Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Enig i at det har blitt en del pes med å være tidlig i havn på svenskekysten de senere årene. Ser ut til at du skal være i havn allerede ved 10 tiden, og det tar bort noe av feriegleden. Nå har vel været noe av skylden for det finnes så mange fine uthavner på kysten her, at man med fordel kan ligge i disse dersom været tillater det.

 

Vi var heldige på turen sydover, og fikk fine plasser, og nå ligger vi værfaste på Læsø, med ambisjoner om å komme oss over på svenskekysten i morgen, for turen videre nordover.Planlegger Gullholmen, Hunnebostrand og deretter får vi se, det er jobb igjen 2. august.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Vi startet ferien for 3 uker siden og de to første ukene var det ikke noe problem med plasser. Det funker nå også - bare det ikke blir et for sterkt plasshysteri. Men det er jo vårt valg hvordan vi vil forholde oss til dette. Vi løser det ved at vi ligger et par dager i havnene vi trives i i stedet for å gå hver dag. Vi trives faktisk godt med det.

 

En betraktning jeg gjør er at jeg synes folk mye fortere blir "værfaste" (ikke ref Ludde som skal over åpent hav) i havnene. Det skal ikke mer til enn litt uling i rigger før folk blir urolige erfarer jeg. Det er litt synd, for mange ganger uler det mer enn det blåser - det starter jo å ule på 6-7m/s og det er uproblematisk vind for de aller fleste. På grunn av dette blir det slike "rush" dager når det er fint vær der alle bare må bytte plass.

 

VannTro - ikke la deg skremme bort av det vi skriver om plasser. For båter under 35 fot er det fortsatt godt med plasser og mitt inntrykk er at gjestehavnene er mer utbygde i Sverige enn i Norge. Plassene vi ligger synes jeg også er mye koseligere fordi de er småsteder, ikke byer. Men vi som har større båt må være litt tålmodige for det er ikke så mange plasser for oss i havnene. Vi hadde ledig plass ved siden av oss i morges. Jeg guidet to seilbåter inn her. De var passe store (ca 30 fot) og smatt fint inn når de lente seg på våre gode fendere :smiley: Nå sirkler deten NordWest 390 og Nimbus Nova 42 rundt her og ser etter plass. Det er ledige longside plasser i yter havn. Kanskje ikke de beste plassene med tanke på nordavinden som er meldt, men vi hadde lagt oss der uten problemer om ikke annet hadde vært ledig.

 

Dette med båtstørrelse siger inn som en erkjennelse hos oss (dog litt sakte hos meg :smiley:). Vi vil gjerne fortsette ferier og båtliv slik vi har det nå. Vi trives på de plassene vi går til hvert år. Båten er stor nok for oss inni, og vi har de sjøegenskapene vi trenger. Da er vi nok på grensen av hva vi får plass til i gjestehavnene. Større båt vil da kanskje medføre endringer i båtlivet vi ikke er så veldig lystne på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig som er så praktisk og rasjonelt med disse fergene i forhold til slike som ikke henger i en tråd når de kjører?

Penger.

Den du viser har vanligvis en manns besettning.

Og svært billige i drift. Kun en liten dieselmotor som driver et hydraulikkaggregat.

Link to post
Share on other sites

Kom til Hunnebostrand fra Lysekil i går. Etter å ha møtt partygjengen i Lysekil er det deilig å ligge i en rolig havn. Her var det flere ledige plasser når vi ankom i går kveld. Blir liggende her og vente på det fine været og sørvestlig vind som kommer imorgen.

Link to post
Share on other sites

Fikk en treg start fra Gullholmen i går ikke lett når en ligger innerst og båter for og akter fikk forhalt den siste sjusoveren kl 1130 over til neste rekke.

Kl. 12 00 brukte vi omvent ”springmetode” bakket akterover og med litt baugpropell så var det klart farvann rett ut.

Vi hadde en nydelig tur fra Gullholmen innimellom holmer og skjær og trange leder .

Etter Marstrand var det på tide og finne en vik, men det var i seneste laget for de var fulle.

