Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Plassen fant jeg i fjor, da jeg også lå på Østsiden.

Hadde meg en liten rotur, og fant ut at her måtte det jo gå an å ligge.

Lå fint der, men så langt inn som jeg lå måtte jeg bruke jolla

noen meter for å komme iland.

På det siste bildet i mitt forrige inlegg ser du jo godt hvor jeg ligger.

Det du ser i bakgrunnen er sundet (pollen) du lå i.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Ja da er jeg igang igjen, blir litt lenger idag en de seneste dagene.

Batteriene trenger å få tilført noen ampere.

Kjører rundt Lindholmen (den ved Tjuvsund) og inn Geteviksund.

 

p1040687.jpg

 

Straks etter broa svinger man babord for å gå Hålestrømmen

p1040689.jpg

 

 

p1040690.jpg

 

Det er ganske bra driv i strømmene på de trangeste strekkene.

Tipper ca 3-4 knop

p1040691.jpg

 

 

p1040692.jpg

 

Får litt assosiasjoner til en slalomløype her.

p1040694.jpg

 

Bassholmens varv

p1040695b.jpg

 

 

p1040701.jpg

 

Nok en kabelferge, med tre flotte røde lanterner i toppen

p1040702.jpg

 

Det var tjukt av små badestrender langs hele fjorden innover.

Det var utrolig mange som hadde 12-14 fotere som de hadde

tatt med på badetur idag.

Dagens stopp ble i en vik ved øya Tviklippan straks før Uddevalla.

p1040705.jpg

 

 

p1040706.jpg

 

 

p1040710.jpg

 

I dette sundet var det vadedybde.

p1040719.jpg

 

Dagens tur var en artig avveksling i miljø.

Strømmarna er vel noe de fleste som ikke har gått der er litt skeptisk til,

men slik strømmen var når jeg gikk der var det iallefall ikke noe problem.

Bare se over turen før du begynner, og hold rede på stakene.

Får litt skrudde døgnvaner når man er slik på aleneluffetur,

men nå skal jeg iallefall begynne med middagen. :eek:

 

Ojda hilser God aften.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg ikke forlange noen rundtur av disse stakkars Svenskene som akurat har blitt kvitt et hav av Nordbaggar, men det er mulig jeg tar en tur innom og titter litt eksternt på egenhånd.

Takker for tipset Bitteliten.

I fjor da jeg var nedover omtrent på disse tider var det noe som kaltes for "Øppet Varv" slik jeg forstod det var det endel av Orustvarvene som hadde åpent for publikum, tror det var en ukes tid?

Noen som vet noe om dette

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

I fjor da jeg var nedover omtrent på disse tider var det noe som kaltes for "Øppet Varv" slik jeg forstod det var det endel av Orustvarvene som hadde åpent for publikum, tror det var en ukes tid?

Noen som vet noe om dette

Det er vel om to uker, det.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Dagens tur var en artig avveksling i miljø.

Strømmarna er vel noe de fleste som ikke har gått der er litt skeptisk til,

men slik strømmen var når jeg gikk der var det iallefall ikke noe problem.

Bare se over turen før du begynner, og hold rede på stakene.

Får litt skrudde døgnvaner når man er slik på aleneluffetur,

men nå skal jeg iallefall begynne med middagen. :eek:

 

Jeg har postet denne før - men her er et link til en Youtube-video der viser turen gennem den smalleste del af "strömmarna":

 

Jeg kan åbenbart ikke "embedde" en youtube-video når jeg er skiftet til IE8??? Nå. Men her er et direkte link:

 

http://www.youtube.com/watch?v=07gOS-t-zcE

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Da har vi forflytet oss fra Kärringön til Skärhamn litt lenger syd. Hadde tenkt å gå helt utaskjærs, men med 1m sjø rett imot, ble det så mye sprut på vinduene at vi gikk inn ved Kråksundgap og fikk med oss BP-varden (Pikeskjær). Så videre forbi Mollesund og gjennom Kyrkosund og ned her. Det blåser nesten ingenting, men etter litt vind i natt hadde sjøen bygget seg opp.

