Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Bitteliten; kan det være at de har reagert på din båts størrelse?

 

På SXK's sider står det

Hamn- och farledsnämnden rekommenderar 8 ton som ett högsta totalt deplacement för båt/ar som förtöjs vid SXK-boj. Bojens läge, väderleksutsikter och andra bedömningsfaktorer som kan hänföras till gott sjömanskap tillåter dock avvikelse från denna rekommendation.

 

Din båt har vel deplacement på 12 tonn eller der omkring?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det har du rett i Bidevind...det gjeller alle

 

for o få ligge på SXK-boj gjeller !

 

Nyttjanderätt

Vid SXK:s bojar får endast förtöjas båtar som uppfyller följande tre villkor:

1. Är registrerad i kryssarklubbens båtregister

2. För SXK:s båtmärke för innevarande år

3. Är försedda med tydligt namn

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tja - jeg har tenkt på båtstørrelse - men det er ikke det de sier. De som spør spør bare om vi er medlem. Og mange av seilbåtene som kommer "bortom" er større enn vår båt. Så jeg tror ikke det. Jeg tror de ikke ser at vi er medlem. Og blåser det mye der vi ligger og det er nære land så foretrekker jeg å ligge på anker i stedet for bøye. Men som regel er det lunt og fint der vi ligger, og da belaster vi ikke bøya (det står at man skal bruke godt sjømannskap og gjøre sin egen vurdering)

 

Jeg går ikke bort til noen på bøye og spør om de er medlem. Jeg synes det er litt ufint. Da ankrer jeg heller opp et annet sted. At jeg reagerer på andres oppførsel er absolutt mitt problem - og jeg tillater meg både å synes det er ufint, skrive at jeg synes det er ufint og ikke selv gjøre som andre.

 

Det er helt greit at noen kommer bort og spør høfflig - men det er måten det gjøres på som jeg reagerer på. Jeg ha ropplevd folk som har rodd rundt båten i 5 minutter på 2 meters avstand. Jeg har opplevd å få kjeft før de spurte om vi var medlem. Man kan godt oppføre seg normalt høfflig. Dessuten har ALLE medlemmer av SXK en bok der alle medlemmer står. Har kan man slå opp både på båtens navn og båttypen. Burde ikke være så veldig vanskelig det synes jeg. Navneskiltet vårt er ca 1 meter langt og 30 cm høyt - synes ganske godt det. Båtmerket kunne godt vært større også. I dag er det ca 5x10cm stort. Er ikke lett å se det - uansett hvor det står på en båt.

 

Men vi får se neste år - da har vi største vimpelen. Lurer på om jeg skal montere lyskaster på den også :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vem er han ?

 

Det er jo den mye omtalte trønderen.

Carlsten ble bygget som vern mot nordmennene. Og som sådan var den en total fiasko.

Den har vært angrepet to ganger, og har tapt to ganger.

I 1677 gjorde Ulrik Frederick Gyldenløwe, grunnleggeren av Larvik, et raid nedover kysten og lempet svenskene ut av Strømstad, Uddevalla og Marstrand.

Og i 1719 gjorde trønderen vår, Peter Wessel, sitt berømte stunt.

Begge ganger fikk svenskene tilbake festningen ved forhandlingsbordet.

Det trengtes ufattelig mye stein og arbeid for å bygge festningen. For å sikre nok arbeidskraft ble det innført en egen straff for alvorlige forbrytelser, "Marstrandarbete". Opp til 20% av de som ble dømt til slik straff strøk med hvert år.

Hvis noen lurer på hvorfor fergen ut til Marstrandsøn heter noe så usannsynlig som "Lasse Maja" så var han en av fangene som var dømt til Marstrandsarbete. Han var en notorisk tjuv som reiste rundt utkledd i kvinneklær og utga seg for å være kokke.

Festningen ble lagt ned i 1882.

Link to post
Share on other sites

du kan din historia du Mulligan !

 

”Marstrandsarbete”

var ett straff som i juridisk stränghet låg bara ett steg under dödsstraff och som i praktiken ofta betydde detsamma som döden,

bara en något långsammare död medan man bar sten och murade på fästningsvallarna nedtyngd av järnkedjor som kunde väga uppemot fyrtio kilo och skavde djupa sår. Att denna kombination av slaveri och tortyr upplevdes som värre än döden visas av att många försökte komma undan genom självmord eller genom att ”ljuga livet av sig”, det vill säga erkänna värre brott än de verkligen begått i hopp om att dömas till dödsstraff.

