Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Andy, sambo säger att Du får trösta Dig med att det ser ut att bli det bästa vädret söderöver!

 

Beträffande mobilt bredband så får jag gärna lägga ett gott ord för Tre. Dom har fastpris för omkring 150:- per månad som fungerar i Sverige och Danmark me bra täckning och hög hastighet.

Link to post
Share on other sites

Her er et par billeder fra turen til jer, der stadig må vente derhjemme eller på jobbet:

 

 

Først tanker jeg før afgang fra Helsingør. 600 liter gik der på....klokken er cirka 17.

 

img_0749.jpg

 

Klokken 22.30 ankom jeg til Marstrand. Smuk, smuk aften.

 

img_0752.jpg

 

Men morgenen var endnu smukkere!

 

img_0753.jpg

 

Så kom dagens overraskelse: Tærede eksosrisere, der skal skiftes. :headbang: Man ser de hvide saltstriber der hvor vandet er løbet ned.

 

img_0756.jpg

 

Men en tur i den nye gummibåd til en af Marstrands klassiske seværdigheder var opmuntrende!

 

 

img_0759.jpg

 

Og jeg nyder det martime miljø hvor alt er centreret omkring vand og sejlsport, og naturligvis kan man også ringe efter en pizza og får den bragt ud i båd!

 

img_0758.jpg

 

Videre på turen. Forbi det fra Båtplassen så kendte sted Pipeskær! Det står endnu.

 

img_0761.jpg

 

Til Molløsund, hvor vi var i tre hele dage og nød hver dag. Skønt sted. Her er vi på udflugt til Molløn på den anden side af sundet.

 

img_0760.jpg

 

Og så videre til Gullholmen, hvor der var lige så smukt som altid. Og vejret var der ikke grund til at klage over!

 

img_0762.jpg

 

img_0766.jpg

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Fina bilder Andy.

 

Alle billeder taget med Iphone 3GS. Jeg må sige, at det dækker de fleste behov for mig for feriebilleder. Det er altid ved hånden og kvaliteten er bestemt brugbar. Hellere et billede i en nogenlunde kvalitet end ikke noget billede fordi du ikke gider at slæbe to kilo fotoudstyr med på turen.

 

Nå, jeg digresserer.

 

 

A

Link to post
Share on other sites

:flag_sw::flag::flag_sw: Endelig begynner det aa renne paa med deilige bilder fra Vestkysten igjen.

Flott Andy, Bitteliten og dere andre.

Finnes ikkeno som skaper sommerfolelse som naar det blir fart i denne traaden.

14 dager igjen naa saa skal jeg ogsaa putre nedover YESS!

I mellomtiden faar jeg noye meg med Indre Oslofjord, og se paa bilder fra Svensketraaden.

:flag_sw::flag::flag_sw::flag::flag_sw::flag::flag_sw::flag::flag_sw::flag::flag_sw::flag::flag_sw::flag::flag_sw::flag::flag_sw:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

 

Finnes ikkeno som skaper sommerfolelse som naar det blir fart i denne traaden.

14 dager igjen naa saa skal jeg ogsaa putre nedover YESS!

 

Tidlig ute i år OJDA? :tongue:

Pleier ikke du å gå sørover i månedskifte.

Ser alltid frem til dine og LarsH sine skildringer fra Bohusen i august.

Selv kommer jeg hjem fra jobb 12.August. Må holde meg i vestfold første 10 dagene før jeg setter kursen over fjorden. Regner med å være i Nordre del (ned til Kungshavn) frem til 05.09 Da må jeg desverre sette kursen over til Vestfold.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tidlig ute i år OJDA? :tongue: Pleier ikke du å gå sørover i månedskifte.

 

Neida! jeg ser det som fint å avslutte ferien når kalenderen viser September,

og teller man fem uker bakover fra det havner man på ca uke 30. :giggle:

 

 

 

 

Ser alltid frem til dine og LarsH sine skildringer fra Bohusen i august.

 

 

Pussig, jeg ser også mest fram til de ukene når Lars og jeg skriver svenske inn og uthavnrapporter. Ække det pussig. :flag_bp:

Må bare innrømme at jeg lever en hel vinter for dette.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Vi har vært på Vindön i dag. Gikk opp Malö Strömmar rundt kl 7 i morges. En småkjølig og fantastisk fin tur på fly'en. Ankom NordWest verftet kl 8. Vi ringte til verftet i går kl 15 da gråvannspumpa skjærte seg. Jeg fikk klipt ledningene rett før det begynte å ryke av pumpe motoren :eek::smiley:

Vi avtalte at vi skulle komme opp i dag så skulle de fikse det (jeg kjenner ikke til noen andre som fikser problemer på samme måten i båtbransjen). Når vi først var der tok de også med et par andre småsaker vi hadde behov for å få fikset.Kl 830 kom 3 mann ombord - og verftseieren Benny Martinsson kom ombord til oss og inviterte oss på omvisning. Vi har ikke vært på verftet etter at de utvidet med 2 nye haller. NordWest har en fantastisk utvikling - de har ansatt 20 nye personer i våres for å holde tritt med leveransene og de har hatt salgsrekod siste 2 år. NordWest 420 ble lansert i høsten 2005 - og nå er de på båt nr 117. NW 370 ble lansert i 2008 og nå er de på båt nr 70. :smiley:

