Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi ligger nå i Strømstad.. Mye trafikk, men det finns plasser lengst inn. Vi hjalp 2 båter med å få plass.

Vi har baatplassen vimpel og ligger ved siden av en annen med vimpel. Ellers lå vi i 2 dager ved verdens ende "i hop med" en vimpel medlem.

Overskyet, lett regn og endel vind :-(

Drar hjem en tur i morgen, før vi drar ut igjen Torsdag morgen. Da blir det norske kysten i 2 uker. Det er spådd bra vær der de 2 neste ukene iflg yr.no

Ellers lå vi en natt i Tanumstrand.... der var det kaos..... og dyrt. 300,- for båt inntil 10m. Ikke tar de kurs heller. Og ett fryktelig bråk fra afterbeach`n. Vi dro derfra og tenkte uff stakar de som ligger der 1 uke. Så mange som hadde bestillt plass der for 1 uke. Hva skal man gjøre i Tanum i en uke ??????

Blir mye øyer og uthavner de 2 neste ukene ;-)

Ha en fortsatt flott sommer ;-)

Hilsen fra scand 29 "HEJO"

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er Fredrikstad Princess Yacht Club som har forhåndsbestilt den innerste brygga inne ved sumpen i hele sommer :wink:

 

Ser ut som om mange trives på Larkollen Camping filial Tanumstrand. Det er flott. Rapporten din gjør at vi nok slipper å ligge der i år også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Endelig tilbage i båden! Ligger på Ringens Varv i Marstrand og slapper af efter et par dage med rejser. Det blæser en del, er lidt skyet men varmt! Båden er nu (igen) så god som ny. Dejligt :-)

 

marstrand.jpg

 

Jeg ligger her i nat og i morgen går turen videre når Fruen kommer op. Hvorhen aner jeg ikke. Sådan skal det være.

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt at båten igjen er i orden. Var det slik at det ikke var noe problem med oljekjølerlokket - kun eksosbendene dine?

 

Vi ligger fortsatt på Gullholmen. I dag har vi løpt turer med bikkaj og nytt været og sett på trafikken. Rett og slett nok en lat dag :yesnod: Også har vi fyllt opp matlageret. I morgen går turen videre til BohusMalmön. Der blir vi nok et par dager.

 

Først på morgenen kom alle seilbåtene

sommer_2010_bp_tirsdag_200710_001.jpg

 

og de holdt på et par timer før alle snekkene kom. Og en og annen trawler. Kan tenke meg at denne gir litt våte øyne for trawlerne her på forumet :smiley:

sommer_2010_bp_tirsdag_200710_004.jpg

Disse la forøvrig meget elegant til på spring. Sjelden å se - desverre.

 

Så kom robåtene. Det er vel det som kalles aktiv ferie :smiley:

sommer_2010_bp_tirsdag_200710_005.jpg

 

Mange snakker om at man må ha stor båt for å trives på vannet. En slik en dro familien min med til Gøteborg og Kristiansand da jeg var liten (flotte 3 ukers turer hvert år)

2 voksne og 2 barn. mamma og pappa sov under bomtelt ute. Marieholm MS 20.

sommer_2010_bp_tirsdag_200710_007.jpg

 

En Paragon 31 kom forbi. Første gang jeg ser den på vannet.

sommer_2010_bp_tirsdag_200710_008.jpg

Link to post
Share on other sites

Må man så må :smiley: Vi gledet de andre i Maxien med å tute lenge i hornet da vi passerte. Tenåringene ombord hos oss krøp rødmende under dekk. Vi lo godt sammen med alle i Maxien :lol:

Hva er det som skjer? Er våre naboer i øst blitt lystpissere? Eier de ikke folkeskikk?

 

Vi skulle legge til i Musøsaltet mot Bjørnåsen (den med alle vardene på toppen) her for en 14.dagers tid siden. Plassen ligger perfekt i le for SWén og det er vel plass til en 6-8 båter der side om side. Kun en båt lå der når vi ankom. En seiler, som lå relativt langt ute mot Øst for de som er kjent der. Vi gikk til favorittplassen vår inners mot Bjørneåsen som vel ble en 12-15 meter fra seilbåten. Det blåste litt da vi skulle legge til, og for at matrosen skulle kunne hoppe i land mot en stein som stakk ut var jeg nødt til å bruke baugpropellen noe. Fortøyninga gikk forøvrig greit, med to tau mot land og dreggen oppstrammet. Som nyankomne hilste vi til naboen, men stusset litt da vi ikke fikk noen respons tilbake.

