Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Mulligan - der tar du feil.

Dette er en Express

28_-1775378452.jpg

 

 

 

Dette er den aktuelle båten. Seilmerket sier vel at det er en Albin Cirrus om jeg husker rett.

sommer_2010_bp_soendag_250710_027.jpg

Han hadde i hvertfall innenbords motor som han startet etter å ha tatt denne 180 graders svingen :rolleyes:

 

Mener du at hvorvidt båten har motor eller ikke opphever seilingsforbudet i denne leden?

Link to post
Share on other sites

Har gått stort sett sammen med Ludde(medlem her), en P430, en NW420 i ferien. Alle steder har vi fått plass sammen.

 

Ellers gikk vi fra kallø knippla igår til Hunnebostrand, ikke plass i havnen. Men fikk plass i en flott privat havn ved siden. Gikk idag fra Hunnebostrand til Strømstad. Var her ca 16.30 og fikk plass. Faktisk ledig plass fortsatt.

 

Mye båt, men plass gjerne innerst er vel stikkordet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Den som ligger nord-vest for gjestehavnen. Ellers Bitteliten har vår venn med sin nye NW420 bedrevet IPS kjøring av høyeste kvalitet i sommer. Ludde og jeg har stått og sett på "jolle-kjøringen" i krokene.

 

red; Må bare tillegge at den er MYE MINDRE en vår 42 foter. Trenger du virkelig båtlappen på den :giggle:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er en veldig hyggelig havn dere lå i der. Hvem administrerte den havna?

 

Nei - ikke engang i Sverige trenger man lappen for å kjøre "jolla" vår (skroget er bare 38 fot - resten er "påheng") Men det skader ikke med litt kunnskap om vi ser litt på diskusjonene om vikeplikt i en annen tråd.

 

Vi la til i en del sidevind med oss i havna under brua ved Smøgen. En hyggelig nabo stod og skulle ta i mot da jeg bakket inn og tok en "brekksladd" inn til brygga og bremset opp 1/2 meter fra brygga. "Det der har du gjort før" sa han "IPS" sa jeg. Hvorpå han smilte og sa "Det burde du ikke sagt" :lol:

 

Det har gitt en helt annen ro ombord når vi legger til - selvom presisjonskravene blir høye. Dattera stod på badeplatformen og ropte - l"itt under en halv meter til siden pappa" - og det fikk hun. kona sier at vi aldri i verden skal ha båt uten IPS.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grebbestad er ikke rolig i disse ukene. Ikke Tanumstrand som ligger 1/2 nm fra heller. Men Tanumstrand er nok mer familievennlig. Grebbestad er litt mer "hard core" party for en del.

 

Det er noen som legger seg på svai i havna i Grebbestad også. Det ser greit ut - men jeg hadde nok sørget for god belysning om natta :smiley:

Det er de to gjestehavnene i det området. Med seilbåt er det vel ca 1 times tid til Fjällbacka.

Link to post
Share on other sites

Eieren administrerte det. De har ikke organisert utleie. Vi spurte og sa de hadde hatt mange henvendelser og hadde startet litt opp i år. Betalte 400,- for en natt.

 

Ellers er IPS rett og slett imponerende. NW ble styrt inn og ut gjennom de fulle havner på Lesø i rundt 8 m/s. Ungdommen blir gode på IPS styring. Trening via playstation. Faktisk mange nye NW 420 i år. De har nok solgt mange båter. Og det er ingen rimelig båt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Takk for info. Da prøver vi der neste gang :smiley:

 

NordWest holdt på med 420 nr 117 da vi var på verftet. Vår er nr 68 - den er en 2008 modell. Dvs at de lager ca 25 i året. Av 370 har de lagd 70 båter på 2 år. halvparten med fly halvparten med sportstop (coupe og åpen selger de svært lite av)

Benny sa at de har hatt salgsrekord de to siste årene. De har ansatt 20 mann i år. Virker som om de har truffet markedet bra.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ble nøtt til å bryte opp fra den forrige plassen litt tidlig.

Kl 06,30.... hva sier du Bitteliten?

Det hadde begynt å blåse litt, og skulle tilta utover morgenen så jeg

valgte å manøvrere ut mens jeg enda kunne holde kontroll over båten

i det ekstremt grunne området med en båtshake og undertegnede.

 

 

 

Så da var det passering av Hamburgsund som sto på planen.

imgp2428.jpg

 

Etter litt kjøring var jeg kommet til Dannemark.

En flott svaihavn omtalt her mange ganger tidligere.

Da den tilbød meg bøyefortøyning fra SXK bet jeg på, og la meg her.

Det ble dobbel ankerdramm da det er første gang jeg henger lovlig i en SXK-bøye.

Det er meldt litt bryskere vær Fredag natt/Lørdag, så jeg henger stadig fast. Bare litt synd at det også har regnet jevnt absolutt hele dagen.

imgp2429.jpg

 

Traff forresten en nær slektning til en av våre profilerte medlemmer.

