Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Jeg går der..stikker 1,90........men du skal studere SXK's skisser grundligt innen du går igjennom...fremfor allt i sör så du går fri 0,8 steinerne...i selve hålet er det dybt......

 

og sen se opp för möten, det går nesten ikke for to store båter å mötes.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette er ubetalt reklame for dykkeren. Men kommer noen i problemer som krever dykkeroppdrag i Bohuslän, så skal man ikke uroe seg over at det er umulig å betale for dykkerassistanse.

 

Det er så bra å se at noen setter pris på en "reddende engel" og skriver om det i tillegg. :diving::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett på værmeldingen idag satte jeg avgårde.

Det regnet, blåste og der det var Skagerak rett ut

bølget det ganske mye. Vil vel tippe bølgehøyden til

ca 2-2,5 meter max i varierende frekvens.

Ikke mye behagelig å få mer eller mindre fra siden.

Måtte flere ganger krysse som en seilbåt for å takle sjøen.

Gikk først til Tjusund, men bestemte meg for å ta et stykke til.

Så nå ligger jeg i blåbøye ved Keø Nord for Malmøn.

 

 

En enslig liten busk som klamrer seg fast til en øy i munningen av Stigfjord.

imgp3100.jpg

 

 

Det var ikke så mange utpå idag, men et stykke utpå traff jeg denne med et kobbel fjortiset og ledsagere ombord.

imgp3105.jpg

 

 

Og jeg lister meg forsiktig etter. Her i Møllesund.

imgp3111.jpg

 

 

Her må det males påny Lars, bruk vannfast neste gang.

imgp3115.jpg

 

 

Det var ikke lett å få bilder av været, da ingen ville ta roret mens jeg knipset.

imgp3118.jpg

 

 

Skumring på Keø.

imgp3125.jpg

 

 

 

imgp3127.jpg

 

 

Vet ikke om det er et tegn på at jeg begynner å bli lat, men jeg har hengt i noen sånne i ferien.

Mens jeg hang der var det to seilbåter som seilte helt innpå for så å gjøre vendereis, helt tydelig for å kontrolere at denne nordmannen var medlem, og sikkert håpet om å jage meg til egen fordel. Men neida. :lol:

imgp3130.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Mens jeg hang der var det to seilbåter som seilte helt innpå for så å gjøre vendereis

 

Det opplevde jeg også i sommer. Lå i bøye ved Havstensund, da kom det en "svensk gubbe" som sirklet rundt båten. Jeg skjønte etterhvert hva han lurte på og pekte på hvor merke satt. Da sa han: Jag kan inta se nogon ting.

 

Da blei jeg litt forbanna og tok et bilde av han :giggle:

 

sommer20103_089.jpg

Link to post
Share on other sites

I deres øyne må vel den største tabben SXK ha gjort.Være å tillate Norrbaggar uten mast å bli medlem. :tongue::flag_sw:

Nå er det kun 3 dager til jeg skal over fjorden. Av en eller annen merkelig grunn, har værgudene (YR.No og alle de andre) forlatt meg. De har begynt å mumle om mye vind på Søndag. Men siden de forandrer meldingene 4 ganger i døgnet, lever vi fortsatt i håpet. Om at det blir Kostersund Søndag kveld. "Time will show".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever ganske ofte "terrorisme" fra svenske SXK medlemmer. Både snitting etterfulgt av hoderisting og sirkling rundt båten. Skjønner ikke at det er så vanskelig å se båtmerket vårt som er på ene vinduet. Hadde de sjekket matrikkelen så står båten der. Nå har jeg kjøpt meg den største SXK vimpelen. Skal sørge for å binde den opp slik at den er strekt ut mellom vimpelstanga og ankerkula så alle kan se den. Da blir det vel ro.

 

Jeg finner det usmakelig at noen sirkler rundt slik. I fjor ble kona skjelt ut av en gubbe som skulle anmelde oss også. Da jeg spurte om hvorfor han ikke hadde lest matrikkelen ble han litt "rar" :flag_sw:

 

Jeg tror vi gjør tre feil: vi er norske, har motorbåt og båten er for stor i deres øyne

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi ligger også i bøye her på Käringön, men det er en rød bøye som vi har akterfortøyingen i og så har vi tamper i land til flytebryggen. Da vi kom, ble det etter hvert ganske fullt (nå er det godt med plasser), så vi fikk en liten seilbåt i samme bøyen. Det er et ungt par fra Skärhamn som er ute på bryllupsreise! De giftet seg på lørdag i den smilende kirken i Skärhamn.

 

Nå blåser det hatter og høy inn på tvers, det uler i master og rær(?) og vindmåleren ligger på jamnt 8 - 10m/s!

