Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Anden dag på Kallö-Knippla. Og endnu en herlig dag!

 

Vejret startede lidt broget, men ganske hurtigt kom solen frem og det blev varmt. Ikke stikkende, bagende varmt som i går men rigtig fint sommervejr.

 

kk1.jpg

 

 

Kallö-Knippla er en dejlig havn. Og der er noget særligt over stedet: For det første har byen en ret høj APK. Hvis du ikke ved hvad APK er, så fortvivl ikke. Det er et udtryk jeg lige har opfundet og det står for "Asbest Plade Koefficient". Som alle sverigesfarere ved, så er de oprindelige huse i de små byer beklædt med praktisk asbestplader, der er langt mere fornuftige end det hvide træværk. Men efterhånden som byerne bliver "gentryficerde" og overtaget af rige byboer, så bliver asbestpladerne hurtigt udskiftet med hvide planker og "snickarglädje". Så en by med meget lave APK er altså etnisk udrenset for sine oprindelige beboere mens en by med en relativt høj APK er oprindelig.

 

Kallö har en for vestkusten høj APK på omkring 0,20 hvilket vil sige, at cirka hver femte hus har asbestplader. Men den er nok lavere om et par år.

 

Ellers ser "Last Boat VI" fin ud i havnen synes jeg:

 

kk2.jpg

 

Noget interessant er desuden, at her aldrig er Cirkus Knippla. Vi har været her mange gange, og her er aldrig kaos omkring til- og fralægning. Alle glider bare rutineret ind og ud uden kaos. Slet ikke som i fx. Marstrand.

 

 

Idag fejrede de nyeste teknologiske investeringer en sejr: Bevæbnet med Navionics på Iphone om den nye letbåd med stærkere motor sejlede vi over til nordspidsen af Björkö. Her fandt vi en lille hyggelig vig hvor vi lagde os ind og solede os. Og bortset fra gule advarselsskilte fra "Försvarsmakten" der advarede om ueksploderet ammunition, så var det et 100% idyllisk sted med vandrestier og ljuva sommerstemninger.

 

kk3.jpg

 

Tilbage på havnen kogte fiskeren havskräftor på bryggen og i et telt på parkeringspladsen var en rigtig god visesanger ved at underholde med Evert Taubes bedste. Fruen vandt (snævert) i boule på den fine boulebane. Nu venter aftensmaden og en god italiensk rødvin og alt er i det hele taget som det skal være her!

 

I morgen klokken 9 sender SR fra havnen med dragspel. Så er I advaret...

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi stod opp tidlig i dag, uvant med alarm som vekker oss. Var på Lena's bakeri ved minigolfen og handlet nydelige rundstykker og litt søtsaker. Tanken bak å stå opp tidlig var å komme oss tidsnok til en av våre favoritt uthavner ha mulighet til å få ligge på SXK bøye. Avgangen ble litt hektisk - vi må øve mer på å bakke ut i kraftig sidevind når det er bøyer på begge sider av oss. Ene bøya kom under båten - men det løse seg det også :smiley: Løsningen er nok at en av mannskapet beholder tauet i bøya og drar den langs rekka til vi er helt klare av bøya.

 

Nå ligger vi i Näverkärrskile på den nordlige bøya. Det er en forferdelig kort tur fra Bohus Malmon. I luftlinje er det 1,048nm :smiley: Det var masse båter her da vi ankom kl 1030 og det kommer stadig flere båter inn hit nå. 21 grader i vannet, ingen maneter. Har allerde vært uti en halvtimes tid med maske og svømmeføtter og skrapt rur og inspisert båten under vann.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten har vel tidligere sagt hva han synes om å stå opp tidlig i ferien, og det var ikke tegn til liv ombord hos Bitteliten da vi dro fra Malmøen i morges, så det var vel ikke så veldig tidlig Bitteliten? :giggle:

Vi koste oss ned til Kjeringøen i morges og fikk fine plasser ytterst på brygga.