 

hur kunde man tvinge folk til dette....jo ganske enkelt.

fångarna fikk betale sin egen mat.

og hur skulle fångarna få penger...jo gjennom arbete.

 

ville man ikke jobbe...inge penger...inge mat !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

..- og jeg tillater meg både å synes det er ufint, skrive at jeg synes det er ufint og ikke selv gjøre som andre....

 

At du synes det er ufint kan jeg forstå, mente å ha lest usmakelig.....

Men synes det er fint at du ikke gjør ufine ting selvom andre gjør det mot deg.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Før dette sklir helt ut til en diskusjon om andres oppførsel, og spesielt svenske seileres oppførsel, får jeg

komme med en liten rapport fra Trudelutt.

 

Vi kom hit i forgårs i det nydelige været som jeg skrev, men i går var det heller guffent med regn og kraftig

vind. Det tok litt tid før vi fikk sove med godt over 10m/s og auling fra master og rær. Idag har det roet seg

godt ned og solen kommer og går. Men vi slapper av og blir liggende. Igår var det en god del norske seilere

innom på vei til seilasen Tjörn rundt i helgen.

 

Men nå er det rimelig tomt her i havnen, selv om det kanskje kommer noen helgebåter utover ettermiddagen.

 

karingon2010_brygge_gammel.jpg

 

karingon2010_brygge_ny.jpg

 

karingon2010_indrehavn.jpg

 

Hilsen Trude, skipshunden Japp og Lars

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det blåste faktisk ganske friskt i natt, så det gjorde ikke noe at man hang godt fast i en bøye.

Våknet opp til et vær som bare ble bedre og bedre.

Sola varmet godt, og dagen tegnet bra.

Begynte a få et ganske skrapet kjøleskap, så første stopp ble satt til Kungshavn. Båten ble fylt opp med det som trengtes for de neste par dagene.

Snakket litt med en seiler som kom Nordfra, for å få rapport fra Humparna.

Han låt ikke beroligende, og meldte om 1,5m bølger og slingerivals som hører med men han mente det burde gå bra?????

På vei ut fra Kungshavn ved Smøgen ser jeg noe kjent på babord side, og joda der ligger Hulda (som jeg aldrig har truffet, men båtens utseende er jo kjent).

Tar en helomvending og kjører opp ved siden, men desverre er ikke han far hjemme.

Men mor og et annet par holder vakt så lenge.

Med Humparna i tankene i forhold til forventet utvikling av været finner jeg det best og ikke bruke tiden til og fortøye og vente på Hulda sjøl, så vi får ta det senere.

Men vi var vel så nære ved å treffes som det går. :sailing:

Jeg motrer videre, Humparna var helt greie å forsere

(men litt rullet det jo).

Ankrer opp i bukta v Dannemark, og ca 30 minutter etter at jeg er fremme begynner det å blåse.

Så avgjørelsen om og haste Nordover viste seg å være rett.

 

 

Har man dårlig tid inntas lunsjen på denne måten, midt i leia i 5 knop.

imgp3135.jpg

 

 

Atter engang Sotekanalen

imgp3139.jpg

 

 

 

imgp3140.jpg

 

 

 

imgp3142.jpg

 

 

 

imgp3143.jpg

 

 

Dette var det Humparna hadde å by på idag.

Jeg hadde for sikkerhets skyld lagt jolla på akterdekket så jeg skulle ha mulighet til å dra på om det kom til og rulle for mye.

imgp3149.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Og så skjedde det som alltid skjer en eller flere ganger i løpet av ferien, - landstrømmen forsvant. Men denne gangen var det nok ikke nabobåten som var synderen, hele Käringö er bek mørk! Vi har ikke noe problem med fulle batterier, men lurer på å starte Ebern. Ute blåser det og regner det og det er 16 grader. Før strømmen gikk hadde vi på en vifteovn på 600W som ga en fin lunk mens vi satt og spilte Ludo. Og laptop'n har fremdeles 2 timer før jeg må koble inn inverteren for å lade. 12volt til 19volt omformer har jeg ikke fått tak i for den litt sære Dell PC'n.

 

Ellers er planene å tusle oss nordover dersom vær og vind er greie en av de nærmeste dagene.

