Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

atter en laaang seilas :) Grebbestad - Ulsholmen! fem mil!

 

Ja, kiler er bra å ha...

For paret med ryggvansker er det vel bare å ta en passe seilas til Fredrikstad eller kanskje heller til Hvaler der man ikke har elvestrømmen å slåss mot, og så komme seg til behandling der.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er også kapteinen på Trudelutt med i klanen for de som tar lange dagsturer. Etter 45 minutter og 4,5Nm fra Gullholmen, ligger vi nå fint med akterfortøying i bøye på innsiden av den lange flytebryggen på Kärringön. Det er sol, stille og godt og varmt. Her blir vi i helgen!

 

Lars H.

webkamera fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dagens lille fra Hulda: Fra Dannemark ved halv ni tiden. Heiste seil på utsiden og gikk kloss i sydsiden av Väderö. Det lå båter i hver fortøyd i hver eneste kløft. Sammenhengende felt med ribbemaneter på hele sydsiden av øygruppen. En god bit ut i havet, gikk over stag og nærmer meg nå St. Huvudet (er nå på utsiden av Gule Humpen). Da blir det en tur ut i havet igjen, for så å ta sikte på Koster til kvelden. Fart for seil rundt 4 knop, krenger 5 grader. Elmer (autopiloten) jobber og styrer. Skippern er solbrent og kurerer med en liten pils. Varmt og godt her ute.

Link to post
Share on other sites

I dag har vi ligget i ro. Nå ligger vi samme med 15 seil båter og 2 motor båter og stadig flere siger inn og nyter skyfri himmel og deilig kvelds sol. En herlig sommer dag med bading, gå tur på land i bare shorts, tube kjøring med ungene og kjørt jolla til Havstensund for aviser, is og dødmannssnor til påhengeren som jeg mista i går kveld. Må si at båt butikken der er av de bedre jeg har vært i. Nå sitter vi på flyen med et glass chablis og nyter sola. Vi har hatt 4 nydelige dager på svai denne uka. Det var godt å få det på slutten av ferien etter ganske våte og forblåste 2 uker. I morgen avslutter vi årets 4 ukers båt tur.

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som om jeg går av med seieren for korteste transportstrekke på Vestkysten idag.

(Å ligge stille teller ikke Bitteliten). :cheers:

Ble vekket kl 07,30 av sutrekoppen ved siden av, og det hadde vært greit om han ikke hadde

bestemt seg for å fortsette. :smash:

Ok, man kaster ikke andres barn på havet så da startet jeg motoren istedet. (Uten frokost). :eek:

Kom selvfølgelig ikke langt før magen begynte å mase på mat (ca 1 Nm).

Fanten fin bukt på Storeholmen ca 200 meter fra Malmøn der Lars lå. Spiste frokost, og så forløp dagen med soling, bading, ost og rødvin. Kort og godt en knalldag.

Med den værmeldingen vi har nå ser jeg ingen grunn til å flytte på meg før natten.

Merk dette er ikke noen plass å overnatte om det ikke er meldt stille eller moderat Nord/Vest vær.

 

Malmøn i bakgrunnen.

p1040636.jpg

 

p1040634.jpg

 

p1040640.jpg

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Og her på Kärringön bare koser vi oss. Kapteinen har til og med trukket i shorts! Akkurat nå er fruen i land på en liten kveldspromenad mens jeg har kastet meg over PC'n. I bakgrunnen står TV'n og og viser "Sommeråpent" på NRK1. Her har vi alle "åpne" svenske kanaler, og i og med høytrykket kommer også de norske sendingene inn (Fra Agder). Vi har den minste Glomex antennen og Grundig dekoder.

 

Ellers er havnen helt full, og havnekapteinen avviser nå alle ankommende båter med streng stemme. Kommunen sier at det er plass til 125 båter her, men etter hva havnekapteinen sa, er det opp mot 180 båter nå. Havneavgift med strøm for vår Saga27 er 220 kroner. Over helgen settes avgiftene ned.

 

Hilsen Lars H og mannskap. :cheers:

webkamera fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ligger i Väderøarner (sp?) på svai; veldig nervøs. Meget rare effekter med strøm, ankertau m m. Nesten ikke vind, men allikevel går ankertauet fra baugen akterover - som om båten gikk for motor mot strømmen eller henger på noe annet (ca 15m dyp her).

 

Blir nok en urolig natt...

Link to post
Share on other sites

normalt er det nordgådene strøm langs Bohuslenkysten. Du skriver ikke hvor du ligger ved Værøane (Väderöarna), men i Strømsund er det normalt merkbar strøm nordover.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg var litt i tvil, men jeg har jo "3-gangern" og stor bruce og daumann. Det står også i kartet, at plassen kan brukes til ankring. Jeg ser egentlig heller ingen drift av båten bortsett fra en god del svaiing (ikke rart med 50m tau ute). Det er bare den rare oppførselen av ankertauet i strømmen.

