Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Lad os se hvem der kommer tættest på: DMI eller Yr... (landskamp i meteorologi):wink:

Hehe, med sommerens erfaring med YR holder jeg en knapp på DMI i denne kampen. De var i hvertfall mye nærmere sannheten den uken i sommer som vi var i Danmark og Sverige med båt....

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er Ojda dradd videre nordover, men vi ligger over til imorgen tidlig. Håper han slipper å slepe noen svensker idag.

Her to videoer fra da han kom inn på havnen her på Björkö med en svensk motorbåt fortøyd langs siden:

 

.

 

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fra Källö Knippla la jeg ut et bilde av en nydelig robåt. Denne robåten tilhører Björkö Roklubb og har fast plass her på gjestebryggen.

Legger ved noen flere bilder fra da de rodde ut (med stil!) herfra igår. Nå rodde de forresten nettopp ut mens regnet bøtter ned.

 

roklubb1.jpg

 

roklubb3.jpg

 

roklubb2.jpg

 

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og kjønnsfordelingen ser ut til å være helt rå!

Mye fletter og lite sjegg.

Hadde jeg vært permanent Vestkuster, skulle jeg vært med i den roklubben. :tongue: . Jada kjerringa leser denne tråden. :yesnod:

Da har jeg gjort unna mine 10 Nm, og havnet på Høgø

(syd av Klåverøn) som planlagt. (Ikke dårlig). Hektet meg opp i en blåbøye, da det begynte å regne litt før jeg var fremme.

Og når mulighetene er der er det jo ikke noe vits i å skli på fjellet og gå i sjøen når man skal hoppe iland.

Regn og dårlig lys gjør at jeg ikke knipser idag, men det kommer. :saint:

Bra filmklipp Lars, synd du ikke var i Smørasken da jeg egenhendig dro en 34 fots seilbåt av en grunne med bare håndmakt."TARZAN".

Jadda jeg brukte storseilfallet hans. Seileren som virket ikke veldig rutinert var inponert over hva (motorbåtfolket kunne klara av). :flag:

Det var hyggelig og treffe Lars og fruen igjen, og alt som er gjentatt 2 ganger er jo tradisjon så da må vi jo bare sees neste år også. :sailing:

Jeg har fått mat, ankerdram, og ett glass vin.

Ligger trygt fortøyd med to tau til sikker bøye.

Lover å komme tilbake med bilder imorgen, så da ser jeg dagens oppgave som utført. :cheers:

 

Hilsen M/S-Ojda, fortsatt på tur.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hade du hatt seilbåt ! så hade du ikke behøvt studere værmelding o ugrip for å ta deg fra Bjørkø til Åstol.........:lol::wink:

 

 

Jeg viste lars noen bilder av en Southerly 95 igår, og da var det et lite glimt av forståense å spore i blikket hans. :giggle:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da jeg kjøpte vår Saga27 for 23 år siden, var jeg på nippet til å kjøpe en Vinga Queen, hadde det ikke vært for at den ble for kostbar for meg!

 

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja Sälöknapp fyr like syd for Högö er ikke til å ta feil av. Kommer til å passere der imorgen, og får vel svinge litt inn mot Högö og se om Ojda ligger der fremdeles.

 

Det fyret har jeg også bilde av fra da vi passerte det for to år siden!

 

fyr.jpg

 

Lars H.

pt. Björkö, Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda ligger fremdeles godt fortøyd i Strömstad på egen bryggeplass. Østakulingen river i riggen og tauene knirker. Jeg skal ligge ombord i natt, mens fruen finner det bedre i leiligheten 300 meter borti hogget her. Backe Gabrielsen på vei ned, sammen med en skvett Carlsberg. Ikke noe god kombinasjon, men jeg har sprettet ølboksen, så ned skal den.

 

Avreise fra Strömstad blir i morgen tidlig (les formiddag), sjefen insisterer på å servere speilegg i leiligheten. Dessforuten, så er alt kaos ombord, slik det pleier å være.

 

I morgen melder SMHI brukbare vinder utover dagen. Egentlig hadde jeg tenkt å gå ut til Väderöarna, men NB!!! utover kvelden er det meldt 12 m/s fra øst. Med andre ord er det en ok dag for å forflytte seg for motorbåter om man går innaskjærs. Men det blir neigu ingen god natt på Väderöbod. Hulda tar nok sikte på Fjellbacka. Til torsdag skal vi møte et vennepar som seiler en tilårskommen Albin i Smögen. Kompisen har hatt en drøss seilere mellom 4- og 20 tonn. Han har funnet denne gamle Albin'en som er helt perfekt for det han ønsker av en båt. Nå skal den kostes på, slik at den blir betydelig bedre enn ny. Vi skal ha treff med en herre som er guru innen kapell- og targafiksing. Muligheten er overhengende for at denne guruen også får Hulda som kunde. Betydelig mer overtidsjobbing ligger og venter i fremtiden, ser det ut til.

 

Ikke mye å ta bilde av så langt, vi får se om det blir noe etter en søkkvåt morgendag. Admiralen har vært og shop'et ny, gul regndress av beste merke.

 

Det var alt fra Hulda for i kveld. Ikke så mye nyttig og interessant. Men vi sitter nå her vi fire, Hulda, skipperen, Backe og Gabrielsen. For ikke å forglemme Carlsberg, men det det er vel ingen personlighet. Jeg skal ikke til Skagen på denne turen, til neste år er fornærmelsen sikkert glemt.

Link to post
Share on other sites

Sjöfartsverket ville släcka fyren (da den iflg dem, ikke fyllde noen funksjon lengre !, den leder bare frem til Albrektsund eller Instöränna, sen tar ledfyrarna slutt !) skall man gå inomskärs nord eller sörover nattetid, så må man gå ut gjennom Sillesund ! (eller bruke radar!)

