Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Problemet er vel ikke at båten ikke styrer under 6 knop, men det blir jo så forbannet mye arbeid med å veksle mellom 'fri' og 'tomgang'! Og så blir en så forbannet stresset av å se noen fremfor seg. Bortsett fra det, så er det jo "høyrekjøring" på sjøen, og å ligge unødvendig midt i leia "tycker jag inte om". Men her er det vel best å stoppe og komme tilbake til tittelen på tråden før noen kommer med paragrafer om ferdsel i trangt farvann, hvem som skal vike for hvem osv. osv. osv . . . Så, cool it baby!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter meg til de som gi honnør til Bitteliten og de andre som holder oss oppdatert om status før vi selv begynner ferien.

Startet i Lysekil i går, og har bestilt plass via dockspot til Bohus Malmön i morgen.

Jeg ser at Bitteliten er på plass.

Litt OT, Bitteliten, men du er velkommen ombord for å se på en 10 år gammel Sealine, jeg har sett at du i andre tråder har vært i tvil om kvaliteten er god nok samenlignet med andre mere kjente merker. :wink:

Link to post
Share on other sites

Når går årets "bohuslenstog" som ble omtalt i fjor ? I vinter traff jeg en jente som mente det var både et juniortog og et seniortog (?)

 

Jeg er for gammel til å være med festen og mangler uansett en stor seilbåt som vel er ingangsbletten....men uansett artig å få reaksjonene og bildene fra trause norske sjøfolk som lar seg irritere av ltt fest og morro....og man kan jo velge et sidespor.....f.eks. en naturhavn hvis dt er så grusomt...

 

Er dette "toget" en uformell armada eller er det et nøye planlagt arrangement....eller et formelt arrangement som mange bare henger seg på ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når går årets "bohuslenstog" som ble omtalt i fjor ? I vinter traff jeg en jente som mente det var både et juniortog og et seniortog (?)

Det har vært nevnt et par ganger i denne tråden, sist her :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg er for gammel til å være med festen og mangler uansett en stor seilbåt som vel er ingangsbletten....men uansett artig å få reaksjonene og bildene fra trause norske sjøfolk som lar seg irritere av ltt fest og morro....og man kan jo velge et sidespor.....f.eks. en naturhavn hvis dt er så grusomt...

'En blir da aldri for gammel til en fest.

Det var "trøkkk" opptak 315 m unna, men pyntlig 2330 ble det stille.

Fin kveld uten VIND.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Idag er det VARMT her på kysten. Ligger i Kallö-Knippla havn og termometeret er på den anden side af 30 grader. Nu er det vist tid til at hoppe i vandet!.

 

Jeg sejlede hertil fra Marstrand i morges. Ikke uden problemer som sædvanligt...

 

Det blæste noget og jeg er jo alene i en ret ny båd. Men jeg kom fint ud fra Ringens Varv og lagde mig ud i sejlleden for at tage fendre og fortøjninger ind. Da jeg var færdig med det gik jeg op på flyen og skiftede til øverste styreplads. Og med det samme kunne jeg mærke at der var noget galt: Styringen var meget lettere end den plejede og lidt "ujævn". Det var som om der var lidt slør i det hele og drevene reagerede ikke som de plejer. Det havde jeg ikke lyst til at sejle med og jeg havde også en god anelse om hvad der var galt. Begge drev havde jo været demonteret da jeg fik nye eksosbend og der var sikkert luft i styringen.

 

Jeg sejlede tilbage og ganske rigtigt: De flinke folk på Ringens Varv luftede en masse luft ud af styringen og jeg kunne fortsætte.

 

Det var allerede varmt i formiddags. Ved 10-tiden var det som at sidde i en hårtørrer på fly'en. En del vind og meget varmt. Jeg kom til at sejle i den "forkerte" led sydpå. Skulle have været ned gennem Sälöfjorden men kom til at vælge den indre led. Så skulle jeg krydse mellem to øer og her var jeg lidt for tæt på et skær syd for Måvholmen. Så snart man vover sig udenfor den prikkede led er det altså med at være forsigtig...