 

Et par minutter etterpå mens kona driver og ordner med tau på framdekket reiser seilbåteieren seg. Han lener seg mot rekka på Stb side, knepper ned og pisser direkte mot oss.

 

Vi har opplevd mye rart på våre mange turer nedover Svenskekysten gjennom årene, men aldrig noe lignende dette. Hva fén er det som skjer?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bitteliten: Oliekølerlåget blev fixet af lokal VP-mand inden jeg drog afsted for to uger siden. Så det er tæt. Mener nu i øvrigt, at utætheden egentlig lå i låget til varmeveksleren...

 

Nå, men jeg har nu nye eksosbend, nye ladetryksgivere, drevene er kalibreret, jeg har fået fixet en defekt visker i SB side, der er støvsuget, vasket gulv, købt ind, bunkret 600 liter vand etc etc. Så jeg er klar!

 

rem: Vi må have overbærenhed med sejlerne: Mange år på både uden ordentlige toiletter har gjort dem lettere inkontinente. Når man skal, så skal man. Måske skal vi starte en ny tråd med billeder af svenske penisser. Eller penae eller hvad det hedder i flertal..

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Har hatt en rolig og fin tur fra Strømstad til og med Gula humpen var flat. Største problemet er nordmenn som kommer snikende bakfra i 20 knop og hekkbølger som hus.

Ligger nå i Fjällbacka og her er det trøkk, men de tar strømmen her kl. 2330 til diskoen.

Hilste på Love boat de hadde vært her i 2 dager og reiste nordover.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært nedover Svenskekysten i over to uker nå, og til min positive overraskelse er det faktisk Svenskene selv som lager høyest og mest sjø.Det varmer meg hver gang jeg ser at det er svensk flagg på de båtene som jeg har sett lage de største bølgene, og som kommer forbi en drøy halvmeter fra andre båter.Da slipper jeg å skamme meg. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Han lener seg mot rekka på Stb side, knepper ned og pisser direkte mot oss. Vi har opplevd mye rart på våre mange turer nedover Svenskekysten gjennom årene, men aldrig noe lignende dette. Hva fén er det som skjer?

Dette har vi da opplevet i Risør (fra norsk båt) også. En rølpesnekke passerte oss og vi fikk hele dusjen på båtsiden. Politi ble kontaktet, men da de kom 4 timer senere, var selvfølgelig rølpen forsvunnet for lengst.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter ca 2 uker på svenskekysten er det stort sett bare positivt men,......

hvorfor skal de med saktegående båter ligg mitt i leia? slik at det nesten blir umulig å passere. Seilbåtene er ekstreme på å ligg mitt i leia og må derfor regne med å få bølger fra båter som må passere på kloss hold.

Er det ikke bedre å holde gått til siden, eller iallefall så langt som mulig til siden.

Ofte ligger det flere seilbåter på rad, skrått etter hverandre. Vi slakker av så mye som mulig, men må ha litt styrefart for å komme forbi.

Men som sagt vi får mye tommel opp fordi vi kjører meget hensynsfullt ;-)

Fortsatt god sommer...

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med styrefart? Er ikke det å snakke om styrefart bare en unnskyldning for å kunne kjøre fort? Og hvorfor må en alltid forbi?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Rem - kanskje han ble litt heit og hard av å se kona sprette i land ? Kanskje kyllingen måtte ut å ha luft. Skal ikke alle få? Alle skal få :yesnod:

 

hvorfor skal de med saktegående båter ligg mitt i leia? slik at det nesten blir umulig å passere.

:lol: velkommen i gjengen av forundrede :yesnod: Det er fordi alle følger ledstreken på Nintendoen og ikke kjører der det er vann.

Jeg kjører mer og mer der det er vann - ikke der stakene eller andre er. Har lært meg at det er mye vann litt på siden av ledstreken også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med styrefart mener jeg minst 6 knop. Har ligget etter flere saktegående båter i 3-5 knop i lange strekk. Bruker tross alt noen meter viss man kun kan passere i 1-2 knop mer enn innhentet fartøy. Dette gjelder som oftest seilbåter med "visp" bak.

Dette med hekkbølger er ett stort problem og vil sikkert bare bli større. Veldig mange med store båter og lite vett ute på sjøen i sommer.

Har også sett flere av våre nye landsmenn i alder 20-35 år med stor flotte princesser, det er nytt for meg. Men velkommen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...