Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Takk for følget Major Andy. Det har vært hyggelig å følge din reise i år.

 

Vi avsluttet vår ferietur litt spontant i dag. Vi hadde tenkt oss et par dager til i Sverige - men etter å ha "lusekjørt" gjennom nesten hele ferien syntes alle ombord at det var deilig med litt "luft under vingene" igjen - så vi kjørte i 7 timer i dag. Og vi har gått mange steder vi aldri har gått før. En fantastisk fin avslutning på turen. Dere får unnskylde alle bildene - men vi opplevde så mye i dag at det bare må bli slik :smiley:

 

Avgang fra Hunnebostrand kl 1050. Det er litt tricky å få opp ankeret akter på båten vår - vel det er i og for seg bare å trykke på en knapp. Men det er vanskelig å følge med på om ankeret kommer opp uten noe "vedheng" for ankeret kommer opp inni badeplatformen og rulla er dekket av jolla som står på badeplatformen. For første gang hadde vi uflaks i dag og holdt på å dra med oss en Maxi 95 fra en annen kai. Akkurat i det jeg satt begge motorene i gear så jeg at det var et tau etter båten. Noen i Maxien hoiet og skrek også :rolleyes: Smidig som en katt sprang jeg ned på badeplatformen, krøp under jolla, fikk først senket eget anker ned noen meter - så tatt tak og dratt det opp manuelt - så senket det igjen raskt. Da synker ankeret fortere enn det uønskede tauet og voilla - vi var fri og Maxien kunne ta jolla ut og sjekke eget anker. Jeg tok en tur tilbake til Maxien for å spørre om alt var OK - men enten var de døve eller dritsure for de gadd ikke se på oss engang. Da var vel alt OK tenkte jeg og vi satte kursen nordover :smiley: Om vi kan lære noe av dette? tja - det var de som hadde lagt sitt anker over vårt tau i går, men kanskje jeg skal prøve neste gang å ikke legge ankertau tvers over hele havna? På den andre siden hadde vi skikkelig bra feste i kulingen den første natta, og det var naboene våre glade for.

 

På vei ut av Hunnebostrand - ved ei kai for steinlasting så vi en skikkelig fin båt på en fin plass :wink:

sommer_2010_bp_soendag_250710_008.jpg

Dette er den trange og ganske grunne leden N for Hunnebostrand. Rett Vest for denne er det en flott uthavn - innseiling fra utsiden. Her var det smekk fullt i dag - telte over 20 master her.

sommer_2010_bp_soendag_250710_009.jpg

Som dere ser var det en del trafikk begge veier - og vi smurte oss med tålmodighetsfaktor 35 og solfaktor 30 og koste oss stort "i høyden " i det fine været. Her er vi på Humparna. Dette er et strekk jeg har mer repsekt for enn Gule Humpen - for her er avstanden til fast land mye kortere om noe skjer med fremdriften. Leden er vel på det smaleste 50 meter her. Det var her vi kjørte "utrykning" i 37 knop for et par uker siden da en svensk båt trengte assistanse.

sommer_2010_bp_soendag_250710_010.jpg

 

Dere begynner vel å bli møkk lei av bilder av avansert motorbåtkjøring i tett trafikk? Vel - dere får tåle en serie til. Dette er en Storebro 475 som lå på BohusMalmön. Registrert på en liten øy i Engelske kanal. Jeg lurte en stund på hvor han skulle gå - men han fant en åpning jeg ikke så gitt. Jeg lar bildene tale for seg i et par sekunder her

sommer_2010_bp_soendag_250710_011.jpg

 

sommer_2010_bp_soendag_250710_012.jpg

 

sommer_2010_bp_soendag_250710_013.jpg

 

sommer_2010_bp_soendag_250710_014.jpg

 

sommer_2010_bp_soendag_250710_015.jpg

 

sommer_2010_bp_soendag_250710_016.jpg

 

sommer_2010_bp_soendag_250710_017.jpg

 

sommer_2010_bp_soendag_250710_018.jpg

 

sommer_2010_bp_soendag_250710_019.jpg

 

Ved Dannemark synes vi det ser veldig koselig ut på fastlandssiden. Han her får plass i dagens reisebrev fordi han er en skikkelig og typisk svensk gubbe. Ser ikke ut som om han er redd for å bli brun nei

sommer_2010_bp_soendag_250710_020.jpg

 

Ved Dannemark lå disse to seilbåtene ankret opp. Sånn hadde ikke jeg turt å ankre opp uten å ha ekstremt god kontroll over dypet der roret er. Det er en kraftig trafikkert led rett ved og det er mye svell i bukta har vi erfart. Dunker roret nedi her er ferien over. Jeg ble obs på dette da jeg leste boken om "Yaghan" - de har et eget ekkolodd med en svinger ved roret. Nettopp for å ha kontroll over situasjoner når de bakker inn til kai

sommer_2010_bp_soendag_250710_021.jpg

 