 

Kl 10 var båten vår ferdig med de utbedringer som skulle gjøres. Så oppdaget jeg at zink anodene på trim flapsene var tært bort, så da spanderte NordWest et løft i krana for oss. Da vi løftet båten løsnet skruene på ene anoden - og den holder også trimslyinderen til flapset - så dette var flaks. For det hadde vært noe herk å kjøre med bare en flaps :smiley:

 

Nå har vi nye anoder på hele båten. Vi løftet båten i fjor også og byttet da også. Jeg forstår hvorfor alle NordWester nå har standard det aktive korrosjonsskyddet til Volvo Penta.

 

NordWest har oppgradert førerplassen nede på 420'en en del - og den har blitt riktig lekker. De har også kommet med en ny sofaløsning med vippsesofa som gir mer plass i salongen. Jeg så også på en demonstrasjon av VP's dynamiske posisjoneringssystem for IPS. Det var fantastisk. Man trykker på en knapp - så holder båten posisjonen sin ved hjelp av hovedmotorene og et GPS kompass. Kan bare si at det ikke er helt bra å se slike moderniserte utgaver av egen båt. Slett ikke bra :lol:

 

Nå ligger vi igjen på Gullholmen - nå ut mot sundet. Har kjøpt Telia Homerun 7 dagers abonnement for 100 kroner - og familien surfer etter tur.

 

Bildene under er fra de siste dager.

 

Her er tollbåten i Herfølrenna - stoppet en tilfeldig seilbåt. Flott med skikkelig grensekontroll

 

sommer_2010_bp_001.jpg

 

Her er vi i Sverige. Dette er ved innseilingen til Hamburgsund - sett ut mot havet. Rett og slett idyll synes jeg

sommer_2010_bp_002.jpg

 

Kona tok dette bildet i Hamburgsund. Bildet ble tatt fordi vi først så at de hadde en flott plen, og tenkte at de må da ha en slik Automover, og jammen hadde de det (ref OT tråden om dette). Så kan jo jeg legge til at hele stedet de har her er fantastisk.

sommer_2010_bp_003.jpg

 

Flyter den i år også tro :confused: Det gjorde den - og da klappet og lo de :flag_sw: Fra Hamburgsund - rett N for linefergen

sommer_2010_bp_004.jpg

 

Rett S for Hamburgsund - der Værmannen står og vifter med armene passerte vi disse to. Vi dro av farten helt - ville ikke ta gleden fra dem med bølgene våre.

sommer_2010_bp_005.jpg

 

Mye trafikk i sundet forbi Gullhomen i dag. "Harry" passerte for litt siden

sommer_2010_bp_006.jpg

 

Stadig flere båter kommer inn. Disse ville ikke ligge ved siden av oss - de la seg på båten bak. Nå har de gått igjen. Det var kanskje litt for mye sjø for dem.

sommer_2010_bp_007.jpg

 

For det er 5 knops grense her - men ikke alle forstår hvorfor :smiley: Som disse for eksempel som kjørte bare litt over - 8 knop kanskje. De sparte 11 sekunder og vi fikk noen hump

sommer_2010_bp.jpg

 

Jr. kjører seg inn på nye jolla og vil gjerne at jeg er med når han prøver seg ut. Her henger shortsen min til tørk etter at han kjørte litt for sakte i noen bølger. Han lærer vel snart at han må gi litt mer gass og hoppe i stedet for å kjøre gjennom bølgene :lol: (ryggen min har ikke godt av dette - men duverden så morro det er)

sommer_2010_bp_008.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagen i dag startet rolig. De regnbygene som var meldt på morgenen kom ikke og etter en sen og sløv frokost på Gullholmen ssatt vi og nøt livet mens vi sakte gjorde klar for avgang.Deilig med slike morgener.

 

Først kom denne staselige fruen forbi

sommer_2010_bp_loerdag_100710_002.jpg

Usikker på hvilket rederi dette er - "Två måsar" kanskje?

sommer_2010_bp_loerdag_100710_003.jpg

 

Rullestorseil er sikkert fint - men det kan nok også være no forbanna herk når det kiler seg:

sommer_2010_bp_loerdag_100710_005.jpg

sommer_2010_bp_loerdag_100710_006.jpg

Vinsjemannen får jobbe hardt for å få han opp i masta

sommer_2010_bp_loerdag_100710_004.jpg

 

Så satte vi kursen Nord over mot svai bukta ved Danemark. Vi kjørte innaskjærs forbi Islandsberg til Lysekil.

