Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Efter Smögen i förrgår var det vår plan att fortsätta med utökad besättning upp till Fjällbacka-skärgården och besöka favoritöarna (inklusive Väderöarna) där. Men efter att ha studerat prognoser och väderkartor från olika håll (DMI är fortfarande favorit) så verkade det vara risk för att lågtrycket över GB skulle fortsätta att underhålla den friska vinden över norra Bohuslän med tillhörande sjö över komfortgränsen.

 

Detta talade mot norra Bohuslän, så vi beslutade med viss sorg att redan vända söderut igen och då fick det bli Brandskären ännu en gång. Lite fantasilöst att komma tillbaka efter två dagar, men väderläget kändes lite osäkert, och hamnen erbjuder ett trestjärnigt skydd mot sjö plus möjlighet att förtöja i begöglor runt båten om det nu skulle bli bus….

 

Det visade sig vara ett lyckokast denna gång för efter en jättefin eftermiddag med sol och bad samt därefter en fin kväll med grillning så syntes vid en extra koll på DMI:s väderkartor vid elva-tiden att dom till tisdagsmorgonen utlovade regnskurarna redan närmade sig med god fart söderifrån. Dessutom verkade dom inte vara av den snällare sorten.

 

Så jag satte några extra linor till berg runtom båten, och innan det var klart så växte det snabbt upp riktigt blåsvarta moln i söder. Kapell på och så kom de första regndropparna. Det utvecklade sig från 0-100 på några minuter till fullt oväder med skyfall och stormbyar och kraftig åska. Ett inferno som kulminerade med att det slog ner i en nästan ny 36 fots trimaran 10 meter bredvid oss! Och grannen på andra sidan blev av med sin gummibåt som flög bort i vinden. Själv blev han då mitt i natten skeppsbruten på ett skär dit han hade paddlat för att dra en extra lina. Han fick simma dom 5 metrarna tillbaka till båten.

 

Sedan avtog ovädret ganska snabbt, och innan det hade gått en timme återstod bara regn och 10 m/s. Men ett antal båtar i hamnen hade draggat eller slagit i berget. En del gav sig iväg i natten och vinden och regnet och för en del vidtog det mindre roliga arbetet att förtöja om.

 

Ja det var en dramatisk natt!

 

I morse visade det sig att trimaranen bredvid oss hade fått skador på elsystemet. Bland annat gick inte den elektronikstyrda Volvo-motorn att starta (bevare mig för elektronikmotorer!). I den ganska hårda vinden i förmiddags var det omöjligt att segla ut så han blev liggande till vid 3-tiden i eftermiddags och spärrade därmed utfarten från vår plats. Då hade han till slut äntligen fått bekräftelse från Volvo att han kunde nödstarta motorn på gammalt hederligt sätt med en kabel från B+ till solenoiden på startmotorn.

 

img_1270.jpg

 

Efter att han sedan hade lämnat bedömde jag att det i rådande väder skulle vara svårt att hitta en bra plats i hamn så sent, så vi beslöt att stanna ytterligare en natt här istället. Det är nog första gången vi ligger tre nätter i samma naturhamn på en vecka.

 

Besättningen på trimaranen var nog lite chockade efter blixten, men förutom skador på motorelektronik och elsystem så verkade dom oskadda. Själv stod jag och tittade på spektaklet genom sidorutan i salongen och jag kastades baklänges inåt i salongen när det slog ner!

 

I morgon blir det nog någon hamn för komplettering av skafferiet och färskvatten, och som väderläget är lutar det nog sedan åt lite inomskärsglid i t ex Nordströmmarna. Varför inte Bassholmen…

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Cirkus Mollösund til Cirkus Marstrand i dag. Av en eller annen merkelig grunn var ankerguden på vår side denne gangen og vi klarte faktisk å få opp ankeret uten at noen andres anker fulgte med opp. Det er gankse utrolig i en så trang havn som Mollösund.

