Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Obs!

 

Vær forberedt på at der er risiko for en del regn og muligvis torden i løbet af natten på Svenskekysten.

 

Red: Sorry - var lidt for hurtig med vejrudsigten der. Risikoen for torden er der, men den er lille. Det vil begynde at blæse en del op lidt efter midnat og vinden vil tiltage og kulminere om formiddagen. Retning fra syd og op til 12-14 m/s på udsatte steder. En del regn hele dagen startende fra ved fire-tiden og det meste af onsdagen...sorry, men det ligner en ret trist dag i morgen på kysten...

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan får du bildene så store, Lars?

Det store bildet er ikke lastet opp til baatplassen.no, men ligger på egen server (trudelutt.com). Ellers er det spesielle bildet satt sammen av to for å få nok vidvinkel. Finmyser du på bildet finner du nok skjøten ca. 2/3 til høyre.

 

Og når det gjelder været MajorAndy, er jeg klar over usikkerheten, har sett på både YR, SMHI, DMI og UGRIB. Så om vi går videre imorgen, får vi se når dagen renner.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så ble det landligge her i Skärhamn idag også. Men selv om det blåser og regnet bøtter ned,

smiler kirken inne i byen idag også som den gjorde i solskinnet forrige dagen.

 

kirkesmil.jpg

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er jeg fra skjæra igjen. Jeg nevnte igår at ferden sansynlig

gikk videre idag, men det gjorde den ikke.

Det har stortsett blåst og regnet hele dagen, så jeg ble liggende i Smørasken.

Men imorgen ser det lovende ut. Forresten en flott kveld idag også.

Sender en liten stemningsrapport.

 

 

imgp2749.jpg

 

 

 

imgp2754.jpg

 

 

 

imgp2755.jpg

 

 

 

imgp2759.jpg

 

 

 

imgp2764.jpg

 

 

 

imgp2771.jpg

 

 

 

imgp2786.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Virkelig flotte billeder :eek:

 

 

Hvis jeg skal fortsætte som amatør-vejrmand, så vil mit bud være, at det bliver mærkbart varmere i de kommende dage. Men der vil stadig være mange skyer og regn og byger ind i mellem. Høj luftfugtighed vil få det til at føles trykkende fra tid til anden. Vinden bliver svag fra forskellige retninger. Varmen kulminerer søndag hvorefter der bliver omslag til køligere men klarere vejr.

 

Lad os se om det kommer til at passe nogenlunde...

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La oss håpe du får rett MajorAndy. Litt byger i ny og ne er bare forfriskende,

men jeg liker at solen bryter ordentlig igjennom og varmer også.

En ting jeg etterhvert har funnet ut at jeg savner er en vindmåler.

Kjekt å vite hvor mye det faktisk blåser akurat der jeg er.

Får se om jeg ikke finner meg en sånn bærbar en etterhvert.

I år tok jeg med meg et dekk fra en Mini Morris som vannlinjefender,

Den har kommet til nytte ved flere anledninger.

Passe stor er den også.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Ojda

 

har du vart ute på Grønskæren ? der er det fint !

 

Hehe! dere som har fulgt med på Svensketråden vet jo hvor jeg har vært. :seeya:

 

Men neida, jeg har ikke vært på Grønskæren, burde jeg det?

Alltid fint med tips, det er nemelig ikke så mange andre som poster uthavner her. :smash:

Lar meg gjerne inspirere litt jeg også.

Har du en kartreferanse Gunga?

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Ja det burde du :smiley:

 

Smörasken syd Härön ligger bare 5 min fra........

 

Altarholmen (N580090) heter Naturhavnen på Grönskären......ligger rett utenfor

 

men du bör ha SXK skisser eller "Tistlarna -Strömstad" med ombord...der er noen overetter eom leder in.

 

4689_1.gif

 

 

 

102df09311ccf069017718e853edbf96.jpg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga. Takk for tips. Det var Skaboholmen jeg egentlig var på vei til når jeg havnet her i Smørasken. Der var nesten fult, så jeg gikk heller hit

Jeg melte meg inn i SXK 10 dager før jeg dro på ferie,

En uke før jeg dro bestilte jeg permene med Vestkystens naturhamnar

og sente samtidig en mail som forklarte at jeg hadde dårlig tid, og om de kunne sende den så fort som mulig.

Torsdag ettermiddag var pakken framme. Bra service og jeg var glad.

Altarholmen ser lovende ut, og skal besøkes etterhvert, men idag går jeg litt lenger Sørover. Trenger å bruke dynamoen litt etter tre dagers stilleligge.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Gunga - har du kartblad referanser eller sider i "den blå permen " på de havenene du linket til?

Jeg lånte fra Havneguiden.....men de er ikke tillstrekklig bra....man trenger blå permen fra SXK.....

 

(om man ikke har en bra kjøl og vel innkapslet proppeller+ framåtseende ekolodd......da kan man utforske på egen kjøl :giggle:)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga. Takk for tips. Det var Skaboholmen jeg egentlig var på vei til når jeg havnet her i Smørasken.

 

 

bare sig til ifall du trenger fler tips, det finnes mange fine havner nord og sør for Marstrand

....dette er mine hjemmefarvann:smiley:

 

 

(Farvann er forresten motsatsen til morsmelk :wink: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

 

 

(Farvann er forresten motsatsen til morsmelk :wink: )

 

 

Neinei. Farvann er en morsmelerstatning.

 

Når det gjelder tips til flotte uthavner, er hungeren stor.

Gode tips taes imot med takk, spesielt steder med god skjerming mot S-SW.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hvordan fikk du varden så klar og fin? Blits?

 

Her er sola delvis borte bak skyene så det hjelper en del. Mulig det har vært benyttet en reflektor mot varden for å legge litt lys på den. Ellers er et 2-delt filter, f.eks et gråfilter i forskjellig styrke et tips, evt med digitalkamera kan man også ta flere eksponeringer å sy det sammen til et bilde, helst i forbindelse med et stativ.

 

Auto på kamera og å ta bilde av en solnedgang er den sikreste oppskriften til et mislykket bilde.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Trudelutt er nå vel fortøyd på Källö Knipla etter en strålende tur på snaut 3 timer via Marstrand i helt flatt vann og etter hvert strålende sol. Kommer tilbake etter hvert.

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et bildeteknisk spørsmål til Gunga: Slike motlysbilder er ikke lette å ta. Blir lett for mørke her og der.

Hvordan fikk du varden så klar og fin? Blits?

 

Dessuten er det noe som heter billedbehandling. Vil du ha et bildet av selve varden og ikke bryr deg om resten av bildet, har du her et eksempel på litt fixing.

 

vardefix.jpg

 

Lars H.

pt. Källö Knippla Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...