Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi har nå forflyttet oss i Sæby havn. Ligger nå med hekken inn og enkel ut/inn-stiging av båt.

Vi lå utenpå NW som 4. båt. Det gjorde at vi brukte jolla ved lufting av hund. Men NW og oss

har fått fine plasser. Tidlig i dag var det stor forflytting i havnen.

 

Ludde venter på plass. Tror nok han trives sammen med P53 innenfor :wink: .

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi har forflyttet oss via Albrekstskanal til Instön rett Øst for Marstrand. Ligger på anker her. Hadde håpet på ledig bøye - men alle 4 var opptatt. Er litt sånn på komfortgrensen med vind. Det blåser vel ca 8m/s inni her i kastene. Og det er litt kort vei til andre båter og fjell om vi begynner å dregge. Ankeralarmen er satt på - så den vekker oss vel. Er vi heldige blir en av bøyene ledige senere i dag.

Link to post
Share on other sites

Husker dere filmen "Danser med Ulver"? I dag har vi testet avarten "Dykker med brennmaneter" :lol: Vi ankrer alltid opp med to anker på svai. Liker ekstra tryggheten det gir. Har brukt en 10 kgs bruce med 5 meter kjetting og et 25 meter tau til dette. I dag oppdaget jeg plutselig at tauet til dette ankeret hang rett ned. Pålestikket mitt hadde gått opp :eek: Jeg og dattera dykket uti (hun med våtdrakt). Jævlig mye maneter. Sånn at vi måtte svømme i sikksakk opp fra bunnen når vi trengte luft. Tror eneste stedet jeg ikke svir nå er der badebuksa var og bak ene øret. Det går over etterhvert. Og ankeret fant vi heller ikke.

 

Ringte til Ringens Varv som hadde stengt kl 13 i dag. Klokka var nå 1635. Glad vi har rask jolle. 35 knop inn til Marstrand og Ringens Varv. Spesialservice - de åpnet for oss - tilbake litt roligere tempo med en ny 15kgs Bruce og 4 meter kjetting. Nå skal jeg feste det forbaska ankeret skikkelig :lol:

 

Morsomt å praktisere innaskjærs høyhastighetsnavigering etter papirkart. Dattera foran i jolla med småbåtkart. Jeg kjørte etter hennes anvisninger. Airborn noen ganger i skikkelige dønninger på vei til Marstrand. Vond i ryggen også - litt morro må vi jo ha det :yesnod:

 

Bilder fra dagen kommer senere.

Link to post
Share on other sites

Først må jeg få dele andre akt i Cirkus Marstrand med dere. Våre danske venner fra i går i aksjon igjen. Denne gangen skulle en dansk båt som lå nære oss legge seg ved siden av den danske Fairlinen. Å gå fra en plass til en annen kan gjøres på mange måter. Noen kaster loss og så går inn på ny plass. Våre danske venner valgte å parallell forskyve sine nye venners båt 50 meter i stedet - ved hjelp av 3 tau, 4 ropende danske menn og 2 motorer i gang på båten. Vi gikk omtrent midt i scenen - men fikk med oss at den aktuelle båten nå lå omtrent der den skulle og med to ankertau i hver sin propell. Det er vel stygt å le - men man kan vel forsiktig :giggle: og takke for forestillingen.

 

Da vi planla dagens mål var vi usikre på hvor vi skulle gå for å ligge på svai. Etter 2 dager i Marstrand trenger vi litt mer luft rundt oss. Vi har våre faste favorittsteder, og det enkle valget er å gå til ett av dem. Samtidig er det "tusen på tusen" andre steder å gå til om vi bare gidder. Så jeg og kona gikk gjennom avsnitt 932 i SXK permen i går og oppdaterte kartene våre med hvor det var bra natthavner. Første stedet vi skulle innom var Instön flere hundre meter fra Marstrand. Det er 4 SXK bøyer her hvilket tyder på at det er en populær havn. Likte vi oss ikke her var vi forberedt på å rusle litt videre nordover. For å få litt følelse av å være på tur gikk vi sydover fra Marstrand og rundt Instön.

 

Macken midt i Marstrand er lagt ned - nå bygger de moderne hotell der i stedet. Nærmeste sted å tanke nå er enten Ringens Varv som har en liten tank på 5m3 eller dette stedet rett Sør for Marstrand - ved innseilingen til Albrekstunds kanal. Våre motorer går på sparebluss for tiden - i dag var vi ikke over 8 knop på den timen vi ruslet.