I andre tråder har vi flere ganger diskurert korrekt bruk av dagsignaler for seilere. Jeg ble litt usikker da vi tok igjen disse :lol: Det kunne bety barn ombord med bursdag eller kanskje det var ballongvarianten på regnbueflagget? Det så ut som mann og kone ombord - så det var nok bursdag eller noe sånt :flag_sw:

sommer_2010_bp_soendag_250710_022.jpg

 

Dette er i det smale sundet rett etter Dannemark. En lokal grafittikunstner - kanskje det er en salgsutstilling? Det var flere bilder stilt ut på ulike steder.

sommer_2010_bp_soendag_250710_023.jpg

 

Er dette den lokale varianten av "Vingle Petter"? På K16 hørte vi rett etter at vi passerte "ekke mye til å stole på han veiviseren der" :lol:

sommer_2010_bp_soendag_250710_024.jpg

sommer_2010_bp_soendag_250710_026.jpg

 

Apropos seiling i trang led. Noen forstår ikke hva det betyr. Disse virket dog ikke veldig erfarne - så det kan sikkert unnskyldes - om de ikke har sett de 2x2 meter store skiltene som klart sier at seiling er forbudt i Hambusgsund

sommer_2010_bp_soendag_250710_027.jpg

 

Her oppdager de at ferga begynner å gå. Å - var det derfor alle andre båter stoppet?

sommer_2010_bp_soendag_250710_028.jpg

La oss håpe at de lærte av dette. Her er signalene man skal se etter på ferga i hvertfall. Tre røde i en trekant. Også er det blinkende oransje lys i tillegg. Alle er tent når ferga er i drift og slukkes når den ligger til kais.

sommer_2010_bp_soendag_250710_030.jpg

 

Denne er en litt sjelden fugl på disse breddegrader. En Broom av siste snitt. Populære i England. Stort boareal med enorm akterkabin. Litt uvante former synes jeg.

sommer_2010_bp_soendag_250710_031.jpg

 

Her er noen mer klassiske linjer. La oss håpe at den tåler vann også.

sommer_2010_bp_soendag_250710_032.jpg

 

Vi tok til høyre etter Hamburgsund. Fulgte ikke hovedleden - det er en grunn fjord som også leder til Fjåallbacka. Husker ikke i farten hva den heter. Koselig er det her i hvertfall :smiley: I Fjällbacka var det i og for seg som forventet - smekk fullt.

sommer_2010_bp_soendag_250710_034.jpg

Vi hadde kanskje funnet plass om vi hadde insistert - men det er noe rart med oss når vi nærmer oss de nordlige breddegrader. Vi sliter litt med å stoppe opp - så derfor fortsatte vi videre nordover. Gikk via Tanumstrand - så en indre led via Munksund (den leden går inn mellom de to lyktene som står på høyre side når man kjører ut fra Grebbestad). Gule Humpen viste litt melketenner i dag - så vi måtta dra på litt inn mot Havstensund

sommer_2010_bp_soendag_250710_035.jpg

 

Nå handler jo denne tråden om svenskekysten - og da skal vi jo stoppe der. Men det får heller være. Vi tok turen gjennom Hærfølrenna, videre Østover og gikk gjennom Hvaler. Dette har jeg tenkt på lenge, men aldri helt følt meg trygg på. Men tidligere i sommer gikk jeg og pappa gjennom ledene der og jeg tegnet de inn på kartet mitt. Da var det hele mye enklere å gjennomføre. Her er Hvalerfergen på vei til Skjærhalden.

sommer_2010_bp_soendag_250710_036.jpg

 

Vi gikk nedom et par kiler på Kirkøy - og videre mot Kjøkøya. Jeg er ikke så godt kjent at jeg kan navnene på alle stedene - men det er mange flotte steder her.

sommer_2010_bp_soendag_250710_037.jpg

 

Kjøkøysundet har vi gått før - så jeg valgte en trang og fin led Vest for Kjøkøy. Hadde god hjelp av en Nimbus Nova 33 som viste vei foran oss :smiley: Her er brua til Kjøkøya - 10 meter høy

sommer_2010_bp_soendag_250710_039.jpg

 

Dette koselige huset ligger rett ved brua. Det var nok enda mer idlyllisk før brua kom

sommer_2010_bp_soendag_250710_041.jpg

 