 

Mollösund er et riktig koselig sted med fryktelig dyr diesel. 15,55 svenske kroner/liter måtte vi ut med. Godt vi ikke trengte mer enn ca 600 liter denne gangen da :rolleyes: Da vi tanket kom redningssøyta fra Kärringön inn for å tanke - så jeg benyttet anledningen til å invitere meg selv ombord. En interessant båt - særlig løsningen på båre der de kan skyve båra fra salongen til fordekket på skinner var interessant. Navigasjonsinstrumentene var Furuno - en skjerm på hver side. I motorrommet satt to VP'er koblet til vannjeter med joy stick styring (de som kan kjøre vannjet klarer seg greit uten det :wink:). Toppfart ca 35 knop. De hadde hatt en interessant kveld på mandag med action fra 2100 til 0100. Mannskapet er frivillig - de tar vakter når det passer dem og de har aldri problem med å ha folk til vaktene.

 

Må nesten nevne at da vi lå og tanket kom en NORSK Princess V62 eller lignende i 10 knop i sundet. Der er det 5 knops grense. Om noen lurer på hvem det var som kalte han for IDIOT på K16 så var det meg.

 

Vi fulgte den vanlige "melkeruta" gjennom Kyrkesund. Helt syd i sundet ligger det en liten havn med noen få gjesteplasser - den heter Krossholmen tror jeg.

sommer_2010_bp_onsdag_140710_001.jpg

Noen som har ligget der? Ser ut som om det er gjesteplasser på utsiden av moloen - kanskje et par på innsiden også?

 

I dag oppdaget jeg overettene som leder gjennom Kyrkesund

 

sommer_2010_bp_onsdag_140710_003.jpg

 

Det virker som om kysten nedover her ikke er helt erobret av nordmenn. Vi veddet i dag om dette stedet hadde norsk registrert bil, og jeg tapte. Det stod en svensk bil der

sommer_2010_bp_onsdag_140710_004.jpg

 

Denne karen passet på staken sin - han mente nok at den var malt i feil farge - for han gjorde sitt ytterste for å få den hvit :smiley:

sommer_2010_bp_onsdag_140710_006.jpg

 

Kø på E6'en gjennom Kyrkesund. Det var en åpen restaurant der - den het Magasinet tror jeg. Har den vært åpen før? Så hyggelig ut - men dårlig med kaiplass

sommer_2010_bp_onsdag_140710_005.jpg

 

Kanskje det fineste huset i Kyrkesund?

sommer_2010_bp_onsdag_140710_011.jpg

 

Vi gikk på utsiden av Skjærhamn - og rett mot Marstrandfjorden. Som vanlig var det litt sjø her - jeg lurer på om Marstrandfjorden er det stedet langs kystem som har den værste sjøen? Selv på en vindstille dag sveller det her.

Her gikk vi inn - fyret heter Eggskär.

sommer_2010_bp_onsdag_140710_012.jpg

Så ved ankomst Marstrand så vi en kjent båt i stroppen på Ringens Varv.

sommer_2010_bp_onsdag_140710_017.jpg

MajorAndy's lekre NordWest 390 ble løftet ut av vannet.

 

Da vi litt senere var på Ringens Varv for å hente et par skruer sendt fra NordWest benyttet vi også anledningen til å handle litt også - Pernilla og Peter som driver Ringens Varv er båtverdenens hyggeligste mennesker. Har dere problemer så ta kontakt med dem er mitt råd :yesnod: Jeg informerte da om at jeg var Majorens personlig utsendte inspektør, og jeg ble forsikret om at alt var på gang og båten var i de beste hender.

sommer_2010_bp_onsdag_140710_019.jpg

Her rettes motorene opp med en tolk gjennom transomen - motorene var løftet litt frem for å få byttet eksosbendene.

sommer_2010_bp_onsdag_140710_020.jpg

 

Da jeg var tilbake på Ringens Varv kl 1630 var begge drevene på plass.