Et velkjent landemerke på Islandsberg

sommer_2010_bp_loerdag_100710_008.jpg

Bonnie fra Sveits møtte vi også

sommer_2010_bp_loerdag_100710_009.jpg

Vi stakk så utaskjærs og gikk på utsiden av Smögen og Sotekanalen. Masse båter på vannet i det flotte været. Antrekket var type badebukse og redningsvest.

sommer_2010_bp_loerdag_100710_010.jpg

 

På vei inn til Danemark kom et klassisk syn. Dette er nord på Humparna. Noen ganger sier et par bilder mer enn tusen ord :yesnod:

sommer_2010_bp_loerdag_100710_011.jpg

sommer_2010_bp_loerdag_100710_012.jpg

sommer_2010_bp_loerdag_100710_013.jpg

 

Jeg gjør samme feilen selv også helt sikkert - og det er bare å unnskylde for det :flag_sw:

 

Så hørte vi Sweden Rescue på K16 anrope sjøredningseneter i nærheten av Hunnebostrand - uten å få svar. Det var en seilbåt rett N for Sotekanalen som tok inn store mengder vann. 2 personer ombord. Norsk båt "Caroline" svarte raskt på K16 og vi svarte på K16. Ble enige med Sweden Rescue at vi skulle gå mot havarist med max fart - og nå var det vår tur til å lage bølger. Vår ETA var rundt 10 minutter. Første gang jeg har kjørt Humparna i 37 knop med ferielastet båt. Denne gangen fikk dere akseptere bølgene våre :smiley:

 

Etter ca 10 minutter ankom vi havaristen. Lekkasje i hylsa rapporterte de - hvilket kan utvikle seg raskt. Så jeg fikk de til å ta på seg redningsvestene sine :smiley: De holdt vannet unna med bøtte og båten lå ankret opp. Vi lå stand by ved siden av.

sommer_2010_bp_loerdag_100710_015.jpg

"Caroline" i bakgrunnen - flott at de bryr seg :yesnod: og ikke minst lytter på K16

sommer_2010_bp_loerdag_100710_016.jpg

Etter 10 minutter kom KVB og fikk satt pumpe ombord. Da var situasjonen helt under kontroll og vi meldte til Sweden Rescue og ble enige om at vi kunne dimmitere.

sommer_2010_bp_loerdag_100710_017.jpg

 

Så da var det utaskjærs tilbake til Danemark der vi nå ligger på svai sammen med en mengde andre båter og har det rett og slett veldig deilig :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye trafikk i sundet forbi Gullhomen i dag. "Harry" passerte for litt siden

sommer_2010_bp_006.jpg

Jeg har ligget på Bassholmen og drar hjemover i morgen - skal bidra med flere Harrybilder :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Vi ligger på Tanumstrand. Hadde en hygggelig middag/kveld med Ludde og noen andre kjente her i går. De dro videre i dag og vi ble en dag til.Dagen har gått til bocca turnering og tennis. Nå pause i bronse-finalen. Merker at tennisen har gitt slitne bein og arm. Ellers havnen rundt 3/4 full. I morgen etter regner møter vi ludde og co i ute i skjæra. Forøvrig en fantastisk dag hvor vi bestemte oss for å nyte den. Leser om 25`i Gtb og dit er vi på vei.

 

Så Danmark. Har tenkt Sæby-Strandby/Skagen- Arendal.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Här liten lägesrapport från vattnen utanför Lysekil.

 

I går letade vi efter naturhamn utanför Skaftö. Vi var runt vid Testholmen, Usholmen och Barlind men inget föll helt i smaken. Så det blev Grundsund till slut. Men där var fint, och vi hade en fin plats på solsidan.

 

Idag har vi gått till vår gamla favorit Brandskären och här har vi fått plats i lilla 'smörasken' längst in (se bild).

 

20100710_ebonita_paa_brandskren.jpg

 

Inte mycket överträffar båt i Bohuslän när man bara har lite tur med vädret...

Link to post
Share on other sites

Vi blir en dag til her ved Dannemark. Overtok en SXK bøye i morges da den ble ledig. Regnet øser ned med store dråper, mørke skyer og lynglimt rundtomkring oss. Blir en lat dag dette her. I går fikk vi inn norsk TV og de forballinteresserte koste seg. De håper nok på gode TV forhold i dag også

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nordover på utsiden av Tryggö; tordenskyene har gitt seg, men det er ingen nordgående strøm her. Men det er en fordel med lange strekk på samme kurs; autopiloten kan jobbe, jeg kan knotte og holde utkikk.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Skall komplettera besättningen med sambos barn plus proviantera, så det blev Smögen idag.

Här var det gott om båtar!

Men är man på plats vid middagstid så finns alltid nya luckor att fylla.

 

Jättevarmt men regnskurar har gjort att det blivit frekvent exercis med kapell...

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da har jeg nok sett din båt; gikk ut sør for Smögen ca kl 1140 og kom fra Gullmarn.

Nå er pos NE av Værøane, ser Morö i øst. Regn, vind; segl og motor.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Vi har utnyttet det heftige regn været til å leke oss med jolla og wakeboard. Datter'n kom ikke opp, etter 6 forsøk ga hun opp. Junior kom opp på første forsøk. Men han knakk den koden sist han prøvde. Motoren på jolla fortsetter å stoppe på lavt turtall. Får se om vi får fikset det etterhvert. Nå kommer sola også. Kan noen fikse at vinden dreier 20 grader mot syd? Vi har litt dårlig tv dekning :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...