Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Ligger på Vettnet på 2. dagen, og blir i hvertfall en dag til. Etterpå til Verdens Ende antagelig. Kom fra Skarhamn på torsdag og gikk i ett strekk opp til Havstensund. En tur på 9 timer i vår hastighet. En svak Østlig bris idag, og etter et regnskyll ved lunchtider er sola og varmen nå tilbake. Planlegger en jolletur til arkipelaget i syd ila. kvelden eller morgendagen? Appropos regn. Vi går nå inn i den fjerde ferieuka på sjøen, og har hatt regn tre ganger tidligere, derav to på natterstid. :yesnod:

Etter å ha trålet svenskekysten opp og ned i årevis er vi enige om en ting. Det er ingen ting som matcher Nordkoster. Vi skjønner godt at mange "faste" her på Vettnet ligger her hele sommeren i både 6 og 8 uker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle legge ut et par Harry-bilder...

Disse er fra lørdagens "Allmogebåtar på Bassholmen" som alltid er 2. lørdag i juli.

img_0630_1.jpg

img_0650_1.jpg

og så ett av defileringsseilas med allmogebåtar - tradisjonelle bruksbåter:

img_0670_1.jpg

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå på Hoarna mellom Hunnebostrand og Bovallstrand. En flott uthavn. Passerte og stakk innom Bitteliten for å hilse på. Vi gikk klokken 19.00 fra Tanumstrand og kom hit ca 21.15. Ellers en forballkveld med feil resultat, men det er nå snar lagt bak.

 

Vi tusler videre sør men hvor vites ikke enda. Kameraten få 4 har studert øya med halen limt til kroppen. Vi koser oss og det er det viktigste. Men nå er det natta.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vel natta og natta. Nå har jeg akkurat rodd veldig langt for å hente en jolle som forsvant.

Vår kjøre RIB var forsvunnet, jeg sjekker altid båten før jeg legger meg. Og jolla manglet.

Vekte opp vår kjære båtnabo og sa jeg låner jolla. Fikk hentet båten etter en lang rotur.

 

Følgende har skjedd: Båten er fortøyd langs SB side. Og selvfølgelig har varmeren brent av

Dynamafallet. Meget glad som oppdaget dette.

 

NB Husk dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Gjestehavna på Bassholmen blir bedre og bedre...

siden sist vi var der, er det kommet strømuttak på brygga (max 1380 W pr kontakt). 40 SEK for 18 timer; automat med myntinnkast (tiere og femmere).

Det bygges nytt toaletthus med dusjer (neppe klart i år).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Dannemark rundt kl 12 i dag. Morgenbad og litt jollemekking og sen frokost og deilig vær. Gikk i rolig fart over Humparna. Nå har E6'en åpnet - og vi kjørte i lang lang rekke

sommer_2010_bp_mandag_120710_002.jpg

 

Vi gikk innom noen naturhavner på veien for å bli litt bedre kjent. Lurer fortsatt på hvor det fine stedet til Ludde og Baatsmann er - har dere posisjon? Nåvel - dette stedt så nå deilig ut i hvertfall - det heter Flatholmen og ligger rett Vest for den smale leden inn mot Hunnebostrand.

sommer_2010_bp_mandag_120710_003.jpg

Sotekanalen var enda mer kolonnekjøring. Jeg har ennå ikke forstått hvorfor seilbåter må kjøre der i 3 knop - kanskje de synes det går for fort i 5 knop?:wink: Nåvel - en Dehler foran oss tok hintet når vi var 5 meter fra hekken deres. Da ristet de på hodet og ga litt gass

 

Mye stort og smått av trafikk i kanalen i dag. En av de første turer ute med pappa?

sommer_2010_bp_mandag_120710_004.jpg

Nøytrale Sverige viste også flagg - her i en spesialprodusert Storebro - en Stridsbåt 90

sommer_2010_bp_mandag_120710_005.jpg

denne er en litt mindre utgave - men også den har vannjet

sommer_2010_bp_mandag_120710_009.jpg

 

Denne er en av de større jeg har møtt i Sotekanalen. Jeg har en stund lurt på hva som er maks størrelse der - og denne er større enn det jeg tenkte ville gå her

 

sommer_2010_bp_mandag_120710_007.jpg

 

På vei ut av kanalen så vi disse mastene. Og de var på vei inn kanalen uten å nøle. Så da vet vi at om noen har en Princess 100 eller noe sånt er det plass nok :smiley:

sommer_2010_bp_mandag_120710_010.jpg

Det var da en flott skute :yesnod: Var så velholdt og fin at den så ut til å være et cruise skip.

sommer_2010_bp_mandag_120710_011.jpg

Noen som vet noe om denne skuta?