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så var strømmen tilbake. Riktignok kun 205volt de første 10 minuttene, men nå er spenningen oppe i 220volt, så nå er vel alle fordelinger koblet inn. Men nå er det leggetid. Idag slipper jeg kvedstellet da jeg har vært og dusjet i kveldingen! Men der gikk også strømmen midt mens jeg dusjet. De har en slik sensor som tenner lyset når en kommer inn utenfra, men den står kun på en viss tid, så det ble å dusje og kle seg i nesten helt mørke. Men jeg klarte å holde orden på venstre og høyresokken! I det jeg kom ut i fellesrommet, reagerte selvfølgelig sensoren og slo på lyset. Høl i hue opplegg, spør du meg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På vei ut fra Kungshavn ved Smøgen ser jeg noe kjent på babord side, og joda der ligger Hulda (som jeg aldrig har truffet, men båtens utseende er jo kjent).

Tar en helomvending og kjører opp ved siden, men desverre er ikke han far hjemme.

Men mor og et annet par holder vakt så lenge.

 

Joda, stedet heter Hasselösund. Far var inne på land og satt på potta. Et heller grisete toalett. Det virker som om kommunnen har glemt at de har en gjestehavn her nord. Men mannskapet rapporterte at det hadde vært en motorbåt innom. Natten før lå vi i "NewPort", rett utenfor UK Syversen i Smögen. Sistnevnte har forresten lagt ned her, og flyttet alt til Göteborg. Været var blåsete, så vi gikk tilbake under broen. Det er mer le her. Vi er sammen med et vennepar som skla legge igjen sin Albin seiler for oppgradering. Inne i Smögens industrihavn har han funnet: Båtlakkerer (helt suveren), seilmaker som også forhandler Selden (ny rigg og nye seil), kalesjemaker (skal ha nytt cockpittelt og sprayhood), eminent rørsveiser (skal ha targabøyle) og innredningssnekker (jobber også for HR) skal ha nytt pentry skreddersydd etter eget hode. Det en båtperson ikke finner her inne, er ikke verd å finne. Det eneste de ikke kan fikse er en sommerbris og 25 grader i luften. Hulda ska få tilbud på targabøyle og håndrekker. Dessuten har jeg lyst på et doghouse ala HR. Vi får se hvor langt penga rekker. Akkurat nå burde jeg vel helst komme meg tilbake på jobb og tjene noen.

 

Ute er det nå grått, regnbyger av episke dimensjoner, og bygevinden suser i riggen. Her inne er det tørt (RF 50 %) og varmt (23,5 grader). Inger varmer, avfukteren har gått litt, trukket ned fuktigheten og gitt en liten lunk. På tide og sette på morrakaffen. Morgenpilsen er unnagjort.

Link to post
Share on other sites

Ja, dere har det ikke greit der borte i skjærgården...

- prisgitt ludo-spill under kummerlige forhold og dusjing i dunkel belysning ...

:cheers:

 

12volt til 19volt omformer har jeg ikke fått tak i for den litt sære Dell PC'n.

Lars H.[/b]

Har du sjekket denne denne Clas Ohlson-omformeren?

Den har valgbar utspenning og gir bl.a. 19V. Jeg har en slik og er godt fornøyd med den!

 

Får håpe været stabiliserer seg litt på "godsiden" for dere. slik at dere får en fin tur nordover igjen!

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Ligger du på dregg eller er det bøyer nede ved Dannemark,

 

Joda! her ligger jeg trygt i bøye, det er tom en ledig nå på morgenkvisten.

Blir nok liggende her idag og nyte solen. :nonod: (Ironisk)

Før jeg drar til Fjellbacka imorgen.

Gjestehavnsleie hvis det er fint der, om ikke blir det videre til grebbestad.

Rir av kulingen der før jeg sniker meg sakte nordover.

Finkalkulering det der med den siste ferieuka for å være hjemme ila Fredag, men nå lover de jo foreløbig finvær neste uke så vi får se om det holder stikk.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Og vi ligger fremdeles på Käringön, godt fortøyd med alle facilliteter. Men det er grått med regn og vind. Nå ser vi ikke over til land mot Hällevikstrand en gang. Så vi får satse på bedre vær i kommende uke. Vi har litt mer tid på oss enn Ojda, og trenger ikke å være hjemme før tirsdagen over neste helg.