 

sommer_2010_bp_fredag_160710_002.jpg

 

 

Her er innseilingen til Albrektsunds kanal. Om noen synes Sotekanalen er trang så test denne. Anbefales på det sterkeste. 3-4 meter dyp. Mye fint å se på. Ikke noe problem å gå gjennom her

sommer_2010_bp_fredag_160710_001.jpg

 

Rundt Marstrand er ikke alle øyer trefrie og hogd i stykker av stenhuggere. Og mange koser seg i små viker.

sommer_2010_bp_fredag_160710_003.jpg

 

Vakker natur i kanalen. Godt med trafikk og det er bare å følge køordingen

sommer_2010_bp_fredag_160710_004.jpg

 

Sjekk den hagen a :smiley:

sommer_2010_bp_fredag_160710_006.jpg

 

Her nærmer vi oss det smaleste punktet. Det røde huset er under total renovering i sommer. Kanskje det er nye eiere der?

sommer_2010_bp_fredag_160710_007.jpg

 

litt trafikk kom i møte også gitt. Det er dypt helt inntil fjellet her.

sommer_2010_bp_fredag_160710_008.jpg

 

 

Så gikk vi nordover på innsiden av Instöen. Har aldri vært her inne - bare lest om stedene her. Er det masta til Gunga Din vi kan skimte her tro? Eller kanskje han ligger i den nordre havna? Er det fullt i Marstrand har Gunga sagt at det er mulig å ligge i disse havnene. Går visst buss inn til Marstrand.

sommer_2010_bp_fredag_160710_009.jpg

 

Junior liker å utforske nye steder i jolla. Så fort ankrene var ute overtok han "minien" som han kaller den og tok seg en tur rundt.

sommer_2010_bp_fredag_160710_011.jpg

 

Her ligger vi nå da - vinden har løyet. Det har kommet og godt båter på SXK bøyene og vi har ikke vært nok på hugget til å få flyttet til en bøye. Vi har jo i og for seg vært opptatt med å svømme med maneter og kjøpe anker og annet småpyssel.

sommer_2010_bp_fredag_1607102_002.jpg

Jeg synes det trakk litt vel mye på SV tidligere i dag. Det står både i SXK permen og Havneguiden at denne natthavnen er godt beskyttet på alle vinder bortsett fra NØ. Vel - det var god strekk i ankerkjettingen våt.

 

Må ta med vindexen til en av nabo båtene. Er det slik at vindexer er som fallos symboler i seilverdenen? Vil du være med i båten og se på vindexen min liksom Båten er fransk forøvrig :smiley:

sommer_2010_bp_fredag_1607102_001.jpg

 

I morgen blir vi kanskje liggende, kanskje vi går til Åstol eller kanskje vi gjør noe annet :smiley: kose oss skal vi nå i hvertfall fortsette med :cheers:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt greit å få plass om du er ute rundt kl 12 er vår erfaring.

 

Jeg var nettopp i land med bikkja for "kveldsturen". Stod og så på da vinden dreide fra SV til Ø på et blunk. Vips var alle båtene dreid rundt. En Princess 40 som lå med baugen mot fjellet la seg pent og pyntlig langsmed fjellet. De hadde bare gress på dreggen. De startet motorene - og jeg skyndte meg bort med jolla før de fikk satt i gear. Fikke en tamp ombord i jolla og dro de ut noen meter. Lurte nok tulipanklubben for et nytt medlem der :smiley: Viste seg etterpå at de samme hyggelige folka lå på utsiden av oss i Sæby i fjor :smiley:

 

Jeg fikk så tatt opp mitt nyinnkjøpte 15 kg Bruce og flyttet det til andre siden av båten slik at vi har en fornuftig vinkel mellom ankrene.

 

Det som irriterer meg er at jeg burde ha sett dette. Jeg har lastet ned GRIB værdata, og her viser pilene helt klart vindskiftet kl 21UTC - dvs kl 23. Det kom 2230. Får se litt nøyere på dette fremover.

Link to post
Share on other sites

:lol: når man krøller propellene sine ser de ut som en tulipan. En velkjent klubb i Norge. Ekslusiv for de som har vørt borti fjell med sine dyre metallvinger

 

Hva er dine reiseplaner Andy? Henter på mandag og så? Vi rusker saaakte nordover. Er meldt regn og kuling i slutten av neste uke. Har tenkt å være i området rundt Malmön da.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvert propellsett hos meg koster 20.000 kroner per drev. Da er det bedre å bruke jolla til å snoke litt rundt med.