 

Det virker som om det finnes uendelig av muligheter for å finne seg en rolig krok for seg selv i denne skjærgården. Dette er på vei ut på utsiden av Smögen fra Sotekanalen.

sommer_2010_bp_mandag_120710_013.jpg

Vi valgte å gå litt utaskjærs. Gikk på utsiden av Smøgen, BohusMalmön og inn ved Härmanö. Det er noe eget med å være litt lengre utpå og komme seg bort fra E6'en

 

sommer_2010_bp_mandag_120710_016.jpg

 

Nå ligger i i Mollösund. Vi booket plass i går - og da vi kom til havnen var det nesten fullt - og plassen vår var ca 1,5 meter bred. Men med litt lirking, vanntroe smågretne naboer på ene siden og vidunderlig hjelpsomme naboer på andre siden kom vi pent og rolig inn på den bestilte plassen.

sommer_2010_bp_mandag_120710_017.jpg

Dette er en meget intim havn. Her er det ikke mye privatliv - men det er jo sjarmerende det også. Nye båter kommer stadig inn. Jeg ser med skrekkblandet fryd frem i mot å ta opp dreggen i morgen :lol:

 

I morgen fortsetter vi videre sydover. Har paner om å inspisere arbeidet som gjøres på Major Andy's båt når vi er innom Ringens Varv for å plukke opp en spesialbestilt skrue vi har mistet på badestigen vår.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gleder meg til Svenskekysten !! Reiser onsdag til Koster sammen med et par andre båter. Dette blir første gang for oss sydover.

 

Vi tenker å reise i 2 uker - hvordan er det egentlig å få plass i gjestehavner nå i Juli ? Vanskelig ?

 

Hører gjerne ifra dere med erfaring - flaks ? Komme tidlig ? Ligge og vente ? Bitteliten nevnte forhåndsbestilt plass ? Går det an og?

 

:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Et meget kraftig tornevær med sterk vind har passert. Sweden Rescue er meget aktive på K16. Kaos i Gluppø, mange båter trenger assistanse. Losbåter og RSer er ute og gjør så godt de kan. Høers ut som om det kun er materielle skader. Glad vi ligger i havn nå.

 

Vi tok ned bimini og satte på kallesjene på intuisjon når vi så at det mørknet. Kona likte ikke helt å måtte legge fra seg boka. 1 minutt etter at vi var verdig kom vinden med et smell.

 

Uværet går sydover. Vær obs om dere leser dette.

Link to post
Share on other sites

 

 

Pas på vejret! Det ser ud som om der kommer en livlig time nu!!!

 

Andy

Ser du det på værmelding eller på været ute? Jeg har fulgt med på dmi sine prognoser - kan ikke se at de har meldt stormbyger i kveld.

 

Gjesteplasser i havnene nå handler litt om erfaring og å være tidlig ute. Plasskiftet skjer som regel mellom 10 og 13 Vi har stor nok båt til at vi synes det er OK å ligge steder andre ikke liker - feks utsiden av moloen på Gullholmen. Det gjør det enklere. Vi er også medlem av SXK, og da bruker vi de blå bøyene så mye vi kan. Er de opptatt ankrer vi opp - og overtar bøya når den bli ledig morgenen etter. Som regel ligger vi 2-3 dager i samme bukt når vi ligger på svai. Vi setter stor pris på de sløve dagene på svai :smiley:

 

PÅ www.dockspot.com kan du også reservere plass - det var det vi gjorde her i Mollösund. Her er det 10 reserverbare plasser. Koster 10% ekstra.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips om svenskekystenopplegg:-)

 

Tordenværet gjør nå livet surt omkring Tjøme...

 

-Jørn-Inge

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Har vært i Lysekil et døgns tid og må si jeg er glad vi var i havn i går kveld, kl 2230-2300 målte vi liten storm her inne i havna, og det var etter at den verste vinden hadde passert. Lenge siden jeg har opplevd slikt vær: vind, regn og tordenvær i enorme mengder. Fasinerende når man ligger trykt i havn, men jeg er veldig glad jeg ikke var ute på sjøen i det været.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Der var tidligt i går eftermiddags advarsler ude på netaviserne om voldsomt vejr. Det var let at følge med på DMI og se lyn og regn udvikle sig.

 

Der burde helt klart have været udsendt varsel på net og over vhf allerede fra om eftermiddagen.

 

Det oprindelige varsel kom fra estofex. Www.estofex.org

 

Er pt i Toscana hvor det også er varmt. Lige nu for varmt til at være udendørs..,

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte ingen gail warnings på K16 fra noen av de 3 landene i går (hørte Stockholm, Tjøme og Lynby).

 

For i dag og i morgen sier estofex:

.. Sweden and areas NE-wards towards north-western Finland ...

 

Starting early in the day, storms activity will soon continue from the past nocturnal cluster entering Sweden from the SW. A rather strong forcing along the deep frontal convergence will be the focus for the main activity. Rich BL moisture across the warm sector (0-1km mixing ratios up to 13 g/kg) will result in around 1000-1500 J/kg of MLCAPE, overlaping with 20-25 m/s of 0-3km and deep layer shear. Therefore, a well organized deep convection is quite probable. With backing LL flow, quite strong at places especially over central Sweden, around 200-300 m^2/s^2 of SREH3 will result as well as around 15 m/s of low level shear. This all and including low LCLs should there support a couple of supercells with tornado threat, especially if stronger cell could form ahead of the main cold frontal boundary activity. Strong forcing and shear vector mostly parallel to the N-S front orientation seem likely to support a large MCS with a strong squall-line with bowing segments along the front, quite rapidly racing ENE-wards. As such, a threat for severe wind gusts, very intense convective rainfalls and locally large hail will exist

Er kanskje ikke helt dagenen å ligge på svai nå?

