Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Skipet virker kjent, men ikke mer. Stedet er vel Mollösund?

 

Lars H.

pt. Klädesholmen Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

..................... Sansynligvis bruker de som har hatt problemer med bildet Internet Explorer, mens Firefox brukere ikke har hatt noe problem. .................Lars H.

pt. Klädesholmen Sverige

webcam fra båten her

 

Ikke hver dag jeg kikker innom webcameraet ditt, men de gangene jeg er innom så fungerer det helt flott :tongue: .... selv med IE 8 :rolleyes:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For oss som nå er tilbake igjen i "strieskjorta" er det som vanlig trivelig med bilder og reisebrev fra dagliglivets gjøren og laden i österled!

Takk igjen for fine innslag!

 

Hilsen fra Østfolds dype skoger!

(- hvor godstolen nå er justert inn mot UEFA-kamp mellom RBK og FC København, og det er like før det karakteristiske "svisjet" fra åpningen av en kjølig ølboks runger utover gemakkene...)

Link to post
Share on other sites

For oss som nå er tilbake igjen i "strieskjorta" er det som vanlig trivelig med bilder og reisebrev fra dagliglivets gjøren og laden i österled!

Jeg henger meg på denne! Veldig hyggelig å lese reisebrev og se bilder fra dere som er så heldige at dere er der ute nå. Litt misunnelig, men gleder meg på deres vegne!

Tror jammen jeg må åpne en kald, jeg også.... Fsssst! :cheers:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi Normenn er vel ikke så flinke til å ta imot komplimanger, vi synes det er kjempehyggelig, og vet ikke helt hva vi skal svare.

Så da blir det lett til at man bare blir litt rød i kinnene, kremter og fortsetter med det vi holt på med.

MEN! jeg synes det er kjempehyggelig at tråden, selvom jeg ikke var med fra starten fortsatt lever i beste velgående.

Jeg har selv gledet meg mye over å lese den når jeg har sittet hjemme og bare ventet på August måned.

I år en spesiell stor takk til Bitteliten, Major-Andy og Lars H.

Men også dere andre med kommentarer og spørsmål som er med på å gjøre denne tråden så levende og fornøyelig å lese.

Det gleder meg også å høre at innleggene våre settes pris på.

Et sånt innlegg hadde vel passet best idet man klapper til kai i Oslo 27. August, men jeg synes ikke det var riktig å la en sånn rekke med "takknemlighet" stå uten svar.

Mvh Arne. Kaptein og mannskap på M/S-Ojda.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hulda startet ferien med avgang fra Strömstad i går formiddag. Gikk for motor ut til Kosterfjorden og satte genoaen i 8 m/s NE meget byget vind. Seilte gjennom Havstensund som nå virket tilnærmet fraflyttet:

havstensund.jpg

 

Seilte innerleia fra Havstensund til Grebbestad. Her passeres Klåvholmen kloss i 7,4 knop. Tok med bildet for å vise hvordan vannet blir sug avgårde på seilets le side.

74_knop_for_genoa.jpg

 

Fornøyd skipssjef etter ankomst Grebbestad, fem timers seilas fra Strömstad. Fremdriften for motor er helt pyton. Nå i ettermiddag skal det ned en dykker for å ta en titt. SEK 900 for en slik jobb, vel verd pengene. Sjefen forbyr meg, en slik gammel mann, å dykke ned selv. 16 grader i vannet akkurat nå, så det frister heller ikke. Kommer tilbake med mer info. om dykkingen.

fortoeyd_grebbestad.jpg

 

Jeg strevde med å legge inn dette i går kveld, men ICE hoppet ut og inn i takt med passerende regnbyger. Akkurat nå klarner været opp, i ettermiddag skal igjen solen skinne over oss, iflg. SMHI.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

MEN! jeg synes det er kjempehyggelig at tråden, selvom jeg ikke var med fra starten fortsatt lever i beste velgående.

 

Hyggelig å se at tråden jeg startet for tre og et halvt år siden lever i beste velgående. Den er selvfølgelig noe sesongbetont - men burde kunne holde noen år til.. :cheers:

Fortsatt god tur til dere som driver ned langs den fine svenske kysten.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Resultatet af det uofficelle Nordiske Mesterskab i vejr:

 

Prognose mandag for onsdag middag, området omkring Marstrand/Åstol:

 

YR: Vind fra syd/syd-sydøst, 10 m/s

DMI Vind fra syd/syd-sydøst, 5 m/s

 

Virkelige forhold: Vind fra øst, 6 m/s

 

En snæver og ikke overbevisende sejr til DMI - men ingen af dem var overbevisende. Men oplægget var også svært med et uforudsigeligt lavtryk..:wink:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da får vel jeg komme med en værrapport fra Käringön der vi nå ligger. Solen skinner, det er et ikke målbart vinddrag fra øst, temperatur i luft 25oC og sjø 20oC.

