Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Alltid en liten mulighet for at jeg kommer, men mest sannsynlig ikke. Som sist, reiser på jobb mandag morgen. Men hvis stabilt bra vær er det en liten mulighet for at jeg gjør som i våres. tar en tur men reiser hjemover på Lørdag.

Mail adresse sender jeg på IM

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei igjen.

Da har det blitt noen dager siden siste billedbunke, men det kan jeg jo alltid ta igjen.

Etter Ølskjær gikk turen altså til Karlsvik Øst av Malmøn. Lå der ei natt på svai, før det var påtide og fylle kjøleskapet.

Da ligger Kungshavn laglit til så kursen gikk dit.

Etter Kungshavn var jeg litt ute i havgapet og fartet, men de stedene jeg på forhånd hadde sett meg ut var såpas fulle at jeg heller la kursen innover igjen og havnet i viken utenfor Tjuvsund.

Lå der i natt før jeg tok indreleia langs Skaftølandet nedover. Der hadde jeg egentlig tenkt å titte på en plass ved Jonsborg helt på sydenden av Skaftø, men før jeg var kommet så langt ville jeg se nærmere på de grunne områdene rundt Søndre Skaftø.

Der ligger en øygruppe som heter Virholmene, nesten alle er i et fågelskyddsområde men jeg fant en som lå utenfor og som desuten ga et glimrende skydd for Sønnavinden så der ligger jeg nå.

Her jeg ligger nå er det for grundt for seilbåter, men 80-90 cm båtdybde går greit.

På østsiden av øya så det derimot ut til at det var greie muligheter for dere med litt kjøl.

Dette er litt utenfor allfarvei, så det er deilig og stille her, bare noen joller og noen dcère av og til.

Indreleia fra Sotekanalen til Kungshavn.

imgp2509.jpg

imgp2510.jpg

imgp2512.jpg

Dette er Kungshavn. En liten hyggelig by som har alt. Systembolaget ligger sa en km fra havna, og veien som fører dit er ikke døpt noe dårligere en Kyrkvegen. :giggle:

imgp2515.jpg

imgp2520.jpg

imgp2528.jpg

imgp2529.jpg

Da har jeg satt kursen retning Bohus Malmøn.

imgp2537.jpg

Kunne godt byttet leiligheten mot dette.

imgp2539.jpg

Dette var da en flott båt, noen enige?

imgp2541.jpg

Bohus Malmøn, dit skal ike jeg.

imgp2543.jpg

Karlsvik. Stor vik med plass for mange. SXK bøye, samt noen plasser opp mot land. Sandstrand innerst i bukta.

Her hoppet jeg i vannet.

imgp2544.jpg

imgp2545.jpg

imgp2546.jpg

Noen muligheter til berget også.

imgp2548.jpg

imgp2549.jpg

imgp2553.jpg

Lysekil

imgp2555.jpg

imgp2594.jpg

Virholmene, her jeg ligger nå.

imgp2598.jpg

imgp2601.jpg

imgp2603.jpg

imgp2604.jpg

imgp2609.jpg

imgp2618.jpg

imgp2622.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Ja da er endelig ferien igang ,reiste mandag ned til Koster og besøkte Nord West som bor der hele sommer'n.Tirsag kom Chanty over og onsdag reiste Chanty og vi nedover til Tanumstrand,veldig mye båt enda men fikk fint plass vi .Kom sikkert på riktig tid,planen er å flytte oss over til Grebbestad idag pga shopping .Har vært sol å fint helt til seint igår,da lyna å bromma det endel og himmelen åpnet seg .Men nu skinner sola igjen,håper det forsetter.Reiser oppover igjen imorgen ,blir vel en natt på Valer .Må hjem en tur mandag ,synd når vi endelig har 3 uker.Mens sånn er det noen ganger,reiser ut igjen tirsdag så det går jo da .Må nesten få lov å nevne det jeg også, detta blir bare værre å værre .Detta med båtfolk og folk i båt,det er så mange som gir F,,,at det nesten er flaut .Kommer i plan å slalomkjøring imellom båtane nedover ,så det er bare å sette fast alt som kan gå i dørken.For plutselig kommer det en dust før du rekker ut snu deg,men håper dem fleste er på jobb igjen fra neste uke .Dumt å irritere seg over sånne ,men ikke lett å ikke gjøre det heller.

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

:flag_sw: Svar til Tine V. Jeg kunne ikke vært mere enig. Vi er ferdige med ferien, men det blir siste gang vi oppsøker Bohuslän i juli. Jeg har aldri sett så mye "gapakjøring" med båt. Det var rett og slett ikke noe nytelse lenger. Og la det være sagt, det er flaut å være nordmann på svenskekysten, for det er definitivt nordmenn som er værst, både på sjøen og i Havner. Vi var ytsatt for tre store motorbåter, fra Halden, den første og største med en vannscooter på sleå 40m bak båten, slalomkjøring heleveien fra Havstensund til Hunnebo. Inne i havna hvor det er 3 knt, der skal alle tre kjøre forbi oss for å sikre seg "vår" plass. Heldigvis var det en svenske som fortalte dem at vi hadde vært inne først og spurt om plassen var ledig.

