Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvor mange ganger vi her på BP har anmodet en eller annen instans om å utgi bedre båtkart for norskekysten.

Som eksempel kan jeg nevne de siste kartene for søndre del av Koster i Sverige.

ja, det er vel noe for et kartforlag, tenker jeg - akkurat som de spesialkartene i Sørkosterskjærgården. Kanskje hr Granath har lyst til å legge opp slike?

Kartverket utgav Blindleiakartene, men senere er jo småbåtbrukmarkedet overlatt til private. Ugland er det vel som har fått (eller tatt på seg) "vårt" markedssegment, som det vel heter.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Flott at du tar opp dette temaet.

Jeg har snakket med Granath ved noen anledninger og han er i prinsippet åpen for å lage tilsvarende kart over områder i Norge som han nå har laget for Kosterområdet.

Jeg ville tro at store deler av Blindleia, Tjøme og Hvaler er områder som er egnet for hans teknologi?

Link to post
Share on other sites

Source ?

Aner ikke, det er en vanlig navionics brikke i en C80 fra Raymarine og brikken er vel 2-3år gammel tenker jeg.

 

Ligger forresten i Hunnebostrand, lite båter og soligt.

 

I smøgen i går så var det 210.- i havneavgift uten strøm, grebbestad var gratis, hva det koster her aner jeg ikke foreløpig.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK. Jeg aner ikke hvordan det gjøres med Raymarine.

I Maxsea kan jeg høyreklikke i kartet og så kommer det opp en meny med oversikt over hvilke karter jeg har tilgjengelig for området, hvem som har laget dem, hvilken målestokk de er i, datum, vertikaldatum, datum for høyder og en bråte andre ting.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

http://www.batborsen.no/index.php?page=vis_artikkel&ArtikkelID=194

 

4 sekunder er det offisielle tallet. Men vår er jo ca 35 kg lettere enn den 325'en de testet over. Så jeg kan tenke meg at det tar et par sekunder. Er ikke sikker på om jeg har GPS som er rask nok til å få målt selv. Også har Williamsen nå 100 hesters motor - men jeg tror den har bedre dreimoment.

 

Avsporing???:wink:

 

Vi skal i hvertfall til Sverige til helgen. Finner vel en uthavn og legger oss i fred og ro og bruker jolla til å skaffe oss mat.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi starter ferien neste helg, og da blir det "Bestkusten" på oss. Starter fredag, og har vel første stopp et sted på Hvaler, så blir det kanskje Grebbestad på lørdag. Har gått til innkjøp av Havneguiden nr. 5 (Göteborg- Svinesund)så jeg ser frem til å utforske mange nye uthavner. Håper finværet fortsetter noen uker og at vi får en tur uten å ligge værfast. Jeg har ikke vært på Svenskekysten i Juni tidligere, men jeg har fått inntrykk av at det er litt lettere å få plass i gjestehavner i Juni enn det er i Juli (frua må jo få handlet litt inni mellom :smiley: ).

/per

Link to post
Share on other sites

Kan underskrive på at juni er en stille måned her på svenskekysten-----nesten litt for stille. Vi har vært rundt på Koster og i Grebbestad i to uker, og det er nesten ikke båter i havnene, og få mennesker. Men deilig stille og fredelig. I Grebbestad og Strømstad hadde de ikke begynt å ta havneleie for sesongen, så der lå vi gratis og fikk handlet det vi skulle av mat og vin. Men dette forandrer seg sikkert ganske snart når vi nærmer oss juli. Juni anbefales! :flag_sw: Nå ligger vi på Lauer i Hvaler, en flott og sikker uthavn bare en times gange fra Strømstad i" trawlerfart" :flag:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Vi gikk ut kl 1840 i kveld og satte kursen Sydover. Gikk ned Oslofjorden på utsiden av Rauer - så inn ved Trestenene og videre til Kostersundet. Her var det godt og fullt. Så vi gikk videre til Resö. Her er vi eneste båt på gjestebrygga utenfor moloen. Har dratt seg til litt i kveld fra SV - husker litt - men det går greit. Deilig å være på tur :smiley: I morgen går vi videre sydover et litet stykke.