 

Men så kommer havnevakten med viftende armer og sier at ytterste del av bryggen er holdt av til "Selglarveckan" som i år "bare" består av ca 50 store seilbåter (i fjor vardet over 100..) med festende ungdom. De var i Fjellbacka for noen dager siden og da kuttet de strømmen til båtene på gjestebrygga for at det skulle være nok strøm til stereoanlegget som de hadde med seg. Høytalerene er på 1 x 1 meter og heises opp i mastene.

Vi fikk beskjed om at vi kunne flytte lenger inn på brygga, men ble anbefalt å gå til en annen havn hvis vi har tenkt til å sove.

Men vi tenkte skitt heller. Så gamle er i vel ikke at vi ikke tåler litt festende ungdom en kveld i ferien!

Men det skjer ikke noe ennå, så vi venter i spenning. de få båtene ser litt slitne ut. Klarer ikke ungdommen i dag feste en uke i strekk lenger?...

Dagen har gått til å spise lunch på Petersons krog, bade og å gjøre ingenting. Nydelig vær, varmt i vannet og nesten ikke en brennmanet å se!.

Innbringende var det også: Det la til en chartret seilbåt med russere ved siden av oss, og som vi pleier så hjelper vi til med tamper og buksering. Og så rodde jeg ut aktertampen til bøya bak. Og det syntes russerne var så storslagent at vi måtte ta imot en flaske russisk vodka! Mulig de ikke er så godt vant, men hyggelige var de!

Vi tar nok en dag til her. Kan hende vi trenger å sove i morgen tidlig hvis ungdomen kvikner til liv og skal feste litt likevel. Vi for se!

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt å kjøre langt i dag siden det var overskyet og litt luftig,

men da vi kom til Gullholmen og Rederinnen så 15 m med ledig kai sa hun inn der, hvilken side skal fenderene på,

rakk ikke å tenke før fenderene var ute på Styrbor side og vi lå til kai.

Har doblet opp fortøyningene for med tre båter på utsiden og 5 til 8 m/s sidevind som ser ut som den dreier og løyer

kan hende.

 

Det er ikke mange Norske her og jeg er ikke stolt av å være det, alle vi på utsiden tar "Bølgen motsatt" hver gang det brøyter seg en Norsk båt forbi i halvplan.

Ligger to fine båter bak meg og de ruller ikke i takt en Sealine og en Nederlansk Aliminiumsbåt.

aluminium_0081.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at jeg tager prisen for korteste forflyttelse i dag: Sejlede fra Källo-Knippla til Björkö. Det er under en kvart sømil og motorerne nåede ikke at blive varme. Jeg husker, at roaldbj har talt pænt om øen tidligere. Og det forstår jeg.

 

Her har det været skyfrit næsten hele dagen. Sol og sommer, simpelthen. Ved første øjekast har byen en lav APK (se tidligere indlæg) men det snyder: Mange af husene, der ligner træhuse er i stedet beklædt med plast-imitation af træ!

 

Her føler man sig ikke som en del af en invationshær men som en gæst i et autentisk miljø. Her BOR mennesker. I aftes har der været dragspel og dans på restauanten på bryggenog en FANTASTISK solnedgang. Vi har spist havskräftor med aioli (tak for ideen, ebonita!) og gået en lang tur på øen, der er den størst ø i denne del af skærgården.

 

Desværre er ICE dårlig her, så ingen billeder i dag!

 

 

Andy med Frue og hund

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi hadde også dårlig ICE-hastighet på Björkö sist sommer, men da var det gratis WLAN tilgjengelig med hastighet på opp til 6000kbps!

Har du forsøkt det MajorAndy! Hvordan er det med fiskebutikken der, er den bygget opp etter brannen sist år?

 

fiskebutikk.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars: ja, fiskebutikken står fint og der er en cafe i forbindelse med. Var der også det tidligere?

 

Wlan er her fra "piratpaetiet". Jeg har det lidt skidt med at bruge det. Både fordi jeg arbejder med ophavsret til hverdag og fordi det måske ikke er helt sikkert?

 

Lidt skyer her til morgen men varmt og godt :smiley:

 

 

Anders

Link to post
Share on other sites

Yess! Da var jeg endelig påvei nedover. Slapp tampene igår kl 22,30 og puslet ned til Gråøya her jeg ligger nå.(Skal ikke plage dere med bilder herfra).

