Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Ellers Svenning når det gjelder høyhelte sko, her hadde jeg sagt i fra på en hyggelig måte. Det er ikke bra, for hverken båt eller sjel.

Det var heldigvis ikke vår "rekke" baatsman, men rekken bak. Vi var på vei til Malmön da vi traff deg, nå ligger vi i en liten havn utenfor Grebbestad. Stille og deilig!

Vi får sørge for og møtes senere i sommer; i bedre vær enn da vi møttes i Strømstad sist.

God tur videre, kos dere i Sæby - vår favoritthavn!

Link to post
Share on other sites

På våre turer nedover Vestkusten går vi alltid innom Alvøen, en av våre favoritt uthavnet. Litt vrien adkomst, men grei nok hvis en studerer kartet eller har en god havnelos. Vi lå med nesa inn mot fjellet for anker, og fortøyet i to bolter i fjellet for å unngå at vi vandret for mye sideveis. Ved 12-tiden da det ble ledige plasser ved siden av oss, kom en relativt stor seilbåt sigende opp på vår babord side. Jeg var ute med jolla, og kona går iland for å ta imot tampen og hjelpe til med tilleggingen. Seilbåten har klargjort med to tamper, og kona foreslår en bolt på seilbåtens styrbord side, rett foran vår baug, hvor tauget vil krysse vårt babord taug, men som vil gi god sidestøtte med en tilsvarende fortøyning på seilbåtens babord side. En ganske vanlig og naturlig fortøyningsform i trange havner.

Fruen i baugen av seilbåten griner på nesa og sier at :" Nej, inte den. Jag tyckar vi ligger mycket tryggare på en av kryssarklubbens bultar" og peker på bolten som vi har brukt til babord fortøyning. Implesitt, vi har urettmessig tatt oss til rette og brukt en bolt vi ikke har rett til.

Vi hadde planlagt å bli liggende et døgn til på Alvøen, men gikk videre et kvarters tid senere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Trist opplevelse dere hadde der. Jeg sitter og leser reglene i medlems materialet jeg har fra kryssarklubben. Her står det at bøyene er reservert for medlemmer mens kilene i fjellet kan brukes av alle. Alle medlemmer står i et medlems register alle medlemmene får og som suppleres årlig, og alle medlemmer får et blått merke å sette på båten.

Link to post
Share on other sites

Fruen i baugen av seilbåten griner på nesa og sier at :" Nej, inte den. Jag tyckar vi ligger mycket tryggare på en av kryssarklubbens bultar" og peker på bolten som vi har brukt til babord fortøyning. Implesitt, vi har urettmessig tatt oss til rette og brukt en bolt vi ikke har rett til.

Er det ikke plass til to fortøyninger på en slik bolt?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

12-14 (16) m/s roaldbj. Skal avta noe mot kvelden

21. dro vi fra Långedrag til Getviksund, aller innerst hele vegen unntatt en tur til Källö-Knippla for bunkring ("är det båtar ute i dag", sa damen i skipshandelen og drivstofftanken der). Det skulle ikke være rare åpninga vestover før kulingen slo til og vi hadde krenging på 10-20 grader og sjøen grov seg opp - altså i le bak Tjörn og Orust. Lite båttrafikk. Fullt i alle havner. Vi fant et fjell å legge til etter at vi så at også Bassholmen var fullt.

Til gjengjeld var det kø, kø, kø gjennom Soten-kanalen den 22. Og noen som absolutt skulle gå forbi den køen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

God tur videre, kos dere i Sæby - vår favoritthavn![/size]

 

Hei igjen

 

Det er helt riktig, her koser vi oss. Ellers ligger vi ved siden av en relativ ny P50. Ett hyggelig par som har båten i samme vinteroppbevaring som dere. Sæby har raskt blitt ett

sted vi kommer til å reise tilbake til.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Fruen i baugen av seilbåten griner på nesa og sier at :" Nej, inte den. Jag tyckar vi ligger mycket tryggare på en av kryssarklubbens bultar" og peker på bolten som vi har brukt til babord fortøyning. Implesitt, vi har urettmessig tatt oss til rette og brukt en bolt vi ikke har rett til.

Vi hadde planlagt å bli liggende et døgn til på Alvøen, men gikk videre et kvarters tid senere.

 

Jeg har lett i SXX martikel og finner ingenting om at klubbens medlemmer har hevd på bultorna som klubben har satt opp. Hun var nok bare en ilsk svenske somikke likte at en norbagga hadde tatt bolten deres. :lol::lol:

Det står kun om bøyer og hevd på disse. SXX bøyer er forbeholt medlemmer som fører påført oblat på båten. Her kan klubbens medlemmer ligge inntil 24 timer. Avvikelse kan forekomme men dette kommer fram av teksten på bøyen. Maks to båter kan ligge på samme bøye. Allikevel har førstemann til bøyen fortinnsrett til å ligge der alene. Det anbefales max. 8 tonn pr. bøye men dette kan avvikes etter lokale forhold som værutsikter og andre bedømmningsfaktorer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hun var nok bare en ilsk svenske somikke likte at en norbagga hadde tatt bolten deres.