 

Nå sitter vi på fly med et glass nytint Chablis og koser oss. Forstår ikke helt at båtlivet kan bli stort bedre enn nå. Vi blir her et par dager før vi setter kursen ett eller annet sted. Kanskje Sæby - kanskje Sydover - kanskje Nordover. Ennå mange uker igjen av ferien :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Citat bitteliten:

Vi fulgte den vanlige "melkeruta" gjennom Kyrkesund. Helt syd i sundet ligger det en liten havn med noen få gjesteplasser - den heter Krossholmen tror jeg.

 

Hej Bitteliten,

 

Jo den heter väl Krossholmen, och jag låg där för två år sedan borta vid kranen som man ser till höger i bild. Var väl ok såvitt jag minns. Tonåringarna dök från bryggan bredvid kranen. Det fanns dusch och toalett.

Men visst ligger den väl norrut i sundet!?

 

Själva ligger vi vid Bassholmen denna underbara kväll.

 

img_1276.jpg

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tak for fine billeder! Vi savner båden og Sverige. Lige nu er der 24 grader udenfor i den Toscanske nat og jeg skal op og tømme soveværelset for skorpioner :-(

 

Jeg foretrækker til enhver tid Norden når vejret ellers arter sig. Regner med at hente båden på mandag og glædet mig til fase 2 !

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Ebonita - du har helt rett. Havnen er Nord i Kyrkesund. Jeg liker disse små havner godt. Mollösund har et ikke helt litet snev av Larkollen Camping over seg :smiley: For oss er det OK i små doser.

 

Major Andy - du har mye å glede deg til - det er en riktig bra værmelding for dette området neste uke.

Link to post
Share on other sites

hvordan er det med plasser. Vet om et par andre båter som er veldig ivrige og vi lurer på å slå følge over.

 

Akkurat i dag er det fullt her så vi ligger som 4.båt utenpå, men det endrer seg fort. Vi kom hit i dag 17.30 og det nok i seneste laget, men fra tidligere år er det greit med plass her om man bare kommer litt tidlig på dagen. Vi planlegger å være på hugget slik at vi kan flytte oss all den tid vi er fire båter i følge. Bl. a en vakker NW 420 :yesnod:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Til Bitteliten og alle dere som holder liv i denne herlige tråden, dette er virkelig en av sommerens høydepunkter, i år som i fjor!

 

Selv ligger vi på tredje dagen i Grundsund og er på vår andre uke her nede. Det er propp fullt her nå. Det virker som om trafikken er på oppadgående. Denne havnen er en av våre absolutte favoritter i området her.

 

Vi nyter det flotte været med lange jolleturer, vannski med ungene, bading og late kvelder på badeplattformen eller Pelles Røkeri. Merkelig nok ser det ut til at været fortsatt skal bli bra så inntil videre har vi ingen andre planer de neste ukene enn å fortsette med omtrent det samme.

Link to post
Share on other sites

jeg har kikket litt på værmeldingene de siste timene, og dmi melder om ganske mye vind frem til fredag kveld. Da kan det se ut som om det roer seg såpass at man kan hoppe over.

 

Værmeldingene endrer seg fort disse dager. I går sa Yr at det var bedre jo lengre nord du kom langs Bohuslän. I dag er det best vær i Marstrand området.

 

I går kveld sa værmeldingen at det skulle blåse opp til kvelden. Vi våknet kl 6 av uling i riggene i havna og spratt opp og fikk ned biminien. kl 8 var det opp igjen for å dekke til da regnet kom. Det regnet vi trodde skulle komme på ettermiddagen. Ja ja - hva gjorde vi før internettværmeldinger? Vi tok vel litt mer forbehold tenker jeg :rolleyes: Man blir sløv av solen og varmen.

 

Grundsund har vi bare vært innom for å konstatere at det så hyggelig ut. Vi tar nok en tur dit ila de neste ukene.Er det ikke to havner der - en nord og en sør? hvem er å foretrekke?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grundsund har vi bare vært innom for å konstatere at det så hyggelig ut. Vi tar nok en tur dit ila de neste ukene.Er det ikke to havner der - en nord og en sør? hvem er å foretrekke?