 

I dag var vi på nippet til å kjøre over en 1,7 meters grunne Det er for liten margin for oss. Stikker 1,3m. Svenske dybder er målt på middelvann - ikke gjennomsnitlig lavvann. Dvs at det meget vel kan være grunnere enn det står i de svenske kartene.

Link to post
Share on other sites

I kveld kom sistemann til Sæby. De har en P 430 som det hadde slått gått over FB. Gikk fra Kungshamn i dag. I morgen er det bestilt bord på Nilsen i 2. etg. Det blir hyggelig.

 

Bitteliten skulle ikke du over? Jazz konsert i morgen som svinger selv for oss som ikke er jazz-frelste.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi ligger på andre døgnet i Tanumstrand. Vekslende vær og rimelig fullt i havna. Beste tidspunkt for å få plass her ser ut til å være mellom 13 og 15.

Her kan man booke plass på dockspot.com.

Noen som har et ekstra storseil på rundt 17kvm nærheten? Fikk revnet seilet i litt kraftig vind nord for Rauer:\

Ice funker forresten meget bra her nede. Har max fart på ca 3000 kbps.

Fortsatt god båtsommer folkens! :cheers_wine:

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post
Share on other sites

Vi la ut på en skikkelig langtur i dag. Gikk fra Instön til Åstol. En reise på minst 2 nm. Det var så vidt vi fikk båten opp i plan før vi tok den ned igjen.

 

Natten var litt urolig. Jeg hadde satt ankeralarmen litt tight fordi det var trangt der vi lå. Kl 6 peip det. Da hadde vinden snudd igjen (vi har da vært gjennom nesten hele kompasset - fra syd til øst til nord i løpet av kvelden) og kjettingen hadde nok strekt seg i en byge så det ut til på tracket på plotteren. Vi lå like godt. Jeg benyttet anledningen til å få unna noen flere sider om Yaghan's reise til Antarktis (det er en HR 62 som har seilt jorda rundt)

 

VimMåtte ligge ca 20 minutter på vent for å få plass. Det er ca 40 gjesteplasser her. Og de som er for båter over 35 fot er longside. Så nå ligger vi innerst og har 5 båter på utsiden. Det er meldt kuling til kvelden/natta - så jeg har bedt båt nr 3 og nr 5 om å sette tau i land. Det har de gjort også.

Åstol ser ut eksakt som for 2 år siden. De som vil se bilder kan se de bildene vi tok for 2 år siden :smiliey: til og med fiskekutteren med den enorme radaren ligger på samme sted. Evangelieteltet er også på plass.

 

For de som liker røkt fiks kan restauranten anbefales. For de som ikke liker røkt fisk har de annen mat også. Feks en meget god fiskesuppe til helt OK priser.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på om det bare er vi som er nedover svenskekysten nå av baatplassen medlemmer. har ikke sett noen vimpler, og det er stort sett bare vi som skriver i denne tråden. Nåvel - vi lar oss ikke stoppe vi. Fortellergleden er stor :smiley:

 

Etter en natt med 5 båter på utsiden og vestlig liten kuling som dro godt i båtene (vi måtte legge ut noen ekstra tau) gikk vi rolig videre fra Åstol og Nordover. Det er alltid litt spennende å se når man kommer av gårde med så mange på utsiden, men jeg sa tidlig i fra i morges at vi skulle gå klokken 11. Ti på elleve starter vi motorene, og kl 11 gikk vi fra kai. Alle båtene på utsiden hadde gått.

 

Vi gikk gjennom Kalvesund ved Rönneng. Et smalt og koselig sund med det som ser ut til å være en hyggelig lunsj restaurant. Denne leden anberfales. Sjøen virker litt roligere over Marstrandfjorden om man går Øst for Åstol også. Det sveller litt akkurat ved innseilingen her fra Marstrandfjorden. Det er bygd en molo ved innseilingen til sundet - så det roer seg i god tid før det blir trangt

sommer_2010_bp_soendag_168710_001.jpg

 

Husk å gå på riktig side av den røde staken. Dette bildet er tatt mot Syd. Fergen går til Åstol og Dyrön.

sommer_2010_bp_soendag_168710_002.jpg

 

 

Videre gikk vi innom Klädesholmen og Koholmen for å bli kjent. Vi har lest om ”Salt og Sill” restauranten på Klädesholmen flere ganger. Dyrt og bra sies det. Vi sparte på pengene og ruslet rolig videre i litt gropete sjø i dag. Men det er et par fine gjestehavner på disse holmene.