Skal ikke nevne navn, da jeg er kjent for å være diskret. :giggle:

imgp2430.jpg

 

Slenger med etpar bilder fra Dannemark, selvom den er knipset og gjengitt et antall ganger her før. Men det ar apsolutt en plass og besøke om man ikke har vert her før. Ja om man har vert her også, men da vet man jo.

imgp2431.jpg

 

 

imgp2432.jpg

 

Hadde besøk av denne karen her nesten hele dagen. Den brukte båten min som base når han ikke tok seg et sveip for å plukke fisk.

imgp2433.jpg

 

Trodde jeg, men det var vist også andre ting M/S-OJDA kunne brukes til.

imgp2445.jpg

 

 

Fant akurat ut at den USB-kabelen jeg tenkte å lade mobilen min med ikke fungerer til lading. Ganske fint å finne ut av når telefonen har sagt sine tre siste PIP PIP PIP og gått i svart. :wflag:

Bra man har med seg internett da.

Kommer antagelig til å bli liggende imorgen også.

Du får se og komme deg nedover Lars, det begynner å bli tynt med skrivende båtplassenmedlemmer her nå. :flag_sw:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg kommer, jeg kommer. Idag er båten nyvasket og støvsuget innvendig. Og klær, sengetøy osv. er på plass. Så på søndag kveld henter jeg fruen på jobb, før vi får noen timer på øret i båten i hjemmehavnen før planlagt avreise kl.0430 mandag morgen. Da regner vi med en 7 timers tur til Havstensund. Da er vi igang!

 

Lars H.

Nå er det 2 dager og 8,5 timer til

4 uker båtferie på svenskekysten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ojda - vi bruker alltid to tau når vi ligger på bøye. Har erfart at om det blåser litt kan det gnikke mer enn jeg liker på tauene

 

Om man ikke får bøyeplass på Dannemak må man være obs og ikke ankre innenfor 2 metersgrensen. Der er det masse gress som gir dårlig feste.

 

0630 - det er jo midt i natta det :wink: men må man så må man. Også hos oss.

Link to post
Share on other sites

Hehe. Ja gress har jeg fisket her før :diving:

Derfor er det jo ekstra jevt å ligge på bøye.

Og et ekstra tau skal jeg sette, kan jo ikke komme imorgen og si båten har slitt seg etter advarselen. Nå var det jo ikke noe storm som var varslet, men 21 m/sekundet (i kastene) drar godt i en slik skoeske jeg farter rundt i.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Denne tråd fungerer også fint som forlængelse af oplevelserne på svenskekysten, skal jeg hilse og sige! :flag_sw:

 

Og så kan jeg sige til alle, der starter ferie nu, at prognoserne tyder på en vis forbedring af vejret i den kommende uge. Ikke "pang-vejr", men 20 grader, en del sol men også byger ind i mellem og vind fra V-SV. Men som altid: Vi må se hvad det bliver til.

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Marstrand har et regnet jamt i hele dag. Vinden har økt på. Dagans regattaer (Express og IOD) ble avlyst etter èn regatta pga mye vind. Nå har vi steady et 15 m/s med vesentlig mer i kastene. Det drar såpas mye at det stadig er mye folk ute på dekk for å sjekke fortøyninger og fenedre. Godt å ligge i havn nå!

Link to post
Share on other sites

Endelig en dag med fint vær igjen.

Var litt avhengig av ok vær for å komme over Humperna.

Sto opp i normal tid, ordnet litt frokost, og fyrte opp Nannien.

Før ferien monterte jeg et 80 W solpanel, og det virker som om det kan balansere sånn nogenlunde med min feriekjøring blandet vær og mitt normalforbruk.

 

Da fikk jeg et godt blikk av Dannemark/Uløn i solskinn før jeg dro. Utvilsomt et hyggeligere syn en tidligere.

imgp2446.jpg

 

 

Så gikk veien mot og over humparna,de oppførte seg ganske bra idag kun en oppvaskbørste som gikk i gulvet denne gangen

imgp2448.jpg

 

 

 

imgp2451.jpg

 

 

Dette tror jeg er det mest malplaserte jeg har sett på min tur.

imgp2456.jpg

 

 

Ikke alle som er like tolmodige.

imgp2460.jpg

 

 

 

imgp2461.jpg

 

 

Passerte Hunnebostrand, et koselig lite sted. Var innom en tur der ifjord.

imgp2462.jpg

 

 

Da var det tid for å rusle igjennom Sotekanalen.

Et artig avbrekk, men jeg tror jeg kan styre meg for kanalferie.

imgp2467.jpg

 

 

 

imgp2468.jpg

 

 

 

imgp2471.jpg

 

 

Idag fant jeg en liten øy til bare meg. :flag:

Rett etter at man kommer igjennom Sotekanalen tok jeg til styrbord istedefor babord til indreleia som jeg vanligvis tar. (Kommer nok til å seile tilbake å ta indreleia imorgen, liker den strekningen). Øya heter Ølskjær, og ligger på sydsiden av Tryggøskjær

imgp2475.jpg

 

 

Her er det skagerak rett ut

imgp2477.jpg

 

 

En liten omvisning. :seeya:

imgp2479.jpg

 

 

 

imgp2489.jpg

 

 

 

imgp2496.jpg

 

 

 

imgp2500.jpg

 

 

Å Bajamajor fins det mange steder.

imgp2503.jpg

 

 

 

Nå er jeg såpas langt nede på Vestkysten, så jeg regner ikke med å ta så mange nautiske om dagen.

Men det er et utall steder jeg ikke har vært, så spennende er det uansett.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...