Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Da har jeg klappet til kai i Skärhamn.

Gjorde nesten generaltabben, dvs jeg gjorde generaltabben men slapp billig unna.

Tasser inn til den innerste flytebryggen i samme havn Lars lå, bakset meg til og slapp dreggen bak.

Problemet var bare at her er det fortøyning med moring bak med tau under vann tilbake til brygga.

Ble opplyst om blemma av nabobåten, fikk lirket meg ut igjen og hevet dreggen uten at den hektet i vaieren som ligger mellom moringene. Puh.

Skal nå ta en tur inn i byen og handle litt før jeg fortsetter.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Hei.

Nei men Tarzan da, har du ikke lært å lese de digre 1x2 meter høye skiltene om ankring forbudt? Kanskje du skulle komme litt tilbake til sivilisasjonen og ikke bare surre rundt mutters alene i de ytterste nøgne skjær? Men fra spøk til revolver, du var heldig som ikke festnet i moringen, har sett de som har slitt med å komme løs.

Synd vi var dradd da du kom til Skärhamn så vi ikke fikk en prat. Kanskje vi treffes senere et sted på kysten?

Nå ligger vi på Källö Knippla i bås og det er godt med plasser. Vi startet sydover litt før 1000, gikk gjennom Hjärtrödsundet og Jungfruhålet, utenfor Klädesholmen og rett til Marstrand i flatt vann og absolutt vindstille. I sundet inn til Marstrand møtte vi en armada av små internasjonale seilere som ble tauet ut for å delta i regatta. Men husket jeg på å ta bilder eller video? Nei da! Lenger inne lå forresten det danske kongeskipet fremdeles. Etter Albrechts kanal bar det strake veien til Källö Knippla. Her ligger vi en håndfull båter på de 20 båsene i indre havn. Og vi ligger i samme båsen med trapp på bryggen hvor vi pleier å ligge når vi er her.

Det var vel det meste, så her er dagens bilder, hulter til bulter.

trapp_knippla.jpg

bamser.jpg

vegg.jpg

skepshandel.jpg

smokker.jpg

roere.jpg

raadyr.jpg

nybygg1.jpg

nybygg2.jpg

minigolf.jpg

kiosk.jpg

Hilsen Trude, Japp og Lars

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da ligger jeg i Utkjeften" på Sydsiden av Klåverøn, rett syd av Marstrand.

Det var så fint vær på formiddagen idag at jeg brukte mye tid før jeg

slapp båten og reiste på handletur.

Godt timet, for da jeg kom fram til Skærhamn skyet det litt over så det ble fint vær å rusle rundt i.

Har ikke noen bilder å bidra med fra idag.

De jeg tok ble av en eller annen grunn veldig grøtete, så de byr jeg ikke på.

Skal få tatt noen bilder fra havna her imorgen.

Havna Utkjeften er en svaibukt med åpning SW.

Plasser ca 10 båter på svai, og ca det samme til fjellbolter..

Å Lars! vi finner en dag jeg har lyst til å ligge i gjesthavn, så skal vi nok klare å få ned en bryggepils og en spasertur med to gamle menn og hund. Det er jo stortsett ikke så mange nautiske mellom oss.

Fredag den 13.

Det ble iallefall en brå start på dagen idag.

Kl 06.30 våknet jeg av en eller annen grunn, det var noe som ikke stemte.

Det blåste ganske friskt ute, (9ms etter værmeldingen) men båten lå helt stille

som om den skulle ligge i vinteropplag. (på land)

Og det var vel sånn ca det den gjorde.

Når jeg tittet ut lå jeg feil vei etter vindretningen, så her var det bare å riste

liv i kroppen og få på seg klær.

Kom meg ut og så jeg hadde dregget innerst i bukten og der er det grunt.

Prøvde så og dra meg ut igjen på dreggen, men det var som å dra inn et tau med en liten stein i enden. Fanget en stein hadde den også. Dreggen oppe og båten lå like fast. :sweat:

Tok med båtshaka akter for å måle vanndybde før jeg gjorde noe mer, og den viste at det var ca 50 cm vanndybde her leg lå. (båten stikker 80 cm) Problem!

Med pålandsvind var det bare å prøve de muligheter som var.

Gjorde et forsøk på å snu båten med baugtrøsteren, men fikk bare vrikkrt den en ca 30 grader

, så jeg koblet inn sluregearet,(jeg gjør alltid det om det er mulighet for at propellen møter stor motstand, da er det større håp om og ikke skade propellen) og satte båten forsiktig i bakk og økte pådraget. Den løsnet. :cheers_wine:

Fikk tøffet ut på dypere vann, og ankret opp påny med mitt nyinnkjøpte ubrukte(Maritim-Deltaanker). Den satt ihvertfall.

