Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Jeg hadde ventet meg mye uroligere reise en den jeg fikk

fra Hankø og innover, men å si det var flatt vann er en overdrift.

Ble tatt av tåke litt sør for Horten, så det ble endel skotting

i Øst og Vest etter ferger og andre båter.

 

Å Salt, jeg seiler stort sett avgårde i 5-6 knop og har tid til å

glede meg over områdene jeg ferdes i.

Og det skal sies, dere har en nydelig skjærgård.

Du får bare unskylde men bilder ble ikke tatt.

Noe for deg å bidra med? :yesnod:

Da er jeg tilbake igjen fra for noen kjent territorie. :yesnod:

Tok meg den frekkhet å låne plassen din på Kommersøya Lars.

På tross av at jeg har frekventert Indre Oslofjord i en 15 års tid

har jeg aldri vert her. Flott plass Lars, forstår at dere trives her.

 

 

p1050165.jpg

 

Det ble ikke det store bildegalleriet, men så er vi jo ikke i Sverige heller. :flag:

 

Hilsen Ojda som snart går iland.

 

 

Ble litt fasinert av de hule eikene på plassen ovenfor bryggene

p1050171b.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så har vi hatt et svært hyggelig besøk av 'Salt' - JanP og pratet mye båt og om Hvaler og Skjærhalden spesielt.

 

Glad du kom deg trygt inn fjorden Ojda, selv med tåke. og helt enig med deg, Kommersøya er et fint sted. Det er ikke ute i havgapet med svaberg, men har sin egen sjarm og passer godt for trygge helgeturer.

 

Nå har jeg finstudert kart og værmeldinger en tid, og det ser ut til at vi gjør et forsøk nordover tidlig imorgen. Da går vi ut herfra ved Homlungen for å gå Løperen oppover til Kjøkøy før vi kryssere Lera og rundt Strømtangen. Da får vi allerede føling med bølgene ved innløpet til Løperen. Så er det for ubehagelig der, snur vi bare og går tilbake hit. Kommer vi oss rundt Strømtangen, men føler at det blir nok ubehag, går vi inn til Hankø og ligger over til søndag der. Lørdag er det meldt kuling og mye sjø, så den dagen er uaktuell til å forflytte seg på.

 

Kommer tilbake med rapport imorgen når vi er fortøyd, - hvor det nå måtte være.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så har vi hatt et svært hyggelig besøk av 'Salt' - JanP og pratet mye båt og om Hvaler og Skjærhalden spesielt.

Ja, jeg takker for hyggelig mottagelse og hyggelig opphold ombord i Trudelutt :smiley:

og vel hjem! Det blir jo ikke så masse vind fredag.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ser i flere tråder at det å runde Strømtangen er noe vi gruer oss for på vei nord-/sørover langs Øsføld-kysten med sydvestlig vind.

 

I en vindfylt periode i sommer tok vi oss inn til, tror det var "Gammlebyen båtforening" hvor rød lekter med billig diesel ligger.

Pratet med en hyggelig kar som betjente pumpene, han hadde en (tror det var en Rivera 925) båt som stakk ca 90 cm. Han gikk i sundet "bak fyret" (Strømsund?) ved sjø inn fra Skagerakt, bare gå midt i lei sa han. Har sjekket dette i ettertid på kart og flyfoto, tror at det er mulig for båter som stikker maks 1,2m. Da kan en jo gå "innaskjærs" til det nordligste utløpet fra Hankø og motsatt. Noen andre som har erfaring med dette sundet?

Link to post
Share on other sites

Pratet med en hyggelig kar som betjente pumpene, han hadde en (tror det var en Rivera 925) båt som stakk ca 90 cm. Han gikk i sundet "bak fyret" (Strømsund?) ved sjø inn fra Skagerakt, bare gå midt i lei sa han. Har sjekket dette i ettertid på kart og flyfoto, tror at det er mulig for båter som stikker maks 1,2m. Da kan en jo gå "innaskjærs" til det nordligste utløpet fra Hankø og motsatt. Noen andre som har erfaring med dette sundet?

 

Joda, det går an å gå der. Kun for grunne motorbåter, ikke for seilbåter. Før i tiden var det også et ledningsstrekk som gikk over til fyret, jeg vet ikke om det fremdeles er der. Jeg prøvde en gang å lure meg gjennom med en båt som stakk 1,5 meter, men den seg fast i gjørma.

Link to post
Share on other sites

Kabelstrekket er der ennå, og det henger ikke særlig høyt. Har gått det sundet en gang. Nå ser vi Moss 45 minutter unna!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til Ojda: "Same procedure as last year James!"

