Eksit Startet 17.November.2002 Link til dette innlegget Startet 17.November.2002 Heisann Dette gjlder VP MD 17c 36 hk ferskvannkjølt. Først oppdaget jeg at tempen ble høy før den sank til normalt niva. Dette skjedde noen ganger uten at jeg tenkte mer over det. Neste gang jeg var ute steg tempen opp på det røde og det var da jeg merket at det manglet kjølevann. Vannet blir borte, men jeg finner ikke ut hvor. Kan det tenkes at det renner ut igjennom varmeveksleren ?? Eller er det noen annen forklaring. Tore Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 17.November.2002 Link til dette innlegget Svart 17.November.2002 Har Du sjekket olja? Om den er grå? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 17.November.2002 Link til dette innlegget Svart 17.November.2002 Jeg antar du mener at kjølevannet på ferskvannsdelen av motoren forsvinner. Da er det spørsmål om over hvor lang tid det blir borte. Tar det lang tid, kan det være at du har en lekkasje som er vanskelig å oppdage. Om det er ferskvannsdelen som kjølevannet forsvinner fra kan det være flere muligheter. Vannet kan lekke ut av motoren gjennom en defekt slange, lekkasje i en skjøt mellom metall og slange etc. Vannet kan også renne inn i motoren og havne i oljereservoaret via en defekt toppakning, sprekk i blokka, sprekk i topplokk. Dette vil du imidlertid kunne oppdage ved at oljenivåret stiger, og det dannes et gråhvitt kremaktig stoff i oljen. Dette fester seg ofte under toppdekslet og påfyllingshullet i toppdekslet. Vannet kan rett og slett presses ut gjennom påfyllingshullet på grunn av for stort trykk i sirkulasjonskretsen. Jeg har ved ett tilfelle vært borti en defekt varmeveksler på en BMC Commander, hvor det var åpent mellom fersk og saltvannsdelen. Det som skjedde da var at ferskvannet i ferskvannsdelen etterhvert ble erstattet med saltvann. Om du ikke har vann i oljen, kan du gjøre følgende. Du bør fylle opp ferskvannsdelen med vann, slik at allt er som det skal, og kjøre en runde sammen med en kamerat, med motorromslokket fjernet, slik at du kan følge med motoren, å se om du kan finne ut hvor vannet tar vegen, og hvor lang tid det går før noe skjer. Lekker vannet hele tiden, eller kommer det plutselig masse vann ut etter en stund? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
captain Svart 25.November.2002 Link til dette innlegget Svart 25.November.2002 Hei Eksit . Dette er ikke noe greit problem!! Vis du ikke finner ut noe etter å ha gjort det Pirus anbefalte og gjøre så har jeg en liten ide. Har selv hatt det samme problemet , og gitt om jeg skjekket å studerte meg grå , men fant ikke ut hvor vannet for hend. Det var da en gammel fisker sa til meg at det var mest sansynlig at varmeveksleren var begynt å lekke . Fordi at trykket er større på ferskvannssiden enn på sjøvannssiden , du skal bare stenge bunnventilen mens motoren går . Vis det da forsatt kommer vann ut av eksosen så er det mest snsynligt at dette er ferskvann , og du har en lekasje i varmeveksleren . La oss håpe at du finner ut av det , lykke til . M.v.h Captain Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 26.November.2002 Link til dette innlegget Svart 26.November.2002 Hvis du velger å lukke bunnventilen for å sjekke ut varmeveksleren som Captein foreslår, Hvær veldig obs på impeleren, den ryker veldig fort hvis den går tørr. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 26.November.2002 Link til dette innlegget Svart 26.November.2002 Ja impelleren er utsatt, men glem heller ikke eksos slanger. Vet ikke om jeg ville ha testa det på denn måten :nono: Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 26.November.2002 Link til dette innlegget Svart 26.November.2002 VP MD 17 motorene er noen "j**l..." til å forbruke impellere, bl.a. grunnet meget høy kam i pumpehuset. Det finnes en rekke eksempler på impeller som "knekker" i løpet av en sesong på disse motorene. Ville derfor aller først sjekket/byttet impelleren (i hvertfall hvis du ikke ser tydelige lekkasjer ett eller annet sted). Vær klar over at "i den første tiden" når en impeller begynner å bli "dårlig" har den fortsatt en liten pumpeeffekt. Imidertid er denne for dårlig når motoren belastes, men kanskje nok til å kjøle tilstrekkelig når motoren går sakte. Men samtidig kommer det lite eller ingenting kjølevann "ut bak" fordi den reduserte vannmengden rett og slett "fordamper" av kombinasjoner for høy oppvarming + eksostemperaturen. Forøvrig må vite litt mer om du har motor med dobbelt/enkel impellerpumpe for å "si noe mer" om andre årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.November.2002 Link til dette innlegget Svart 26.November.2002 Såsant motor og dørk er noenlunde rent bør det være lett å oppdage utvendig lekkasje av frostvæske. Eksit skriver jo også at han ikke finner noe her. Da gjenstår vel egentlig to muligheter: Det går over i sjøvannet i varme-veksler, eller i eksosen. I sistnevnte tilfelle vil også oljen normalt bære preg av det, men ikke alltid. Vi har nemlig hatt en lang runde på dette i båten til Søgne dykkerklubb (115hk 6.syl Perkins) Den "brukte" en god del vann, uten at trykktesting eller annen inspeksjon kunne avsløre hvor det ble av. Så ble den reparert for et betydlig beløp, der bl.a. varmeveksleren og topp-pakning ble byttet. Men motoren fortsatte å bruke vann. Pga div viderverdigheter fikk vi aldri verkstedet til å rette opp dette. Etter ca 1 års tid økte vannforbruket dramatisk og motoren ble igjen satt på (et annet) verksted. Jeg var med å ta av toppen og vi trodde ikke våre egne øyne da det viste seg å stå ca 5cm vann i den forrerste sylinderen. Topp-pakningen hadde blitt blåst ut melleom denne og sylinderen ved siden av. Det var ikke spor av vann i oljen. Sannsynligvis har problemet vært forårsaket av flere faktorer, bl.a. feil montasje av topp-pakningen, evnt at det har vært benyttet en dårlig variant. (ref det Pirus skrev tidligere). Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 29.November.2002 Link til dette innlegget Svart 29.November.2002 Enig med deg Ingar. Det bør imidlertid nevnes at hvis motoren til Eksit er utstyrt med en dobbelt "impellerpumpe" kan lekkasjen også finne sted i denne. Og dag har man ingen "utvendig lekkasje". Man har eksempler på motorer som mister sitt kjølevann, og det motsatte - motorer som "overfylles" og/eller kjølevannet erstattes med saltvann. Bl.a. "monteringshøyden i båten" påvirker "hvilket fenomen" som oppstår. Derfor er det viktig med regelmessig bytte av simringene i disse doble impellerpumpene - minst hvert 2 år?? Sitér dette innlegget Link to post
Eksit Svart 29.November.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2002 Heisann Takk for mange svar. Jeg har dessverre vært på reise så jeg har ikke hat anledning til å svare dere før nå. Oljen er fin, ikke tegn til farge forandring. Det kommer plenty vann ut sammen med eksosen og om jeg har dobbel impeller, det vet jeg faktisk ikke. Det virker som vannet plutslig forsvinner. Når jeg åpner lokket for vannpåfylling er det et veldig høyt trykk slik at jeg må åpne forsiktig. Jeg kjenner ikke noe lukt av frostvæske så jeg er ganske sikker på at det ikke lekker ut inne i båten. Skal ta en tur i båten på søndag for å se bedre etter i dagslys. Vi får se.... Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 30.November.2002 Link til dette innlegget Svart 30.November.2002 Eksit: Skal ta en tur i båten på søndag for å se bedre etter i dagslys. Vi får se.... Sjekk når du er ute, om kjølevannet som kommer ut av eksosen er mere forurenset enn normalt. Sjekk også om du kan registrere en unormal lyd fra motoren, eller om den går like jevnt og pent som alltid. Dette gjelder spesiellt på tomgang. Det blir spendende å høre hvordan prøveturen går i morgen. Lykke til. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Eksit Svart 30.November.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2002 Piris sier sjekk om motoren går pent. Når du sier det så har jeg merket en ulyd og bare på tomgang. En slags dunkelyd. Akkurat som om noe er løst. Eksit Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 30.November.2002 Link til dette innlegget Svart 30.November.2002 Kanskje du kan få låne en trykktester for kjølesystem på en bensinstasjon(hmm..!?). Den skrus fast på ekspansjonstanken hvoretter du pumper trykk inn i systemet. Den testen kan avsløre mye.. snart: Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 30.November.2002 Link til dette innlegget Svart 30.November.2002 Jeg hadde en ulyd på min Perkins på tampen av sommeren. På tomgang gikk motoren OK, men den hadde en lyd som ikke skulle være der. Den 6 sylindrede motoren hørtes nesten ut som en skøyte. Dette er skrevet om her på baatplassen.no. Jeg var også plaget av at kjølevannet forsvant, langsomt, men sikkert. Imidlertid tok jeg ikke dette som et feilsignal, jeg trodde det kanskje var tilfeldig. Etter kontroll av dyser og kompresjon, fant jeg at dysene var bra, men kompresjonen var svak på et par sylindre, en var veldig svak, en annen var noe bedre. Det jeg ikke koblet da, var at de to sylinderene som var svake, lå ved siden av hverandre. Vel, det var bare en ting å gjøre, finne årsaken til den lave kompresjonen. Det jeg fryktet mest var at topplokket hadde sprukket , men etter demontering av topplokk fant vi feilen. Defekt toppakning mellom 5 og 6 sylinder . Det høres litt rart ut å være glad for at toppakningen har røket, men i forhold til et defekt topplokk til nesten kr 20.000,- var det greit liksom. Det jeg har sett i ettertid er at jeg kunne sett at noe var galt ved å ta av innsugningsmanifoilen. Innsugskanalen til 5 og 6 var nemlig sotete, det var ingen av de andre kanalene. Jeg har enda ikke montert motoren sammen, men jeg er rimelig sikker på at allt er OK etter montering. Jeg har benyttet anledningen mens toppen var av, til å overhale den, slik at allt skal være perfekt etter sammensetning. Det var lett å forstå symptomene når feilen var klarlagt. Årsaken til lyden var at sylinder 5 og 6 blåste ut i luftfilter/eksosrør for kompresjonsslagene på respektive sylindre, fordi når den ene er i kompresjon, er den andre i innsug/utblåsning, vise versa. Noe av trykket tok veien i mellom blokka og topplokket, og skapte trykk i kjølevannssystemet, slik at vannet ble presset ut av påfyllingshullet til varmeveksleren. Når du drar ut på søndag, sjekk om den lyden du har på tomgang kan høres i luftinntaket til motoren, eller i eksosrøret, eventuellt begge steder. Gjør den det, er det overveiende sannsynlig at du har en lekkasje mellom to sylindre, som samtidig gir trykk i kjølevannssystemet. I såfall er det grunn til å tro at toppakningen er defekt. Det blir spendende å høre hvordan det går. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Ingar Svart 30.November.2002 Link til dette innlegget Svart 30.November.2002 Kan bare bekrefte det andre har beskrevet om ulyder. Hørte det ikke selv, men vår motorkyndige båtmann trodde at vi hadde ett defekt råde-lager, som altså viste seg å være den topp-pakning lekkasjen jeg beskrev. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.