La meg etterhvert til land.

Vinden roet seg, og det ble etter alt en fin dag, med sol og nesten vindstille.

Når vinden hadde løyet tok jeg på meg dykkemaske og inspiserte kløl, ror og propell.

Alt så helt fint ut. :flag:

Blir liggende her til i morgen, så får vi se.

FRamme på dekk ligger dagens redningsmann og hviler ut. :saint:

imgp2831.jpg

Så noen bilder fra Utkjeften

imgp2829.jpg

imgp2830.jpg

imgp2835.jpg

imgp2836.jpg

Hilsen M/S-Ojda m. Manskap.

Hei.

Alt det du utsetter deg for Ojda! Sist år satt du på fjellet og holdt båten unna å bli knust i stormen mens regntøyet ble flerret av deg en hel natt, og i år, på selveste fredag den 13. klarte du å miste dreggfeste og gå på grunn. Nei takke seg til å ligge i en idyllisk havn som Källö Knippla der vi ligger i bås med en taustump i hvert hjørne.

Ja, vi ligger her fremdeles og koser oss. Men imorgen går vi vel 20 minutter lenger sydover til fiskehavnen på Öckerö som vi ikke har vært i før.

Da vi kom hit torsdag middag, var havnen så godt som tom. Men dette er en populær helgehavn for de som bor i nærheten, og Göteborg er ikke langt unna. Så idag er havnen stappfull! Men det er en rolig og stille kveld her. Og nå har vi hatt den flotte solnedgangen.

Ellers er havnen godt tilrettelagt for oss båtfanter. Det er godt med vannslanger, grillplasser rundt hele havnen og godt med strømuttak. Riktignok er de fleste uttakene sikret med kun 6amp, men jeg fant en stolpe med 10amp uttak. I morges lurte jeg litt på hvorfor en i en nabobåt sto bøyd over sikringskapet der han hadde plugget seg inn. Jo, forklarte han, han skulle koke kaffe og da måtte han holde inne knappen på automatsikringen for at den ikke skulle sprette ut! Ja ja, oppfinnsomheten lenge leve.

havn_tom.jpg

havn_full.jpg

solnedgang.jpg

Hilsen oss tre ombord på Trudelutt

Trude, Japp og Lars

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Riktignok er de fleste uttakene sikret med kun 6amp, men jeg fant en stolpe med 10amp uttak. I morges lurte jeg litt på hvorfor en i en nabobåt sto bøyd over sikringskapet der han hadde plugget seg inn. Jo, forklarte han, han skulle koke kaffe og da måtte han holde inne knappen på automatsikringen for at den ikke skulle sprette ut!

Dette får mig til at tænke på en oplevelse fra Källö-Knippla i sommer, der også indeholder et lille moralsk dilemma som det kunne være godt at høre nogle holdninger til:

Vi lå i denne havn - omtrent hvor HR'en ligger på det Lars' øverste billede. Her er der kun 6A på standerne, og stikkene er ikke euro-stik (de blå) men vanlige 220V stik så man skal bruge sit overgangsstik.

Pludselig banker det på søgelænderet. Det er en svensker, der ligger lidt væk, der spørger om han må koble sig på vores strøm. Der er masser af ledige stik, problemet er at han ikke har medbragt et overgangsstik til vanlig 220V. Jeg må indrømme at jeg et øjeblik ikke ved hvad jeg skal svare...

Som mange ved, er elsystemet på Nord West'erne noget ambitiøst anlagt. Der er batteribank på 10 batterier eller noget tilsvarende, virkelig kraftig lader, 220V-inverter mm. Alene vandvarmeren er på 600W og sammen med laderen er der ikke mulighed for noget andet strøm ombord hvis der kun er 6A til rådighed. Det er desuden VM-tid og der venter en kamp i TV om aftenen. Og TV kræver 220 V. Hvis vi er to, der skal dele 6A så er der kun godt 600W til os hver og det umuliggør kaffebrygning etc etc.

Noget stammende begynder jeg på en forklaring om at jeg jo bruger en del strøm på båden og om han ikke har andre muligheder. "Alene vandvarmeren bruger jo 600W" siger jeg til ham. En dansk sejler reagerer straks og siger lidt spidst, at så kan jeg da bare slukke for vandvarmeren. Jeg kan høre på hans stemme at jeg er stemplet som "ham i den store motorbåd der er for fin til at dele med sejlerfolket".

Konklusionen er at jeg beder ham om at se om der er andre muligheder og hvis der ikke er så at komme tilbage til mig for så må vi finde ud af noget. Jeg hører ikke fra ham og han må have fået strøm af anden vej.