 

Ellers var det artig at du fikk fanget Trudelutt på bildet fra videokameraet over Mossekanalen Svennung. Det var det

faktisk en som gjorde sist år også!

 

Vi våknet til kraftig regn, men turen gikk ellers helt fint, men utenfor Homlungen da vi fikk 1,5m sjø på tvers før vi dreide

inn løperen, ble jeg litt betenkt, men vi fortsatte. Opp løperen og bak Hvaler til Kjøkøysundet var det jo bare kosetur. Selv

over Lera ut mot Strømtangen var sjøen ganske rolig før de siste minuttene før Strømtangen. Men der vrei jeg båten mot

fyret ved den rød staken (som faktisk mangler på kartutsnittet under fra Kartverket!) Og gikk innaskjærs i smul sjø til

Hankø. Da jeg passerte gjestehavnen der tutet jeg, men ingen reaksjon. Kanskje du Svenning sov fremdeles i 10-tiden?

 

Ut fra Hankø og nordover bare surfet vi på medsjø opp til 1m. og vinden var aldri over 8m/s. Vi hadde faktisk ganske

mye sol på turen også, men ved Moss ble det gråere og inn mot Son bøttet regnet ned.

 

Så vil jeg bare takke alle som har fulgt oss på nettet. Det ble ikke så mange bilder denne gangen, vi var jo stort sett i

de samme havnene som jeg tok mye bilder av og la ut sist år.

 

strom1.gif. . . . . .strom2.gif

 

Takk for oss på Trudelutt

Trude, Lars og skipshunden Japp

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... Ellers var det artig at du fikk fanget Trudelutt på bildet fra videokameraet over Mossekanalen Svenning ...

Bare hyggelig Lars H!

Jobbet i båten idag, la et lite vindu med Mossekanal-kameraet på siden av det jeg arbeidet med. Satt faktisk i et telefonmøte da jeg så du dukket opp.

 

Ellers begynner det å blåse litt på Hankø.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Klippet fra loggen til S/Y Thalita

 

I skrivende stund, 20:30, er i alle fall kulingen og regnet kommet, har sett 16 ms nå, men vi har det fint om bord i Talitha.

 

Vi har også oppdaget en ny gjestebrygge her i Fjellbacka, den ligger like i innløpet og vi ruslet en tur for å se. Bryggen var riktignok bred og fin med strøm og vann, men prisen…. kr 600 pr natt for båter under 10 m, kr 1000 for de større. På dagtid var det halve prisen. Her er nok brygga for de som ønsker å unngå allmuen! Ellers syns vi å registrere at prisene stiger sånn ellers også her på svenskekysten, her kostet det kr 300 m\strøm, Hunnebostrand kr 280.

 

Over and out!

 

Dette kaller jeg stive priser. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Jeg må påny berømme den svenske kryssarklubben (SXK). Västkustkretsen (SXK-V) har nå sendt en ny forsendelse med oppdaterte fotografier over uthavner.

Spesielt ble jeg fasinert over oppdateringen av Tistlarna (N-57-30-80/ E-11-43-90) med fargefotografi.

Jeg tror aldri at vi vil få tilsvarende for norske uthavner?

Anbefaler aller som seiler på vestkysten av sverige å se på disse fotografiene fra SXK-V.

Link to post
Share on other sites

Spesielt ble jeg fasinert over oppdateringen av Tistlarna (N-57-30-80/ E-11-43-90) med fargefotografi.

Jeg tror aldri at vi vil få tilsvarende for norske uthavner?

Enig vi har mye og lære.

 

Og så har de "Hänsynsområden i skärgården"

 

http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____11790.asp

 

Lugna naturhamnar

Länsstyrelsen i Stockholm och Västra Götaland har på

försök inrättat fyra hänsynsområden.

 

http://www.sxk.se/verksamhet/politik/080902hansynsomraden.asp

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Finnes det ikke et forlag i Norge som kan ta den idéen? Redningsselskapet utgir jo gjestehavnoversikt, kanskje Gunnar Steen-Iversen (som lager den for NSSR) kan være redaktør for noe slikt? Det ville sikkert være kjøpere nok til at dette kunne bære seg. En utgave for Skagerrakkysten og Oslofjorden, og videre utgaver for strekninger vestafor og nordafor dette.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange ganger vi her på BP har anmodet en eller annen instans om å utgi bedre båtkart for norskekysten.

 

Som eksempel kan jeg nevne de siste kartene for søndre del av Koster i Sverige.

Disse kartene er nå så nøyaktige at man kan seile rundt steiner/grunner i Kosterarkipelaget uten å grunnstøte.

Jeg har selv testet dette i mange sammenhenger - og er svært imponert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...