 

sommer_2010_bp_soendag_168710_003.jpg

 

Målet for dagen var Skjärhamn. Både fordi det er en koselig – men trang havn – og fordi det er en bra matbutikk der. Etter mange dager på svai og begrenset utvalg i butikkene er det behov for å fylle opp med mat om bord.

 

Skjärhamn sett fra Syd

sommer_2010_bp_soendag_168710_007.jpg

 

Den smilende kirken er et koselig syn synes. Vi har mange bilder av den i vårt arkiv :smiley:

sommer_2010_bp_soendag_168710_012.jpg

 

I Skjærhamn var det fullt og det vanlige halvkaoset for å få plass der alle kjører om kapp inni havna. I fjor var det en myndig og bra hamnkapten der – dessverre så vi ingenting til han i år. Så etter 15 minutters prøving og venting gikk vi videre. Vi var der kl 12, så vi var litt overrasket over at det var mange på plass. Kan være at vinden gjorde at mange ble liggende i dag.

 

Mange seilere koste seg i den fine vinden i dag. Litt sterk vestavind gir god fart innaskjærs og mange koste seg med å seile i trange leder. Mange som er flinke til å seile, og når jeg ser hvordan de koser seg som dette lengter jeg tilbake til seilbåt. Jeg er nok litt preget av å lese første boken om Yaghans jorden rundt tur også nå.

sommer_2010_bp_soendag_168710_006.jpg

 

Her har vi en ivrig Laser seiler som øvde seg på å jibbe i den sterke vinden. Alle som har seilt jolle vet at jibbe er vanskelig fordi det er fort gjort å kullseile. Det vet nok han her også :wink:

sommer_2010_bp_soendag_168710_008.jpg

 

sommer_2010_bp_soendag_168710_009.jpg

 

sommer_2010_bp_soendag_168710_010.jpg

 

sommer_2010_bp_soendag_168710_011.jpg

Etter litt øving satt teknikken :smiley:

 

Det ser ut til at en del svensker liker å kjøre i halvplaner fart i trange leder. Her er etter min egne oppfatning Nimbuser overrepresentert. På vei ut fra Skjærhamn møtte vi en større Nimbus i 12-14 knop. Vi ruslet i 5-6 knop her. Nimbusen rundet en liten 20 fots seilbåt som holdt på å tippe i bølgene hans før han møtte oss. For å møte bølgene hans måtte jeg dra på litt – og for å gjøre det litt morsomt for han dro jeg på litt ekstra. Det er nok første gang han har vært nesten helt airborn i så lav fart :wink: Barnslig glede fra oss – han skjønte sikkert ikke noe allikevel. De i seilbåten syntes i hvertfall det var morsomt og vinket og lo til oss da vi passerte dem i rolig fart igjen.

 

Dagens høydepunkt var i leden som heter Hjärterösund rett Syd for Skjärhamn. Vi var her på vei opp til en rød stake rett syd for Jungfruhålet som vi skulle ha på styrbord side. Vi holdt da høyre side i leden for å gi plass til de som kom i mot slik at de kunne svinge på utsiden av oss (Sjøveisreglene sier jo at båter skal holde til styrbord for hverandre). To av de møtende båtene brakk av rett foran baugen vår og passerte på vår styrbord side. Jeg måtte bakke for å ikke treffe de. Jeg gjorde nok et par overdrevne rist på hodet, hvorpå føreren av den første båten ropte "Det er høyre kjøring - da skal man holde til venstre for hverandre" Her må nok jeg ha gått glipp av noe fundamentalt eller kanskje akkurat denne svensken ikke helt hadde forstått reglene :flag_sw: :flag_sw: :lol: Med høyrekjøring skal båtene møte hverandre babord babord.

