg at om ikke for lenge har vi MajorAndy om bord i et fartøy som er litt lenger enn to-og-en-halv-meter. Du vet, det å reise med bil i Europa er flott. Vi gjør det. I våres hadde vi 4000 kilometer tur/retur Firenze. Neste gang kunne jeg tenke meg nedover til Frankrike. Men vi har også 50 overnattinger i båten hittil. Limfjorden rundt og Bohuslän ned til Göteborg- den siste to ganger. Så det er ikke enten eller, men som Ole Brum: 'Ja takk, begge deler'. Suksessfaktoren er å leve så lenge at man blir pensjonist. Naturligvis kommer jeg forbi når I kommer til Sjælland :-) Og hvis I ikke har været i Helsingør er det en meget spændende by med både gamle gader og helt nye attraktioner i verdenseliten - blandt andet søfartsmuseet. Lige nu skal jeg have en pause med båd. Problemet når man IKKE er pensionist er jo, at tiden er noget knap. Og når så vejret ikke indfinder sig i præcis de tre uger, hvor man har ferie, så bliver jeg lidt træt...Men om ti år - eller deromkring - så er situationen en anden, så der kan det være at jeg kan få både i pose og sæk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.