Prolimit Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Ligger i Lysekil for et besøk hos Drevia. Gikk på grund under turen fra Ellös til lysekil via Bassholmen. Blir nok minst to nye sett propeller så slutten på ferien blir ikke som planlagt. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Mariell Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 (redigert) Kun kikket på Yr for Lysekil og Grebbestad. Melder max 4-5 ms vind en uke frem i tid. Rundt 20 grader og mye sol. Mindre båter i havner og uthavner, kan det bli bedre? Må dessverre tilbake til Vestfold allerede på Onsdag. Redigert 1.August.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Knappern Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Ja det var meg. Vi kjørte indre lei til Grebbestad derfra på sør siden av Klatten, for så og skrå nordøstover med sjøs inn mot Havstenssund. Ikke noe problem møtte mindre båter enn deres. Ja det var meg. Vi kjørte indre lei til Grebbestad derfra på sør siden av Klatten, for så og skrå nordøstover med sjøs inn mot Havstenssund. Ikke noe problem møtte mindre båter enn deres. Ja det var meg. Vi kjørte indre lei til Grebbestad derfra på sør siden av Klatten, for så og skrå nordøstover med sjøs inn mot Havstenssund. Ikke noe problem møtte mindre båter enn deres. Godt å høre vi prøver over der i morgen tidlig. Skal sies at våre båter passer best på innsjøer da dette er amerikanske campingvogner på sjøen. Så gule humpen er skummel for oss med kategori c båt Er det noen andre båtplassen folk som skal over gule humpen nordover i morgen og har lyst til å kjøre i kolonne? Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Mariell Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Ligger i Lysekil for et besøk hos Drevia. Gikk på grund under turen fra Ellös til lysekil via Bassholmen. Blir nok minst to nye sett propeller så slutten på ferien blir ikke som planlagt.? Var det deg som hadde besøk av SAR båten i dag? Uansett bra det gikk bra med dere. Propeller kan erstattes. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Prolimit Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Det var ikke vi. Kom igår å blir liggende til mandag. De kan se på det til uken var beskjeden fra Drevia så det er organisert med bil så vi kjører hjem til Tønsberg og henter båten senere. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Mariell Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Godt å høre vi prøver over der i morgen tidlig. Skal sies at våre båter passer best på innsjøer da dette er amerikanske campingvogner på sjøen. Så gule humpen er skummel for oss med kategori c båt Er det noen andre båtplassen folk som skal over gule humpen nordover i morgen og har lyst til å kjøre i kolonne? Slapp av, nå har vinden vært moderat hele dagen. Nå vindstille med ett svakt drag fra Øst. Ligger nedi Lysekil og har passert værutsatte steder for Nordgående i dag. Har max vært en meter dønning. Om det er noe mer enn 50cm dønning over Humpen i morra er jeg overasket. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Frese på Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Ja det var meg. Vi kjørte indre lei til Grebbestad derfra på sør siden av Klatten, for så og skrå nordøstover med sjøs inn mot Havstenssund. Ikke noe problem møtte mindre båter enn deres.Jeg gikk samme ruta i dag, men nord for klatten. Der var det rotete, nok bedre å gå på sørsiden. La uansett båten ned i 17 knop - opplevdes som en fin fart etter forholdene. Så guffa jeg på igjen medsjøs da jeg dreide nordøst inn mot Havstensund. Da fikk jeg også gleden av å observere en W42GB i godt driv og med luftige svev på vei sørover - heftige scener når en 42-fots cabincruiser hopper fra bølgetopp til bølgetopp. Gikk for øvrig over Humperna i går, ikke noe problem å forsere i normal marsjfart (27-28 knop). Nabobåten her jeg ligger på Resö melder om stor bølgehøyde i Kosterfjorden i dag - han hadde hatt en strabasiøs tur sørover fra Nord-Koster i en Yanmarin 76. Resö er en favoritt, men vi ble ved ankomst kjent med nyheten om at restauranten på Panget gikk i graven 1. Juni. Veldig trist - var en av de aller beste restaurantene på Bästkusten. Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Bra!! Var der ute i 12-15ms med unger og kone i båten og det var en ubehagelig opplevelse så har nok fått litt skrekken etter den turen hylende barn som trygler om å snu er ikke bra for et pappahjerte.. Får håpe det er bedre i morgen.. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Frese på Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Slapp av, nå har vinden vært moderat hele dagen. Nå vindstille med ett svakt drag fra Øst. Ligger nedi Lysekil og har passert værutsatte steder for Nordgående i dag. Har max vært en meter dønning. Om det er noe mer enn 50cm dønning over Humpen i morra er jeg overasket. Vi snakker fort om et par meter dønning over humpen i dag. Jeg tok igjen en nordgående Nidelv 28 som gikk enda nærmere land enn meg. Han var det knapt mulig å se når han var i bunn av bølgedalene. Ifølge naboen viser målestasjonen utenfor Väderöarna en signifikant bølgehøyde på 2,3 meter i dag. Og det er jo ikke så rart med tanke på at det har blåst 10-12 ms sv siden tirsdag kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Ops. Da er det nok en stor forskjell på vind/bølgeforholdene her nede og 30-40 NM lenger nordover Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
sap_2000 Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Svoger m/fam gikk Koster-Færder-Viksfjorden i ettermiddag med en W28 Ghibli. Rapporten var at det ble meget, meget vått tross kalesjen, men imponert over båten :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mariell Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Helt utrolig forskjell fra hva jeg har opplevd her litt lenger sør. Bar overkropp på fly, solbrendt, nærmest null merkbar vind eller sjø. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