Gikk til Stora Overörn ” Rörvik” og dregget opp et stykke fra en annen båt.

Er nydelig kveld våknet opp til duskregn i dag og gikk til Björkö da det er meldt litt mer vind.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, du har helt rett. Det finnes strort sett plasser å få tak i, og min erfaring er at de ofte finnes innerst i havna hvor mange kvier seg for å gå inn med litt større båter. Min erfaring er at det stort sette alltid er mulig å finne seg en ok plass. Ikke nødvendigvis longside eller i bås/på bøye, men plass ordner seg som oftest.Har ennå ikke gått fra en havn fordi vi ikke fikk lagt til.

 

Ellers er det meldt 5-8 m/s vestlig på DMI, slik at vi tar sikte på Källø-Knippla og går innsskjærs opp til Marstrand, slik at mine innlegg mer er i tråd med hva denne tråden skal handle om.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Hunnebostrand er smekk full nå. Ligger 5-6 båter utenpå hverandre i 6-7 rader ved Bällas Gästis. Det ligger fortsatt bare ett lag på flytebryggene. Vet ikke om havnevaktene tillater båter utenpå hverandre her (alle ligger med dregg og det blir et flott kaos når det kommer dregger på dregger).

 

Blåser vel rundt 10m/s+ her nå. Drar en del i båten. Vi har laaaangt ankertau og 5 kg daumann uten. Alle båtene dras nedover av vinden. Dreggfestet er ikke best her i havna - så vi får se hvordan det går i natt. Øker det på mer i kvled legger jeg ut et anker til.

Link to post
Share on other sites

Gikk en liten kveldstur og tok med kameraet. Ble jo ingen turbilder i dag. Hunnebostrand er et av våre favorittsteder. Vet ikke helt hvorfor. Da jeg var liten var det pga kiosken til Olga - men hun har vel rusla nå tenker jeg ettersom det er ei litt kul berte med mer interessant Iphone enn kunder som står bak disken i dag :wink:

 

Det blåser fortsatt godt her i dag, men vinden har ikke økt ytterligere. Jeg tror det blir en rolig natt i havna her.

 

Men noen bilder blir det allikevel. Jeg er fascinert av disse trange gatene og smugene som man finner her og i Fjällbacka feks

sommer_2010_bp_soendag_250710_001.jpg

 

Her går trappene nesten helt opp til himmelen :wink:

sommer_2010_bp_soendag_250710_002.jpg

 

Og på andre siden av gaten skimter vi sjøen mellom trebodene

sommer_2010_bp_soendag_250710_004.jpg

 

Den seilbåten som ligger på utsiden er en Najad 360.....

sommer_2010_bp_soendag_250710_005.jpg

Den innerste er en Princess V65. Største princessen som kan kjøres på D5L forvørig

 

Her er brygga ved Bällas Gästis. Ligger mange lag her - det husker litt - men det ser ut som om de har det bra.

sommer_2010_bp_soendag_250710_006.jpg

 

 

Noen ganger lurer jeg på hva politikere tenker med - særlig de som bestemmer byggesaker. PEAB skal bygge nye boliger på kremtomten som ligger mellom Bälla Gästis og badestranden - omtrent der stupetårnet er i dag. Og da skal de ikke bygge noe som passer inn med resten - neida. Blir rene Manhattan Skyline som møter oss når vi nå skal inn til koselige Hunnebostrand.

sommer_2010_bp_soendag_250710_007.jpg

Link to post
Share on other sites

Bitteliten - vi ligger også i Hunnebostrand nå, og dere må bare knakke på skroget om dere går forbi min Granada24.... Og, kan skrive under på det med feste i bunnen her! Var nødt til å hive ut dreggen på nytt når vi kom. Og, nå må jeg justere litt innimellom pga vinden. Blir flyttet litt på av de større båtene ved siden av her....

 

Vi legger ut mot Strømstad imorgen hvis været blir som meldt.

Link to post
Share on other sites

Så er det blevet tid til at slutte mine indlæg til denne tråd for denne sommer.

