Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Når det gjelder havneavgifter her på svenskekysten, er det "off season" nå fra i dag. Igår betalte vi 220 med strøm her i Skärhamn, men idag var det gått ned til 180.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

svk1august2009d.jpg

Like etter at vi kom ut av sundet så vi dette beltet - lurer på hva det kan være?

Er dette samme fenomenet som i Oslofjorden tro? Spesielt indre Oslofjord ser ut til å være rammet hardt. Det frarådes å bade i dette vannet.

Fraråder bading i deler av Oslofjorden

Den kraftige oppblomstringen av alger i Oslofjorden skyldes kloakk. En av algeartene er giftig, og truer siste del av badesesongen.
:puke:
Link to post
Share on other sites

Vi hadde jolletur over til Strømstad i går,i 14 tiden aldri sett så lite båter i havna.

Etter å ha "bunkret" har vi forflyttet oss 38mil, hadde stabil sjø på tvers som normalt,

men bare 1/2 til 1 m bølger. Helt til vi var 12mil fra Svenner der kom vi opp i noen vindrosser på 10 - 15 m/s og 1 til 2m bølger fra alle kanter, det var en friskt drøy 1/2 time før det roet seg.

Føler med deg Huldra lå to uker i Tønsberg etter å ha forsøkt å flytte på en taukveil, ble fraktet hjem knestående.

Det en kommer til å husker best fra denne ferien er havnevakten som ville ha betaling i brød.

havnevakt_t051.jpg

 

Og disse kjekke jentene som kom uten kiler, men servere "Mojito" kunne de, hadde med egen urtehave med Mynte,.

Skipperinnen var rykket opp fra fokkeslask til skipper og la ut på en jentetur.

Jeg tar av meg hatten. kjekke_jenter088.jpg

 

Takk for oss på svenskekysten og god bør til dere som fremdeles er der.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hallo i luken, det er helt klart at ferien er over, nesten ikke båter å se

bortsett fra joller som er ute og fisker om ettermiddagen.

Gårsdagen ble turen lagt til Uddevalla, en tur innom for så å legge meg til

i en vik mens regnet og lynene fikk holde på som de ville.

Det har regnet litt idag også, men stort sett kortere byger med jevne mellomromm.

I dag ble det nok en gang en av disse superkorte strekkene.

La till på Korstensholmen ved Uddevalla motorbåtklubbs havn som heter Sandhamn.

En fin liten Stenmolohavn alla Mølen i Oslofjorden, her ligger man bra.

Det er lovet godvær imorgen så da har man noe å se fram imot.

Trist å høre Hulda, I fjor gikk jeg på meg noe jeg døpte klippemuskelbetennelse,

brukte 2 månter på å bli kvitt det.

I år var jeg innom legen før jeg dro på ferie og fikk han til å skrive ut noe imot

betennelse i ryggen i tilfelle. Har heldigvis ikke hatt bruk for det enda. (Knok,Knok,Knok).

 

Første bilde dedikeres til Bitteliten, Jeg var ikke innom menkjørte forbi i sluregirfart,

p1040740.jpg

 

Derifra gikk turen mot Uddevalla.

p1040742.jpg

 

Kansje ikke den nydligste innseilingen jeg har sett.

p1040748.jpg

 

Etpar bilder til vår venn som er optatt med å dra oljelenser omdagen.

p1040749.jpg

 

p1040750.jpg

 

Kanalen inn til Uddevalla sentrum.

p1040753.jpg

 

p1040754.jpg

 

Etter regnværet kom det et markant skille mellom nedsig og saltvann,

pga vinden holdt det seg slik i flere timer.

p1040764.jpg

 

Måkene ville ikke ha noe med de ekle greiene å gjøre.

p1040766.jpg

 

Tilslutt Sandhamn som jeg ligger i nå, tatt imot av en av seniormedlemmene

i klubben hyggelig kar.

p1040803.jpg

 

p1040804.jpg

 

Har ikke lagt noen planer for morgendagen, men tenkte bunkring

i Ljungskile. Noen som vet om det er systembolag der?

Natta på dere hilsen Ojda.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og så var mini BP-treffet i Skärhamn over. Vi har forflyttet oss laaangt idag, helt ned til Klädesholmen. Det var hele 3,2Nm hit! Her ligger vi i bås med landstrøm. Det er godt med plasser nå, men til helgen blir det nok stapp fult da det er den store seilasen Tjörn rundt på lørdag. Og da finnes den aller beste utsiktsplassen rett utenfor havnen her. Vi har tidligere vært her under denne seilasen to ganger. Men i år regner vi kun å ligge over en ekstra dag her for så å gå lenger sydover mot Göteborg. Der er det ennå noen fine gjestehavner NW for byen vi ikke har besøkt.

 

Hilsen oss på Trudelutt

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du crew nok til å seile båten hjem?

 

Som en tysker beskrev det på sin hjemmeside: ".... Hulda, ein alterer Eisamsägler..." Jeg fikk kjørt båten til brygga i Strömstad. Krabba meg opp i leiligheten, de lengste 300 metrene i hele mitt liv. Så kom Admrialen nedover... Nå går jeg på to krykker og en Paralgin Forte, og en skvett russisk kirsebærvodka. Noe søtt skvip, sendt med beste hilsner fra Moskva. Jeg står han av, så får jeg se om jeg finner en ikkeferierende lege i morgen, slik at jeg får noe mer Paralgin. Den jeg har i magen nå ble donert av nabofruen.