Så satte vi kursen rolig mot Lera. Så på kartplotteren at jeg i et uppmerksomt øyeblikk fulgte Nimbusen over det som på kartet var et skvalpeskjær. Jeg er fortsatt irritert på meg selv over det. Men marginene var nok på vår side - for ingen av båtene merket noe :smiley: Så over til Strømtangen - videre innaskjærs forbi Flatskjæra (flott daghavn) - videre til Hankø der vi så denne ligge og duppe. Neida - det er ikke kongeskipet - det er bare skipet til "sønnen av kongen av Fredrikstad" :wink:

sommer_2010_bp_soendag_250710_042.jpg

 

Det blåste en del i dag fra Syd - vi var glade for å ha vinden med oss. Ikke alle som hadde det like varmt og godt som oss i dag. Har disse padlerne fått haik tro? Første gang jeg ser seilbåt med kano på slep :smiley:

sommer_2010_bp_soendag_250710_044.jpg

 

Dette er Oslofjordens "nye svane". Den 4. ferga satt inn mellom Moss og Horten. På avstand var jeg ikke helt sikker på om det var et vrak av en boligplatform eller et romskip.

sommer_2010_bp_soendag_250710_045.jpg

 

Jeg kunne ikke avslutte med et slikt bilde. Så her er årets siste bilde. Bevøysundet - nesten hjemme. Pass på 1 meters grunnen midt i sundet her. Hold deg kloss til Jeløya - der er det masse vann. Snekka har en kurs jeg ikke liker i hvertfall - men den stikker jo ikke så dypt heller.

 

sommer_2010_bp_soendag_250710_046.jpg

 

Jeg håper vi har klart å formidle litt av den store glede vi har hatt av årets langtur. Alle 5 ombord har kost seg. Neste år snakker vi om å gå lenger - enten opp mot Stockholm eller Vestlandet. Vi får se hva vi finner på. Vi setter så stor pris på Bohuslän at det blir vanskelig å ikke ha litt tid der også.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper vi har klart å formidle litt av den store glede vi har hatt av årets langtur.

Vel blåst! Og takk for hyggelige reisebrev.

Hyggelig lesing for en som holder seg til dagsturer i nærområdet!

 

:flag_sw:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for flotte reisebrev i år Bitteliten.

Altid hyggelig å skru på pc`n om morgenen

og se på postingene dine.

Flaks med det skvalpeskjæret, du glemmer

vel ikke det på en stund?

 

Selv var jeg nær ved å ende turen min i går.

Jeg skrev jo tidligere at det var noe bølger fra båter

her ved havsten, og tok høyde for det ved fortøyning.

Hadde anker som satt som limt med superlim,

og over 2 meter fra baug til land.

Den tålte uten videre hekkbølgene fra 40 foterne som

feide forbi i 12-15 knop.

Sitter på kvelden i båten og koser meg med ost og rødvin

da jeg hører "Mange hestekrefter" vrinske høylytt.

Snur meg og ser en Prinsess 56 som tydligvis skal sjekke

hvor høye hekkbølger han klarer å generere, og det gjør han.

Når de første bølgene begynner å rive i båten min ser jeg

at dette ikke kommer til å gå bra, så jeg hiver meg fram på fordekket og får sluppet baugfortøyningen og dratt meg enda noen meter ut. Det var slike krefter i sving at sandbunnen var virvlet opp til en grå suppe 15 meter fra land 10 minutter etter passeringen. (Min lille hilsen til Prinsessføreren. Håper du finner et flytetau på din vei. :discuss::boxing::smash::boxing::discuss: )

Fant i allefall ut at jeg slapp landtauet og svaiet resten av oppholdet her.

I dag går turen først og fremst til Grebbestad for bunkring av mat og drikke, og så videre til ?????

Det er som sagt mye av andre mye båter nedover, men der er godt å vite at fra nåav blir det bare bedre og bedre plass ettersom ukene går.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hyggelig lesning som alltid, Bitteiten,men: -Hvorfor setter du bildeteksten under feil bilde? Eller setter du bildeteksten over bildet ditt? Du og Roaldbj gjør dette. Pirk, ja vel. Men har du noen gang lest et magasin med bildeteksten over bilde? Fortsatt god ferie der ute! :cheers_wine:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

og dette påpeker du korrekt hvert år Astor...i fjor var det vel Roaldbj som "fikk lest opp skrifta" :cheers:

 

For øvrig har det vært veldig interessant å følge både Bitteliten og dere andre som har vært/er over hos "søta bror" :flag_sw:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ad Undas med høye kneløft......:giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Odja - det skvaleskjæret er merket med et stort rødt X på plotteren nå. Hater slike hendelser. Har gjort det en gang før også men med annen båt. Jeg blir sur på meg selv når jeg slurver med slikt.