Mine tanker er: Han har selv bragt sig i situationen ved ikke at medbringe den nødvendige overgang. Havde der fx været 10A på standeren havde jeg ikke haft problemer med at dele. Men konsekvenserne for mig er ret store: Jeg kan stort set kun lade batterierne - mere er der ikke strøm til.

Skulle jeg have delet uden at brokke mig? Eller var min reaktion ok efter omstændighederne?

Andy

Litt må man jo regne med, og så lenge det går bra er jo allting flott.

Får ikke skrekken om det hender en og annen ting i ny og ne,

og ser på det som noe som følger med det å ligge i uthavner.

Jeg vil nok ikke bytte det mot gjesteavner på mange år,

men en og annen natt er jo greit.

Idag gikk turen forbi Torslanda, Gøteborg, Klippa og Trudelutt.

Gikk inn for landing på en øy som heter St. Rævholmen,( :giggle: )

som ligger Syd av Styrsø like ved Vinga fyr.

En fin øy med en dyp vik som er utsatt for viner fra Vest.

Det er også noe svell fra skipstrafikken utenfor.

Egentlig litt for mange båter på rekke og rad med nesa mot fjellet

en det jeg liker, men naboene på begge sider er veldig hyggelige så det blir bra.

Neste destinasjon er allerede bestemt, men er foreløbig sekretessbelagd. Skulle kansje hatt en gjettekonkuranse for å få litt fart i denne tråden igjen. DEN SKAL IKKE DØ FØR I SEPTEMBER.

Bilder fra dagen og uthavnen her følger.

Her fra Nordre leden inn mot Gøteborg

imgp2844.jpg

Oveskuddslager av Svenske Teddybjørner på rekke og rad.

imgp2851.jpg

imgp2854.jpg

Noe kjent med denne? Lagde solide hekkbølger i 7-8 knop

imgp2859.jpg

Morsom annegthasje på dette huset, Hvor skal seksjonen stå tro?

imgp2860.jpg

Vinke vinke til Trude og Lars.

imgp2861.jpg

Tittel "Vinga på et sølvfat"

imgp2875.jpg

Så var det havnen jeg ligger i, med dreserte Svensker på begge sider.

Den ene hadde noen tiskevisketips om området rundt Fjellbacka.

imgp2883.jpg

St Rævholmen har tidligere vært militært øvningsområde og det er fortsatt noen spor av dette runtomkring.

imgp2884.jpg

imgp2887.jpg

imgp2891.jpg

Så kom kvelden!

imgp2904.jpg

imgp2906.jpg

imgp2913.jpg

imgp2929.jpg

imgp2935.jpg

imgp2966.jpg

God morgon Major Andy,

Nej Du har ju betalt för strömmen, och självfallet så bör Du ju kunna få ha Ditt strömuttag för egen disposition så länge det finns andra som är lediga.

Och visst bör en semestrande båtägare som vill kunna ha ström ombord ha med sig de vanligaste anslutningsdonen.

Så jag tyckte att Ditt svar var helt korrekt.

Sen är det väl i en båt som Din med lite mer omfattande landströmsberoende med elvärme, varmvatten, kaffebryggare, allehanda datorer och laddare mm mm kanske värt att överväga att dela upp landströmssystemet i två delar varav den ena drivs via en kombi-inverter. På så sätt får Du ju ständig tillgång till 230V till nämnda hårtork, kaffebryggare, brödrost, dammsugare, datorer, TV och laddare oberoende av landström. Dessutom ger moderna apparater av detta slag möjligheten att ställa in vilken landström som Du maximalt vill/kan ta ut (t ex 6A eller 10A) och under de perioder som detta inte räcker så fyller invertern på med batteriproducerad 230 V till de kretsar som Du har valt för sådana ändamål där detta kan vara lämligt - alltså ungefär dom som jag räknade upp. Och när det blir landström "över" så laddar denna typ av maskin batterierna. Allt helt autometiskt!

Däremot kopplas t ex elvärme och varmvattenberedare till den krets som inte matas med inverterström. Men dom ingår trots detta i den uppmätta och inställda landströmmen, och deltar därmed i beslutsunderlaget när invertern väljer hur den skall arbeta.

Jag har en sådan kombi inverter från Mastervolt på 12V/2000W - 100A. Den innehåller då samtidigt en laddare på 100 A. Det hela fungarer mycket bra och bekymmersfritt. Det ända Du behöver tänka på är att ställa in max landströmsuttag, och det kan Du göra på en remote panel. Även Victron har liknande system.