Nei, dette var en nedtur. Det blir nok juni og august på oss heretter

Det super-sommerhus, du har billede af ligger vel på stykket mellem Smøgen og Bohus-Malmön, ikke? På sydsiden af Kungshamn så at sige?

Andy

Kungshavn som jeg snakker om og Smøgen ligger på hver sin side av sundet

noen hundre meter fra hverandre, så vi har begge rett.

Huset ligger sånn ca rett innenfor fyret S av Kungshamn.

Møtte deg på Gula Humpen i går Tine IV

Krabba vel rundt oppå der å leita etter Zippo'n jeg da vel ,eller ?Håper jeg kjørte pent da ,men humpa bra over gula humpen.Så jeg ga på litt,men's Chanty kom etter da han har ribben på slep.

Foresten møtt mange BP vimpler/båter alt,men bare å beklage at vi hilser litt seint noen ganger :flag_bp:

Ligger i Grebbestad nu ,Chanty å vi.Shopperunden er over å soffan venter på å bli kosa med en times tid,Økosjefen er å shopper bare håper jeg får plass til alt.Ikke mye lurt å sleppe dem aleine ,men det går vel .Ikveld er det Chanty og jeg som står for grilling å nosk feit grillmat,det blir saker .Sola skinner enda ,men kølsvart borti her.Forsatt god sommer alle sammen ,neste stopp er Strømstad på oss og Chanty går videre hjemmover ...

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hei Major Andy.

Jeg leste mailen din litt fort og leste "ikke på Sydsiden av" som benektende, og ikke ditt "ikke" som på norsk betyr "ikke sant".

Har vært på så mange motorsykkelturer i Danmark at jeg burde ha unngått denne blemma.

Iallefall stemmer det at huset ligger der, og er litt av et hus.

Det er ikke bare ICE som var utsolgt i Fiskebäckskil fikk ikke byttet min svenske komposittflaske der heller var utsolgt på Käringøn og.

Fikk et tips av en svenske om at marinaen i fiskehavnen i Lysekil var bra på gass.

Det var den kr. 354 for 5kg. Gass er billig i Norge.

Lunket oppover til Smøgen møtte bortimot et dusin nordmenn på vei sørover.

Ligger på den rolige siden , hvem andre kom etter enn Time Bandit og klappet til kai ved havnekontoret.

Begynner å bli fullt her, men det siger på med båter

Endel norske båter her, men hvor er BAATPLASSVIMPLENE??

Traff på disse ved Lysekil

dsci0283.jpg

dsci0287.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Her fra Trudelutt er det ikke så mye nytt å berette. Vi slapper bare av og ligger fremdeles i Hunnebostrand.

Men imorgen drar vi videre sydover. Men nå merkes det at det går mot slutten av ferien for mange. En periode

i formiddag var faktisk havnen bare halvfull. Men nå er det kun en håndfull ledige plasser. Det er

hovedsakelig svensker som skal hjem mot Göteborg som har dratt.

hunnebo2010ledigboye.jpg

hunnebo2010lediganker.jpg

Midt på kaien på bildet ovenfor kom det forresten tre (motor)båter inn og la seg kailangs utenpå hverandre,

selv om alle andre lå med baug eller hekk inn og anker, og at det i tillegg står skilt at det kun er slik

det er tillatt å fortøye. Men da dukket det opp en ung havnevert og forlangte at de la seg inn ut. Det var

voksne folk, og de ble ganske så fornærmet over å bli kommandert at en ung gutt til å endre tilleggingen.

Men de gjorde det da til slutt etter en diskusjon!

Her nede ligger forresten temperaturen på 20 - 23 gr. til langt på kveld. Idag har det vært en blanding av

full sol og litt skyet. Og så hadde vi et tordenskyld i morges!

hunnebo2010regn.jpg

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I Fiskebäckskil lå jeg blant mange av denne typen, det er jo på hekken

Gutta vurderer damene, er det ikke?

Denne var snygg fin i kurvene og hvilken glød i mascaraen.

hekk_0277.jpg

Det er på tide og tøffe nordover et stykke får se å finne en utdavn

Noen som har vind prognoser for /torsdag / fredag / lørdag neste uke skal over til Vestfold / Telemark.

Ser ut som en burde vurdere førstkommende søndag,

Fremdels norske som går sydover.

18.1 grad i vannet i vannet.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Prognoserne for næste helg er en smule usikre. De fleste har et mindre lavtryk liggende stille over Sydnorge. Det vil i givet fald betyde en del vind over nordsøen og den vestlige del af Skagerrak mens der vil være stille i lavtrykkets centrum (over Skagerrak). Her vil der dog være regn og dårlig sigt. Lavtrykket skal dog ikke lægge sig meget mere østligt før der bliver 10-12 m/s i Skagerrak og det nordlige Kattegat i stedet.

