roaldbj Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Vi hadde i går morges en fin seilas fra Lyr til Kungshamn. Etter diskusjonen her på BP må jeg alltid ha med et bilde av Pipeskäret. Samtidig fremgår det vel også at bølgeforholdene er fine. Dette velkjente motivet må også med - bildet riktignok tatt 29. juli. Noe av det fasienerende ved seilasen på Bohuslän er rik merking med lateralmerker. Flott skute som jeg etter hvert har sett noen ganger her på kysten. Dette er de velkjente overretterne på Lindholmen for innseilingen til Fiskebäckskil. Dette bildet kom i litt feil rekkefølge, men viser Kråksunds gap som har vært diskutert i en annen tråd. Ett av de forholdene som fasinerer meg i dette seilingsområdene er alle overretterne som finnes her. Legg også merke til varden på toppen. For en kort stund siden måtte Sjöredningstjenesten hjelpe en seilbåt her i Kungshamn som trolig ikke kom seg bort fra katamaranen med egen hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Men for svenskykst-tråden er dette jo en smule off topic, så jeg skal ikke forfølge denne mere her Jeg så denne på Gluppö utenfor Fjällbacka i sommer, så da er vi litt nærmere topic Pen er den ikke. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Ref Roaldbj sitt bilde om båten som ikke kom ut og måtte ha assistanse. Da vi kom hit i går lå det 3 danske seilbåter av 80 talls modell bak oss. Det blåste kanskje 10 ms på skrå inn. Ingen kom ut uten masse hender som hjalp til. Ingen av de visste hvordan man går ut på spring. Jeg synes det er rart denne gamle og enkle teknikken ikke er mer kjent. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Jeg også stusset på det Bitteliten. Skulle være mulig å presse hekken ut for den seilern der. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Salt Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 ... Dette er de velkjente overretterne på Lindholmen for innseilingen til Fiskebäckskil. ... Dette er så vidt jeg kan huske overett- og innseilingsfyr til Brofjorden (nord for Gullmarn) med raffineriet. Det er også to store fyr i sjøen utenfor fjordmunningen. (Det er noe herk å komme seg over leden dersom det kommer båter inn eller ut - vi fikk pent vente her i forrige uke. En uke med venting på to i Göteborg-innseilinga, en sværing med slepebåter i leden nordvestover fra Gbg, og denne her tankeren med slepebåt i Brofjorden-munningen. Maksimal uttelling for åpenbar vikeplikt for fartøyer som bare kan manøvrere sikkert i en smal led.) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
oddgeir Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Ingen av de visste hvordan man går ut på spring. Jeg synes det er rart denne gamle og enkle teknikken ikke er mer kjent. Jeg har observert det samme. Det er forbausende få som bruker denne teknikken til å komme seg ut ved vind mot brygga. Selv har jeg alltid et spring liggende klart, også når jeg skal legge til med vinden fra brygga. Jeg har faktisk opplevd at tilskuere har ristet oppgitt på hodet når jeg fester baugspringet ved tillegging, men når de ser hvor effektivt det er, blir det stille. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Gurba Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Er det noen som ligger på skjærhallen nå, som ser om det er plass til et par 25 fotere ??? Ligger nå i nordenden av kirkøya og skulle vasket klær og plugget i kontakta litt. Gikk i fra Smøgen onsdag kveld, etter en bekymret telefon i fra en bekymret far, som advarte om stormvarsel. Nå bør du kjøre langt sa han og da tok vi hele strekka i et jafs. Veldig glad for det nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 jeg har ikke vært nede i havna siden sjekk av egen båt ved ellevetida, men det bør være muligheter enten i gjestehavna, eller i båtforeningens brygge (henv Zoran i Sjøkroken). (På Edholmen er det knapt nok servicetilbud i det hele tatt...men man kan jo ta taxi til Verdens Navle:) ) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Gurba Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 På Edholmen er det knapt nok servicetilbud i det hele tatt.. Her har vi jo romberhandel da :-) Vært der nå og gjort årets storhandel. Men strømmen på bryggene er borte og vaskemaskin er det dårlig med her i stenura.... Åssa er det jo artig å sitte å glane litt. Det var en båtnabo som sa at det var så kaos der i går sså jeg ville bare sjekke Takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 For en kort stund siden måtte Sjöredningstjenesten hjelpe en seilbåt her i Kungshamn som trolig ikke kom seg bort fra katamaranen med egen hjelp. Jeg har også stusset endel på dette, etter å ha sett redningstjenesten hjelpe båter fra kai på Resø, Grebbestad og Fjellbakka de siste årene. Legger meg aldri slik på yttersiden selv, men har vanskelig for å forestille meg at dette ikke går med et spring? Man burde vel kanskje flytte før det friskner til såpass i hvertfall? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Det var en båtnabo som sa at det var så kaos der i går så jeg ville bare sjekke Vi var akkurat nede i havna. Det var ledig her og der i gjestehavna, man må bare se opp for lange fortøyninger over ledige plasser. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