 

Samtidig sier DNMI's småbåtvarsel:

Utstedt tirsdag 13. juli 2010 kl. 12.

 

--- Det er ingen kuling- eller storm-varsel for Skagerrak, eller noen del av kyststrekningen svenskegrensa - Åna-Sira.

 

Et par forklaringer også i den engelske teksten

 

MLCAPE

In meteorology, convective available potential energy (CAPE) [1], sometimes, simply, available potential energy (APE), is the amount of energy a parcel of air would have if lifted a certain distance vertically through the atmosphere. CAPE is effectively the positive buoyancy of an air parcel and is an indicator of atmospheric instability, which makes it valuable in predicting severe weather. It is a form of fluid instability found in thermally stratified atmospheres in which a colder fluid overlies a warmer one. As explained below, when an air mass is unstable, an element of the air mass that is displaced upwards is accelerated by the pressure differential between the displaced air and the ambient air at the (higher) altitude to which it was displaced. This usually creates vertically developed clouds from convection, due to the rising motion, which can eventually lead to thunderstorms. It could also be created in other phenomenon, such as a cold front. Even if the air is cooler on the surface, there is still warmer air in the mid-levels, that can rise into the upper-levels. However, if there is not enough water vapor present, there is no ability for condensation, thus storms, clouds, and rain will not form.

 

MCS

Mesoscale convective system

From Wikipedia, the free encyclopedia

 

A shelf cloud such as this one can be a sign that a squall is imminent

 

A mesoscale convective system (MCS) is a complex of thunderstorms that becomes organized on a scale larger than the individual thunderstorms but smaller than extratropical cyclones, and normally persists for several hours or more. A mesoscale convective system's overall cloud and precipitation pattern may be round or linear in shape, and include weather systems such as tropical cyclones, squall lines, lake-effect snow events, polar lows, and Mesoscale Convective Complexes (MCCs), and generally form near weather fronts. The type that forms during the warm season over land has been noted across North America, Europe, and Asia, with a maximum in activity noted during the late afternoon and evening hours.

 

Forms of MCS that develop within the tropics use either the Intertropical Convergence Zone or monsoon troughs as a focus for their development, generally within the warm season between spring and fall. One exception is that of lake-effect snow bands, which form due to cold air moving across relatively warm bodies of water, and occurs from fall through spring. Polar lows are a second special class of MCS which form at high latitudes during the cold season. Once the parent MCS dies, later thunderstorm development can occur in connection with its remnant mesoscale convective vortex (MCV). Mesoscale convective systems are important to the United States rainfall climatology over the Great Plains since they bring the region about half of their annual warm season rainfall.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og vi kompenserer det ved å kjøpe stadig større båter :lol:

 

Vi lå ved siden av en Maxi 95 i natt. En flott båt som jeg syntes var DØDSSVÆR da jeg var liten og vi tøffet rundt i Marieholm 20 og HR 26. Nå er Maxien en liten båt i forhold til hva som ellers sees i havnene.

Link to post
Share on other sites

Ser dockspot er nevnt her, og det kan trygt annbefales. I år reserverte vi plasser for hele ferien før vi reiste hjemmefra. Mange vil sikkert si det er kjedelig å detaljplanlegge ferien før man reiser hjemmefra men det gikk veldig bra. Om vi skulle reservere en plass og ikke bruke den er ikke det noen krise heller..

 

Ellers vil jeg si at det har vært utrolig lite båter på svenskekysten de siste par ukene.. Men det har kanskje tatt seg opp??

 

Bitteliten: Artig letbåt dere har :-) Lå tvers over for dere i Hunnebostrand forrige tirsdag eller onsdag.

Link to post
Share on other sites

Lettbåt er vel litt feil begrep - den veier over 300 kg med full tank :smiley: Men artig er den. Hele familien bruker den - det er første gang. Dattera synes min pålagte fartsbegrensning på max 25 knop for de yngre var teit - så hun kjører så fort hun vil. Minsten er fortsatt ng nok til å ta på alvor det jeg sier - men det holder nok ikke så lenge. Han er godt båtvant. Kjørte nordwesten gjennom mesteparten av Sotekanalen for et par dager siden.

 

Jeg opplever også at det er lite båter neover kysten i år. Synes det er helt topp jeg :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er vel en lettbåt i forhold til moderskipet :wink:

 

Jeg var ute og lufta jolla og ble lett pakert av barna dine, men om de forholdt seg til fartsgrensa di eller ikke skal jeg ikke uttale meg om :giggle:

 

Deilig med lite båter. Syd for sotekanalen var det jo tilnærmet folketomt..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...