 

Meg bekjent er det gjestehavn bare i den nordre delen, den søndre har småbåtshavn og en liten sjømack. De to havnene er adskilt av en 3,2 m høy bro så større båter må benytte innseilingen til den nordre havnen.

 

I den nordre hanvnen er det gjesteplasser både på østsiden (longside) og vestsiden (ankring).

Link to post
Share on other sites

...er det gjestehavn bare i den nordre delen, den søndre har småbåtshavn og en liten sjømack. De to havnene er adskilt av en 3,2 m høy bro så større båter må benytte innseilingen til den nordre havnen.

...

Det er egen innseiling (trang) til den søndre havnen. For noen år tilbake fikk vi tildelt plasser der etter å ha snakket med "vakta" i den søndre havna.

Vet ikke hvordan dette praktiseres nå.

Link to post
Share on other sites

Meg bekjent er det gjestehavn bare i den nordre delen, den søndre har småbåtshavn og en liten sjømack. De to havnene er adskilt av en 3,2 m høy bro så større båter må benytte innseilingen til den nordre havnen.

 

I den nordre hanvnen er det gjesteplasser både på østsiden (longside) og vestsiden (ankring).

 

 

Grundsund är trevligt. Väl skyddat för alla vindar W-S-E. Tjänade för övrigt som kuliss i en svensk TV-serie som hette Salholm vilket man blir påmind om både här och där. En bit att gå om man behöver livsmedel, och inte den mest inspirerande affären...

 

Själv föredra jag östra kajen (i norra hamnen), där är det kvällssol om nu vädret är på det humöret.

Hos fiskrökaren där kan man f ö tidvis beställa havskräftor. Och så finns det en outlet med regnkläder och annat för den som har intressen åt det hållet.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det regner i Marstrand fortsatt. Vi har en skikkelig lat dag. Ungene har såvidt fått opp øynene (kl 1220), frokost er handelt inn men ikke spist :smiley:

 

Av viktige internasjonale nyheter kan det nå meddeles av MarjorAndy's båt er sjøsatt på Ringens Varv.

 

Av nasjonale nyheter kan det meddeles at vi får besøk fra Marinte Trading som skal bytte en del på jolla som gjør at vi av og til får feilmelding på motoren). Veldig god service fra Williams importøren :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det regner i Marstrand fortsatt. Vi har en skikkelig lat dag. Ungene har såvidt fått opp øynene (kl 1220), frokost er handelt inn men ikke spist :smiley:

Det høres rett og slett veldig deilig ut!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Mine Damer og Mine Herrer - Hjertlig velkommen til en ny forestilling i Cirkus Marstrand :lol:

 

Regnet har stoppet, solen skinner og danskene med alt for store båter i forhold til hva de mestrer er på vei inn. Her er det bare å sette seg ned og nyte underholdningen :flag_da:

Av hensyn til personvernet legger jeg ikke ut noen gjenkjennelige bilder. Men historien var av de klassiske: Fairline av type litt større med en skrikende far som skipper, en mor som forsøkte å fendre mens far gikk altfor fort inn for så å bestemme seg at han ville bakke inn. Datter på baugen med tau til fast akterfortøyning som skrev - NÅ MÅ DU SLAKKE AV FOR FAAN PAPPA :eek::lol: Men etter 5 minutter med roping, løping og mer banning og enda flere hjelpende dansker ligger de nå riktig vakkert til. Da kom båt nr 2 som tydeligvis var i følge med dem, og vi fikk hele nummeret en gang til :cheers: Merk det er ikke seilbåten

sommer_2010_bp_torsdag_150710_004.jpg

 

I går da vi var på vei inn til Marstrand oppfattet vi dramatikk på K16. En seilbåt brant rett syd for Marstrand - og 6 pers måtte hoppe i vannet. http://gt.expressen.se/nyheter/1.2064746/har-flyr-familjen-lagorna