roaldbj Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 For en kort stund siden - under middaggen fikk vi her i Kungshamn koselig jazzrytmer til maten. Et orkester gikk forbi båten. Legg merke til del av hvit VHF-antenne til vesntre på bildet. Den står på en relativt ny Windy 43 thypon som seiles av en VP tekniker fra Göteboreg. Han mente at man hadde svaret på injektorhavariene på D-motorene i Norge. Lite vet jeg om dette. Legg merke til dette bildet: 1) Det er tatt mot vest med tiltakende bølger inn mot båthavnen i Kungshamn. 2) Det kan skimtes 3 horisontale tau som drar opp for båtene. Dette bildet er nettopp tatt rett akterover, mot sør fra vår båt. Viser støttetau jag har lagt fra SB ekterspeil og rett sør. Dette hjalp oss mye i natt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Dette er så vidt jeg kan huske overett- og innseilingsfyr til Brofjorden (nord for Gullmarn) med raffineriet. ja det måste vare innseilingen til Brofjorden....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Den bakre vestre) overretteren står i alle fall på Fiskebäckskil. Har akkurat lagt oss til SXK-bøye i Musösältan etter en fin og rolig seilas fra Kungshamn. Kungshamn ble ganske fort "halvtømt" på morgentimene i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Vi hadde årets skjeveste løpe tur i går. Vest 15 ms gjorde at bikkja og kona så vidt holdt seg på veien da vi løp Härmanö på langs Det ble fort tomt på Gullholmen i morges. Naboene gikk kl 9, da våknet vi. Vi gikk ca kl 1030. Mange seilbåter som hadde det fint med passe vind i ledend i dag. Vi gikk innom Grundsund som vi ikke har vært i før. Vi var på N siden. Er det bedre gjeste havn på sør siden? Nå ligger vi på SXK bøye på Näverkärrskile. Stadig tilsig at båter, lett skyet vær, 19 gradet i vannet. Late dager Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Noen bilder fra dagens seilas her på den svenske vestkysten. Dette er havneavgiftene i Kungshamn - trolig det samme i Smögen. Så vidt jeg husker er dette Hornö ränna. Her er seilingsfarten 5 knop. Det er ikke alltid lett å vite hva man gjør i en slik situasjhon. Bredden i sundet er ca 0.03 nm - ca 55 meter? Legg merke til den lille holmen midt på bildet... Her er den forstørret... Like etter at vi kom ut av sundet så vi dette beltet - lurer på hva det kan være? Denne ferja i Hamburgsund tilbakelegger vel en strekning på under 100 meter en vei - noen kortere ferjestrekning noe sted? Like før den la til kai strammet den vaieren voldsomt. Ca 1/2 minutt senere slapp den vaieren. Vi seilte svært forsiktig over - det gikk bra. Flere fritidsbåter har løftebukker i Hamburgsund. Men dette er det eneste stedet jeg har sett to båter ved siden av hverandrer med løftesystemer. På Stensholmen mellom Hamburgsund og Fjällbacka finner vi denne gravplassen. Jeg så ikke nøyere på flagget festet til ankeret... Jeg har ikke klart å få frem et meget spesielt fenomen vi obersverte mellom utløpet av Hamburgsund og mot Fjällbacka. Vannet var nærmest helt rødt - kan dette bero på spesielle alger? Et parti fra de velkente figurene på Björnåsen - siste del av seilasen til Musösältan. Nærbilde av SXK-bøya. Jeg har i ettermiddag forsøkt en helt ny ankringsordning. Vanligvis pendler/jager vi endel på svai. Nå festet vi et tau i SXK-bøya og lot oss føre med vinden ca 50 meter akterover. Deretter slapp vi ut akterankeret (for første gang denne sesongen). Vi seilte deretter opp til bøya mens 50 meter av akterkjettingen gikk ut. Fremme ved bøya strammet jeg opp akterkjettingen ca 4 meter. Nå ligger vi svært rolig med stram akterkjetting og stram fortøyning til bøya - så får vi se hvordan dette systemet virker. For ordens skyld: På internett ser jeg at vindretningen skal være relativt stabil til i morgen tidlig. Noen kritiske kommentarer til forsøket. Jeg har lov til å snu... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Jr ombord har tatt et stort skritt ut i den store verden. I dag mestret han jolla vår skikkelig for første gang. Nå kjører han rundt og koser seg. Da han så los båten gå ut i dag måtte han en tur bort mot hoved leia og se på tankeren på vei inn. Om noen hører en pjokk rope på Bitteliten på K77 og spørre om mange rare ting får dere ha oss unnskyldt feks ropte han på oss og spurte hvor mange klokka var. Vi synes det er trygt at han har bærbar vhf ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 På Stensholmen mellom Hamburgsund og Fjällbacka finner vi denne gravplassen. Jeg så ikke nøyere på flagget festet til ankeret... Hvor er dette......... les fra mitt spm #546....så har ni svaret på hvorfor denne Stensholmen er intressant Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 (redigert) En komementar til vike plikts situasjonen med seilere i trangt farvann. Jeg praktiseres mer og mer at jeg holder egen kurs og ikke viker før jeg må i slike situasjoner. Slalom kjøring i trangt farvann er lite hensiktsmessig da vi også må tenke på møtende trafikk ute av syne. Oftest holder jeg helt styrbord i leia. I denne situasjonen hadde jeg enten bakket opp og ventet, etter å ha gitt 3 korte støt i hornet og sett an eller gitt 5 korte støt i hornet for å vekke oppmerksomhet og holdt min kurs og fart. Se Sjøveisreglene regel 9. Jeg har nok en fordel ved at jeg seiler selv slik at jeg i en viss grad kan se hva som kan skje fra seilernes side. Jeg forsår at skjærgårds seilas er morsomt, men også seilere må ta hensyn og følge reglene. Jeg har også tilgode å se en seilbåt som motorseiler å føre korrekt dagsignal Redigert 1.August.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Gunga Din, nå kjenner du meg så godt at du vet at jeg ikke orker å lete så mange trinn tilbake. I alle fall ikke med ICE-nettverket. Nå er utfordringen alle måkene som bomarderer oss i Musösältan. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 du får lete når du kommer tilbaks hjem........ (det er en kjennt man som ligger der.....hans familie vägrade o flytte ham...til en krigskyrkogård nere i Göteborg, så han ligger fortsatt der på Stensholmen !!) vedr måkeproblemet....skaff deg en båt med mast !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Havneavgiften i Stenungsund var bra 175 kr for to døgn med strøm, var innom en av de bedre maritimforretning jeg har sett på lenge. Har hatt en relativ rolig seilas var innon Kjärringøy på ferden til Gullholmen hvor vi nå ligger til en pris av kr 220 med strøm. Lite norske båter å se. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ojda Svart 1.August.2009 Del på Facebook Svart 1.August.2009 Hei. Hvordan har det gått med deg etter stormen der du lå mutters alene? Blir litt bekymret når du ikke sender rapporter. Selv har vi drøyet med avreise. Ligger nå i hjemmehavnen og "freser" sydover til Havstensund imorgen tidlig kl.0500. Lars H. webkamera fra båten her Hei Lars. Joda jeg har det stortsett bra. Hadde en helvetes natt da sjøen ved totiden på natten hadde steget så mye at fender (blåsene) ikke hadde mothold mot det fjellet jeg lå ved. Resultatet var at båten begynte å dunke mot steiner i vannlinjen. Hadde tre tau forover til faste fjellbolter, og dregg bak, baugen mot sør. Turde ikke på tørre faan å justere på dette midt under stormen. Resultetet var at jeg ble sittende på dekk helt fram til kl 10,00 på morgenen og holde båten unna steinene. Det er det jæveligste været jeg noensinne har vært ute for. Takket være en sjikkelig solid båtshake (dimensjonert som de gamle tømmerfløterkrokene) tror jeg ikke det er noen skader under som ikke kan utbedres med ny primer eventuellt litt gl-sparkel. Har ikke dykket ned under båten å tittet enda, men det er iallefall tett og jeg kan ikke si jeg hørte noen alarmerende høye smell i skroget. Glassfiber tåler jo som kjent mye. Gutten sjøl har bortsett fra støle muskler det bra. Legger denne ut på svensketråden i tilfelle flere har lurt. Faktisk ubetenksomt av meg å ikke gjøre det tidligere. Takk for at du mailet din bekjymringsmelding Hilsen Ojda. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
roaldbj Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Har nettopp seilt fra Müsösältan til Edholmarna, litt sør for Strömstad. Sjøen ved Gule humpen var helt rolig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Hei. Trudelutt er på vei sydover Kostersundet og svinger inn ved Bissen mot Havstensund om en times tid. Lars H. wbkamera fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.