kurth Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Det er flere som har lurt på hvordan det gikk med deg under stormer på stora kløvskjær Ojda. Håper det gikk bra med båten og at du oppdaterer oss med bilder fra ferden videre nedover kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Hei Kurth. Jeg er helt sikker på at båten har det bra. Jeg skal ta på meg dykkemaske og ta en grundig sjekk så snart jeg slipper fortøyningene. Ligger nå longside fjellvegg, så jeg får ikke tittet men alt er helt tett Det ble noen 10 talls dunk i fjeresteinene før jeg kom meg forrut, samt under etpar turer jeg hadde inn i båten for å oppdatere påkledningen. (startet i en tynn regnjakke og joggebukse). Hadde også på meg en slik billig tynn regnbukse som selvfølgelig spjeret i skrevet, var litt imponert da jeg la mærke til at vinden klarte å rive biter av buksa jeg hadde på. Har brukt lang tid på å komme meg igjen, sov nesten hele Fredagen. Gårsdagen ble brukt til å fortære Stieg Larsson`s lydbok nr 2. Utrolig bra (krimserie). Kommer til å dra herfra idag og videre nedover, kan jo ikke la Lars ta ledningen med engang Kommer slvfølgelig til å følle opp med bilder fra nye uthavner fra tid til annen. Hilsen Ojda, klar for nye opplevelser. (Gjerne i finvær) Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Astor Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 (redigert) En komementar til vike plikts situasjonen med seilere i trangt farvann. Jeg praktiseres mer og mer at jeg holder egen kJeg forsår at skjærgårds seilas er morsomt, men også seilere må ta hensyn og følge reglene. Jeg har også tilgode å se en seilbåt som motorseiler å føre korrekt dagsignal Jeg har heller aldri hørt en seilbåt slå i hornet for å markere hva den vil med sin manøver. Eller svare på VHFanrop. Blir vel tatt for å heste seilbåtene nå igjen. Redigert 2.August.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
kurth Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Nei du kan ikke la Lars ta føringen sånn med en gang.. Lett å holde seg orientert om hvor han er . Du opplever nok ikke sånt vær en gang til, er vel 10-20 år mellom slike stormer på disse kanter sommerstid. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 (redigert) Det var en liten stund det blåste godt i fjor også. Spesilet ned mot Kattegat. Redigert 2.August.2009 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Trudelutt er på vei sydover Kostersundet og svinger inn ved Bissen mot Havstensund om en times tid. aha, så det var din Trudelutt jeg hørte kalte eller ble oppkalt på k16 omtrent da vi dro fra Kalvön og nordover (på utsida av Kalvön) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Salt Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Jeg har også tilgode å se en seilbåt som motorseiler å føre korrekt dagsignal Du har kanskje ikke truffet på meg, da Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
ÅtteGlass Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Eller meg! Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Lars H. Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Hei. Det var nok meg du hørte da jeg ropte på roaldbj som ligger litt syd for Strömstad. Nå ligger vi i Havstensund og drar videre til Hunnebostrand imorgen. Vi har noen venner som vi skal møte der Lars H. vårt webkamera her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Jeg har heller aldri hørt en seilbåt slå i hornet for å markere hva den vil med sin manøver. Jeg har aldri hørt hverken en motorbåt eller en seilbåt slå i hornet for å markere hva den vil med sin manøver! Jeg har hørt større skip som ferger og cruiseskip eller lasteskip gjøre det så hørselen er i orden, enn så lenge! Forøvrig virker det som enkelte tror at det er påbudt for alle som ferdes på sjøen å ha en vhf og det er det vel ikke så vidt jeg vet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Astor Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Der har trolig seilfolket endel å lære av motorbåtfolket. Er jeg i tvil om omkringliggende fartøy lurer på hva jeg mener bruker jeg gjerne hornet. Det står ingenting i sjøveisreglene om at man må være et STORT fartøy for å bruke signal! VHF kan i enkelte tilfeller være et greit kommunikasjonsmiddel mellom fartøy. Vi lytter alltid på K16. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ojda Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Sånn. Da har ferden gått et lite stykke videre, ikke langt (så Lars, jeg vinker når du seiler forbi) Ble ikke lange turen idag, gikk igjennom Hamburgsund, og la meg på svai i Nordbukta ved Dannemark. Trenger nå definitivt ny regnbukse, denne lekker! Det så litt annerledes ut i sundet ved Kløvskjær da jeg reiste en da jeg kom. Innseilingen til Hamburgsund. Jeg tror aldri jeg kommer til å venne meg til kabelfergene, er nesten litt skummelt med vaierne som spretter opp av vannet rett forran båten. Dette og neste bilde er av bukten v Dannemark, en stor og fin svaibukt. Hadde det ikke vært for disse hadde jeg kansje våget meg iland. Har fortsatt ikke vært under båten. