Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hei.

 

Fikk nettopp en seilbåt med navn "Cavatina" opp på siden av oss her i Skärhamn. Han kom fra Pilgrimen og hadde observert Ojda liggend trygt fortøyd der med kapteinen joggende rundt med kamera og røde plastikksko!. Nå blåser det godt her, med opp til 12m/s i kastene målt på båten 3m over "havet". Men solen skinner og det er 24oC. Etter hva den norske og danske værmeldingen sier, skal det løye godt utover dagen imorgen. Svensk værmelding er litt mer pesimistisk. Så vi får se, løyer det går vi nordover, - kanskje til Gullholmen imorgen.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Han kom fra Pilgrimen og hadde observert Ojda liggend trygt fortøyd der med kapteinen joggende rundt med kamera og røde plastikksko!.

 

 

Lars H.

 

Det der hørtes ut som noen jeg har truffet. :cheers_wine:

Seilbåten må vel være den 4? fots Najaden det?

Ordentlig møkkabåt (jeg kommer aldrig til å få råd til noe sånt). :headbang:

 

Å jada, jeg blir liggende, har fått en Nimbus 320 på Vestsiden.

Han la ut landtau mot Vest, så jeg haket meg på.

Vinden dreier vist utpå natten, men nå ligger jeg for storm. (jeg vet hva det er).

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvilken type seilbåt vi snakker om Ojda, aner jeg ikke noe om. Jeg har null greie på slikt. Men det

var den båten med ekstra stang bak for radar og vindmølle bakerst på dette bildet ditt.

 

cavatina1.jpg

 

Ombord er det et hyggelig ektepar som "utvandret" til sveariket fra Bodø for 49 år siden.

Her båten ved siden av Trudelutt.

 

cavatina2.jpg

 

I og med at du nå også er på vei nordover, kunne det kanskje tenkes at vi møttes i en havn der du vel av og til må innom for å proviantere?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Måtte selvfølgelig ut og titte i havneguiden, er det du som står å svaier på flyen?

Ja, det stemmer. Vi ligger sammen med an nabo i båthavna hjemme. Pleier å gå til Pilgrimen, så slipper vi maset med å krangle oss til plass på den alltid overfyllte Gullholmen. Tar heller jolla opp og ser på folkelivet om kvelden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ok Lars, den båten jeg tenkte på var den som lå nærmest meg.

Det er en Najad, pris og kvalitetsmessig som H.R. I disse størrelser

er det KOSTBART!!

Den du prater om vet jeg ikke hva er, men det forundrer meg ikke

om det er nettop en eldre H.R.

Det paret du snakket med lå på en liten øy, så de fikk jeg ikke snakket med.

Tok flere bilder med mobilkamera av egne føtter med de røde plasttøfler.

Men hadde selvfølgelig ikke med kabel til mobilen, så det får bli en annen gang.

Men en ting er sikkert. Ser du en som flyr over fjellknausene, med kamera

og røde plasttøfler er det ikke usansynlig at det er meg.

Snakker vi Strømstad? (med han som ikke setter sine bein der om han ikke må (MEG)).

Skal inrømme at jeg var en tur innom på vei nedover for å bunkre,

men jeg betalte pokker ikke noen dagavgift!

Men ellers hadde det vært hyggelig å hilse på igjen, det er jo en stund siden.

Men du er jo så flink til å legge igjen midlertidige adresser her på tråden,

så det bør jo ordne seg.

Lemper med noen flere bilder tatt i alle himmelretninger her fra denne øya, uten kommentarer.

 

Dissa jentene er faan ikke riktig navla, i vær jeg forholder meg passiv

padler de freidig på

p1040993.jpg

 

 

p1040996.jpg

 

 

Sundet sett Sørover.

p1040997.jpg

 

 

p1040998.jpg

 

Hadde meg en gåtur for å nå sørenden av øya, det var langt og kupert,

tror jeg brukte ca 2 1/2 time på turen "SLITEN"

p1050002.jpg

 

 

 

p1050001.jpg

 

 

p1050003.jpg

 

 

p1050004.jpg

 

 

Hegre.

Ikke akurat lett å få bilde av, er utrolig sky.

Etter Håøyas havørn, er vel dette den flotteste storfuglen jeg vet.

Ble ganske fornøyd med bildene tatt etter metoden gå skvett og knips. :lol:

p1050005.jpg

 

 

p1050006.jpg

 

 

Min nye nabo, Hyggelige!

p1050010.jpg

 

 

Ok jeg vet jeg sa BILDER UTEN KOMMENTARER.

Det ække så lett.

Kveld på dere, hilsen M/S-Ojda, med kaptein og besetning.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

pris som en HR: Ja........kvalitetsmessig som HR :nonod: , minst ett par hakk bedre :yesnod::lol:

 

For oss som har begrenset kunnskap om seglbåt plasseres denne i samme skuff som HR.

