Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Ligger nå i Sandspollen og skal videre ned mot Strömstad imorgen (om jeg rekker det - neppe).

 

Ble ikke single-handed så langt, siden min yngste sønn er med - men jeg later som. Så skal han ta bussen fra Strömstad (eller Skjærhalden) hjem, så i alle fall tilbaketuren blir single-handed.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da høres jo både Fotö og Hönö forlokkende ut. Ekte liv med fiskebåter og "innfødte" en kan slå av en prat med er midt i blinken for oss.

 

Her skjer det i hvert fall lite. Det vil si, i formiddag kom det en delegasjon med mapper og papirer under armene rundt og inspiserte havnen sammen med den lokale gjengen for driften av havnen. Det ble pratet og diskutert. Selv slo jeg av en prat med en fra havnen som håpet de ikke fant for mye å utsette på enten det gjaldt toaletter eller brannvernutstyr.

 

Den gummibåten MajorAndy, har du et forslag på hvor jeg kan rappe en slik? I Fotö forstår jeg det slik at en ligger kailangs. Er det en høy brygge en ligger langs? Hvordan en legger til er noe vi alltid må tenke på med en hund på 44kg som må iland.

 

Men kjenner jeg meg selv og Trude godt, blir det vel at vi "freser" over til Björkö i en liten glippe i været kun for å bytte havn. Der kjenner vi tilleggingen (båser), og så har butikken litt bedre utvalg i mat enn her. På "minilivs" butikken her hadde de kun to kotteletter som ferskmat, så det ble noen tørre frosne fiskepinner til middag. Jeg spanderte ikke engang vin til slikt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er vi hjemme fra Sverige , det ble 13dager til slutt.

Ruta ble som følger:

Tønsberg-Grebbestad

Grebbestad-Kungshavn

Kungshavn-Gullholmen

Gullholmen-kjerringø

Kjerringø-Stenungsund

Stenungsund-Nordover innenfor Orust og i uthavn på svai

Deretter til uthavn på svai rett nedenfor kungshavn

Så ble det Smøgen forrige Søndag var det vel og da begynte det å tynnes ut i havnene.

Så seilte vi til Hamburgsund.

Hamburgsund-Resø

Resø-Ekenes (Koster)

Ekenes-Skjærhalden

og i dag seilte vi hjem.

 

Ble 8 motortimer, fraseilt 2ggr :eek: og masse fin seiling , snitthastighet nede i under 2kn et par av dagene men det var helt topp.

 

Bilder:

En kompis mistet propellen og måtte lage et påhengerfeste på badeplattformen i kungshavn , ble både lekkert og funksjonelt

cimg0576.jpg

Påtur mellom gullholmen og kjerringø

cimg0583.jpgcimg0585.jpg

Igor das shipshund

cimg0587.jpg

Kveld på kjerringø

cimg0601.jpg

Her lå vi på svai innimellom orust en plass (rørbackekil

cimg0617.jpgcimg0626.jpg

Så lå vi på svai rett nedenfor kungshavn Nàverkàrrskilen

cimg0633.jpgcimg0635.jpg

Smøgen by night

cimg0638.jpg

Når det regner i Hamburgsund , ja da REGNER det

cimg0644.jpg

Eyecandy i Hamburgsund

cimg0646.jpg

Resø

cimg0647.jpg

Relativt god plass på koster

cimg0651.jpg

God plass i skjærhalden også , første gang vi var der , veldig fin havn

cimg0657.jpg

Denne lå og ventet på los ? da vi seilte ut fra skjærhalden

cimg0665.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så var det en ny dag og mer vind. På Hälsö lå vi godt, men med stor sansynlighet for mange dagers landligge og en minilivsbutikk med elendig middagsutvalg, kastet vi loss og forflyttet oss 0,5Nm over sundet til Björkö! Her ligger vi i bås med baugen mot været (8 - 10m/s nå). Det var jo fristende med de andre stedene som ble nevnt, men her er vi kjent med havnen og ligger godt.

 

Her værmeldingen fremover:

 

vaer_bjorko_15082009.png

Hilsen fra inneblåste Trudelutt

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Nå har regnet gitt seg, og vi bare venter på "Gale Warningen" til Gunga Din. Ellers er alt som det alltid har vært her, bortsett fra den kjente fisk og skalldyrbutikken som er borte. Den brant ned en natt i mai, og etter hva rn "innfødt" jeg snakket med fortalte (han bor rett over veien fra butikken), var det heroisk innsats fra det lokale brannvesenet og heldig vindretning som hindret at alle bodene på fiskebryggen gikk med. Nå selges det fisk i midlertidige lokaler fredager og lørdager. Veggen på den nærmeste boden er helt svart!