 

Nå ligger vi på Björholmen. Det er en koselig liten havn ved et hotell. Nærmeste matbutikk er 15 km unna – så de nærmeste dagene må vi finne oss et sted å handel :yesnod:

 

Vi hadde en litt guffen opplevelse da vi skulle legge til. Vi hadde tenkt å gå inn i et smalt sund der vi kan ligge langs en brygge her. Det blåser godt i dag – kan tenke meg minst 10 m/s fra vest, og da tar vinden litt i båten vår her inne. Vi så litt sent at det stod privat på brygga i år – og på vei ut stoppet ene motoren (jeg bruker gjerne IPS i slike trange situasjoner). Motoren døde da jeg skulle bytte fra joystick til vanlige kontroller. Feilmeldingen var ”kan ikke lägga i växel”. Heldigvis gikk ene motoren, og etter et par tre hjerteklapp kom vi oss ut i litt romt farvann. Etter restart av begge motorer funket alt som normalt igjen. Ikke vet jeg hva som skjedde. Det er hydrauliske gir – så det kan jo hende at en ventil hang seg opp. Eller at det var en slik VP bug i EVC systemet. I håndoka til motorene står følgende på alle feilmeldinger: ”Restart motoren. Om feilmeldingen ikke forsvinner, kontakt VP verksted”. Mulig det er slik i dataverdenen. Dog har jeg siste versjon av EVC software der det er et permanent feilminne, så jeg skal be NordWest lese av dette når de tar service til vinteren.

 

Vi hjalp akkurat et yngre par i en flott eldre Malö inn her nå. Det var en ledig akterfortøyning på utsiden av oss som ikke var så synlig utenifra – jeg fikk plystret på dem og guidet de vel inn. Vi slapp oss litt lengre ned så var det fin plass til dem på utsiden av oss. Vestavinden tar litt tak her. Det uler i riggene. Med en solid og stor eldre Malö på utsiden blir det litt roligere for oss.

 

Vi fortsetter i samme tempo i dagene som kommer. Har god tid og flere alternative havner å gå til hver dag. Kan være vi går til Skjærhamn for å handle inn i morgen før vi går videre nordover igjen. Kärringön er planen fremover - og da må vi være der tidlig. Det er ikke vår sterke side i ferien. Da sløver vi gjerne lenge om morgenen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skal du innom Skärhamn igjen for å handle (husk de har Systembolag!) Bitteliten, kan du med fordel legge deg langs kaien til babord når du går inn mot gjestehavnen. Det er gjesteplasser der også, og så slipper du kaoset med bøyer eller alt for kort utlagte liner for din båtstørrelse.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

takk for tipset Lars. I dag lå de lag på lag også på den siden av havnen.

 

Vi må nok en tur innom NordWest igjen de nærmste dagene. Vi mistet landstrømmen inn i båten i ettermiddag. Jeg har 220V i kabelen og 220V inn i isolasjonstransformatoren - men den starter ikke. Måler 10V ut av den. Det er en Mastervolt GI 3,5 tror jeg den heter. starter en egen tråd om dette også

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter en rolig og hyggelig natt på Bjørholmen stod vi tidlig opp i dag for å ta i mot reparatører fra NordWest (ref annen tråd). De var ferdige med å bytte skilletrafoen kl 1130 og kl 12 gikk vi mot Kärringön. Jeg ringte dit og de sa at det var godt med plasser. Gikk via Mollösund - nå har trafikken tatt seg betydelig opp langs kysten.

sommer_2010_bp_mandag_290710_001.jpg

En grå dag med yr og fortsatt litt vestavind i dag. Mange koser seg med å seile.

 

Må man så må :smiley: Vi gledet de andre i Maxien med å tute lenge i hornet da vi passerte. Tenåringene ombord hos oss krøp rødmende under dekk. Vi lo godt sammen med alle i Maxien :lol:

sommer_2010_bp_mandag_290710_003.jpg

 

Da vi kom til Kärringön kl 12 var det ingen plasser til oss. I indre havn lå det 3 Fairliner over 50 fot - så de tok på en måte det meste av den brygga. Vi valgte å gå videre til Gullholmen. Og der var det flere ledige plasser ut mot sundet. Så nå blir vi nok her et par dager og koser oss.

 

Helt klart at trafikken langs kysten har økt denne uka. Vi kommer til å ligge en del i uthavner fremover - bare vi får fyllt opp matlageret ombord :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten! Jeg sitter her på Jeløya og koser meg med du skriver. Det korter ventetiden for en som fortsatt har nesten 3 arbeidsuker igjen før en kan komme nedover. Fordelene med det er at det trolig ikke blir vanskelig med plasser bl.a. Jeg gleder meg!! :smiley::smiley: og håper du fortsetter å gi oss oppdateringer og fritelser!!!! :flag::flag_sw::flag_bp:

fortsatt god tur og ferie!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...