 

Efter en meget anstrengende nat i Långedrag havn er vi taget sydpå. Men først efter at have oplevet den mest urolige nat i denne omgang. Vinden var i nord søndag aften, men i løbet af natten gik den mere i vest og tiltog en overgang virkelig meget. Ved et-tiden lød det som om der kom et eksprestog kørende på kajen. Jeg måtte op og sætte ekstra spring på og mødte den den lejlighed naboen i en Najade, der også var ude i samme ærinde. Mandag (i går) gik vi så fra Långedrag ved 10-tiden, tankende på Styrsø (700 liter...) og satte så kursen sydover.

 

Bølgehøjden var nok omkring 1- 1,5 meter signifikant bølgehøjde. De kom ind ret fra siden det meste af vejen og det blæste stadig omkring 8 meter fra vest. Et par gange fik jeg vand ind over flybridgen, men i det store og hele gik det fantastisk. Efter fire timer ankom vi til et solrigt og sommerligt Båstad.

 

Jeg har ikke været her før i båd, men det er virkelig et besøg værd. Vi ligger i den indre havn nærmest inde midt i byen. Her ligger man midt i "the action". Her er mennesker, folkeliv, restauranter, musik, natteliv og sommer overalt. Jeg synes, at det hører sommeren til med den slags oplevelser, men er man mere til natur og ensomhed, så trives man nok ikke så godt her...

 

baastad_001.jpg

 

 

baastad_002.jpg

 

V fejrede at ferien snart er slut med at gå ud og spise på Hotel Skansens restaurant. Første restaurantbesøg på ferien, så den skulle have lidt gas...Så det blev til tre retter med hummer, fantastisk hvidvin fra Sydafrika og god stemning:

 

baastad_004.jpg

 

Bagefter var det tid til en aftentur. Her er vikelig smukt. Båstad er jo et sommersted for det bedre borgerskab og deres børn, og her er meget smagfuldt med "kallbadhus", gamle og nye bygninger flot bygget sammen og god sandstrand.

 

 

baastad_005.jpg

 

baastad_007.jpg

 

Lige som i Torekov ikke langt herfra er der også en badekåbe-tradition, hvor sommerfolket hver morgen kommer gående i lange parader for at bade. Fra klokken 6og til klokken 10 er der hvide badekåber overalt. Det har jeg kun set her i Skåne/Halland.

 

baastad_008.jpg

 

 

I morgen vender vejret og det samme gør vi. Tilbage til hverdagen og arbejdet. Tak for denne gang og god fornøjelse til jer, der stadig er på ferie eller som har den til gode!

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for masse fine bilder og reisebrev i år Major Andy.

Da Var også jeg igang med min Sverigetur. Startet sent Fredag kveld

og seilte Oslo - Gråøya. Lørdag ble det Gråøya - Fleskeknollen.

(Rett ved Fredanghølet på Hvaler), der ble jeg liggende til Mandag pga veret regn/vind. Mandag skulle jeg inn til Nøkkeldypet for å bunkre diesel, og der var det åpent så det gikk greit, bortsett fra at jeg opplyste ved annkomst at jeg var Båtplassenmedlem samt pekte på vimpelen min. Når jeg senere førte fyllingen inn i loggboken viste det seg at han hadde snytt meg for Båtplasenrabatten. (IKKE BRA!)

Så bar det til Tordenskioldsbukta med litt lunsj på svai.

Videre rett forbi Strømstad og frem til Havstensund.

Her la jeg meg til, fortøyd til en knatt på Nordsiden av øya Havsten. Her er det flere fine plasser og legge seg (sandstrender og berghyller). Dog utsatt for endel bølger fra trafikken som går forbi.

I går kveld var jeg rett ved å få hetta.

Skulle tasse ned i kabinen og titte på en film da jeg

tok et blikk på amperetimetelleren, og den viste TOM TANK! og 11,4v. Og det etter 8 timers motorkjøring "svett"

Droppet filmen, skrudde av kjøleskapet og hørte på en lydbok istede. Fikk heller se på problemene dagen etter.