 

fisk2008.jpgfisk2009.jpg

Lars H.

webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi lå som skrevet tidligere i Strømstad. Og grunnet meldt dårlig vær dro vi tilbake til båtplassen. Ellers like fasinerende å se venneparet til Svenning(her) kaste loss med sin P 21M. Full kontroll uansett. Havnen ble rimelig fort tom.

 

Ellers Svenning, vi tar kaffen litt senere.

 

Vi får håpe at været er bedre neste helg. Da er Koster målet. Hvor vites ikke, for det er utrolig mange plasser og velge mellom.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg får vel høre fra meg så jeg ikke blir meldt savnet igjen. :seeya:

Hadde tengt meg videre sørover på Lørdag, men først var det en tur

innom Stenungsund for å tanke litt til eget legeme.

Det begynte å regne og blåse ganske bra etterhvert, og da den ene båten

etter den andre kom i havn etter at de hadde brutt Tjørn runt pga vind og bølger

fant jeg det fornuftig og bli liggende.

Så her har jeg ligget i to dager nå, en hyggelig havn med stort kjøpesenter 50 meter

unna. Et glimrende sted å slippe iland konene etter noen dager til sjøs når de begynner

å gå litt lei. :cryin:

Min egen er somsagt hjemme, så da sparte vi litt penger der og.

Hadde egentlig tenkt å gå rett sørover herfra, men jeg tror jeg tar en tur

på nordsiden av tjørn så de værste bølgene får lagt seg etter kulingen før

jeg går ut i åpent farvann. Stikker vel ut om etpar timer.

Jeg vet at dette ikke akurat er paradis for oss som elsker

akterdregg og bergkiler, men vi må jo også iland iblant. :blush::blush:

 

Ved Nordre innseiling til Stenungsund ligger oljeraffineriet.

p1040909.jpg

 

 

p1040912.jpg

 

Stenungsundbron.

p1040911.jpg

 

 

p1040913.jpg

 

 

p1040914.jpg

 

Nordsiden av Stenungsund, her er også bensin/diesel

p1040916.jpg

 

Gjestehavnen, bra beskyttet hyggelig betjening.

p1040917.jpg

 

Vil tippe plass til ca 40 båter. Kjøpesenter med 60 butikker i bakgrunn.

Bak senteret er det en pizzaresturant med nydelig pizza (65 Sek).

p1040920.jpg

 

Servicebygget, hyppig renhold og hyggelig betjening.

p1040924.jpg

 

Trivelig strandpromenade.

p1040926.jpg

 

 

p1040927.jpg

 

Senteret en Søndag ettermiddag, Matbutikken (Coop) åpent til

20.00 også i helgen.

p1040930.jpg

 

Hilsen Ojda.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og her kommer det rapport fra den andre langveisfarende båtfanten. Etter en liggedag på Hälsö og så en tur på 0,5Nm over sundet til Björkö hvor vi også lå over en dag, har vi nå snudd nesen nordover. Men det ble kort tur også idag, kun 1Nm til Källö Knippla for å bytte havn. Her ligger vi alene i bås med to tyskere langs bryggen. Men det blåser friskt ennå. Her inne i indre havn slipper vi imidlertid bølgeskvalpet fra sjøen som sto inn moloåpningen på Björkö.

 

Etter hva jeg kan finne ut av værmeldingene, skal det bli en liten glippe i "ovädret" på onsdag, så da er planen å komme oss nord for Marstrandfjorden og kanskje til Skärhamn eller ennå lenger nordover.

 

Her som på Björkö er ICE tregt (men god signalstyrke), men her tilbyr havnen gratis

WLAN. Og det funker som et skudd med høyere hastighet enn jeg har med ADSL hjemme!

 

wlan_knippla.png

 

tdc_knippla.png

Hilsen oss på Trudelutt

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her som på Björkö er ICE tregt (men god signalstyrke), men her tilbyr havnen gratis

WLAN. Og det funker som et skudd med høyere hastighet enn jeg har med ADSL hjemme!