 

Idag er det gråvær, men mildt 21o. En liten regnbyge fikk vi også underveis. Her ligger vi over i hvert fall en dag før vi går videre sydover. Imorgen skal "far selv" en tur på Systembolaget for å skaffe litt vin til maten.

 

Hilsen oss ombord på Trudelutt

Live webkamera fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ligger nå ved Tanumstrand. Har ombestemt oss til å gå litt raskere nordover (mål: Oslo på onsdag; Beethovens 9. på Rådhusplassen, :yesnod: ) og heller dra sørover en gang til alene eller muligens med annet mannskap til helgen.

 

Og forutsatt at ikke ryggen fikk en støkk da jeg hoppet på brygga her :cryin:

Link to post
Share on other sites

Mye stress, mange båter og varmt/lummert i Strömstad i dag. I morgen blir jeg hentet av sjefen, så jeg tar den siste natten på Ursholmen. På fredag var det pakket her, ikke plass til en båt til. I kveld ser det slik ut:

 

urshl_090809b.jpg

 

urshl_090809.jpg

 

I tillegg til en praktfull dansk seiler, er det Hulda og en liten, lokal svensk treseiler. Det er alt. Ingen som rynker på nesa om jeg starter kraftverket for å koke en kopp kaffe.

Link to post
Share on other sites

Har forflyttet oss hele 7 mil til Kebalviken.

Hadde to fine dager på Stora, jollet inn til Koster i går

hadde en spasertur både på nord og syd Koster.

Fredagen var topp speilblankt vann.speil1116.jpg

 

med noge attåt og nyte solnedgangen fra akterdekk.

solnedgang_108.jpg

 

Og like etterpå kom månen

maane_opp_112.jpg

 

Kan en ha det bedre.?

 

Igår kveld fikk vi den minste regnskur som vi noen gang har opplevd, men dråpene klasket i fjellet nedslaget var som 1 1/2 5 krone.

Vi rakk ikke i å reise oss før det var over, det ble ikke våtere enn bildet viser.

regnskur125.jpg

 

 

Men det kom mer senere på natten.

 

Hva heter denne knuten?

knute1122.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Merkelig knute. Knyttet den, og for meg virker den som et pålestikk der en kan trekke i begge tampene hver for seg og knuten sitter? Navn? Nei si det, kanskje pålestikk med kjerringknutesikring? :crazy:

 

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ligger fremdeles i Skärhamn, og blir vel liggende et par dager før vi går videre sydover. Igår

kveld hadde vi et "fruktansvärt oskväder" med regn og torden. I natt måtte skipshunden

selvfølgelig spy på filleryen, så idag ble det å piske opp Zalo i en bøtte og rense teppet. Nå

henger det til tørk på pulpiten i frisk vind.

 

Var en tur på systembolaget og kjøpte noen 3-liters dunker rødvin. Omregnet til norske penger

koster da en flaske Gato Negro under 40 kroner! Så nå blir det vin til maten.

 

Ellers så har vi fått besøk av en annen baatplassen.no båt. Pallemann kom fra Marstrand på vei

nordover, og ligger nå ved siden av oss. Måtte flytte webkameraet vårt litt da det så rett inn i

båtsiden deres. Akkurat nå er det rettet innover i havnen.

 

pallemann.jpg

 

Vi storkoser oss. Nå kom det en liten regnbyge og det er vel tid for litt formiddagsmat.

 

Hilsen oss ombord på Trudelutt.