Da jeg voknet i morges viste batterimeteret de beroligende 12,8v, og batttanken var nesten full "puh" var nok battmetere som hadde fått et anfall av hikke, men jeg må si jeg ble temmelig spak.

 

Så var det problem nr to, jeg får pokker ikke lagt inn bilder her.

Opplasting går kjekt og greit, bildene føyer seg fint til listen men når jeg trykker på ikonet "sett inn bilde" skjer ingenting.

Får ikke opp den vanlige stripa øverst på siden som pleide og be om godkjennelse, og ikke noe annet skjer heller.

Forresten det samme når jeg trykker på smilefjes.

Blir ikke spennende Svenskeposter av slikt!

Noen som har noe tips, bruker IE Explorer v.8

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, men bilder forlanger vi fra deg! Har aldri hatt dette problemet selv, men det er visst ganske vanlig og løses for de fleste med å kjøre gratisprogrammet CCleaner. Har du ikke programmet, kan du laste det ned her. Det rydder godt opp på PC'n generelt også, og er å anbefale å kjøre med jevne mellomrom.

 

Lars H.

5 dager og 14,5 timer til

4 uker på Svenskekysten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig Lars, er jo helt bortkastet og reise hele denne veien uten å legge igjen bilder.

Spesielt siden jeg har kjøpt nytt kamera med duppeditter til å putte på forran.

Skal kjøre en slik cleaning og se om det ordner seg.

 

Fint at du er streng Lars. :giggle:

 

Alternativt prøver jeg og laste ned Opera, og kjører med den.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Sånn, da har jeg Operaredigert noen bilder fra igår og idag, så skal jeg prøve Lars`s harddiscrensing etterpå.

 

Været var ikke akurat topp på Mandagen, så det var en fin dag og forflytte seg på

imgp2344r.jpg

 

Her fra innseilingen mot Sennesfjorden og Havstensund

imgp2352.jpg

 

Røde kvellsbilder gjør seg godt i en tråd som denne, og det mangler ikke på muligheter til å fange stemningsbilder på denne tiden av året.

imgp2362.jpg

 

 

imgp2365.jpg

 

 

imgp2370.jpg

 

Her noen bilder fra Havsten.

imgp2371.jpg

 

 

imgp2373.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Vi ligger ”Værfast” Kongö her er det SOL 19 i vannet under båten og mange og tyve inne ved land.

 

”MISSOURI” kom og ville legge på svai sammen med alle oss som lå her det var gått en 30 fot`s

båt og inn der kom han seg, det så ut som den gikk i 2 knop alle veier.

Var et syn å se på glemte å ta bilder.

Men han synes at det ble vell trangt for han gikk og ankret opp et stykke unna.

 

miissouri_117.jpg

Vrångö

 

vang133.jpg

kanonen på Kongö

kanonen_paa_kongs_139.jpg

 

Kongô

 

kongs_131.jpg

Denne minken ville mønstre på, eller han ville stjele gummibåten.” under fortøyningen.”

 

mink.jpg

Ikke lett å få tatt bilde av den.

mink_0111.jpg

 

Telte 26 båter på svai i 14 tiden og 38 langsland.

Nå er det 8 igjen på svai 3 norske og 17 langs land.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Den Grand Banks Aleutianen er bare lekker. De har en ny 53 foter på gang som er bare lekker. Men altfor dyr og altfor stor. Vi er trofaste mot det vi har :smiley: Og skal vi ha skikkelig langtur båt så er vi ganske så inspirert av Yaghans fortellinger. En HR 48 med skikkelig motor kanskje? VI møtte Magnus Rassy i sin 54 i dag. Den synes jeg blir for stor (og ikke har vi råd heller)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi ligger ”Værfast” Kongö her er det SOL 19 i vannet under båten og mange og tyve inne ved land.

Jeg trodde jeg var godt kjent nedover kysten, men hvor er Kongö?

 

Lars H.

Nå er det 5 dager og 5,5 timer til

4 uker båtferie på Svenskekysten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...