Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Bra, Ojda!

Vi setter stor pris på dine oppofrende anstrengelser for å skaffe frem gode reportasjer!

:cool:

Efter slike anstrengelser finner jeg det ofte på sin plass og belønne segselv med et mindre glass whisky.

Da blir jeg heller ikke så vanskelig å be.

 

Mjørn er øya som ligger mellom Orust og Tjørn (ha det hørtes nesten ut som jeg var lommekjent her) FEIL! :lol::lol::lol:

Dvs der hvor riksveien(eller hva det nå er) går mellom Orust og Tjørn.

Koordinatene dine stemmer Roaldbj.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg er ret sikker på at begge steder bygger på DMI's HIRLAM-model - altså er ens.

 

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/dmi-hirlam.htm

 

Norge bruger også HIRLAM-modellen, men så vidt jeg ved i et eget regi. Den danske model har så vidt jeg ved en højere opløsning end den norske og er dermed mere præcis. Det kan man tillade sig fordi Danmark er et så lille land :-)

 

Jeg oplever store forskelle mellem yr og DMI på mange områder. Yr har et fantastisk interface men grundmodellen er problematisk.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hvor er Mjørn?
Mjørn er øya som ligger mellom Orust og Tjørn

 

appropå Mjørn

 

på Mjørn ligger en gammel gård......Sundsby Säteri......som har en intressant historia

 

här bodde på sin tid Margareta Hvitfeldt

 

Margareta Hvitfeldt var på sin tid en av de mäktigaste o rikaste kvinnorna i Bohuslän

 

Den mäktiga Margareta Hvitfeldt, som med järnhand styrde över Tjörn och Orust på 1600-talet, är en av Bohusläns mest mytomspunna personer. Författarna har här nedtecknat sägner om hur snål och hårdhänt den lilla rödhåriga adelsdamen var mot fattiga torpare och bönder. Det berättas om hennes girighet och våldsamma vredesutbrott. I för- och efterord försöker de även ge en bild av den verkliga "Frun på Sundsby'.'

Margareta Hvitfeldt levde mellan 1608 och 1683, en tid som präglades av flera krig, vilket hon med sin beräknande affärsbegåvning drog fördel av. Ende sonen Ivar dog under en bildningsresa till Europa, endast 19 år gammal. På sin dödsbädd skrev han ett känslosamt brev till sin mor. Där bad han henne testamentera pengar till en stiftelsefond för studiebegåvade fattiga pojkar från Bohus"län. Detta lade grunden till Hvitfeldtska Gymnasiet.

 

http://www.bokrecension.se/9197535559

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

jeg bruker både Yr, SMHI, Farvandsvæsnet og DMI her nede på svenskekysten. Og selvfølgelig følger jeg med på UGRIB. Men jeg foretrekker absolutt Farvandsvæsnet sin kartpresentasjon fremfor DMI sin som jeg synes er knudrete med dårlig målestokk.

 

Her to eksempler fra nå ikveld kl.2100 lokal tid:

 

Farvandsvæsnet

frv.png

DMI

dmi.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Margareta Hvitfeldt var på sin tid en av de mäktigaste o rikaste kvinnorna i Bohuslän

 

Har lest litt om henne. Hun var en ilsk kjærring! Uff a meg sjøl. Mener å huske at folket kalte henne med et annet navn enn Margareta?

 

Her på Hurum har vi etterslekten begravet, hvis det er samme Huitfeldt vi snakker om.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk av Yr er at her legger man opp til en nøyaktighet modellene ikke gir grunnlag for. Både geografisk når man kan finne alt fra 10-dagers varsel til timevarsel for hvert minste nes i landet.

Med en så ustabil værtype som vi har om dagen blir også 10-dagers varslelet bare tøys. Innen den utblinkede dagen opprinner har varslet for dagen vært innom så og si alle værtyper.

Timevarslet gir også forventning om en relativt høy grad av nøyaktighet, noe den etter min erfaring overhode ikke har. Metereologiske presiserer forsåvidt usikkerheten i prognosene. Men når feilmarginen i perioder blir for stor, blir prognosene også bortimot verdiløse som grunnlag for planlegging.

 

For den nordlige delen av svenskekysten har jeg derimot hatt glede av varslene på båtradioen fra met.no, enten på nett eller dab. Den oppdateres hver 3. time og har med vindmålinger for Skagen og Nord-Koster i tillegg til norske stasjoner.

Link to post
Share on other sites

Hun var en ilsk kjærring! Uff a meg sjøl. Mener å huske at folket kalte henne med et annet navn enn Margareta?

Margareta Hvitfeldt dog 1683 och när hon skulle begravas, så var det ingen som vågade hålla likvaka över henne.

Anledningen var alla historier om hennes hårda tag och "lik i garderoben".

Man ställde in hennes kista i en kammare och på natten började det att banka och skaka och dunsa inne i rummet.

Alla blev försärade och vågade inte gå in.

På morgonen blev det tyst och när de gick in i rummet, fick de se att hennes silkesstrumpor var alldeles svarta och hängde i trasor.