Trude, Lars og skipshunden Japp

webkamera fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda lå på Ursholmen i natt. Det var som å overnatte på Akrøya på det mest spenstige. Torden, vind og regn i bøttevis. Jeg vet at dette med 'bøttevis' er en klisje, men ikke i dette tilfellet. Jeg var nemlig ute kl. 02:30, sammen med andre skandinaver, og la ut mer tau. Så skulle jeg ut derfra nå på morran, og tok ryggen på kaffedreggen, 20 kg Bruce. Nå ligger jeg på bryggeplassen min og hører tordenen rulle og regnet som plasker ned. Jeg selv krabber rundt på alle fire og brøler hver gang jeg gjør en feil bevegelse. Ferien er slutt.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Nå nærmer det seg et BP-minitreff her i Skärhamn. For et par timer siden kom det inn en Birchwood 36

med BP-vimpel. Det var Chanty, så nå er vi 3 BP-båter her. Han kom fra Göteborg alene, hadde sendt

familien hjem med tog, men har en uke igjen av ferien.

 

chanty.jpg

 

Du må være litt med forsiktig med ryggen Hulda, "gamle menn" forutsetter ankervinsj og ikke haling a

20kg ankere for hånd! Håper ryggen snart blir bedre og du slutter med å slenge ut "stygge ord" når

du beveger deg.

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nok en rapport fra Skärhamn. Her har vi i Trudelutt og på Pallemann fått besøk av skipperen på Chanty

med sin firbeinte venn (for øyeblikket ombord i Trudelutt) i gummibåt. Vår Japp ivrig på hva som foregår.

 

sverigetreff.jpg

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så skulle jeg ut derfra nå på morran, og tok ryggen på kaffedreggen, 20 kg Bruce. Nå ligger jeg på bryggeplassen min og hører tordenen rulle og regnet som plasker ned. Jeg selv krabber rundt på alle fire og brøler hver gang jeg gjør en feil bevegelse. Ferien er slutt.

 

Føler med deg.

Fikk selv en utglidning eller hva de nå kaller det. I ryggen torsdag før Palmesøndag. Dumme meg tenkte "det går nok over" og vi reiste på påsketur med båten.

Ble bare værre og værre. :cryin:

Skulle prøve å "gå det av"

Eneste person jeg greide å gå raskere enn, var en gammel dame på verdens ende (hu gikk med rulator).

 

Men etter å ha brukt 6 -7 båtpenger hos kiropraktor og akupungtur så ble det bra til slutt.

 

Hos meg så satt det helt nederst i ryggen, litt på høyre side.

I ettertid har jeg lært.

 

Forsøk å kjøl ned det vonde punktet så mye som mulig med ispose. 20 minutter av gangen Dette for å få hevelsen i musklaturen rundt ryggen til å gå ned. Bruk ispose så ofte som mulig.

 

Medisinering for å få musklatur til å slappe av: 2 Ibux og 1 parasett.

 

Forsøk å ligg med en pute under låra. Ligger du på siden ha en pute mellom låra.

 

Forsøk å gå kortere turer med isposen. max 5 minutters turer på begynnelsen. Hvis du blir bdere kan du øke til 20 minutter. Men ikke overdriv.

 

Lykke til. Og oppsøk lege/kiropraktor når du kommer hjem

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Etter tre dager i en kongelig havn (GKSS i Göteborg) ble kursen satt nordover igår. Vi havnet i Mollösund för regn og torden satte inn for fullt. Bra med plasser så det var bare å dra fram brucen og blytauet - så etter noen minutter var vi fast i Moder Svea. Mollösund er jo en riktig trivelig plass med mange fine hus og hager, og som regel trivelig folk. Etter et par forsök med "hej" til våre båt naboer og en liten prat med havnekapteinen fant vi ut at broder folket er trött av mördarsneglarna (les:norrbaggar) for iår. Prisen sek 360 med ström var også noe i overkant, selv om båten vår ble kalt "skepp". Etter en regn- og tordenfull natt ble det tidlig avgang med kurs for Gullholmen. Fin havn, hyggelig båtnaboer(svenske de også) , hyggelig havnekaptein og en moderat pris på 160 uten ström gjorde dette til nok en hyggelig feriedag.

Det er alt dette som gjör båtlivet så herlig... väret, båtnaboer, bruce eller böye, höy eller lav havneavgift. Så selv om ferien går mot sin slutt begynner man allerede å tenke på hvor kursen skal gå neste år - tja Mollösund kommer ikke med på den listen.... :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...