 

 

Da jeg ankom til Knippla blæste det stadig fra syd med 7-8 m/s. Jeg skulle lægge til i den relativt lille havn alene og selv om der var andre i bådene var der INGEN, der rejste sig for at hjælpe :headbang: Det er altså irriterende. Når man kommer ind alene i et 40 fods badekar i 8 meters sidevind er man altså glad for lidt hjælp.

 

Nå, men nu er det tid til at tage ned på badepladsen og dyppe sig. Knippla er et dejligt sted som jeg gerne kommer igen og igen til.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Sitat Lars H: Problemet er vel ikke at båten ikke styrer under 6 knop, men det blir jo så forbannet mye arbeid med å veksle mellom 'fri' og 'tomgang'! Og så blir en så forbannet stresset av å se noen fremfor seg.

 

Blir ikke stresset over å se noen forand meg.

 

Problemet mitt med styrefart er at jeg ikke har en dyp kjøl som deg. Derfor må jeg ha litt mer fart. En saga 27 er vel ca en meter dyp kjøl. Jeg har bare 50 cm. DVS drifter sideveis med litt vind.

 

Det er nevnt ned mot 2,8 knop i denne artikkelen, en seilbåt. Ikke noe problem for en seilbåt å kjøre i denne farten uten å miste kursen. For meg er det et stort problem.

 

Er det da riktig å ligge midt i den trange leia Lars???.

 

Til sist, hva er forskjellen på fri og tomgang, når det gjelder båt????

Link to post
Share on other sites

fri: motoren går uten å drive propellen

tomgang: motoren går på tomgang. I denne sammenheng er det nok ment at den står i gear og går på tomgang. Da går propellen rundt, og man har framdrift.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er det da riktig å ligge midt i den trange leia Lars???.

Selvfølgelig ikke, og det skrev jeg jo også. Men hvordan i alle dager klarer du å legge til i en trang havn i 6 knop? Og til din opplysnning har ikke en saga 27 noe særlig til kjøl og den stikker 80cm på det aller dypeste. Og på ditt spørsmål om hva er forskjellen på fri og tomgang, når det gjelder båt?, så betyr fri at propellen ikke går rundt, mens tomgang betyr at den går rundt med laveste mulige hastighet. Men det forsto du vel, eller er du bare vanskelig?

 

Lars H.

pt. Holmsbu

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mulig det Ingar, men det jeg mente var om motoren driver båten fremover eller ikke. Og for å redusere farten til under 6 knop som nesten er min toppfart, går det faktisk an å "bremse" ved å gi litt gass i revers!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært nedover Svenskekysten i over to uker nå, og til min positive overraskelse er det faktisk Svenskene selv som lager høyest og mest sjø.

 

Gikk i dag fra Fjällbacka og et stykke nedover i køkjøring i 4-6 knop. Status er 12-1 til Norge om å lage de størst hekkbølgene. Antar at en fikk smake sin egen medisin da vi tok han igjen og det så ut som de snudde vannscoteren.

 

En solrik dag med varm vind og da møtte vi Ingo med seil.

ingo_065.jpg

I køkjøringen dukker det opp en seilskute.

koe_073.jpg

Det er Afhrodite

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1906/aphrodite_0076.jpg

De innfødte har fotvask i varmen.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1906/forvask_079.jpg

 

Nå er vi på en idyllisk plass, vindstille, flatt vann og hyggelig naboer, gangavstand til sypermarked og systembolaget.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

I dag våknet vi til litt skyet vær, men innen frokosten var avsluttet rundt kl 11 var sola fremme og stekeovnen var på :smiley:

Det blåste en del i dag - kan tenke meg 5-7m/s fra Syd. Da vi gikk fra Gullholmen kl 12 var det kø gjennom sundet - så vi smurte oss med tålmodighet og faktor 30 og la inn lavgir på motorene. Ruslet av gårde i 6-8 knop - ventet på seilbåter - og koste oss i varmen.

 

Her er ustikten fra Islandsberg mot tranga ved den grønne staken på utsiden av Grundsund. Alle som har vært i seilbåt vet at på lens i slakk vind slingrer båtene masse ved hekkbølger. Derfor tar vi alltid spesielt hensyn ved slike forhold.