De bytte strumpor och näst natt började samma väsen igen.

Då kikade en av dem in i nyckelhålet och fick till sin förfäran se att Margareta dansade därinne med Hin Håle själv.

 

 

det sägs att hun lät mure in presten i grundmuren på Sundsby...... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vi var der sist helg; mener det stod at Affären på Nord var åpen Maj-Sept. Men det var ikke mye varer der.

Vet ikke noe om lineferja, men det er vel flere fastboende pluss noen til som kan føre den, og da får du vel bli med :)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ok da vet j jo hvertfall at det går å få supplert litt der uten nødvendigvis å ta ferja over. Butikken på Nord er vel kjent for i tilegg å ha dårlig vareutvalg også å være dyr!. Har stått og ventet et par ganger for å komme over ja, "rekorden" er 1,5 time. :headbang:

 

 

Trygve

 

O.t. Tror jeg kjenner deg fra "gammalt" av Jan. Jeg er gammel sjøspeider fra Snarøen Sjø

Link to post
Share on other sites

O.t. Tror jeg kjenner deg fra "gammalt" av Jan. Jeg er gammel sjøspeider fra Snarøen Sjø

Se der, ja. Det er nok helt sant. Skøyta vår er nå solgt til Østfoldmuseet/Kystmuseet Hvaler og ligger i Skjelsbusundet når den ikke er ute på tokt, og vi er blitt plastikfolk...

(sorry, litt off topic - Hvaler er jo slett ikke svenskekysten)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Da har jeg tatt avgjørelsen om å snu baugen mot Nord.

Det var noe vind idag, og overraskende mye sjø etterhvert

som jeg kom ut i åpent farvann.

Samtidig som det skulle bli litt mere vind imorgen.

Så da tar jeg heller litt bedre tid på veien hjem, istedefor

og stampe i motsjø.

p1040948.jpg

 

Mølløn

p1040950.jpg

 

 

p1040954.jpg

 

 

p1040956.jpg

 

Neimen!!! Er det ikke?

p1040958.jpg

 

Inn mot Gullholmen

p1040965.jpg

 

Fortøyd i Pilgrimmen, en øy Øst av Hermanø

p1040967.jpg

 

Båten som ligger bak meg er faktisk den samme som det

er bilde av i Havneguiden for denne havna.

p1040968.jpg

 

Oversiktsbilde over bukten. Her er det godt ly for alle vinder.

p1040973.jpg

 

Dette er bildet tatt ut av bukten mot Øst

p1040972.jpg

 

Her er det frodig

p1040977.jpg

 

 

p1040980.jpg

 

 

p1040984.jpg

 

Måke med forstoppelse. :wflag:

p1040985.jpg

 

Plutselig kom det dinglende en hokkybag med vinger.

p1040990.jpg

 

Imorgen skulle det bli knallvær med oppmot 25 grader

og skyfri himmel, så da får jeg se om jeg kommer meg avgårde.

 

God kveld herfra hilsen Ojda.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Flotte bilder Ojda! Men skal du tusle deg videre nordover, så hold deg innaskjærs. Værmeldingen for Måseskjär-Nordkoster er i tillegg til sol og varme:

 

Torsdag förmiddag: Syd, 11-14 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 100%

Torsdag eftermiddag: Syd, 11-14 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 100%

 

Vi har også endelig snudd nesen nordover. Gikk idag fra Källö Knippla til Skärhamn i nydelig vær nord om Marstrand. Nå er det blikk stille og jeg er sur på Trude fordi hun slo meg flere ganger i Ludo i kveld! Vi står nok over vinden imorgen, og blir her. Får ta en tur til systembolaget her og fylle opp med mer rødvin. Rødvin går forresten til all type mat, - bortsett fra til wienerbrød. Og så skal jeg besøke stedets servicebygg og tvætte legemet i dusjen som er gratis her!

 

Hilsen Trude, Lars og skipshunden Japp

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fortøyd i Pilgrimmen, en øy Øst av Hermanø

Båten som ligger bak meg er faktisk den samme som det

er bilde av i Havneguiden for denne havna.

Kikker du i havneguiden en gang til vil du se Escada ligge mot land rett sør for hytta. :cool:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Torsdag förmiddag: Syd, 11-14 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 100%

Torsdag eftermiddag: Syd, 11-14 m/s. Risk för vindbyar över 10 m/s: 100%

 

Det jeg prøvde å få fram var at med 25 grader i lufta blir jeg mest sansynlig liggende

her og bade å kose meg, eventuelt en mindre forflytning..

Desuten! Yr meldte 7-8 ms sist jeg sjekket, det tynget enda mer for å bli da jeg kjente

hva dagens 5 ms gjorde med bølgene i åpent tereng Syd av Kjerringø.

 

Kikker du i havneguiden en gang til vil du se Escada ligge mot land rett sør for hytta. :cool:

Måtte selvfølgelig ut og titte i havneguiden, er det du som står å svaier på flyen?

 

Å sitere har jeg vist ikke fått helt taket på enda. :giggle:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...