dennrick Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Svoger m/fam gikk Koster-Færder-Viksfjorden i ettermiddag med en W28 Ghibli. Rapporten var at det ble meget, meget vått tross kalesjen, men imponert over båten :-) Det skjønner jeg:-) Her var vi og lekte litt idag ved Verdens Ende før vi dro inn til havn på "Havna". Det har blåst mye, og det var fint å se at barna endelig kunne skrike og le litt av disse sjømonsterne som gjør båten veeeeeeeeldig liten. Hatt en fin dag - imorgen skal vi også besøke Sverige:-) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Porthos Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Hvor på styrsø ligger du? Syd-øst? Skal nedover fra Skjebergkilen søndag kveld og litt avhengig av vær og vind er første stopp rundt Strømstad aktuelt. Kk Vi ligger på nord på Styrsø, der hvor det står undervattenskabel på kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Nå blåser det litt i Lysekil også. 6-7 Ms. sørøst kan jeg tenke meg. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Frese på Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Knapt halvfullt på Resö, hvor det ellers alltid er fullt. Tydelig at første arbeidsdag nærmer seg med stormskritt for mange. Vi går hjem til Oslo i morgen tidlig. Mindre vind i dag enn de foregående dagene Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Knapt halvfullt på Resö, hvor det ellers alltid er fullt. Tydelig at første arbeidsdag nærmer seg med stormskritt for mange. Så fint for oss, som starter ferie del 2 i morgen. [emoji2] Første stopp blir Strömstad. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Pequod Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 (redigert) Var kanskje ikke så dumt at båtferien min ble utsatt denne uken, med den vinden som har vært. Men det blir kanskje ikke bedre fra den 10ende heller...men da setter vi uansett avgårde! Redigert 2.August.2014 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
ebonita Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Visserligen så är givetvis uthamnar prio 1 i Bohuslän, men när det tutar i så fegar vi och föredrar det behagliga livet i hamn. Men efter 4 kvällar vid inre kajen i Grebbestad med gratis trevlig musikunderhållning av olika orkestrar direkt framför fören och trevlig pratstund med 'Baatsman' med nyförvärvad Azimut43 och 'Ludde' med Princess40 härifrån Baatplassen så har vi nu kastat loss och kommit 'till sjöss' igen. Första natten för ankare i Veddö-kilen, och nu i kväll har vi hittat en lugn och stilla långside plats vid Hästvammen. Skönt med tystnaden efter Grebbestad! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Så du var innom Otterøen Ebonita. Hva var grunnen til at du gikk videre? Selv har vi fått sansen for Otterøen etter tre overnattinger på svai nå i sommer. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chris284 Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Midt i juli var vi på vei til Strømstad etter å ha overnattet i Fr.stad, På overfarten fra vestfold dagen før var det ca 4-6 ms og noe sjø, 1-1,5 m og det gikk greit. Da vi skulle videre torsdag 17 juli var det noe friskere vind og i Fr. Stad virket det som om det ikke var noe problem, det var meldt en 7-10 ms, så vi regnet med det ikke skulle by på problem, så vi startet i 12 tiden og gikk sydover ned Løperen. Det var noe bølger på vei nedover og det ble litt værre lenger syd. Og vinden må ha tiltatt i styrke. Da vi var ved utløpet av Løperen ca ved Kværnskær og gikk på østsiden og da vi fikk åpent hav og ikke noe i le ble vi overrasekt av noen kjempe bølger med veldig kort bølgelengde, så båten gikk opp i ca 45 grader og på vei ned fikk vi neste bølge. Tror det må ha vært ca 12 ms og bølgehøyde 3- 3,5 meter og veldig krapp sjø, så jeg fikk snudd båten mellom to bølgetopper og vendte tilbake opp løperen. Vi overnattet på Sand Marina, veldig bra sted og i le for sydvest kulingen. Dro dagen etter til Strømstad og var der til søndag. Det må jeg si var litt av en opplevelse selv om båten er 30 fot og vanligvis klarer sjø godt, var dette noe av det værre jeg har vært med på i en såpass liten båt. Har vært ute i sterk storm i nordsjøen tidligere på en fiskebåt, men tror nesten dette var værre med en 30 fots båt ut fra løperen. Det er tydelig vis andre steder enn Gule humpen som er vel så utsatt på kysten nedover østfold og Sverige. Noen har og nevnt Strømtangen kan være vanskelig til tider. Er det noe sted jeg kan finne tilbake hva som kan ha vært bølgehøyde på det aktuelle sted og tidsrom, mon tro ? Fikk desverre ikke tid til å filme eller ta bilder, Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Ben Sin Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Løperen er det eneste stedet jeg har fått luftet propellen. Riktignok med vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 (redigert) Ebonita: Första natten för ankare i Veddö-kilen, och nu i kväll har vi hittat en lugn och stilla långside plats vid Hästvammen. Skönt med tystnaden efter Grebbestad! Veddøkilen er en kile de fleste haster forbi. Trivelig sted å kaste anker eller ligge på SXK-bøye når det blåser. Stille vann i all slags vær. REM: Vi forsøkte Otterøen men da sto vinden rett inn. Vi gikk derfor til Veddøkilen. Mye bedre. Redigert 3.August.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Det er tydelig vis andre steder enn Gule humpen som er vel så utsatt på kysten nedover østfold og Sverige. Noen har og nevnt Strømtangen kan være vanskelig til tider. Når vind og strøm går motsatt vei topper det seg skikkelig. Har erfart dette både i Drøbaksundet og Svelvikstrømmen. Like utenfor kan det flate seg ut igjen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Salt Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 om Løperen ved kraftig SV-vind: Mindre utgående Glomma-strøm og stående bølger mellom Galtane og Rødshue, så videre med vind og sjø på tvers inn Lauersvelgen. Ellers er jo alternativet nord om Kirkeøy og så mellom Kirkeøy og Nordre Sandø til Skjærhallen eller Herføl. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.