 

 

sommer_2010_bp_onsdag_210710_004.jpg

 

Jøss - brenner det i en båt der - eller hva er det som kommer her

sommer_2010_bp_onsdag_210710_001.jpg

 

Det er jo en flott gammel slepebåt som kommer her :yesnod: Utrolig morsomt å se slike båter i drift og i god stand. Styrebjørn heter denne

sommer_2010_bp_onsdag_210710_002.jpg

 

Sjekk den kjølevannsstrålen da. ser ikke ut som om de har noen slitt impeller nei :smiley:

sommer_2010_bp_onsdag_210710_003.jpg

 

"Du skjønner det at det vi har litt dårlig tid her - også har vi de største båtene - og da kan vi kjøre rett på samme hva vi støter på"

sommer_2010_bp_onsdag_210710_005.jpg

 

Også er vi på tur sammen skjønner du - og da må vi holde følge

sommer_2010_bp_onsdag_210710_006.jpg

 

Nå har vi tatt igjen køen foran oss - og da er det ikke så mye igjen før vi er forbi - bare litt til nå

sommer_2010_bp_onsdag_210710_007.jpg

 

"Unger i jolle får klare seg sjøl. Vi må rekke frem så vi får favorittplassen vår"

sommer_2010_bp_onsdag_210710_010.jpg

 

Deilig med luft i luggen på en så varm dag. Er ikke sikker på om jeg hadde tillat ungene mine å gjøre sånt, men der er vi nok ulike.

sommer_2010_bp_onsdag_210710_008.jpg

 

Dette var dagens mest imponerende - i leia mellom Malmön og Lysekil møtte vi disse. Rett og slett imponerende. Og båten er dødslekker - hadde en gammel Mercruiser med høyt tårn av en 6 sylindret motor.

sommer_2010_bp_onsdag_210710_011.jpg

 

Da vi nærmet oss reia utenfor Malmön der tankerne ankrer dro vi på. Vi måtte rett og slett få litt luft i luggen. Også var trafikken betydelig mindre nå.

 

Nå ligger vi på Malmöns Marina med sure svenske seilere på hver side :smiley: Mange norske båter her. Zandra gled inn sent i ettermiddag med sin flotte Sealine. Også lovet jeg kameraten til Zandra å skrive at jeg hjalp han med å få opp dreggen :wink:

 

Skal dere hit så book plass på dockspot.com er mitt råd. Smekkfullt i havna nå. Deilig vær - og det er det meldt i dagene som kommer også. Vi skal snart på svai og kose oss :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal dere hit så book plass på dockspot.com er mitt råd

 

Hva slags plass får en da? På Bohus Malmön er det jo plasser både longside, på bøye eller line mot flytebrygge eller bøye/kailangs på innsiden av moloen.

 

Lars H.

pt. Holmsbu

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars - du får plasser på motsatt side av brygga der de gamle Fairline og Princessene ligger på faste plasser -dvs på flytebrygga. Men enten bøye eller tau med moring. Funker bra. Det er også 4 plasser inni hølet ved havnebygget - der det pleier å ligge en eldre Saga 35

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har fått plass innerst ved havnebygget. Ikke å anbefale hvis man enten har tenkt til å sove før 00.30, eller hvis man ikke er veldig glad i gamle rokcelåter spilt og sunget av et noe under middels band med en langt under middels vokalist...

Men likevel en hyggelig kveld, det er bare å ta en ankerdram ekstra å synge med på alle sviskene som serveres!

Link to post
Share on other sites

Det er jo en flott gammel slepebåt som kommer her :yesnod: Utrolig morsomt å se slike båter i drift og i god stand. Styrebjørn heter denne

sommer_2010_bp_onsdag_210710_002.jpg

 

 

Styrbjørn firer i år 100 jubileum og var av den anledningen ned til Gøteborg der hun byggdes på

 

Göteborgs Nya Verkstad...det som senare blev Götaverken

 

mer info om Styrbjørn

http://home.online.no/~bjeren/stb.htm

 

mer bilder

http://www.tugboatla...StyrbjornBW.htm

 

StyrbjornBW11.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...