 

Vi ankom hit i 12-tiden etter en nydelig tur innaskjærs i solskinnet før vi skar rett ut mot Käringön etter å ha rundet baatplassen.no-varden ved Kråksund med 3-4m/s vind i hekken og noen tunge gamle dønninger inn fra havet. Nydelig tur.

 

bp_varde.jpg

 

Her er det faktisk godt med båter, men ikke fullt. Noen tull . . har faktisk lagt seg kailangs på innsiden av flytebryggen der det er bøyer for akterfortøying. De har alle mast, og en har norsk flagg!

Lars H.

pt. Käringön Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

[ etter å ha rundet baatplassen.no-varden ved Kråksund

 

:lol::lol::lol:

 

Red.: I øvrigt mener jeg, at det må være Pipeskär, der kandiderer til at blive købt af baatplassen.no for en krone og forsynet med logo.

 

Og tak for vejrrapport. yr.no har ikke helt på pletten så, kan jeg konstatere? I og med at de i mandags lovede regn og stærk vind fra SW...?

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig å se at tråden jeg startet for tre og et halvt år siden lever i beste velgående.

 

Og den ideen skal du ha all ære av!!

 

Ellers så hadde Hulda problemer med propellfremdrift. Alt over 4,5 knop var utilgjengelig unansett pådrag. Da jeg skulle legge til, må jeg ha sett ut som en fjortis for første gang i båt. I andre enden av propellen snurrer det 140 hk GM V8. Så hva gjør man? Naturligvis henvender man seg til portalkranen i Grebbestad der vi nå ligger. Mekanikeren virket brydd da han, grunnet direktiver fra CHEFEN, måtte forlange SEK 4200 for å løfte en 14 tonn båt klar av vannet et kvarters tid for å rense propellen. Selv Hulda, som jobber innen offshore, fikk hakeslepp. Redningen kom ikke fra "Who do you call,,, Ghostbusters", men fra: "Brödrerarna Klemmings Dykhjälp". "Vi kommer ca. 13:00". Kl. 13:30 ankom den ene av Brödrarna i aluminiumsbåt med 300 hk påhenger. 30 minutter senere var undervannsskroget kontrollert og propellen gravd frem igjen, fullstendig dekket av rur. Topp service, vennlig personell (som alltid i Sverige). Dykkeren fikk SEK 1000 for jobben, fast takst for jobben var SEK 900. Har du problemer i Bohuslän, ring +46708621217, www.klemmingsdykarhjalp.se. "Garanterat 3 knop mer fart, problem ute på öarna, med værforbehold, bara å ringa". Hulda må bare ta av seg hatten for disse gutta her. Heretter starter ferien i Grebbestad med sjekk av undervannsskroget med propell etc. Et par bilder kommer senere i dag

 

Drar videre sydover i morgen.

Link to post
Share on other sites

Så var nok en dag av ferien gått.

Jeg brukte som vanlig god tid på den lille solen vi skulle få idag og lettet anker og dro kl 12.45.

Nå er klokken 18.50 og jeg har fortsatt ikke sett noe til regnet, "jøkke no det"

Bestemte meg for å komme litt videre, kom opp forbi Tjørn før jeg dreide høyre og inn Stigfjorden.

Tittet litt i havneboka og fant en ganske stor øy som heter Kalkerøn med noen viker som så lovende ut, og det var full klaff.

Sopmaja og ditto baja her.

 

 

imgp3033.jpg

 

 

Her er bilde av den festningen jeg lurte på hva hette Lars.

imgp3036.jpg

 

 

Det dukket opp noen Normenn ila dagen, her er en av dem.

imgp3045.jpg

 

 

Passerer Lars`s siste kjente posisjon, da hadde han allerede seilt videre.

imgp3055.jpg

 

 

Og i Jungfruhålet er det som alltid en som har dårlig tid.

imgp3062.jpg

 

 

 

imgp3072.jpg

 

 

Denna vakke lekker gitt,noen er rare.

imgp3075.jpg

 

 

Og noen er bare små.

imgp3076.jpg

 

 

Her begynner bildene fra dagens havn, Kalkerøn.

Med middagskrok,grill og bålsted.

Tom en liten 2 meters sandstrand, sikkert bare til meg. :wink:

imgp3078.jpg

 

 

 

imgp3079.jpg

 

 

 

imgp3081.jpg

 

 

Masse vaktbikkjer på øya, de virket ikke farlige.

imgp3086.jpg

 

 

 

imgp3088.jpg

 

 

 

imgp3092.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

låner bildet ditt :smiley: Det var her jeg møtte han svensken som krysset foran baugen min 2 ganger. Han som sa "det er høyrekjøring på vannet -da holder man til venstre for hverandre" :smiley: Jeg kom fra venstre i bildet og holdt styrbord side av leia opp mot den grønne stakan. Svensken kom samme vei som Ojda.

imgp3062.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...