 

Når det gjelder lader fra 12V til 19V for laptop'n, har jeg en allerede som jeg mekket til rett plugg, men Dell er så sær at jeg fikk denne meldingen:

 

varsel.jpg

 

Jeg har imidlertid en lader i bestilling som venter på meg hjemme (dersom ikke pakken er gått i retur da når jeg er på ferie),og den skal også ha rett (sær) plugg og i speck'n står det i hvert fall at den kan brukes mot Dell laptop. Ellers har jeg en uttømmende egen tråd om dette i Off Topic her.

 

Nå hører jeg på VHF'n hvordan det ligger an med seilasen Tjörn rund. Det er satt opp repeater på duplekskanalen K81, så vi hører alt som foregår mellom Sjöredningen, deres båter og f.eks kustbevakningen. De første båtene har allerede rundet ved Klädesholmen, og så langt har jeg ikke hørt om noen uhell.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har bestemt oss for å ligge i Hasselösund en dag til. Fikser litt på båten i og med at det ikke er meldt regn i dag. Vinden skal bli ganske frisk fra vestlig retning. I morgen tenker jeg at vi tusler i retning Gullholmen og ender opp på Käringön, som kommer til å bli vendepunktet for denne turen. Før vi noen dager til overs, vil vi bruke dem til å bli litt kjent på Koster.

Link to post
Share on other sites

Hulda gjør nok lurt i å se været litt an før tur til Gullholmen eller Käringön der vi fremdeles ligger omtrent alene

(med nesten full septiktank!). Med 8-10m/s og 12m/s i kastene fra WSW som jeg nå måler i 3m høyde (og med kulingvarsel),

ville det nok ikke bli noen kosetur nedover Malmöfjorden mot Lysekil eller forbi Islandsberg mot Gullholmen. Videre

til Käringön burde være greit med så vestlig vind, men ser at de som går og kommer (noen få) har problemer med

tillegging/avgang dersom de ikke ligger i indre havn her.

 

vindmaler.jpg

 

Vi satser på morgendagen, og da går vi nok et godt stykke nordover, kanskje til Hunnebostrand eller Bovallstrand, - vi får se.

 

 

Lars H.

pt. Käringön Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har man nytt Canon kamera med 12 megapixels, får man leve med at detaljer vises!

Nå er vi forresten kun to båter på hver av flytebryggene her.

 

Lars H.

pt. Käringön Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også kommet meg i havn.

Det har blåst endel, og øker stadig så jeg innstemmer med Lars i å vente med forflyttning til imorgen da det skal roe seg en hel del.

Det var slett ikke enkelt å legge til i Fjellbacka idag, jeg er jo alene og skal være både ved roret og i baugen for ilandhopping samtidig, men jeg fikk det jo til.

Belønnet meg selv med min egen "hemmalagade rekmacka och två glas hvitvin".

Såvidt jeg husker har vår venn Lars-H gjort en dårlig jobb når det gjelder dekning av Fjellbacka, så det skal jeg prøve og reparere idag eller imorgen.

Ja dere leste rett, jeg blir liggende i gjesthavn inatt. :flag_bp:

 

 

Det er ikke bare jeg som setter pris på SXK-bøyer når det blåser. Denne tassen ved Dannemark benyttet sjangsen til å forsyne seg med delikatessene siden jeg lå og dro i bøya for han.

imgp3155.jpg

 

 

Fjellbacka. Har prøvd og komme meg innom her i flere år, men det har alltid kommet noe i veien. I år fikk jeg det til

imgp3164.jpg

 

 

 

imgp3167.jpg

 

 

Ojda trygt fortøyd i 3 påler med fire tau.

imgp3170.jpg

 

 

Bilde mot sør, (indre havn)

imgp3171.jpg

 

 

Det var flere som hadde problemer med tilleggingen, denne måtte ha fire forsøk før han fikk fortøyd.

imgp3176.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Inspirert av Ojdas "gakk-gakk" bilde, kunne jeg jo ikke være dårligere jeg heller. Her er det måsene som spiser blåskjell langs bryggekanten.

 

maase_spise.jpg

 

Og ellers har de nå befolket bryggene iom at vi nå totalt er kun 10 båter i hele havnen, - hvorav 5 er norske!

 

maase_ligger.jpg

 

maase_x3.jpg

 

Lars H.

pt. Käringön Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...