Kommer til og tasse nedover mot Hankø senere idag. Imorgen Hvaler, da jeg planlegger en tur bortom Nøkkeldypet på Mandag. Etter det blir det Grebbestad og så er vi igang.

Hørs hilsen Ojda. :flag_bp:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Lat dag på käringöen. Sol, laber bris og 20 grader i sjøen. Og slik er det meldt videre framover :flag_sw:

Gått tur og badet på sydsiden av øya. Nordøstlig vind ga vindtstille på sydsiden.

Og nå er det sjøkreps og Chablis. Vi klarer tre uker til!

Mitt mobile bredbånd kobler bare ut selv om det er god dekning, men med naboer med usikret nett går vist dette fint!

Link to post
Share on other sites

Endelig lidt bedre net-forbindelse, så her er lidt billeder fra de sidste par dage:

 

Der var været virkelig smukke solnedgange de seneste dage. Kan det være vulkanens skyld...?

 

img_0807.jpg

 

 

Ret høj APK-faktor på Björkö:

 

img_0808.jpg

 

Men en hyggelig havn med god udnyttelse af de naturlig omgivelser. Heriblandt en fin bade-ø.

 

img_0811.jpg

 

Kreativ brug af national-mærke på is-fabrikken:

 

img_0819.jpg

 

Vi gik glip af "Ægostens dag" på hembygdsgården i dag. Nok godt det samme. Normalt er jeg frisk på at smage egnens retter, men her tror jeg at jeg springer over.

 

img_0831.jpg

 

Utroligt at så mange ikke kan se at der er 7 knob undenfor Björkö når skiltet er så stort:

 

img_0825.jpg

 

Benene er ved at få sommer-farve. Ikke bare normal sommer-farve, men den kendte "kanon-sommer-farve".

 

img_0832.jpg

 

Så er der serveret: Havskräftor, rejer, kartoffelsalat med dild og røde pebre. Hertil et par glas af hjemlandets mjød...

 

img_0833.jpg

 

Overhalede denne på vejen til GBG i morges. Flot norsk flag. Nogen der kender historien og ved hvordan flaget præcist ser ud...??? :smiley:

 

img_0837.jpg

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Overhalede denne på vejen til GBG i morges. Flot norsk flag. Nogen der kender historien og ved hvordan flaget præcist ser ud...??? :smiley:

Flagget er sannsynligvis et postflagg; norsk tretunget splittflagg med hvitt felt der det er et posthorn med krone, og ordet "POST"

Jeg ser ikke hvilket skip det er, men det har sannsynligvis vært et ruteskip som har ført post.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Point til både Kjell E og "Salt"

 

Dampskibet Børøysund på vej til GBG.

 

Trivia fra deres hjemmeside:

 

D/S Børøysund har eget postkontor med poststempel og fører postflagg som en offisiell bekrftelse på dette. Vi mottar brev for stempling fra filatelister over hele verden.

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På et meget tregt trådløst Homerun nettverk forsøker jeg å avlegge dagens "reiserbev"

 

Vi våknet tidlig i dag - rundt kl 9 :eek::lol:. Men ikke til slikt vær vi hadde planlagt. Noen ganger har jeg rett og slett for dårlig forbindelser oppover. Det blåste kald nordavind i Näverkärrskile, og vi bestemte oss for å gå videre nordover i dag. Etter at bikkja var landsatt, frokost inntatt og to SXK seilbåtmedlemmer hadde passert oss på 2 meters avstand ristende på hodet (de tror nok ikke at vi er medlem) satte vi kursen mot det kalde Nord.

 

Masse trafikk på sjøen i dag. Første "hinder" var kabelfergen til BohusMalmön. Svenskene har en egen elsk for disse fergene. Hva er det egentlig som er så praktisk og rasjonelt med disse fergene i forhold til slike som ikke henger i en tråd når de kjører?

 

sommer_2010_bp_loerdag_240710_001.jpg

Det var laaang kø av biler som skulle over til Malmön i dag. Jeg så en annonse for disse nye ferieboligene de har bygd på den gamle bettongtomta ved butikken der. 3,7 mill skulle de ha for et slikt hus på 100kvm. Er det jeg som er rar - eller er det dyrt? De ligger så tett at du ikke kan fise uten at naboen vet det - og det er innnsikt rett inn i stua og kjøkkenet når noen går forbi.

