Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

chrizz - jeg tror du kan være ganske trygg på at både Fru Jacobsen og jeg har en viss anelse om hvordan vind og bølger både føles og måles. Godt at du fikk den nødvendige oppklaringen Fru Jacobsen :wink:

 

12 meter signifant bølgehøyde er skikkelige saker - chrizz - hvor store bølger må du regne med på det største da?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

chrizz - da synes jeg du skal studere maritim kunnskap litt mer. For det er meget meget viktig å vite hvor store bølger man kan forvente ut i fra bølgevarslet.Kanskje båtførerprøven kan anbefales?

 

Signifikant bølgehøyde (Hs) er gjennomsnittsverdien av den høyeste tredjedelen av individuelle bølgehøyder i en 20 minutters periode

Dette skal tilsvare den bølgehøyden som en trent observatør (for eksempel en sjømann) vil anslå bølgehøyden til. Den signifikante bølgehøyden er også omtrent proporsjonal med kvadratroten av den totale bølgeenergien, som er integralet av bølgespekteret. Enkeltbølger kan være opptil dobbelt så store som den signifikante bølgehøyden.

kilde:www.met.no

 

Man må påregne at de største bølgende er dobbelt så høye som signifikant bølgehøyde. Meldes det 2 meter må man regne med å treffe på en og annen 4 meter

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser også at Bitteliten og Fru Jacobsen trenger ytterligere opplæring.

 

Tror jeg inndrar jolla til Bitteliten i ferien. :lol: Tror han har bedre av å føre en jolle med 4 hk.

 

I tillegg tror jeg at slepebåten til Fruen også forsvinner. Bør ha båtførerprøven for å manøvrere en del tusen hestekrefter.

 

 

Ellers, drar til båten i morgen. Innstallerer nye batterier i morgen. Så er det Sverige.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Haha ja er vel det, på ferie Morten?

 

Nei desverre, har ferie men dronninga ligger på sykehus så det blir bare småturer og sykt mye vedlikehold for og få tiden til og gå, må jo lissom være ved vannet:)

Hvor i verden er du?

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

24? er du gal...

 

Vi vet at hver 7 bølge i snitt er noe større, men at bølgene generelt er like store . Jeg tipper at største bølgehøyde ligger på omkring 14 meter . Det nærmer seg monsterbølger...

 

 

Generellt är vågorna högre i Västerhavet och Skagerack där Nordsjön ligger på, än i Östersjön, som ändå ståtar med vågrekordet. Den 14.1.1984 uppmättes 7,7 meter nära Almagrundet i Stockholms skärgård. Den högsta enskilda vågen var då 14 meter. (Källa Havsforskningsinstituet, Finland.)

 

http://www.kanotguid...addla/vagor.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hørtes jo deilig ut det også:)

Vi kommer nok oss avgårde en tur til uka vi også, men blir norge på oss tipper jeg.

Var i kaos sverige i fjor og det blir mange år til neste gang tipper jeg:)

Du får pipe hvis du skal innover forbi meg før ferien begynner, du skulle spruta vann på moloen som bygges her, den støver ned allt her:) vi vanner og vanner men det er lite det hjelper, må litt tyngere skyts til:)

Litt off topc men det får gå:)

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Har i ett svakt øyeblikk lovet Dattera at vi skal ta en tur til Gøteborg (Liseberg) med båten. (Nor-Dan 780)

Er det helt greit å finne dieselpåfyllinger underveis?

Jada.

Vet ikke hvor lang rekkevidde tanken din har, men fra Havstenssund i nord (der drivstoffet koster mer enn på Herføl) til Källö Knippla utafor Göteborg (der du får avgiftsfri diesel) er det en hel del sjömackar.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med været der på andre siden av fjordenm stemmer YR eller er det bedre ? , her på sørlandet har det blåst frisk bris + i en uke nå fra SV og det frister med litt mindre vind for å ligge litt i utehavner så vi sitter og teller på knappene om vi skal seile over til Sverige i morgen fra Grimstad

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med været der på andre siden av fjordenm stemmer YR eller er det bedre ?

varslet på Nord-Koster stemmer ganske greit med det jeg observerer her, 7 nautiske mil lengre nord.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det var ganske friskt i morges her i Gullholmen. I løbet af dagen er det løjet noget og vi har nok lige nu 6-8 meter fra SSV

 

Endu en pragtfuldt dag i øvrigt med masser af sol, sommer og is på bryggen. Gik en laang tur i naturreservatet - meget smukt og vildt.

 

Sejlede til Stocken i gummibåden og købte fisk i fin butik. I morgen går det lidt sydpå igen...

 

Andy

 

Mener at have observeret bp- vimpel på en Marec sydgående ved 13-tiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...