 

Her er restene på vei inn. Dette er Ringens Varv's Targa de har som arbeidsbåt. Peter på fly. Det som henger bak er da rester av en Albin Vega - som blir holdt flytende med litt badeleker og annet.

sommer_2010_bp_torsdag_150710_001.jpg

 

 

sommer_2010_bp_torsdag_150710_002.jpg

 

Selv sitter jeg med en megastor reparasjon på ene motoren. Dette er en brakett på motoren som er knekt. Den holder et relé. Jeg trengte to - og Ringens Varv hadde bare en. Så jeg har limt sammen delene fra to knekte til 1. Det har overhode ingen funksjon for motoren - for releenen funker like bra stripset fast - men noe må vi jo finne på :smiley:

 

sommer_2010_bp_torsdag_150710_005.jpg

 

 

Oppfinnsomheten er stor - mange gode kremmere her i Marstrand som har forstått at feriegjestene har bra med penger som sitter løst.

sommer_2010_bp_torsdag_150710_006.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok dere har det litt fint på svenskekysten nå, ja, - og reisebrevene deres er flott underholdning! Fortsett slik!

Jeg er fast leser og må "bare" innom flere ganger pr dag for å sjekke stemningen og utviklingen fra havn til havn.

 

- og enda har ikke Lars H. og Ojda kasta loss!

:flag:

Link to post
Share on other sites

- og enda har ikke Lars H. og Ojda kasta loss!

:flag:

 

Nei men vi kommer!

Å jaggu gjør bitteliten en bra jobb med å korte ned ventetiden den uken som står igjen.

Fine bilder og litt aktion fra Bestkusten er ikke helt feil her vi sitter fast med

jobb i en drøy uke til. Har allerede vært flere turer for proviantering før avfart.

Senest idag var det polet med Risling og Akevitt, og halvstekte Ciabatta. Slik kan ikke Svenskene.

Fikk forresten mine 4 siffrede voltmetere fra Dealextreme i dag, det var jo så mange her for etpar år siden som styret og samhandlet. Dealextrem sendte 3 stykk ink porto for 160 kr, ikke gale ogde viser tilogmed riktig verdi.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

Vi kommer snart også, - 1. august setter vi kurs sydover. I mellomtiden koser vi oss med bilder og rapporter fra dere som allerede er nedover. Nå ligger vi på Kommersøya etter først en dag i Holmsbu. Hadde et kraftig regnskyll i formiddag, men nå skinner solen og vi bare koser oss. Dette er den nest siste turen før den store svensketuren. Vi gleder oss, 4 uker med god plass i havnene. Dog, den første uken i august er det snart like fullt som i juli!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, men det ser ut til at problemet er lokalisert. Yanmar-eksperten Nils i Marinediesel Drøbak, har gått over alt, og mener at det er diesel(høytrykk)spumpen som krangler. Sansynligvis beveger en eller flere av de 4 plungerne seg tregt og også noen av sentrifugalvektene inntil det hele er kommet igang. Så etter ferien blir det ny tur til Drøbak for å ta ut og få overhalt pumpen på spesialverksted. Og han håpet han kunne klare å få pumpen inn og ut uten å ta ut motoren!

 

Lars H.

pt. Kommersøya

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt roverrabbit.com? Jeg brukte de mye før jg fikk eget mobilt bredbånd fra ICE.

Den gang var de ganske så rimelige også. Her oversikt over havner der de opererer:

 

 

Bohusmalmöns gästhamn

Grebbestads gästhamn

GKSS Långedrag

Hunnebostrands gästhamn

Hållös gästhamn

Lysekils gästhamn

Nynäshamns gästhamn

Saltsjöbadenss gästhamn KSSS

Sandhamn

Smögenscamping

Strömstad gästhamn

Tanumstrand

Skärhamns gästhamn

 

Lars H. :flag::flag_sw:

 

PS. Her er forresten dagens priser:

 

roverrabbit.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...