Å!? Det så jeg ikke noe til da vi lå i Knippla-havna. Så det gikk med megabytevis over mobiltelefon før jeg oppdaget at PCen hadde automatisk oppdatering av Norton og Windows og fikk PCen til å holde opp med det der (jeg ser det nok i kvartalsregninga når den kommer). Hva heter WiFi-nettet der?

 

Men da vi var der, ble vi involvert i å ta det norske flagget på moloen i nord; andre farende fanter tok andre flagg, og havnesjefens fru tok det svenske. Alt til tappenstrek-signal fra trompet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det var en dramatisk historie At-le, med flotte bilder. Her skjer det ikke mye, men har du Jan gjort om Poseidon til fiskebåt?

 

poseidon.jpg

 

Lars H.

pt. Källö Knippla, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den gummibåten MajorAndy, har du et forslag på hvor jeg kan rappe en slik? I Fotö forstår jeg det slik at en ligger kailangs. Er det en høy brygge en ligger langs? Hvordan en legger til er noe vi alltid må tenke på med en hund på 44kg som må iland.

 

 

 

UPS - denne fik jeg ikke med mig - og nu er det jo nok lidt sent at svare. Det med gummibåden må du selv klare :sailing:

 

På Fotö er der frit valg mellem lav og ret høj brygge som jeg husker det. De faste pladser er lave mens gæstebryggen nok ville passe fint i forhold til at løfte en hund fra borde. Men hvis det ikke bliver denne gang, så er der jo altid næste gang...og næste år bliver vejret jo bedre. Som vi siger hvert år...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Jo da MajorAndy, det blir nok både Fotö og Hönö Klova senere år. Her på Källö Knippla er det i hvert fall

enkelt for skipshunden (og fruen) å komme iland, her er det trapp på flytebryggen!

 

knippla_trapp.jpg

 

Dette er forøvrig en svært god og trygg havn, spesielt dersom en får plass i den indre del i havnen, kailangs, på bøye eller i bås.

Gjesteplassene er innringet på bildet under, og vi ligger der det er et rødt kryss.

 

knippla_kart.jpg

 

Lars H.

vårt webkamera

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder rigtig meget af Kallö-Knippla. Lå her i tre dage tidligere på sommeren og nød vejret. Lå også inderst i bassinet denne gang og det er noget mindre uroligt end ude i det andet bassig, hvor bølger fra passerende både godt kan give lidt uro.

 

Lidt billeder i dette indlæg:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=780201

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

De plassene du nevnte Svenning, er det området jeg har markert

med rød pil? Og hvordan er det med akterfortøyingen der? Ellers

så jeg at det var noen ledige steder på de faste plassene med grønn

pil som hadde grønt merke for "ledig for besøkende" da vi kom.

 

knippla_kart2.jpg

 

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dag ble turen ganske nøyaktig slik som planlagt.

Etter en times tur ligger jeg nå på øya Norra bjørnholmen.

Det er en relativt liten øy på Mjørn`s Nord-Vestre side.

Det blåser fortsatt ganske friskt, men her jeg ligger nå

er det stille som i et badekar.

 

Det er litt koselig å se slike som er nymalte og godt tatt vare på.

p1040936.jpg

 

 

p1040937.jpg

 

 

p1040938.jpg

 

Jeg har vel forresten aldrig presentert "lille OJ", ny av året.

Med den har jeg "rodd meg ut av " flere kjinkige situasjoner.

Og ikke minst rodd meg til bedre bilder til dere som har

"trukket i arbeidstøyet igjen" (tog du an Arvid)

p1040947.jpg

 

 

p1040939.jpg

 

Også her er det porsjonert ut noen små sandstrender.

p1040941.jpg

 

Men helt klart at nordvesten får tak her også.

p1040942.jpg

 

Har ofte tenkt på å finne meg noen sikre sopper og kjenne igjen,

men hittil har jeg ikke kommet igang med det. Kansje i vinter.

p1040944.jpg

 

 

p1040946.jpg

 

En riktig god kvell hilsen meg her på Vestkysten.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

De plassene du nevnte Svenning, er det området jeg har markert

med rød pil? Og hvordan er det med akterfortøyingen der?

 

knippla_kart2.jpg

Helt riktig Lars, vi lå der du har markert med rød pil. Utriggerne stakk ca. 3/4 av båtens lengde, så vi hadde ikke noe problem med feste. Hadde det vært vind fra Nordøst så hadde vi nok ligget litt utsatt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...