Ja, jeg er tilbøyelig til å være enig. Fruen i baugen hilste ikke ved ankomst og stirret tvert gjennom min kone, som om hun ikke eksisterte. Senere nedover kysten traff vi på et påfallende stort antall båter uten flagg. I de tilfellene vi fikk vekslet noen ord med disse var de uten unntak norske. Kan det være en sammenheng kanskje og at fler enn oss har opplevd episoder med mindre varm velkomst fra våre venner i øst?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har kost oss i regnet i marstrand et par dager, i morgen bærer det videre, i første omgang til Stenungsund, og deretter tenkte vi å finne oss en en uthavn for natta, noen som har noen favoritter i området å anbefale, fortrinnsvis litt nordover/vestover fra steungsund...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Synes det er elendig med utehavnplasser i området nært stenungsund om det blåser litt , sommeren for 2år siden så blåste det litt og vi letet i 2timer før vi ga opp og gikk inn til Stenungsund som forøvrig er en knallfin plass å ligge , treningssenter er det også der.

Er det lite vind derimot så finnes den endel fine plasser

Link to post
Share on other sites

i Nordströmmarna, øst for Bassholmen, er det en del plass. Vi gikk forbi der tirsdag, men det virket som det var båter overalt, så vi fortsatte litt lengre vest.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

, noen som har noen favoritter i området å anbefale, fortrinnsvis litt nordover/vestover fra steungsund...

 

 

Da vi sejlede fra Möllesund for nylig havde det blæst en del om aftenen fra nordvest. Da vi passerede mellem Tjörn og Orust lå der rigtig mange både i udhavn i ly af de mange øer i fjorden her. Der så ud om om der var rigtig mange muligheder - og stedet virkede rigtig fint!

 

Jeg taler om dette området:

 

sund1.jpg

 

Altså ind gennem broen ved Skåpesund og vestpå i fjorden mellem Tjörn og Orust.

 

Alternativt er der jo Nordströmmarna nord for Orust hvis det ikke er for langt:

 

Red: Jan/Salt kom lige før mig med denne anbefaling :smiley:

 

N58 14.449 E11 31.094

 

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja! Da har årets ferietur startet, og det blir nok engang den Svenske Vestkysten som er målet.

Har 5 uker å ta av, så dette må jo bare bli bra.

 

Slapp fortøyningen fra hjemmehavnen i Oslo Lørdag ettermiddag og bestemte første natt på Hankø.

Kom ganske sent fram, så det ble en natt på svai midt i Hankøsundet.

 

p1040556.jpg

 

La turen innom Fredrikstad med bunkring på Glommen ved nøkkeldypet.

7.05 kr literen for diesel kan man ikke klage på.

 

p1040561.jpg

 

Kjekk liten daycruiser, legg merke til den 31 fot store Viksunden bak (den ble liten)

 

p1040563.jpg

 

Blir nok et flott syn ferdig rigget

 

p1040564.jpg

 

Fant en koselig havn midt i innseilingen til Dynekilen.

Ønholmen.

Har veldig sansen for naturhavner som er formet for en nesten lukket lagune.

Brukbart beskyttet, men vinden kan nok ta godt her.

 

oenholmen.jpg

 

 

p1040565b.jpg

 

Tar det litt rolig i starten, så jeg blir liggende her en dag.

Regner endel, men imorgen skulle det bli bra.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Vil bare tillegge at jeg slett ikke var spydig i men kommentar til båtens utseende.

Skal tillegges at jeg ikke hadde tid til å ta henne nærmere i etersyn.

Likte faktisk linjene ganske godt, og det hadde vært interesant å se båten fult rigget.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

hehe; smak og behag osv - og jeg har sett denne (og en annen med nesten likt skrog) både før rigging (for en rekke år siden) og med rigg, og for mitt øye virker hun dårlig proposjonert. Og "heller" viste ikke til deg, men til meg sjøl. Men for svenskykst-tråden er dette jo en smule off topic, så jeg skal ikke forfølge denne mere her :lipseal:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Fra Fjeldbacka gikk vi til Kungshavn for å "bunkre" der ble vi forsyningsbåt for 6 svenske ungdommer som i leid båt hadde hvert nedpå så de ble løftet på land og hang i trucken halve dagen mens de slipte sparklet og fikk strøm, slipemaskin og varmepistol fra oss for å få fortgang i herdingen, de gjorde en bra jobb, og jammen kom de med en flaske god vin som takk, det var kjekke gutter. Og de var heldige han som eide trucken tok 600 kr for 5 timers leie.

baat_loeft_31.jpg

 

Er nu i Uddervalla lite trafikk en Fra Sveits,to Tyskere, to Dansker, fem Svensker og vi.