Kvalitet meget bra og pris høy. :flag:

Dere med nærmere kjennskap har flere skuffer.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Helt korrekt, og vinduene er ettermontert. Nå er det ikke et vindpust her og vi er ferdig med kveldens opprivende Ludo-spill. Temperaturen er fremdeles 20gr., men nå er det tid for byan lullan. Takk for i dag!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag blir det dårlig med bildestoff fra Vestkysten.

Satte meg til for å laste opp bilder nå, men det

går så tregt at jeg får bare utsette det til imorgen. :wflag:

Ligger ganske tett opptil en høy fjellvegg, så det er antagelig grunnen.

I hvertfall! Jeg lurte på om jeg skulle ta en tur inn til båtutstillingen øpna varv,

men der var det ikke muligheter for å få lagt ifra seg båten.

Heller ikke på gjestehavna.

Litt skuffet reiste jeg videre til Grundsund "sånn vil jeg bo når jeg blir gammel".

Bilder kommer!

La meg til for kvelden på Porsholmen, midt i et flott øyrike.

 

Jaja, jeg får ta kvelden med nesten uforrettet sak, men lover bot og bedring.

 

Mvh Ojda som snart går inn i siste ferieuke.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg skrev igår at jeg skulle komme tilbake med bildene jeg hadde tatt

pga svak internettdekning, og her er jeg.

Fortsatt ligger jeg på samme plassen, men nå fyker bildene mine

opp i eteren???

 

 

Øppna varv på Orust, Dette var omtrent det eneste jeg fikk se.

Ikke noen katastrofe, men det hadde vært artig å titte.

p1050011.jpg

 

 

p1050013.jpg

 

Et lite bilde av Gullholmen ide jeg fyker forbi i 6 knop.

p1050014.jpg

 

Var en tur innom Grundsund, for å fylle en pose med kolonivarer,

men mest for å se!

p1050019.jpg

 

Stort mere idyllisk er det vel vanskelig å få det i et "tettsted"

p1050021.jpg

 

 

p1050022.jpg

 

 

p1050023.jpg

 

 

p1050024.jpg

 

 

p1050025.jpg

 

 

p1050026.jpg

 

Båten min er for høy til å gå under broa, så det blir en tur retur i kanalen.

p1050027.jpg

 

 

p1050028.jpg

 

En flott trekirke omgitt av store gravsteder, flere av dem 2x3 meter.

p1050032.jpg

 

Minnesten over fiskere falne på havet, av disse var også en håndfull kvinner.

Stenen er reist av Grundsunds innbyggere i ny tid.

p1050033.jpg

 

 

p1050035.jpg

 

 

p1050036.jpg

 

 

p1050037.jpg

 

Skal man først ha en parkeringsplass kan den jo se respektabel ut.

p1050039.jpg

 

Dekk til dette bildet diagonalt fra øvre venstre hjørne

til nedre høyre. Start fantasien. :blush:

p1050040.jpg

 

 

p1050042.jpg

 

Denne plassen ligger et par steinkast fra Grundsund,

det er helg og jeg ligger alene her! dække mulig.

p1050044.jpg

 

 

p1050045.jpg

 

 

p1050046.jpg

 

 

p1050047.jpg

 

Det var det, liker å holde løfter og nå er det gjort.

Da blir det vel til å tusle litt videre imorgen, hvor vites ikke.

 

Ha en fin kveld hilsen Ojda.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Det er ikke uten grunn av den svenske feel good-serien Saltø ble tatt opp i Grundsund. Horder av svenske TV-tittere busses hver sommer til stedet for å finne igjen TV-idyllen. Ikke bare er stedet en perle, men skjærgården utenfor er kanskje den beste på hele Vestkysten.

 

Du leverer noen feiende flotte reisebrev, Ojda!

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er forunderlig at så få norske båtfolk stopper i Grundsund. En av de virkelige perler på kysten, med en ganske god restaurant (Smultron och tång), og en gourmetrestaurant (Pelles Røkeri). Og Ojda har vel gitt god bildedokumentasjon...

:lipseal: :lipseal:

Er vel litt ego.

Ikke snakk for mye om Grundsund.La den forbli en stille og rolig havn. Så kan vi som har oppdaget plassen, ha den i fred. :yesnod:

La resten ligge i Lysekil eller på Gullholmen.

 

Neida ikke, ikke ta meg for bokstavlig :wink: .

 

Har aldri overnatet i Grundsund kun vært innom på dagsbesøk. Men vi likte plassen så godt, at neste gang blir det overnatting.

 

Du leverer noen feiende flotte reisebrev, Ojda!

:yesnod: :yesnod:

 

Fint om du legger alle disse holmene du beskriver inn i Havneforumet. I allefall for meg er ganske mange av dem ukjente. Har selv en tendens for det meste å gå til kjente plasser. Dine reisebrev innspirer til å forsøke litt utenfor alfarvei.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jo, Grundsund er en flott plass. Då er det mange år siden vi lå der og da var det fortøying med eget anker og baugen inn mot en høy brygge. Slike høye brygger er lite ideelt med en hund på over 40 kilo som skal i land. Å få han til å hoppe opp på en høy brygge går ikke. Så hvordan er det der nå?