 

En P56 kan lage utrolig store bølger - selv større enn jeg klarer med vilje

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

En P56 kan lage utrolig store bølger - selv større enn jeg klarer med vilje

 

Jeg også vet det nå.

De var store, og hadde en volsom energi.

Jeg har noen ganger stått i vannkanten ved Storsand når Colour Festival har reist forbi, og P-56èns bølger sto ikke serlig tilbake for disse. Ganske utrolig med tanke på tonnasje.

 

Når det gjelder tekst og bilder gjør jeg konsekvent og bevisst detsamme som Bitteliten, Roald og flere andre.

Det er helt naturlig å lese en "blogg" på denne måten,

så får journalistene gjøre som de vil.

Kommer tilbake med dagens litt senere.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei!

Da har jeg flyttet meg litt Sørover igjen.

Dagen har gått med til handling av mat og drikke i Grebbestad,

der var det vist stopp for toget idag (ifølge min svenske båtnabo til styrbord).

Jeg hadde ihvertfall ikke tenkt til å overnatte for å se om det stemte.

Det var rolig, men rundt tuslet det vektere i grupper på 4 og 4 så

det stemte nok.

Jeg lot meg nok en gang imponere!

Skulle dumpe en pose med søppel, så jeg ruslet bort til der gjestehavnen har sine søppelkasser. De var låst med kodelås! :headbang: Kun adgang for betalende overnattingsgjester i gjestehavnen. Hvor ble det av "Hold naturen ren tanken".

Dette var bryggen med baug i land og bøye bak fortøyning.

Menmen, jeg fikk nå både øl, vin kjøtt og jordbær så da skulle det jo vere greit for noen dager.

 

Det går allerede 2-3 båter Nordover for hver som går Sørover så dette går jo den rette veien.

De første 3 bildene fra Havstensund, det 4. litt lenger Sør.

imgp2402.jpg

 

imgp2403.jpg

 

imgp2405.jpg

 

imgp2406.jpg

Husker du vi lå her ifjord Lars?

Det så ikke sånn ut her da. :giggle:

"Dette er første gjesthavnen i Grebbestad".

 

imgp2411.jpg

Så går det videre.

imgp2412.jpgimgp2416.jpg

Tasset litt rundt i området rett Sør for Musøn for og se om jeg kunne finne en artig plass og legge meg til for kvelden.

Mange fine steder som hadde det til felles at de var sån nogenlunde fylt opp.

imgp2417.jpg

Tilslutt fant jeg denne plassen.

Den har fått det nydelige navnet "Slengerumpan".

Det var flott her, men som så mange andre plasser i Bohuslen gjelder det å passe på propellen, det er ikke enkelt når man er 1 på tur uten noen å sende i baugen. Nei min propell er like hel. :tongue:

imgp2419.jpg

Dette og resten er utsikten fra knausen der jeg ligger.

imgp2421.jpg

 

imgp2422.jpg

 

imgp2423.jpg

 

imgp2424.jpg

 

imgp2426.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Bare et lite OT spørsmål Ojda, reiser du helt alene ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg kan også nyte stillheten alene. Spesielt kan det også være om man ligger mutters alene i uthavn. Når det er sagt, mener å huske at du var på tur på svenskekysten alene i fjor også.

Da kommer 1000-kroners spørsmålet: Har kona og bikja vannskrekk, eller er dette rent tilfeldig ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

-Eller setter du bildeteksten over bildet ditt? Du og Roaldbj gjør dette. Pirk, ja vel. Men har du noen gang lest et magasin med bildeteksten over bilde? Fortsatt god ferie der ute!

 

Hei!

 

Dette er da ikke et magasin.

Helt natulig å lese teksten ført, når en scrolle seg nedover siden.

Ja ferien er bra.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Men da sees vi kanskje nedover Tine? Vi starter også mandag, - kl.0430(!). Planen er å gå ca. 7 timer til Havstensund, så er vi igang. Men videre derfra gjør vi som fanten, ligger en dag samme sted, ligger 5 dager samme sted, går 15min en dag eller 3 timer.

 

Lars H.

Nå er det 3 dager og 11,5 timer til

4 ukers båtferie på Svenskekysten

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

[quote name='Bitteliten' timestamp='1280270610' post='1001674'

Apropos seiling i trang led. Noen forstår ikke hva det betyr. Disse virket dog ikke veldig erfarne - så det kan sikkert unnskyldes - om de ikke har sett de 2x2 meter store skiltene som klart sier at seiling er forbudt i Hambusgsund

 

Er ikke det der en Express?

Han har ingen motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...