På köpet får Du ett ständigt fungerande 230V/10A system ombord där Du kan använda normala /både billigare och bättre/ 'hemma'-apparater! Detta ger viss återbetalning av kostnaden för installationen.

Major Andy - jeg har en trommel med 4 uttak og 50 meter ledning på. Den bruker jeg når det er for langt til strømposten. Den er meget populær å bruke av andre som enten ikke har skjøteledning selv eller som ikke gidder

Jeg pleier å si at så lenge sikringen holder så kan de koble seg på. Men om sikringen går så tar jeg de ut. Det aksepterer alle jeg har pratet med så langt. Så kan jo jeg stille ned hvor mye strøm laderen vår tar - så ofte stiller jeg ned til feks 5Ah. Da pleier sikringen både på brygga og i trommelen holde (den tar 3500w). Om det er noen som har spesielt behov for å lade slår jeg også av vv berederen vår.

(det er i prinsippet samme system som Ebonita skriver om)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei.

Kort rapport fra Trudelutt. Har nå gått lenger sydover, hele 1,1Nm som ble unnagjort på 10 minutter. Nå ligger vi i bås på Björkö. Det blåser litt fra NØ, men vi ligger helt i le. Solen kommer og går,og det er 29 grader i skyggen!

Lars H.

webcam fra båten her

Her har jeg ledig plass til deg på begge sidene av Trudelutt. På min styrbord side (på innsiden av flytebryggen) er det ledig en 1-båts bås, og på min babord side en 2-båts bås, pluss mange andre ledige plasser. Velkommen skal du være.

Nå har forresten temperaturen sunket fra 29gr. til 23gr. etter et regnskyll som nå har gitt seg.

kaien1.jpg

kaien2.jpg

Og husk, etter dine bravader i Skärhamn, he he:

no_anchor.jpg

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Hei.

Og da får jeg vel ta over i og med at Ojda og Trudelutt nå ligger vel fortøyd side omn side på Björkö!

Som Ojda sa, fikk han bukserjob litt syd for Fotö der en svensks motorbåt hadde gått tom for diesel.

Og da det er mulighet for fylling her på Björkö, ble det tauing inn hit.

ojda1.jpg

Midtfjords tatt med telelinse

ojda2.jpg

Her legges "havaristen på plass ved dieselfyllingen"

ojda3.jpg

Etter å ha mottatt en "stärköl" fra havaristen, bærer det mot plass ved siden av Trudelutt

ojda4.jpg

Og dermed var Ojda og Trudelutt fortøyd side om side og skravlen kunne starte!

Hilsen oss i Ojda og Trudelutt

Webcam fra båten her

Det ser ud som om der er lagt op til en hyggelig aften ombord :cheers:

Tanken på Björkö virker som en af de mest populære tankstationer i området. Der var kø hele dagen i den tid, vi var der i sommer.

Må jeg anbefale en vandretur langs de fine stier nord på øen? Landligt og fint!

Kø ved tanken på Björkö...:

img_0822.jpg''

Hmm...jeg er glad for at jeg fik juli i år. Det var helt klart det bedste vejr. Og så synes jeg faktisk også at netop folkelivet er en charme. Det kan naturligvis blive for meget, men jeg holder af "the hustle and bustle" i havnene med is, børn og badegæster. Det hører sommeren til, synes jeg.

Og a propos vejr: Vær opmærksom på vejret i morgen: Et nyt lavtryk kan give kuling fra NØ og store regnmængder! Det ligner endnu en inde-dag i morgen på Svenskekysten!

Andy

Hei.

Vi ligger i hvert fall her på Björkö idag, men om det er noe smart å ligge over imorgen også og gå på onsdag, er jeg nå ikke så sikker på. Vi har tenkt oss nord forbi Marstrandfjorden til Dyrön, og sterk SW vind på onsdag frister ikke. Så endrer ikke ting seg, går vi nok imorgen. Litt regn er ikke noe problem, fi har god og varm båt og slipper å sitte ute i en seilbåt. Vi får studere norsk, svensk og dansk værmeldin igjen i kveld og imorgen tidlig.

Ellers ser jeg på UGRIB at det er et lite lavtrykk over Danmark som ligger og flytter seg frem og tilbake, så vindretningen kan fort endre seg fra hva prognosene er nå.

aastol16082010.png

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Nå er vi på ferie , har 2 uker igjen og er her for å ha det godt. Så, fremfor å stampe seg frem eller rulle frem med motorbåt eller sitte ute og bli kald og våt i seilbåt, ser vi an været og ligger heller over i god havn med vifteovn på mens vi hører på vind og regn på utsiden med en boks øl i hånden. Vi koser oss i regnet som nå bøtter ned ute.

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...