Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

svk30juli2009a.jpg

Vi hadde i går morges en fin seilas fra Lyr til Kungshamn.

Etter diskusjonen her på BP må jeg alltid ha med et bilde av Pipeskäret.

Samtidig fremgår det vel også at bølgeforholdene er fine.

 

svk30juli2009b.jpg

Dette velkjente motivet må også med - bildet riktignok tatt 29. juli.

 

svk30juli2009c.jpg

Noe av det fasienerende ved seilasen på Bohuslän er rik merking med lateralmerker.

 

svk30juli2009d.jpg

Flott skute som jeg etter hvert har sett noen ganger her på kysten.

 

svk30juli2009e.jpg

Dette er de velkjente overretterne på Lindholmen for innseilingen til Fiskebäckskil.

 

svk30juli2009f.jpg

Dette bildet kom i litt feil rekkefølge, men viser Kråksunds gap som har vært diskutert i en annen tråd.

 

svk30juli2009g.jpg

Ett av de forholdene som fasinerer meg i dette seilingsområdene er alle overretterne som finnes her.

Legg også merke til varden på toppen.

 

 

 

 

 

svk31juli2009a.jpg

For en kort stund siden måtte Sjöredningstjenesten hjelpe en seilbåt her i Kungshamn som trolig ikke kom seg bort fra katamaranen med egen hjelp.

Link to post
Share on other sites

Men for svenskykst-tråden er dette jo en smule off topic, så jeg skal ikke forfølge denne mere her :lipseal:

 

Jeg så denne på Gluppö utenfor Fjällbacka i sommer, så da er vi litt nærmere topic :wink: Pen er den ikke.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Ref Roaldbj sitt bilde om båten som ikke kom ut og måtte ha assistanse. Da vi kom hit i går lå det 3 danske seilbåter av 80 talls modell bak oss. Det blåste kanskje 10 ms på skrå inn. Ingen kom ut uten masse hender som hjalp til. Ingen av de visste hvordan man går ut på spring. Jeg synes det er rart denne gamle og enkle teknikken ikke er mer kjent.

Link to post
Share on other sites

...

svk30juli2009e.jpg

Dette er de velkjente overretterne på Lindholmen for innseilingen til Fiskebäckskil.

...

Dette er så vidt jeg kan huske overett- og innseilingsfyr til Brofjorden (nord for Gullmarn) med raffineriet. Det er også to store fyr i sjøen utenfor fjordmunningen.

(Det er noe herk å komme seg over leden dersom det kommer båter inn eller ut - vi fikk pent vente her i forrige uke. En uke med venting på to i Göteborg-innseilinga, en sværing med slepebåter i leden nordvestover fra Gbg, og denne her tankeren med slepebåt i Brofjorden-munningen. Maksimal uttelling for åpenbar vikeplikt for fartøyer som bare kan manøvrere sikkert i en smal led.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ingen av de visste hvordan man går ut på spring. Jeg synes det er rart denne gamle og enkle teknikken ikke er mer kjent.

 

Jeg har observert det samme. Det er forbausende få som bruker denne teknikken til å komme seg ut ved vind mot brygga. Selv har jeg alltid et spring liggende klart, også når jeg skal legge til med vinden fra brygga. Jeg har faktisk opplevd at tilskuere har ristet oppgitt på hodet når jeg fester baugspringet ved tillegging, men når de ser hvor effektivt det er, blir det stille.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Er det noen som ligger på skjærhallen nå, som ser om det er plass til et par 25 fotere ???

 

Ligger nå i nordenden av kirkøya og skulle vasket klær og plugget i kontakta litt. Gikk i fra Smøgen onsdag kveld, etter en bekymret telefon i fra en bekymret far, som advarte om stormvarsel. Nå bør du kjøre langt sa han og da tok vi hele strekka i et jafs. Veldig glad for det nå..

Link to post
Share on other sites

jeg har ikke vært nede i havna siden sjekk av egen båt ved ellevetida, men det bør være muligheter enten i gjestehavna, eller i båtforeningens brygge (henv Zoran i Sjøkroken).

(På Edholmen er det knapt nok servicetilbud i det hele tatt...men man kan jo ta taxi til Verdens Navle:) )

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

På Edholmen er det knapt nok servicetilbud i det hele tatt..

 

Her har vi jo romberhandel da :-) Vært der nå og gjort årets storhandel. Men strømmen på bryggene er borte og vaskemaskin er det dårlig med her i stenura.... Åssa er det jo artig å sitte å glane litt. Det var en båtnabo som sa at det var så kaos der i går sså jeg ville bare sjekke

 

Takk for svar :-)

Link to post
Share on other sites

For en kort stund siden måtte Sjöredningstjenesten hjelpe en seilbåt her i Kungshamn som trolig ikke kom seg bort fra katamaranen med egen hjelp.