 

En av gledene ved å sitte 4 moh når vi kører båt er at vi ser mye bedre. Her er en jernstake - ser dere hvordan grunnen strekker seg - og at staken ikke står i kanten av grunnen?

sommer_2010_bp_loerdag_240710_002.jpg

Den staken som jeg synes er mest spektakulær er Spettan utenfor Lysekil. Her står jernstaken omtrent midt på skjæret - og går du 10 meter fra jernstaken med seilbåt står du dønn på. Så hold god avstand her! I fjor sommer lå vi stand by mens redningsskøyta var på vei fra Kärringön her. Da stod en stilbåt omtrent tørt på dette skjæret - og de hadde gått et godt stykke fra staken.

 

På vei mot Smögen traktene gikk vi innom den søndre havna i Kungshavn for å bli litt kjent. Tror det heter Springet her. Dette er ikke noe særlig til gjestehavn - men de har en skikkelig kran og slipp om noen skulle trenge det noen gang.

sommer_2010_bp_loerdag_240710_003.jpg

Merk også innseilingen her - den er litt uren. Du skal mellom den røde og grønne på vei inn til havna. Det går også an å gå sundet mellom Fisketången og Klåvholmen - her var det 6 meter dypt inntil Fisketången da vi gikk ut her.

 

Jeg stusset litt på lastemerket på denne fiskebåten. Den lå godt fortøyd ut og var folketom. Om den er tom nå - hvor er lastemerket når den har fangst ombord da?

sommer_2010_bp_loerdag_240710_005.jpg

 

Det var massemassemasse trafikk i dag. Det var bare å kule ned i 5 knop og kose seg i det fine været. Dagen ble helt annerledes enn vi trodde da vi våknet. Dette ble en skikkelig varm og fin dag.

sommer_2010_bp_loerdag_240710_007.jpg

 

Vi møtte "Rescue Olle Bohlin"'s rescue runner i leia. Litt senere kom redningsskøyta også. Rescue runneren ser ut som et veldig praktisk redningsfartøy i skjærgården. Jeg synes det er flott at RS'ene i Norge nå også begynner å utstyres med slike. Rescue runneren er lagd av en skrogmodul i Pioner plast og en motormodul. Det gjør at skroget kan byttes på kort tid. Det er nok stor slitasje på skroget i en redningsaksjon i skjærgården når den kjøres opp på skjær for å få tak i nødstilte.

sommer_2010_bp_loerdag_240710_006.jpg

 

 

Utenfor Smögen ble vi møtt av en armada av vannscootere og racerbåter som var på vei utover. Det viste seg at det er en race weekend her i går og i dag. Vi lå og dreiv en stund og kikket på båtene. Noen av vannscooterne går sykt fort - langt over 60 knop. Men etter noen runder falt farten deres litt - er nok ganske slitsomt å kjøre så fort så lenge. Vi satte kamerat på "seriebilder" og tok mange bilder der båtene rundet. Heldigvis gikk det bra med alle så det ut til - men noen lufteturer var det :smiley:

 

I billedserien så følg med den røde enskrogsbåten bak den gule katamaranen. De tar en skarp sving - og tjener nok på det.

sommer_2010_bp_loerdag_240710_012.jpg

Her går farten opp etter svingen

sommer_2010_bp_loerdag_240710_013.jpg

Og her kommer bølgene til den gule katamaranen. Ladies and Gentlemen. This is the Captain speaking. We have just taken off.... :lol: det ble en kort flight - de landet trygt og ga full gass videre.

sommer_2010_bp_loerdag_240710_014.jpg

 

Vi stakk snuta inn i Smögen gryta også. Håpet litt på å finne en plass i den ytterste gjestehavna her. Men den var okkupert av en stor armada med Nauticater pyntet med signalflagg. Her er en stemningsrapport fra indre havn. Om noen lurer på om det er fullt i Smögen så sier vel bildene at det er ganske normalt egentlig :smiley:

sommer_2010_bp_loerdag_240710_018.jpg

 

sommer_2010_bp_loerdag_240710_019.jpg

 

Vi endte opp i den slitne gjestehavna under broa til Smögen. Så gikk vi en tur til Smögen og spiste middag. Da vi kom tilbake blåste det frisk nordavind - og akterfortøyningen holdt på å gi etter (sånn stakebøye med moring) så vi måtte flytte oss. Nå ligger vi greit longside helt under brua. I morgen går vi Pinan - om det ikke blåser for mye.