Solen har hvert framme stortsett i hele dag, igår var der lett yr deler av dagen

Gass måtte jeg hente på Statoilstasjonen en 12min gange fra havna.

uddevalla38.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Skjærhamn kl 9 i morges. Vi lå innerst av 4 på en plass der vi hadde max en halv meter foran og bak. Smøg oss ut forsiktig og satte kursen nord over. Kom til Gullholmen kl 10 og gikk rett inn på en plass long side mot sundet. Inviterte en norsk X båt på utsiden. Hyggelige og erfarne folk. Mer kan vi ikke ta nå pga været. Det blåste 21 ms for litt siden. Det var byge nr 2. Har opplevde det merkelige at båter absolutt skal legge til når det blåser som værst. I min verden må det være bedre å vente utpå til den værste vinden har roet seg litt. En Bavaria 37 kom inn på utsiden av Xen utenfor oss uten fendre og uten å varsle oss andre. Han gjør nok ikke det igjen etter at jeg pratet med han :wink:. Han hadde ikke tenkt på at våre fortøyninger kanskje ikke tålte en båt til i det været. Så kom det jammen en 40 foter til med skipper høy på adrenalin og død i blikket, men han fikk vi stoppet og lagt et bedre sted. Vi blir nok her i morgen også. Varslet sier 17-20 fra syd vest i morgen. Regner med at de fleste velger det samme

Link to post
Share on other sites

Etter en stille natt i Slussen det var nesten for stille, lå og lyttet etter

et vindpust eller et aldri så lite bølgeskvulp, men nei helt dødt.

Så får vi det igjen i Stenungsund.

Lun havn for alle vinder har jeg lest en plass, ikke i sundet, en danske bak meg tok inn på hotell da båten deres hopper og spretter vi ligger bare og duver.

Måtte ut med stormtrossa (37mm i diameter) så nå ligger vi trygt.

Har blåst bra 15 til 22 m/s på det verste.

stenungsund_062.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Her blåser det også hatter og høy.

Så på Onsdag at været kom til å bli vesentlig værre de neste par dagene,

så jeg bestemte meg for å komme meg over Gule humpen før det ble for ille.

Ville ikke bli stengt inne i området rundt Strømstad.

Det var vel 1,5 meter bølger over humpen, så det husket endel men gikk greit.

Gjorde noen forsøk på å ankre opp ved Kallarholmen rett nord av Grebbestad,

men fant ikke holdebunn så jeg fortsatte til Stora Klovskjer rett sør av Grebbestad.

Hadde denne plassen merket av fra ifjord da jeg bare var en liten tur innom her

for og fortære noen brødskiver. Ligger på noen bolter, med anker i hekken

og været rett i trynet. Men en fin plass er det. Er spik aleine!

 

Etpar bilder fra plassen.

 

p1040598c.jpg

 

p1040591c.jpg

 

Blir forøvrig liggende i morgen også.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

I går gikk vi fra Gullolmen og til Hamburgsund. Vi kom dit i 17-tiden og fikk bunkret, fant oss en plass på fiskebrygga og gikk for å spise. Så begyndte det å tikke inn med bekymringsmeldinger fra familie, venner og bekjente.... "HAR DERE HØRT OM STORMEN SOM KOMMER"... (Knis... litt overdrevet enn så lenge i hvert fall). Vi sjekket værmeldingen og bestemte oss for å komme oss videre mens det enda var mulighet. Vi kjørte for motor til Strømstad og hadde en nydelig tur. (stille før stormen sikkert). Startet klokken 20 og var fremme til midnatt. Mørkt og "litt" skummelt å finne seg plass på den tiden, men vi fant en plass inne ved Marieholm. (ved Spa-hotellet for de som er kjent der).

Der ligger vi enda og blir nok her frem til lørdag morgen tenker jeg om været blir som det er spådd. Her ligger vi så skjermet at vi knapt merker at det er masse vind rett utenfor. regnet slipper vi selvfølgelig ikke unna, men det er lengre perioder med opphold enn med regn, så vi klager ikke.

Riktig god sommer videre til alle..

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ligger trygt fortøyd med vinden i baugen og lite sjø ut mot sundet på Gullholmen. Siste vær melding for Bohuslän er at vinden skal øke på i formiddag til 20-23 fra SV så dreie mot V før den løyer til natta. Vi klarer oss fint her vi ligger. Jeg klargjorde for rask avgang før vi la oss i går, men natten har vært rolig. Jo mer vinden dreier mot vest jo bedre får vi dét her. Nå blåser det rett gjenom sundet så dét skvalper litt. Løpe turen på morgenen må kanskje utsettes pga vinden og regnet, bikkja er ikke helt enig i det. Helgen ser bra ut, vi ser for oss uthavn da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...