Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Så var jeg ute å rørte litt på meg igjen.

Det har lett for å bli til at jeg er etpar dager på plasser jeg liker meg, så det blir nok noen hakk i "dagboka".

Idag "eller rettere sagt igår" hadde jeg staket ut destinasjonen før jeg lettet ankeret, men nok en gang ble landing foretatt annet sted.

Det var en helt fantastisk dag med SOL og temperatur hele dagen.

Jeg hadde ikke på meg annet en kortbukse fra jeg sto opp til jeg gikk å la meg og var i vannet et utall ganger.

Sånne dager vil jeg ha flere av.

Havnet tilsist i en flott naturhavn som kalles/heter Smørasken. (Litt Svenner fyr-følelse her "uten fyr")

Den ligger på Syd-Vestre spiss av Herøn, som ligger straks utenfor Tjørn.

Idag Søndag har været ikke vert så fint, skyer, kaldere og endel regn og litt vind på toppen. Men har vært to ganger i vannet fordet. :diving::yesnod:

 

 

Det er fortsatt bra trafikk i gjesthavner, her Gullholmen.

imgp2645.jpg

 

 

Tror det har vært tilbud i svenske båtutstyrsbutikker, alle flagg samme pris?

imgp2649.jpg

 

 

Her et kveldsbilde fra Smørasken. Har idag forflyttet meg en plass til babord, ligger longeside her.

imgp2655.jpg

 

 

Så var det kvelden:

imgp2661.jpg

 

 

Resten av bildene er også fra Smørasken, og utsikten herifra. Som sees av bildene blir det endel trim opp og ned og hit og dit, så det er viktig å få i seg nok føde så man ikke tyner bort. :wink:

imgp2667.jpg

 

 

 

imgp2688.jpg

 

 

 

imgp2689.jpg

 

 

 

imgp2691.jpg

 

Det var vel omtrent alt jeg hadde for denne gang, kommer tilbake fra nye flotte plasser.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fra Trudelutt er det ikke så mye nytt, og i hvert fall ikke bilder foreløpig. Som Ojda hadde vi det steikende hett med temperatur opp mot 28gr. der vi lå i Fiskebäckskil igår. Og jeg trakk faktisk i shorts og gikk barbeint i sandalene! Idag gikk vi videre sydover i nærmest vindstille, gråvær og litt mindre varmt, et par ganger var vinden imidlertid helt oppe i 3m/S, bakfra. Nå ligger vi i Skärhamn og temperatur litt under 20gr. med litt småregn innimellom. Tar jeg ikke helt feil er det ca. 2Nm i luftlinje til der Ojda ligger. Stemmer det at du ligger der jeg har markert med pil på kartet Ojda? Beklager dårlig bilde, har ikke kartprogram på PC'n, så det ble et raskt bilde med vanlig kamera uten noe arbeid med å få det best mulig.

 

Her blir vi i hvert fall liggende over en dag, så skal du innom for å handle Ojda (det er systembolag her), ligger vi på innsiden av den ytterste flytebryggen.

 

Det får være alt for i kveld, skal en tur bort til servicehuset og ta en dusj (inkludert i havneleien).

 

haron.jpg

 

Hilsen oss tre på Trudelutt

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Utmerket, hold tråden gående. Det er en drøy uke til Hulda kan rive seg løs fra brygga. Abstinensen er langt fremskredet og bilder fra Ojda og LarsH er balsam. Hulda har stort sett ligget i brygga i år, det er bare jobb.... En vennlig sjel lurte på om båten hadde rusta fast...

Link to post
Share on other sites

Endelig ferie. Må si det var behagelig og komme ut til Koster kl 18.00 å få longsideplass uten problemer. Tok jolla ut i skjæra for å sjekke forholdene. Masse ledige plasser.Angrer ikke på at vi utsatte ferien. Været er supert.I morgen blir det Otterstenarna.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Har du planer for videre forflytting? Vet ikke om du har VHF og om du i så tilfelle lytter når du ligger i ro, men forsøkte å rope på deg et par ganger i kveld. Ellers intet nytt bortsett fra at skipshunden ikke er helt bra i magen idag, og har spydd på dørken! Så imorgen blir det fiskeboller og kokt ris til middag for ham.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er denne leden en "klassiker" som man bør få med seg fordi det er vakkert - eller er det like greit å gå på utsiden?

 

Vet ikke om det er en klassiker, men jeg har pleid å gå denne leia når det blåser litt. Mye lunere, litt annen type skjærgård med furuskog ned til vannkanten. Ved Gunnarsholmen er det flere fine plasser å ankre opp. Veldig stille/rolig i forhold til mange andre uthavner, dog var det noen som kjørte vannski, men ikke så lenge at det var plagsomt. Fra Gunnarsholmen er det heller ikke lang vei med jolla bort til akvariet på Tjørn MBS.

Link to post
Share on other sites

Fra Gunnarsholmen er det heller ikke lang vei med jolla bort til akvariet på Tjørn MBS.

 

 

:wflag::nonod: Tjärnö marinbiologiska

 

 

Har ikke bestemt noe enda Lars, men jeg tror jeg føler for å bli liggende her et døgn til.