 

Jeg var en tur med jolla over til Kungshavn for å fylle bensin. Tror det kostet ca 16 kroner/liter :lol: det er konsert i Kungshavn og masse folk koser seg. I Smögen er det det vanlige livet. Det ligger en stor Sunseeker 47 der med 5 par som ser ut som om de er med i Paradise Hotel og ved siden av ligger det en Forbina 1000 med 4 unge menn med flotte kropper som spiller Melodix Grand Prix sanger fra 1 meter høye høytalere. Rett bortenfor ligger "Sailing for Jesus" - men det virker ikke som om buskapet deres når helt frem :lol:

 

Jeg kjørte gjennom kanalen helt innerst i Smögen med jolla. Hadde desverre ikke med kamera da. Men den anbefales som jolletur for alle. På "baksiden" kommer man ut i skjærgården i leden utenfor Smögen med fantastisk vakre svaberg.

 

Så en liten spesialrapport for spesielt interesserte. Det er en annen tråd på forumet om en Grandezza 31 som fikk D6'en fylt med vann inn "bakveien". Det har vært diskutert om denne båten har veldig lavt "fribord". Her er et par bilder av en fin Gradezza 31 Ht som vi passerte i dag. Så kan jo hver og en selv synse litt om den er lav i hekken eller ikke

 

sommer_2010_bp_loerdag_240710_010.jpg

sommer_2010_bp_loerdag_240710_011.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... og to SXK seilbåtmedlemmer hadde passert oss på 2 meters avstand ristende på hodet (de tror nok ikke at vi er medlem) satte vi kursen mot det kalde Nord.

De så nok ikke 2010-båtmerket ditt, skal du se :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

De så nok ikke 2010-båtmerket ditt, skal du se :smiley:

 

Kanskje de heller syntes båten var vel stor? Nedenstående står på SXK hjemmeside.

 

Observera att enbart medlemskap i Kryssarklubben inte ger rätt att begagna klubbens bojar.

 

•Förtöjning vid boj får endast ske i max 24 timmar.

•På en boj får förtöjas en eller flera båtar om båtarna är överens om detta.

En boj får belastas till en totalvikt om maximalt 8 ton.

Link to post
Share on other sites

Det var laaang kø av biler som skulle over til Malmön i dag. Jeg så en annonse for disse nye ferieboligene de har bygd på den gamle bettongtomta ved butikken der. 3,7 mill skulle de ha for et slikt hus på 100kvm. Er det jeg som er rar - eller er det dyrt? De ligger så tett at du ikke kan fise uten at naboen vet det - og det er innnsikt rett inn i stua og kjøkkenet når noen går forbi.

 

Det er vel snart på høyde med norske priser som eksempelvis her? Hus på 112kvm og tomt på 188kvm (inklusive huset!) gir jo ikke allverdens plass til en fotballbane, og pris 3,9 norske. Nei takk, ain't for me! Det er vel forøvrig vi norrbagger som setter prisene på det som bgges/selges på vestkysten?

 

Det er en flott reportasje du lager og blir satt stor pris. Mye bra og nyttig informasjon også - takk!

 

En ting jeg har ventet på er forholdet til seilbåtene siden jeg ser av bildene at svært mange av seilbåtene går for seil i det som vel av mange oppfattes som trangt farvann - problem for noen, eventuelt for hvem (og hvorfor)?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Angående disse kabelfærger, som Bitteliten nævner:

 

Der er jo nogle stykker i området: Marstrand, naturligvis. Og Malö Strömmar og Bohus-Malmön kender jeg til.