 

Nå er det like før vi går nordover fra Gullholmen, venter bare på at butikken åpner så vi får proviantert litt. Har nemlig tenkt å gå til Stora Kornön og der er det ikke butikk.

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok de samme bryggene ennå LarsH.

Har kun vært i den Nordre havnen. På vestsiden av sundet, så er det eget anker og baug inn mot fast brygge som gjelder.

På Østsiden er det noen få longside plasser.

 

PS. Er butikk i Grundsund også. Bedre utvalg og rimeligere enn på Gullholmen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja så ble det noen nm idag også, gikk innaskjærs og la til på hållø.

Lå her ifjord også så jeg legger bare inn en link til fjorårets post,

istedefor å løpe rundt og knipse alle bildene påny (litt lat i sensommersola).

Side 44 post 1311

Link til side 44

 

 

 

Fint om du legger alle disse holmene du beskriver inn i Havneforumet. I allefall for meg er ganske mange av dem ukjente. Har selv en tendens for det meste å gå til kjente plasser. Dine reisebrev innspirer til å forsøke litt utenfor alfarvei.

 

Har tenkt tanken noen ganger, skal se hva jeg får til etterhvert

 

 

Då er det mange år siden vi lå der og da var det fortøying med eget anker og baugen inn mot en høy brygge. Slike høye brygger er lite ideelt med en hund på over 40 kilo som skal i land. Å få han til å hoppe opp på en høy brygge går ikke. Så hvordan er det der nå?

 

Lars H.

webcam fra båten her

 

 

Jeg vet bare så alt for godt hva du snakker om, den forrige rasen vi hadde var Newfounlandshund.

Han veide 76 kilo så å løfte fra et ustødig båtdekk var ikke et alternativ, men ellers fungerte det greit.

Som tidligere nevnt er det samme fortøyning på den ytterste plassen på styrbord side (v restauranten).

Men alle lå longside når jeg var der, pga lite båter uten at det gjør noen stor forskjell i ditt tilfelle.

 

Nei, nå skal jeg ut å ta en spasertur i gammelt kjent terreng.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

Du ligger stadig et hestehode fremfor oss i løypa Ojda. Vi forlot Gullholmen i formiddag, og ligger nå på Malmön. Så langt jeg kan forstå er vi eneste gjestebåten her.

 

Turen gikk helt greit, men å ligge lunt på Gullholmen kan en fort bli lurt av. Makan til rotete og grov sjø til vi var forbi Islandsberg, skal en lete lenge etter. Bølgene var nok ikke over 1,5 meter, men de kom fra alle kanter selv før selve Islandsberg. Og vinden var ikke sterkere enn 8m/s. Alt løst seilte, men ingenting ble skadet. PC'n som sto på bordet i salongen havnet på sittebenken, men forbindelsen med webkamera og ICE internett holdt. Fra Lysekil gikk vi godt nordover og dreide mot Kornön gjennom det smale sundet nord av Saltö. Tenkte å gå inn til Stora Kornön, men fortsatte like godt hit til Malmön.

 

Imorgen går vi videre nordover. Muligens blir det Kungshavn slik at fruen får frekventert litt butikker, men det er avhengig av værmeldingen. YR melder lite østlig vind, mens SMHI sier sydvest og adskillig friskere. Kanskje vi like godt går til Bovallstrand? Vi får se.

 

Hilsen oss på Trudelutt

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke rare fantasien til heller....

p1050040.jpg

:tongue:

 

 

Haha! Å det sier du etter at du nå har sitti å klødd deg i hue og rivi deg i håret i de20 timene

det er siden jeg la ut bildet. :lol:

 

Jeg kommer også til å ta en tur til Kungshamn i morgen, må ha litt å fylle magen med.

Etter det er meningen å nå Fjellbacka, Må jo titte litt nærmere på byen etter å ha slukt

Camilla Leckbergs bøker.

Glemte forresten å nevne at jeg på Porsholmen fant den største jettegryta jeg noengang har sett,

Godt over 170 i diameter og dybde ned til bunnfallet på over 2 meter.

Det rare var at den var tomm for vann, turte ikke å hoppe nedi da jeg ikke var sikker på å komme opp igjen.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Det skal ikke rare fantasien til heller....

p1050040.jpg

:tongue:

 

 

Haha! Å det sier du etter at du nå har sitti å klødd deg i hue og rivi deg i håret i de 20 timene

det er siden jeg la ut bildet. :lol:

 

Jeg kommer også til å ta en tur til Kungshamn i morgen, må ha litt å fylle magen med.

Etter det er meningen å nå Fjellbacka, Må jo titte litt nærmere på byen etter å ha slukt

Camilla Leckbergs bøker.

Glemte forresten å nevne at jeg på Porsholmen fant den største jettegryta jeg noengang har sett,

Godt over 170 i diameter og dybde ned til bunnfallet på over 2 meter.

Det rare var at den var tomm for vann, turte ikke å hoppe nedi da jeg ikke var sikker på å komme opp igjen.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...