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Mouche Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Astor - mitt innlegg dreier seg ikke om hva du gjør, men om hva folk flest gjøre enten de er i motorbåt eller seilbåt! Ja, VHF er et greit kommunikasjonsmiddel ingen er uenig om det, men poenget mitt er at man kan ikke forvente at alle har det og det er heller ikke påbudt så vidt jeg vet, men kanskje jeg tar feil? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Spinnaker Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Der har trolig seilfolket endel å lære av motorbåtfolket. Er jeg i tvil om omkringliggende fartøy lurer på hva jeg mener bruker jeg gjerne hornet. Vi seilere er aldri i tvil, der har motorbåtfolket noe å lære av oss Bruk så gjerne hornet, men hvem forstår hva du mener? Det er jo omtrent ingen som vet hva de ulike "kodene" for hornbruk er på sjøen, så andre måter for å gjøre seg forstått er utvilsomt å foretrekke. VHF er det fortsatt mange som ikke har, eller har skrudd av eller dempet, eller ikke hører ute når man driver å styrer og har hendene fulle, så den er heller intet sikker komunikasjon i denne saken. Det kan være lurt å tenke på en liten ting; de fleste seilbåtførere har vært, eller er, motorbåtførere, og derfor har de erfaring med å føre både motorbåt og seilbåt. Er det mange motorbåtførere som har den samme erfaringen, og har ført begge typer båter over tid????? Jeg tror ikke det. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Astor Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 De aller fleste seilfolk er motorbåtførere. De fleste har ikke seilet oppe i det hele tatt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Spinnaker Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Der har trolig seilfolket endel å lære av motorbåtfolket. De aller fleste seilfolk er motorbåtførere. De fleste har ikke seilet oppe i det hele tatt. Da forstår iallefall ikke jeg ditt første utsagn om at seilfoket har endel å lære av motorbåtfolket, det var kanskje bare noe du slang ut. Forøvrig kan jeg opplyse om at jeg iår synes å ha sett fler seilbåter enn tidligere som har gått for seil og ikke motor, men om man kun ferdes nær land og brygger i indre Oslofjord vil man nok lett kunne få din oppfatning av saken, der er det jo ikke så mange som seiler. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
avmønstret5 Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 (redigert) Der har trolig seilfolket endel å lære av motorbåtfolket. Er jeg i tvil om omkringliggende fartøy lurer på hva jeg mener bruker jeg gjerne hornet. Det står ingenting i sjøveisreglene om at man må være et STORT fartøy for å bruke signal! VHF kan i enkelte tilfeller være et greit kommunikasjonsmiddel mellom fartøy. Vi lytter alltid på K16. Generelt har jeg har lite og ingen forståelse for bruk av fløyte/horn på fritidsbåter for å markere sin manøver. Selv om en bruker lydsignal i forhold til sjøveisreglene har det lite mening å bruke dette på lettmanuverte fritidsbåter, og hvem forstår signalene? Disse lydsignalene bør være forbehold store fartøy. En god regel er at om en er i tvil hvordan en båt ønsker å bevege seg , kan en selv stoppe. Vi har mer en nok lydforurensing på sjøen om vi ikke også skulle begynne å tute på hverandre. Og at de forskjellige kategorier båter lærer så mye av hverandre tror jeg ikke, en seilbåt er faktisk en motorbåt når den går for motor. Ser nå at jeg bare gjentar det som er skrevt før, Redigert 2.August.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 At man ikke skal benytte lyd signaler der man anser det nødvendig er etter min mening uforsvarlig. Sjøveis reglene gjelder alle. Jeg har to ganger så langt i sommer brukt lyd signal, begge ganger når vi har møtt nytte fartøy i trangt farvann. Jeg har da gitt tre korted støt for å fortelle at jeg bakker og gir dem plass i trangt farvann. I min verden tar det bort en mulig usikkerhet for de vi møtte. Seilerne slipper gjerne å høre meg bruke hornet. Det er bare å følge sjøveis reglene det. Når det gjelder motorbåt førere som også kan seile, da har dere ikke møtt meg, om jeg skal bruke samme ord som seilerne over til de som ikke kjenner lyd signalene: et kort: jeg går til styrbord. To korte: jeg går til babord. Tre korte: jeg bakker. Fem korte: oppmerksomhets signal, jeg forstår ikke din manøver. Så har vi tåke signaler. De er lange og brukes bare når det er tåke Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Skjerpings.......... Off Topic lenge nok her nå Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Spinnaker Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Jeg