 

GP fikk 1992 muligheten å kjöpe fyren för 1 kr....mot att man rustade opp den og stod för vidlikehold og drift.

 

og för di som ikke vet vad GP er så er det Göteborgs Posten, Sveriges nest störste morgonavis, med ca 600 000 läsare dagligen

 

www.gp.se

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

[Da var jeg som lovet tilbake med noen bilder fra Høgø.

Her blåser Nord-Østen rett inn så det er ganske luftig her jeg ligger.

Fant ut at jeg skulle fotografere havnen og omgivelsene fra land,

så jeg tok jolla inn.

Tror ganske sikkert jeg begikk fartsrekord på jolla med årer idag. :sailing:

Turen tilbake var en helt annen sak. :lol:

Havnen er fin den, men om det blåser mye fra Ø-NØ er det kjekt å

kunne hake seg på en fast bøye. Som det forøvrig ligger 3 av her.

 

For etpar timer siden forsøkte Lars å snike seg forbi her, men på Ojda er utkikken iorden så han ble oppdaget og dokumentert.

 

imgp3002.jpg

 

 

Ganske stor øy, med nok av plass å røre seg på.

imgp3004.jpg

 

 

 

imgp3007.jpg

 

 

 

imgp3008.jpg

 

 

 

imgp3010.jpg

 

 

 

imgp3012.jpg

 

 

Det er også litt høyde på øya, så det er gode muligheter til å finne

le for vinden når man er på land.

imgp3014.jpg

 

 

 

imgp3015.jpg

 

 

Etter et botanisk grunnkurs med Lars H, er jeg nå istand til å

artsbestemme Bjørnebær. :flag:

Og da øya var godt bestykket med eksemplarer av disse er dagens efterrett fastsatt. Det blir selvfangede Bjørnebær med vaniljesaus. Namm namm. :cheers:

imgp3016.jpg

 

 

 

Jeg blir liggende her til imorgen, så såmye mer spennende kommer det nok ikke fra denne kanten idag.

Ojda ønsker en fin dag til alle, for nå skal han iland og fange Bjørnebær.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk til hyggelig samvær på Björkö Ojda. Neste gang vi skal dit, skal jeg ha med meg GPS-kartplotter i

land slik at jeg ikke går meg vill slik du og jeg gjorde da vi luftet Japp igår og måtte spørre om veien

tilbake til havnen!

 

Nå ligger vi på Klädesholmen etter 15Nm og drøye to timer med 0,5m sjø inn "forrenomtvers" med mye sprut i 8m/s vind.

 

ved_kai.jpg

 

Og vi så deg også Ojda der du lå ensom i en stor bukt ved Högö! Tutet og vinket og så deg på dekk i den

gode og varme røde fleesjakken din.

 

ojda_hogo1.jpg

 

 

ojda_hogo2.jpg

 

Hvor lenge vi blir her, får været avgjøre. Vi må være hjemme om 14 dager idag, så vi har god tid.

Kanskje vi blir over helgen og får bivåne Tjörn rundt fra orkesterplass som vi har gjort før? Her har vi

i hvert fall god kontroll med været. Skal ta noen bilder fra den gamle og utrolig pittoreske

bebyggelsen her etter hvert.

 

Hilsen oss tre, Trude, Japp og meg

Lars H.

webcam fra båten her

 

917698669.png

(ikke så verst med ICE her?)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi har ligget her to ganger tidligere ved Tjörn Rundt. I 2006 tok jeg mange bilder og la ut i denne tråden, blant annet dette med full fart i "innersvingen"!

 

rundt4.jpg

 

 

 

Hvorfor du ikike får opp bildet fra webkameratet vårt, forstår jeg ikke, har du forsøkt å klikke med "refresh" knappen? Slik ser det i hvert fall ut på min skjerm:

 

webcambilde.jpg

 

Selve bildet ligger på adressen: trudelutt.com/webcam_at_sea/webcam.jpg

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det kan vel godt give anledning til drama når bådene passerer der, kunne jeg tænke mig! Var der ikke noget med at der var rigtig mange grundstødninger på TR sidste år eller forrige år?

 

Nu kommer dit webcam op! Det gjorde det ikke før. Hvis det sker igen sender jeg dig lige en IM med et screenshot af "fejlen".

 

Mange hilsner

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Har sett litt mer på problemet med at webcambildet ikke kommer frem, og har endret litt i koden nå. De som ikke fikk bildet opp, fikk sansynligvis kun en strek der bildet skulle vært. Sansynligvis bruker de som har hatt problemer med bildet Internet Explorer, mens Firefox brukere ikke har hatt noe problem. IE er svært sær på hvordan HTML-koden skal være, og jeg har nå endret den slik at til og med de som ikke har forstått at Firefox er den beste nettleseren (he, he!!) får se bildet. Tilbakekelding om det nå er OK, ønskes.

 

Lars H.

pt. Klädesholmen Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

De som ikke fikk bildet opp, fikk sansynligvis kun en strek der bildet skulle vært. Sansynligvis bruker de som har hatt problemer med bildet Internet Explorer, mens Firefox brukere ikke har hatt noe problem.

 

 

Begge dele er korrekt :-) Og det virker nu, i hvert fald.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Du kan vel ikke ta en tur over fjorden med den kjelen Ojda? Trenger 1kg Bjørnebær til Lørdag ettermiddag.

Her er det foreløpig for det meste kart.

Skal ha varme bær til en dessert. Da blir de uansett bløte, så jeg tror det ender opp med frossne bær fra supern.

Men friske hadde vært best.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...