 

Jeg har også stusset endel på dette, etter å ha sett redningstjenesten hjelpe båter fra kai på Resø, Grebbestad og Fjellbakka de siste årene. Legger meg aldri slik på yttersiden selv, men har vanskelig for å forestille meg at dette ikke går med et spring? Man burde vel kanskje flytte før det friskner til såpass i hvertfall?

Link to post
Share on other sites

Det var en båtnabo som sa at det var så kaos der i går så jeg ville bare sjekke

Vi var akkurat nede i havna. Det var ledig her og der i gjestehavna, man må bare se opp for lange fortøyninger over ledige plasser.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

svk31juli2009b.jpg

For en kort stund siden - under middaggen fikk vi her i Kungshamn koselig jazzrytmer til maten.

Et orkester gikk forbi båten.

Legg merke til del av hvit VHF-antenne til vesntre på bildet. Den står på en relativt ny Windy 43 thypon som seiles av en VP tekniker fra Göteboreg.

Han mente at man hadde svaret på injektorhavariene på D-motorene i Norge.

Lite vet jeg om dette.

 

 

svk31juli2009d.jpg

Legg merke til dette bildet:

1) Det er tatt mot vest med tiltakende bølger inn mot båthavnen i Kungshamn.

2) Det kan skimtes 3 horisontale tau som drar opp for båtene.

 

 

 

svk31juli2009c.jpg

Dette bildet er nettopp tatt rett akterover, mot sør fra vår båt.

Viser støttetau jag har lagt fra SB ekterspeil og rett sør.

Dette hjalp oss mye i natt.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde årets skjeveste løpe tur i går. Vest 15 ms gjorde at bikkja og kona så vidt holdt seg på veien da vi løp Härmanö på langs :lol: Det ble fort tomt på Gullholmen i morges. Naboene gikk kl 9, da våknet vi. Vi gikk ca kl 1030. Mange seilbåter som hadde det fint med passe vind i ledend i dag. Vi gikk innom Grundsund som vi ikke har vært i før. Vi var på N siden. Er det bedre gjeste havn på sør siden? Nå ligger vi på SXK bøye på Näverkärrskile. Stadig tilsig at båter, lett skyet vær, 19 gradet i vannet. Late dager :smiley:

Link to post
Share on other sites

svk1august2009a.jpg

Noen bilder fra dagens seilas her på den svenske vestkysten.

Dette er havneavgiftene i Kungshamn - trolig det samme i Smögen.

 

 

svk1august2009b.jpg

Så vidt jeg husker er dette Hornö ränna.

Her er seilingsfarten 5 knop.

Det er ikke alltid lett å vite hva man gjør i en slik situasjhon.

Bredden i sundet er ca 0.03 nm - ca 55 meter?

Legg merke til den lille holmen midt på bildet...

 

 

 

svk1august2009c.jpg

Her er den forstørret...

 

 

 

svk1august2009d.jpg

Like etter at vi kom ut av sundet så vi dette beltet - lurer på hva det kan være?

 

 

 

svk1august2009e.jpg

Denne ferja i Hamburgsund tilbakelegger vel en strekning på under 100 meter en vei - noen kortere ferjestrekning noe sted?

Like før den la til kai strammet den vaieren voldsomt.

Ca 1/2 minutt senere slapp den vaieren.

Vi seilte svært forsiktig over - det gikk bra.

 

 

svk1august2009f.jpg

Flere fritidsbåter har løftebukker i Hamburgsund. Men dette er det eneste stedet jeg har sett to båter ved siden av hverandrer med løftesystemer.

 

 

 

svk1august2009g.jpg

På Stensholmen mellom Hamburgsund og Fjällbacka finner vi denne gravplassen.

Jeg så ikke nøyere på flagget festet til ankeret...

 

 

 

svk1august2009h.jpg

Jeg har ikke klart å få frem et meget spesielt fenomen vi obersverte mellom utløpet av Hamburgsund og mot Fjällbacka.

Vannet var nærmest helt rødt - kan dette bero på spesielle alger?

 

 

 

svk1august2009i.jpg

Et parti fra de velkente figurene på Björnåsen - siste del av seilasen til Musösältan.

 

 

 

svk1august2009j.jpg

Nærbilde av SXK-bøya.

Jeg har i ettermiddag forsøkt en helt ny ankringsordning.

Vanligvis pendler/jager vi endel på svai.