 

Ellers så må jeg si at jeg hadde en fantastisk uke på sjøen, alene. Kommer til å leve lenge på den. Til mandag er jeg tilbake på jobben i Stavanger, rygg eller ikke rygg. Det å ta ryggen har blitt rutine, født med skral rygg.

 

Takker for all omtanke!

Link to post
Share on other sites

Det å ta ryggen har blitt rutine

 

Føler med deg.

Jeg vet alt om det der. Jeg unner ingen en sånn en.

Ikke kan man gå, ligge, stå eller sitte.

Det gjør bare j----- vondt.

 

Høres kanskje ut som et paradoks, men golf, med langsom oppkjøring og rett sving, er veldig bra for ryggen.

Du bruker muskler rundt ryggsøylen som ellers er inaktive som hjelper til å stive opp.

Jeg holder ryggen i sjakk med forsiktig golfspill.

 

Sitat fra Jahn Teigen:

"Bli bra igjen".

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morgen idag startet som sedvanlig med et morgenbad før frokost.

Det er fortsatt fin temperatur i sjøen,ca 19,3 skulle jeg tippe.

En svenske i seilbåt som jeg delte havna med kunne opplyse

at vin var å skaffe i Stenungsund, så da var det dagens mål.

Da sitter jeg med ost og vin. (gjett hvem som glemte kjeks ?)

Det har vært fint vær i hele dag, 4-5 m/s og lettskyet - varmt.

Skrudde båten opp i 5,5 kn, det skal jo gå fortere en man kan ro. :sailing:

Det ble en tur på drøyt 3 timer pluss etpar badestopp.

Tomme batterier på kameraet inn mot Stenungsuns, men jeg skal

se om jeg får rettet på det imorgen.

 

 

Skipperen i yndlingsstillingen med beina på benken.

p1040855.jpg

 

Ligger på en øy som heter Store Farholmen ca 2,5 nm Nord

for Stenungsund.

p1040860.jpg

 

Det er mange sandstrender på denne øya, så det er bare

å velge den man liker best. (Det er mye grunt rundt øya).

p1040867.jpg

 

Kom i det kunstneriske hjørnet, det må dokk tåle.

p1040874.jpg

 

p1040875.jpg

 

p1040881.jpg

 

p1040884.jpg

 

p1040885.jpg

 

p1040892.jpg

 

Har egentlig ikke så mye vettugt å tilføye, så da gjør jeg ikke det.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dermed er vi vel kommet omtrent så langt sydover vi har tenkt før vi vender nesen nordover igjen. Ligger nå i gjestehavnen på Hälsö (rett overfor gjestehavnen på Björkö), og ved selve gjestebryggen der det er liner til fortøying for 22 båter, ligger vi alene sammen med en dansk seilbåt. Nå er "rusjet" for alvor over. Vet ikke når vi drar nordover da det er meldt en god del regn og vind langt fremover. Nå skinner imidlertid solen og det er 20oC her. Men det er godt med andre trivelige havner innen 30min avstand, så blir vi her fremover får vi bytte på litt. Men først får vi utforske dette stedet som vi ikke har vært på før. I godvær skal det være mulig å se lyset fra fyret på Skagen fra toppen av øya her.

 

Hilsen oss på Trudelutt

live webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bare en liten kveldsrapport fra oss her på Hälsö. Nå er det kommet en båt til, så nå er vi tre båter på gjestebryggen her, en danske, en svenske og oss i norsk båt. Nå er det blikk stille og nok en "fløyelskveld". Var en tur opp til vanntårnet i kveldingen, og da åpenbarte DEN utsikten seg sydover. Hadde ikke med kamera, så mobilen fikk gjøre jobben. Men synes resultatet av tre bilder sydd sammen til et panoramabilde ble bra.

 

Til venstre sees havnen på Björkö, og til høyre havnen her. I bakgrunnen til høyre skimtes ökerö.

 

panorama3.jpg

 

Lars H.

webkam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er mulig vi bytter havn ja, da det ser ut til at vi blir liggende i området noen dager her pga. været.

 

Nidingen-Måseskär

Fredag kväll: Väst, 9-12 m/s.

Natten till Lördag: Väst, 7-10 m/s.

Lördag förmiddag: Mellan sydväst och syd, 6-9 m/s.

Lördag eftermiddag:Syd, 11-14 m/s

Söndag: Sydväst, 13-16 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 19 m/s

Måndag: Mellan väst och sydväst, 10-13 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 15 m/s

Tisdag: Väst, 7-10 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s

Onsdag: Nordväst vridande till sydväst, 3-6 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 8 m/s

 

Men hva slags "aktiviteter" er det du tenker på for Hönö Klova? Vi foretrekker det stille og fredelig uten restauranbesøk ol.

Öckerö er også et sted vi har tenkt på. De andre havnene he som Björkö, Knippla og andre, har vi vart i tidligere år.

Alltid spennende å se nye steder.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er riktignok en restaurant på den ene kaikanten der, men aktiviteten jeg tenkte på er at det er fiskebåter som kommer og går, fritidsbåter og folk i de, og generelt litt mer liv en hvor du er nå.

Vi er alle forskjellige, men når jeg først ligger i havn liker jeg å se litt på folk, båter og daglige sysler.

 

Enig også at Fotö er et fint sted - igjen er det litt liv der med fiskebåter.

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...