Hils til sjokoladen, fiskeboller er ikke gælen mat det heller.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Er denne leden en "klassiker" som man bør få med seg fordi det er vakkert - eller er det like greit å gå på utsiden?

 

Jeg synes det er en småkoselig og fin led. Skal du bare forflytte deg fra A til B så ta utsiden.

Vi trives best med å tøffe i 5-7 knop, og koser oss med denne indre leden hver gang.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så kommer en ny rapport fra oss på ferie i nabolandet, denne gangen med lovte bilder. Vi ligger over her i Skärhamn. Det blåser hatter og høy,

men etter en morgen med gråvær, skinner nå solen og det er 22gr. I natt var det et par ledige plasser, men pga. vinden, er havnen nå stappfull.

Hvor lenge vi blir her, får været bestemme. Herhar vi det vi trenger, vann og strøm og godt med butikker for en hver smak. Her et lite utvalg:

 

skaerhamn2010_ica.jpg

Mabtutikken ICA er 10 min. unna (med systembolag i samme bygning)

 

 

skaerhamn2010_systembolaget.jpg

Systembolaget

 

 

skaerhamn2010_klesbutikk.jpg

Her får en kjøpt sportsklær

 

 

skaerhamn2010_baatbutikk.jpg

Båtutstyrsbutikken har godt utvalg

 

 

 

 

 

Her i Skärhamn har Kustbevakningen en av sine faste stasjoner.

 

skaerhamn2010_kystvakt.jpg

Her en operativ båt med en skooog av antenner.

 

 

skaerhamn2010_kustbevakning_old.jpg

Og her en eldre modell som nok er ute av tjeneste for godt.

 

 

 

 

 

Havnen har også servicebygg og havnekontor

 

 

skaerhamn2010_toaletter.jpg

Servicebygget med toaletter dusjer og vaskemaskiner. Dusjing er innkludert i havneavgiften

(som pt. er for vår Saga27 kr.190,- og strøm kr.40,-)

 

 

skaerhamn2010_havnekontor.jpg

Havnekontoret er stort sett bemannet fra morgen til kveld

 

 

 

 

Ellers er dette en stor marina med et utal av båter i alle kategorier.

 

skaerhamn2010_nordwest560.jpg

Her en Nord West 560 med vannscoter på badeplattformen!

 

 

skaerhamn2010_loerje.jpg

Og her en litt mer beskjeden "farkost"

 

 

Det var vel det jeg hadde akkurat nå.

Hilsen Lars H. ++

webcam fra båten her

908562556.png

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige bilder Lars :smiley:

Den NordWest 560 er byggenr 1. Den har overflatepropeller. Den andre 560'en som er bygd (de har faste aksler) ligger pt i salgshallen til NordWest. Vi var og kikket på den i sommer. Hadde det ikke vært for at kona synes den ser gammeldags ut utenpå hadde vi nok vært litt sugne på den.

 

vi fikk ikke plass i Skjærhamn i sommer. Hvor i havna har de klart å tre den relativt omfangsrike NordWesten?

 

Hvordan er det med Japp i dag - har han fått orden på magan?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor i havna har de klart å tre den relativt omfangsrike NordWesten? Hvordan er det med Japp i dag - har han fått orden på magan?

 

Jo da, magen til Japp er helt OK. Men for sikkerhetskyld har han kun fått fiskeboller og ris til middag idag. Men hver gang vi har gått forbi grillplassen, går jo nesen hans helt "av skaftet". Og sist vi passerte der, var det en som skulle gi ham en hel kottelett! Vi måtte pent avslå og henvise til spy på dørken.

 

Nordwest'n har fått plass langs den store kaien innenfor gjestehavnen, markert med rødt på Google-bildet. Og ps, det bildet må være tatt utenfor sesongen, nå er gjestehavnen stappfull av båter som venter på at vind og sjø skal gi seg, selv den 9. august!

 

nordwest_plassering.jpg

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja her sitter jeg, i Smørasken, og her blir jeg sittende til det roer seg ned.

Ligger fint longside en bergvegg, og såsant vinden og strømmen ikke lokker fram en springflo ligger jeg sikkert.

Kan ikke nekte for at en og annen tanke har gått tilbake til stormen i fjord,

da alt sto og falt på vannstanden.

Men nå ser det bra ut.

 

Sånn ser iallefall vannet ut her jeg er. :wflag:

imgp2729.jpg

 

 

 

imgp2734.jpg

 

 

 

imgp2737.jpg

 

 

 

imgp2740.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det blåser fremdeles her nede på svenskekysten, og båtene ligger stort sett i havn. Hvem skulle tro at det skulle være stappfult en tirsdag i andre uken av august i Skärhamn? Men imorgen kl.1400 skal det bli vindstille med vindreing, så da satser vi på å gå sydover til Klädesholmen, Dyrön, Åstol eller Källö Knippla.

 

skaerhamn2010_fullhavn.jpg

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer også til å tusle videre i morgen, men først en tur inn til Skärhamn for å bunkre litt.

På meg blir det selvfølgelig ankerslipp i Bohuslen naturell. :sailing:

Idag har jeg vært flink og montert ny automatisk lensepumpe i Ojda.

Den har ligget i båten i 2 år nå, så det var påtide å få den på plass.

Virket gjorde den også.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...