Nå festet vi et tau i SXK-bøya og lot oss føre med vinden ca 50 meter akterover.

Deretter slapp vi ut akterankeret (for første gang denne sesongen).

Vi seilte deretter opp til bøya mens 50 meter av akterkjettingen gikk ut.

Fremme ved bøya strammet jeg opp akterkjettingen ca 4 meter.

Nå ligger vi svært rolig med stram akterkjetting og stram fortøyning til bøya - så får vi se hvordan dette systemet virker.

For ordens skyld: På internett ser jeg at vindretningen skal være relativt stabil til i morgen tidlig.

Noen kritiske kommentarer til forsøket.

Jeg har lov til å snu...

Link to post
Share on other sites

Jr ombord har tatt et stort skritt ut i den store verden. I dag mestret han jolla vår skikkelig for første gang. Nå kjører han rundt og koser seg. Da han så los båten gå ut i dag måtte han en tur bort mot hoved leia og se på tankeren på vei inn. Om noen hører en pjokk rope på Bitteliten på K77 og spørre om mange rare ting får dere ha oss unnskyldt :lol: feks ropte han på oss og spurte hvor mange klokka var. Vi synes det er trygt at han har bærbar vhf ombord.

Link to post
Share on other sites

En komementar til vike plikts situasjonen med seilere i trangt farvann. Jeg praktiseres mer og mer at jeg holder egen kurs og ikke viker før jeg må i slike situasjoner. Slalom kjøring i trangt farvann er lite hensiktsmessig da vi også må tenke på møtende trafikk ute av syne. Oftest holder jeg helt styrbord i leia. I denne situasjonen hadde jeg enten bakket opp og ventet, etter å ha gitt 3 korte støt i hornet og sett an eller gitt 5 korte støt i hornet for å vekke oppmerksomhet og holdt min kurs og fart. Se Sjøveisreglene regel 9. Jeg har nok en fordel ved at jeg seiler selv slik at jeg i en viss grad kan se hva som kan skje fra seilernes side. Jeg forsår at skjærgårds seilas er morsomt, men også seilere må ta hensyn og følge reglene. Jeg har også tilgode å se en seilbåt som motorseiler å føre korrekt dagsignal

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du får lete når du kommer tilbaks hjem........ :wink: (det er en kjennt man som ligger der.....hans familie vägrade o flytte ham...til en krigskyrkogård nere i Göteborg, så han ligger fortsatt der på Stensholmen !!)

 

 

vedr måkeproblemet....skaff deg en båt med mast !! :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Havneavgiften i Stenungsund var bra 175 kr for to døgn med strøm, var innom

en av de bedre maritimforretning jeg har sett på lenge.

Har hatt en relativ rolig seilas var innon Kjärringøy på ferden til Gullholmen hvor vi nå ligger til en pris av kr 220 med strøm.

Lite norske båter å se.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvordan har det gått med deg etter stormen der du lå mutters alene? Blir litt bekymret når du ikke sender rapporter. Selv har vi drøyet med avreise. Ligger nå i hjemmehavnen og "freser" sydover til Havstensund imorgen tidlig kl.0500.

 

Lars H.

webkamera fra båten her

 

Hei Lars.

Joda jeg har det stortsett bra.

Hadde en helvetes natt da sjøen ved totiden på natten hadde steget så mye at fender (blåsene)

ikke hadde mothold mot det fjellet jeg lå ved.

Resultatet var at båten begynte å dunke mot steiner i vannlinjen.

Hadde tre tau forover til faste fjellbolter, og dregg bak, baugen mot sør.

Turde ikke på tørre faan å justere på dette midt under stormen.

Resultetet var at jeg ble sittende på dekk helt fram til kl 10,00 på morgenen

og holde båten unna steinene. Det er det jæveligste været jeg noensinne har vært ute for.

Takket være en sjikkelig solid båtshake (dimensjonert som de gamle tømmerfløterkrokene)

tror jeg ikke det er noen skader under som ikke kan utbedres med ny primer eventuellt litt gl-sparkel. Har ikke dykket ned under båten å tittet enda, men det er iallefall tett og jeg kan ikke si

jeg hørte noen alarmerende høye smell i skroget. Glassfiber tåler jo som kjent mye.

Gutten sjøl har bortsett fra støle muskler det bra.

Legger denne ut på svensketråden i tilfelle flere har lurt.

Faktisk ubetenksomt av meg å ikke gjøre det tidligere.

Takk for at du mailet din bekjymringsmelding

Hilsen Ojda.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Trudelutt er på vei sydover Kostersundet og svinger inn ved Bissen mot Havstensund om en times tid.

Lars H.

wbkamera fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...