 

Men hvordan bør man egentlig passere sådanne færger? Jeg plejer at vente til de ligger i havn og vurderer at det er "safe" der. Men skal de bedst passeres foran eller bageved? Eller slet ikke når de er i fart? Og hvad med dybgang? Hvordan er det med det?

 

Jeg mener at huske fra søkortet (har det ikke lige her) at man skal anråbe færgen i Malö på VHF inden passage?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

 

Jeg plejer at vente til de ligger i havn og vurderer at det er "safe" der. Men skal de bedst passeres foran eller bageved? Eller slet ikke når de er i fart?

 

 

Andy

 

Det gjør du helt rett i Andy.

Om fergen av en eller annen grunn akselererer eller retarderer kan stålvaieren sprette opp, og den vil ikke være god å få smelt oppunder kjølen.

Ellers ble jeg opplært ifjor til at tre røde lys i lanternemasten tennes ved avgang, og somregel også orangsje flashlys i hvert hjørne av fergen.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

En ting jeg har ventet på er forholdet til seilbåtene siden jeg ser av bildene at svært mange av seilbåtene går for seil i det som vel av mange oppfattes som trangt farvann - problem for noen, eventuelt for hvem (og hvorfor)?

Jeg opplever ikke de seilende som jeg sist viste bilde av som problematiske ettersom de lenser. Da holder båtene en stabil kurs. Det er når seilbåter krysser i trange sund jeg opplever at de er til hinder for annen trafikk. Hadde feks en seibåt kommet kryssende mot oss i det bildet hadde det vært meget problematisk for all annen trafikk. Det er vel dette også som fremgår av Sjøveisreglene

 

Kabelferger krysser vi stort sett først når de er lagt til kai. De skal da slukke sine spesielle lanterner - som er 3 røde i en trekant. Jeg har forstått mekanismen med kabelfergene slik at wiren er stram når fergen er under gange. Da er dybden er liten. Men ved lange kabelstrekk -som feks BohusMalmön mener jeg å huske det står at man skal krysse minst 200 meter bak fergen.

 

For å ære helt presis når det gjelder bøyene til SXK så står det i permen Västkustens Naturhamnar

Hamn- og farlädsnemden rekommenderar 8 tonn som högsta total deplasement för båt/båtar som förtöjs vid SXK-boj. Bojläget, väderleksutsikter ocj andre bedömningsfatkorer henförda til godt sjömannskap tillåter dock avvikelser från denna rekommendation

 

Vi gikk fra Smögen til Hunnebostrand relativt tidlig i dag. Lett regn og kald nordavind så vi satt inne. Ikke den deiligste turen gjennom Sotekanalen. Men vi ville gjerne ha en god plass her for vi trives godt her. Og det lykkes vi også med. Smatt rett inn på en dreggplass på det jeg synes er beste brygga. Har lagt ut ankeret langt bak og med daumann på for det er medlt liten kuling fra Nord og den drar litt i oss. Er litt spent påden dårlige dreggbunnen her - men det vår vi ta om det blir noen problemer :smiley:

 

Jeg synes det er en litt pes med å måtte stå opp tidlig for å sikre oss plasser. Det tar bort litt av kosen med ferien. Mulig dockspot er løsningen på lang sikt - men feks i Hunnebostrand er det ikke reserverbare plasser for båter av vår størrelse. Det gjør vel at vi etterhvert finner oss andre havner og ligger mer og mer i uthavn. Ikke noe feil med det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette med å stå opp tidlig for å finne ledig plass har blitt et moment som legger en demper på båtgleden. Vi har de siste 3 årene lagt ferien utenom den travleste tiden for å unngå "rally bryggeplass". I år har det, om jeg ikke har vært spesielt uheldig, også vær særs mye vind. Dette begrenser overnatting i uthavn en del. Samtidig har vi med vår matros på 15mnd. og det er da en fordel med innhavn hvor krabaten kan gå på egne ben uten å være redd for at han skal skli ned glatte svaberg. Vi har ikke vært på svenskekysten, men denne tråden inspirerer. Jeg tror dog jeg da også ville gjort som Lars og gått turen i August.

 

God tur videre dere som er utpå og koser dere !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...