Link to post
Share on other sites

Siste døgn har det vært mye vær - det skal han ha :smiley: Blåste nok en god liten kuling fra NW i natt og det gynget litt. Det var seilas ved Resö for mindre båter, og en ble slept inn etter kort tid med knekt rigg. Regnet har til tider også pøst ned.

 

Vi gikk til Havstendsund i dag for litt båtshopping. Fin båtbutikk der vi fikk handlet en del sommerklær - antakelig fjorårets modeller til årets priser :wink: Fikk også tak i boken "Sandestrender i Bohuslän" til Hallaron.

 

Har gått videre og ligger nå alene på ei lita brygge i Munksund. Ser på det konglige bryllupet. Nå letter været - så snart skal jolla på vannet og vi skal en tur ut i skjærgården. 12 grader i vannet er nok litt for kaldt for jr til å ta frem wake boardet.

 

nei - nå regner det igjen. jaja - da drar vi pleddet over oss igjen og koser oss inne.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ferien startet Bitteliten? Du får fortelle om eventuelle nyheter nedover. For håpe det løyer, blåser bra i båsen vår. Sitsen vår: Fruen og ungene dro til Syden idag. Jeg er i båten og monterer en ny TV med innebygget Riks TV- dekoder. He he monterte den gamle TV/DVD i forpiggen. Da kan arvingene hive på en DVD uten og okkupere salongen. Spent på fruens kommentarer.

 

Fortsatt god tur.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt svenskekysten i maaange år.

Vi har gitt mange råd i denne tråden.

Dersom noen ønsker å seile til Gøteborg, vil jeg på det sterkeste anbefale å seile noen ganger med

180 Ãlvsnabben /183 Ãlvsnabbare.

Da kan dere seile relativt kostnadslavt fra Lilla Bommen - Rosenlund - Lindholmen - Slottsberget - Eriksberg og Klippan tur/retur.

Jeg var nylig på en doktorgradsdisputas på Lindholmen - og vil anbefale dette miljøet på det sterkeste.

 

På Klippan finner dere kanskje den beste nordske restauranten!!!

Link to post
Share on other sites

Vi er to par som skal nedover svenskekysten i juli. Har i den forbindelse hørt at det er mulig å gå inn på sydsiden av Styrsø, gjennom Bratttebergsunden

å komme ut ved Råssøhamn. Har en Scand atlantic 32, så vi stikker ca 1 meter. For meg, så ser det ut som at det er en flaskehals ved Brattebergsund.

Det hadde vært interessant å hørt om noen hadde gått denne leia, og om det er noen havner/uthavner å der som er brukenes.

Ut fra kartet, kan det se ut som om dette området er meget beskyttet for vind.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har aldri gått inn der, men på kartet er det jo merket en tydelig lei der. Men hvorfor ikke gå hele den indre leien, inn sydover mellom Nordre Öddö og Daftö Valö rett syd for Strömstad? Det er en nydelig tur, og beskyttet helt til du går ut ved Rossö.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Strømstad havn var som alltid, med det store unntaket at havna var nesten tom!

Resö er en liten perle, særlig når det er plass inne i havna.

Hunnebostrand er en fin plass å ligge når det blåser. Stedet bærer sterkt preg av gammel steinhuggertradisjon.

Grundsund var første gang for oss, blir nok ikke siste!

Mossholmen Marina er et greit alternativ til Klädesholmen for store båter.

Stenungsund er et sted vi sjelden besøker, men ble et hyggelig gjensyn da vi denne gangen gikk dit av forretningsgrunner.

Lilla Bommen, mye båt, mye støy, urolig, men sjarmerende.

Gottskär: link til Regina III på tur

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...