 

Lars H.

pt. Käringön, Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt enig Alley. Svenske kysten er helt :cheers: å seile rundt i. Må jo være en grunn til at jeg prioriterer den kysten kontra sørlandet. Skjærgården er herlig og Svensker er ett hyggelg folkefær på hjemmebane. I Juli blir det ofte litt hett i hue på noen og envær. Derfor er jeg(Når jeg kan) hos Broderfolket i alle årets måneder bortsett fra JULI. Eller som havnevakten i Grebbestad sa en gang, " Juli er ett helvete, men vi må ha det for at gå rundt".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Karlstens festning i Marstrand!

 

Takk Salt.

Det var forresten første gang igår jeg så festningen sjikkelig i dagslys.

Tidligere har eg kun lagt merke til den fra Nord som en siluett, utrolig stygg sådan. :yesnod:

 

Slik ser den ut på lang avstand når man kommer fra Nord.

Kunstneren er undertegnede. :flag:

untitled.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Ok Ojda. Din "Lego siluett" av festningen var liksom mer oppi mitt hue.

Vil uansett anbefale for dem som besøker Marstrand å ta en tur rundt i festningen.

OK å spasere rundt alene, men vil anbefale en guided tur. Masse historisk info som guidene gir,

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hulda dro fra Grebbestad kl. 13:00 og ankom Smögen fire timer senere. Vinden stort sett midt i baugen hele veien, og heftige regnbyger, gikk for motor hele strekket. Ligger nå i NewPort (eller hva det nå heter), naboen rapporterer kast opp i 21 m/s. Værmeldingen fremstår for øyeblikket som en dårlig vits. Nå er det meldt mer eller mindre kuling resten av uken. I går var det ikke mer enn svak vind. Yr og SMHI har samme treffprosenten. Vi har masse godt tau, så viss ikke brygga ryker, så blir vi liggende.

 

En positiv sak var at da brovakta i Sotenkanale så at vi kom rundt svingen fra nord, så åpnet han broen med en gang, vinket da vi passerte. Trolig en båtperson som antok at det ville være vanskeligere å stanse en båt enn en bil i møkkaværet.

Link to post
Share on other sites

naboen rapporterer kast opp i 21 m/s. Værmeldingen fremstår for øyeblikket som en dårlig vits. Nå er det meldt mer eller mindre kuling resten av uken. I går var det ikke mer enn svak vind. Yr og SMHI har samme treffprosenten.

Lurer litt på om ikke vi traff det beste været vi kunne i år.

Ser at småbåtvarslet varsler mye vind her hjemme også - men det er forsatt svak nordavind her. Skal på vannet i morgen kveld - får vel humpa oss litt da.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer litt på om ikke vi traff det beste været vi kunne i år.

Ser at småbåtvarslet varsler mye vind her hjemme også - men det er forsatt svak nordavind her. Skal på vannet i morgen kveld - får vel humpa oss litt da.

Stemmer nok det, de siste årene har juni og begynnelsen av juli vært helt superb- 30+ i dagevis. Har hatt full klaff med været selv de siste årene. For 4-5år siden snakket de om å legge om skoleferien da finværet startet midten av August.

Link to post
Share on other sites

her Mariell, er en som lyttet til din anbefallning.......vem er han ? og han som lyfter på hatten vem er det ?

 

Det var her begrepet "Tordenskiolds soldater" kom til. En noe lettlurt kommandant Danckvardt av Carlsten Festning trodde på truslene til Tordenskiold

om at han hadde 3000 mann stående på øya utenfor festningen, og at 20.000 til var på vei. Sannheten var at han hadde bare 500, men at han flyttet de samme soldatene rundt i gatene etter hvert som den svenske festningskommandanten fikk tilbud om å inspisere Petter Wessels «skremmende» tropper. Danckvardt endte sine dager hos en skarpretter fordi han lot seg så lett lure.

Link to post
Share on other sites

Kl. 13:30 ankom den ene av Brödrarna i aluminiumsbåt med 300 hk påhenger. 30 minutter senere var undervannsskroget kontrollert og propellen gravd frem igjen, fullstendig dekket av rur. Topp service, vennlig personell (som alltid i Sverige). Dykkeren fikk SEK 1000 for jobben, fast takst for jobben var SEK 900. Har du problemer i Bohuslän, ring +46708621217, www.klemmingsdykarhjalp.se. "Garanterat 3 knop mer fart, problem ute på öarna, med værforbehold, bara å ringa". Hulda må bare ta av seg hatten for disse gutta her. Heretter starter ferien i Grebbestad med sjekk av undervannsskroget med propell etc. .

 

Litt sent men på Gullholmen bor det en brannmann, i sommer tok han kr.500 SE for et dykk.

Formidlet av Havnesjefen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever ganske ofte "terrorisme" fra svenske SXK medlemmer. .....Jeg finner det usmakelig at noen sirkler rundt slik. ...

 

Med tanke på hvor mye missbruk det er av disse bøyene (i forhold til regelverket) så er det ikke så rart at enkelte er mistenksomme og vil kontrollere at brukeren har rett til å ligge der. Tror denne "kontrollen" utføres like mye overfor alle båter uansett nasjonalitet og type.

At du synes det er usmakelig får være ditt problem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...