har da gitt tre korted støt for å fortelle at jeg bakker og gir dem plass i trangt farvann. I min verden tar det bort en mulig usikkerhet for de vi møtte. Om det har tatt bort, eller forvirret, føreren av nyttefartøyet, det er jeg veldig usikker på. Føreren av nyttefartøyet kan jo ha tenkt; F**n, nå bakker han, hva i huleste finner denne lystbåtføreren på nå? Skal han slippe dreggen og legge seg til der når han har bakket ferdig? Etc etc... Regelen med tre korte støt i hornet, forteller at du skal bakke og intet annet Å tillegge denne regelen flere ord enn den har, det vil kun skape forvirring. Å tro at andre forstår at man skal gjøre plass med tre støt i hornet, og iallefall når man er pålagt å gjøre plass for nyttefartøy i sitt lystbåtfartøy uansett, det vil bare forvirre slik jeg ser det. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
avmønstret5 Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 Her i landet er det mange nye båtfolk som ikke kjenner lydsignaler, og det kan lett oppstå missforståelser. Så må jeg nevne at i de noen og 30 år jeg har hatt fritidsbåt har jeg tilgode å bruke lydsignal, bortsett fra i tåke, og jeg kan heller ikke huske å ha vært i situasjoner hvor det har vært nødvendig. Men for all del, de som synes det er nyttig og øker sikkerheten, tut i vei. Jeg har også sett noen montere digre høytalere i masta så de kan skrike å rope i gjennom når de skal i havn. Sant å si er det mest utlendinger. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 (redigert) [quote name='Spinnaker' date='02.08.09 19:45' post='802426', men om man kun ferdes nær land og brygger i indre Oslofjord vil man nok lett kunne få din oppfatning av saken, der er det jo ikke så mange som seiler. Du har så rett. Allikevel er det blitt 800 nm. så langt i år. Spinnaker: Jeg trodde du var en av de nye på forumet. Men nå har jeg sett på nickhistorikken din og vet hvem du er. Da kommer det du skriver i en annen kategori for meg. Lagt til: Ikke ofte at folk bytter nick seks ganger. Redigert 2.August.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Careka Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 de som synes det er nyttig og øker sikkerheten, tut i vei.Jeg har også sett noen montere digre høytalere i masta så de kan skrike å rope i gjennom når de skal i havn. Sant å si er det mest utlendinger. Båter over 12 meter lengde i utlandet, har som regel alle høytaler, som du sier, men denne er tåkelur, De følger regelverket Mitt bidrag til mer Off Topic stoff. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Spinnaker Svart 2.August.2009 Del på Facebook Svart 2.August.2009 (redigert) [quote name='Spinnaker' date='02.08.09 19:45' post='802426', Du har så rett. Allikevel er det blitt 800 nm. så langt i år. Spinnaker: Jeg trodde du var en av de nye på forumet. Men nå har jeg sett på nickhistorikken din og vet hvem du er. Da kommer det du skriver i en annen kategori for meg. Lagt til: Ikke ofte at folk bytter nick seks ganger. Drøbaksundet er langt det, og kjører man mye så blir det jo nm ut av det. At du ikke har sett mange som seiler på din kant synes jeg er positivt, det er jo delte meninger om seiling i trange led og sund, og akurat trangt er det jo i området rundt sandspollen og omegn. Å, er det sure oppgulp aften idag`? Er dette et forsøk på å fremme sitt eget innlegg ved å forsøke å sverte et annet medlem? Hva er hensikten? Og har jeg gjort deg noe? Det er nok flere her som stiller både meg og deg i diverse båser, og det du har ytret deg om her nå trekker vel ikke deg spesielt opp heller At du også nå påstår at jeg har byttet nick 6 ganger her, det forteller vel det meste, for det er bare tre ganger til info. Nå klarte du også å få en negativ tone på denne diskusjonen, igangsettelse av sverting av et annet medlem rett og slett, sånt bør du holde deg for god til Jeg tror ikke du tjener noe på det heller. Redigert 2.August.2009 av Spinnaker (see edit history) Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
roaldbj Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Flere steder på den svenske vestkysten er det fartssoner med tidssoner. Denne er ved innseilingen til Grebbestad. Noen sjømerker er murt opp - lurer på om de vertikale metallbåndene er for å skape spesielt gode ekko? (Denne teorien er vel ikke helt god) Dersom jeg ikke husker alt for feil står denne på Kepholmen. ...mens andre er malte Fritidsbåter finner seg koselige uthavner - her i nærheten av Väcker fyr. Og her er Väcker fyr. Og den berømmelige Gule humpen. Like nord for Havstensund ligger ofte båter for svai - hovedsakelig seilbåter. Her ved Edholmarna lå denne flotte seilskuta. Ikke så ofte at snekker har FB? Her ved Edholmarna hvor vi ligger for svai. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.