Indtil i dag var der håb om en vis stabilisering i næste helg, men desværre ser det nu ud som om det håb svinder. :sad:

Dog er der stadig tale om PROGNOSER! Virkeligheden kender vi jo først når den indtræffer!!!

Andy

Hei.

Ja visst var det oss dere møtte. Dere var faktisk en av de 4 båtene vi møtte mellom Sotekanalen og Kungshamn. Og i Sotekanalen møtte vi også kun 4 båter! Idag meldte SMHI 4 - 6 m/s og YR 2 - 3 m/s, og Yr fikk rett. Så turen hit til Fiskebäckskil var en rolig og fin tur i overskyet vær. Tre regndråper hadde vi ved avgang, og tre ved ankomst hit. Ellers er det 18gr. og overskyet.

Lars H.

pt. Fiskebäckskil

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Prognoserne for næste helg er en smule usikre. De fleste har et mindre lavtryk liggende stille over Sydnorge.

Dog er der stadig tale om PROGNOSER! Virkeligheden kender vi jo først når den indtræffer!!!

Andy

Takker for PROGNOSER.

Vikinger på gamle tufter ved Kalhällan.

vikinger0300.jpg

Så i øye kroken at det kom en i full fart bakfra ved Lyngö kl. 1145 greip kamera for å få tatt bilde av båten.

Det var en Normann, men han kom på silkeføtter ikke et skvulp når han seig forbi. Glemte å ta bilde dessverre for han burde hatt premie.

Har du bra dekning på ICE i Fiskebäckskil Lars.

Jeg lå på enden av andre brygga på vei inn med elendig dekning.

.

Er det noen som har gått "jolleleden" rett vestover fra Havstensund - den som er merket med sorte påler? Jeg har gått der med jolla - men aldri større båt. Det står på kartet at det er 2 meter dypt der. Det kan væer en fin snarvei til havna på Kalvön.

Jeg har prøvd meg et par ganger med 1,35 - det har blitt med forsøket, og bakking ut igjen.

Tru ikke på de to metrene. Gå til Kalvön fra Klippan kl eller fra sør for Havstenssund, og bruk jolla for handleturer.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Har du bra dekning på ICE i Fiskebäckskil Lars.

Jeg lå på enden av andre brygga på vei inn med elendig dekning.

Har ingen problemer her på gjestebryggen som ca. nummer 5 utenfra. Signalstyrken er helt OK.

ice_signal_fiskebak.jpg

Hastigheten er heller dårlig, i Hunnebostrand lå jeg oppe i stort sett over 2,6 MMb/s. Nå er den nede i:

905805624.png

Jeg har D50-modem med 1,3m antenne som har 5,15dBi gain.

Lars H.

webcam fra båten her

Har ingen problemer her på gjestebryggen som ca. nummer 5 utenfra. Signalstyrken er helt OK.

Lars H.

Da var jeg uheldig med plassen hadde EN til TO streker på ICE.

Vi loffet opp til Grebbestad for å handle.

Gikk så opp til Kalvön (Strandbukten) for å nyte kvelden og være i posisjon.

Etter å ha tilbredt lammestykke fra Læsø.

Vurdert de siste værtegn og Ankervakten ble satt på 15m .

Det fungerte ble vekket kl. 0530 da nordvesten kom.

Tok en sjefsavgjørelse etter å sett på væreprognosen opp med ankret og satte kurs mot

Jomfruland, ligger nå på norskekysten , så nå kan det blåse opp.

Vi sier takk for oss fra svenskekysten for i år.

Ifjord regnet og blåste det, i år blåste det, neste år blir bra, men da er vi på danskekysten.

Norge i Sol og 18.9 grader i vannet, og en uke ferie igjen.

Ligger dere i Son nå KOB? Har en tanke om tur på vannet lørdag og søndag.

Kom til Son dagen etter at du postet dette, Bitteliten (lørdag), dro videre til Svenskekysten søndag

Er en av de første som registrerte seg på baatplasen.no, har skrivekløe og har en en båt med navnet Trudelutt, blir en lett gjenkjent.Og et par båtlengder bortenfor her, ligger det også et medlem som kjente meg igjen. Men vimpel har han ikke!

Det var nok meg Lars ikke kjente igjen, naturtig nok. men jeg fikk presentert meg senere på dagen, etter at innlegget ble skrevet. Vimpel har jeg også, to stk, faktisk, men ikke hengt opp ennå.....:flag_bp:

Skriver litt mer om vår lille tur på svenskekysten litt senere.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

KOB, nå har jeg funnet den indre leden fra Strømstad du spurte meg om på kartet. Den går inn ved Råssösunet så enten S for S Öddö eller Ø for Daftön så i sundet V for Daftö-Valö. SXK har bilder av to av de smaleste sundene i sin blå perm de selger til medlemmer. Noen som har gått denne leden med større båt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...