 

Legger til: nei tauet har ikke hengt seg opp noe. Tok inn end del meter for hånd og slapp det ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Noen i Fjällbacka i morgen?. Jeg satser på å ta inn på Stora Hotellet for en natt. Er på bilferie på vei fra Tyskland :blush:

 

Har solgt hvalerskøyta - den havner på Sjælland - så det ble bilferie i år (også).

Har imidlertid kjøpt en Vista 28 (med defekt dekk), så etter et vinterprosjekt så blir det formodentlig båtferie til neste år.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Etter en natt i stenungsund der vi måtte legge oss ytterst på en flytebrygge (var for grunt inne i selve gjestehavnen) så vi og king of magic (king40) ble fovist ut på dypt vann så har vi tatt et jafs på 20-25mil idag , det tok jo halve dagen :smiley: ligger på svai i rørbacke kil , fantastisk sted som anbefales.

cimg0626.jpg

Link to post
Share on other sites

ligger på svai i rørbacke kil , fantastisk sted som anbefales.

kor er det da? long lat eller kart`? :smiley:

Vi avsluttet ferien vår i dag. 3 timers tur hjem inklusive tanking på Herføl (7,97 per liter med kvantum og BP rabatt) og en tur innom Hankø for å hilse på noen kjente. Godt å komme hjem - men med det været vi har i helgen blir det nok tur ut i morgen også

Link to post
Share on other sites

ulsholmen_90.jpg

Etter to herlige dager på Ulsholmen var det på tide og drive nordover,

hadde tenkt på Kostersundet plass var det også, men ikke luft så der var det ikke til å være. Rekte litt rundt og havnet på Stora her har vi full oversikt over øyriket.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er det "fløyelskveld" og helg her på Kärringön. Det er vindstille og nesten 20oC fremdeles.

Det summer i lavmelte stemmer over alt. Fra noen båter kommer det dempet musikk. Hvilken kveld!

Under et bilde fra webkameraet vårt ikke lenge etter at solen gikk ned.

 

kveld640.jpg

 

Hilsen Lars H. og mannskap

webkamera fra båtenher

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt stemningen - har nettopp hatt en seilas på Oslofjorden i 29 knop+. Det er det bare mulig med vår båt når fjorden er fullstendig flat.

Masse båter på fjorden selv om klokka har passert 22.

Mulig jeg tar meg en kjapp tur til Strömstad i morgen dersomr fjrorden er så flat.

Da er det bare en 2 timers seilas fra Son.

Link to post
Share on other sites

Hulda kom seg fra Dannemark, via Väderö til Ursholmen på 1 liter diesel med fart ca. 4,5 knop. Det er ikke dårlig.

 

Vannet blir nok flatt i morgen også roaldbj. Men bare for å vri kniven rundt, her er Ursholmen nå i kveld. Totalt havblikk, selv ikke Hulda kan seile nå:

 

ursholmen.jpg

 

Ellers så må jeg komme meg videre. Jeg har blitt buktas mekker/fikser. Betaling for sistemann er å legge et beløp i hornmina som går til vedlikehold av plassen. Oppfordrer baatplassens medlemmer til å gjøre det samme. Hulda tømmer all skillemynt i mina før jeg drar i morgen.

Link to post
Share on other sites

Nok en herlig skyfri dag.

Startet dagen med et bad og frokost, før jeg tøffet videre Sørover.

Dog ikke veldig langt.

Tenkte jeg skulle reise igjennom Strømmarna, innom Uddevalla, rundt Orust og videre nedover imorgen.

Så da fant jeg ut at jeg skulle sjekke om det var plass på vestsiden av Tjuvsund, det var det.

Nok en plass med intim lagunefølelse. Ingen trafikk foruten etpar joller, og noen kanoer

da selve "sundet" mellom Tjuvsund og vestsiden kun er 30 cm dyp.

Tok jolla til utsiden av sundet der det er en strand, badet og koste meg fram til kvelden.

 

Et bilde av vindmøllene nord for Lysekil.

p1040643c.jpg

 

Losbåten på vei til oppdrag.

p1040645c.jpg

 

Innseilingen til Lysekil.

p1040650c.jpg

 

Lysekil kirke, glimrende å navigere etter.

p1040652c.jpg

 

To bilder av plassen jeg lå på utenfor Tjuvsund.

p1040665c.jpg

 

p1040664c.jpg

 

Sånn, da har jeg vel akurat tid til å titte på en film før jeg natter.

 

Godnatt fra kombinert mannskap og kaptein på M.S-Ojda

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...