Jump to content

scand baltic/ford 2728TIM

litt peiling

Recommended Posts

Hvorfor ikke hvis motoren er ok. Er en " sliter ". Du kan med enkle justeringer ta ut en 250 / 260 hk av motoren, kanskje enda mer. Gear og propellanlegg må selfølgelig sjekkes ut før du gjør noen inngrep. Normalt tror jeg det står 17 spisser i motoren. Med disse spissene kan du maks ta ut 240 hk ved å justere pumpe. Ved å bytte til større spisser kan du ta ut mere krefter. Motoren er rimelig svær og tung. Vekt ca 590 kg og den tar en god del plass. Blir nok trangt i motorrommet ser jeg for meg. Har en kamerat som har en Ford 2704 i en Baltic. Der er det ikke mye plass til overs. Alle filter ligger på styrbord side av motor, det samme gjør peilepinne for olje og dieselpumpe. Vannpumpe ligger også til styrbord nede helt foran.

Redigert av Hansi (see edit history)

Det er en svæær motor. Har du mål på den. Jeg var å kikka på en Baracuda for noen år siden med en sånn motor og jeg ble overasket over hvor stor den var. Hvis det er plass i motorrommet så tviler jeg på om du får plass til så mye mer.

Regner med at du må flytte varmtvannberederen.

Veier litt også. De 590 kg som Hansi nevner er vel uten gear.

Men for all del det går for å være en bra motor.

Hvis du går for det, så gi rapport.

Er i samme situasjon som deg, har også en 40b som jeg vurderer å bytte ut. Da i noe brukt. Men håper på å finne noe som ikke er så svært. blir uansett ikke på en stund for meg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Vekt er uten gear ja. Dette er jo motorer beregnet for yrkesbruk, nærmest uslitelige. Går motorer av samme type her i fjorden som har logget nesten 50000 timer??? :eek: Tviler vel på om en TAMD 40 / 41 motor hadde klart det samme. Fabrikkoverhalte motorer selges rimelig i forhold til pris på de mer kjente merkene som Volvo, Yanmar. Er jo en steinknuser i ordets rette forstand og fordelen i forhold til nyere motorer er at du har ingen eller svært lite elektronikk. Bakdelen er røyk i eksos med mindre du har eksos støvel som vil dempe noe. Skulle du trenge reservedeler skaffes dette enkelt. Støymessig er det vel ikke så stor forskjell på denne og andre.

Redigert av Hansi (see edit history)

Enig i alt du skriver om motoren Hansi.

Og kunne tenkt meg en tilsvarende motor selv, bla, pga. pris og pålitlighet.

Men med en så volumiøs motor så vil det bli veldig trangt (om det overhode er plass) Har hatt båter hvor det å bytte oljefilter og andre normale service gjøremål har bydd på de mest akrobatiske øvelser. ville derfor advare mot akkurat det.

Vekten gjør vel heller ikke Baltice'n til noen mindre hekkbølgeprodusent.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Den er brukt under 500 timer. Har vært en reserve motor til vannkraft. Aldri vært i saltvann eller i båt.

Den blir justert opp til 270Hk på Jahre motor. Dysene byttes og pumpa stilles.

Er den så enorm stor :eek:

Forden er en meget bra motor, den er ikke større enn at det går, de fleste motorer med slik effekt er i dette vektsjiktet.

Ikke minst er dette en meget behaglig motor i bruk (lavt turtall). rimelig å vedlikeholde.

vær nøye med girvalg og propell. Jeg ville ikke vurdert brukt volvo penta i denne størrelsen, blir ofte et pengesluk.

Som du vet, litt peiling (etter noe IM), så har jeg en sånn motor (225HK) i Balticen min. Du trenger ikke å være redd for å få plass til den - det går helt fint, selv om det ikke akkurat er danseplass rundt motoren. :seeya: Ikke noe problem å komme til for filterskift og vanlig ettsyn/service hos meg, ihvertfall, men varmtvannsberederen har fått plass under køya i akterkabinen.

Motoren er tung og og vekten gjør nok sitt til at hekksjøene blir enda større enn normalt men når jeg kommer opp i 16-17 knop flater de ut en del. :yesnod: Motoren røyker en del under oppstart og på tomgang med det gir seg når den får opp tempen.

Jeg har ikke all verdens erfaring med hverken båten eller motoren enda, men det virker som en OK kombinasjon. Lavt turtall, lite elektronikk som kan gå i stykker og OK støynivå gjør at jeg godt kan anbefale motoren i en Baltic. Jeg vurderer også å få oppjustert min til 240 eller 270 HK noe som kanskje kunne avhjulpet hekksjøproblematikken litt :rolleyes:

Redigert av omorv (see edit history)

Hadde ein Scand Baltic med Ford 2704 ET tidligere.Da 2704 motoren kolapset vart det montert ein 250hk 2728tim i Balticen.

Brukte samme aksling(40mm) og gear(prm402) som da eg hadde 2704motoren med utveksling 1,5-1.I mål og vekt er ikkje 2728motoren vesentlig større enn 2704 motoren og det er MANGE Scand Baltic med 2704 motor og sikkert 2728motor også.

Eg måtte få støypt nye labanker til motorfestene fordi dei var selvfølgelig annerledes på "nye "motoren og det vart ein ekstra kostnad men Scanden sprang lettbeint og fint med 2728motoren så det er ingenting å lure på hvis det einaste du er skeptisk til er plassen.Det går uten problemer og trangt er det i motorrommet fra før da alt arbeid der må foregå ovenfra uansett.Sjølv hadde eg varmtvannsberederen innerst i hjørnet i babord stikk-køye.Då er den på samme side som påkoblingene til kjølevannet er på motoren.

Under montering var det ein del spørsmål som meldte seg mht el osv siden eg ikkje fekk med komplett el-strømpe og da er EUROMARINE i STAVANGER gode å ha.RUNAR SVENDSEN har masse detaljer om denne motoren i hovudet og har delelager til den og det han ikkje har skaffar han på kort tid.

Sett i gang å skru.Balticen vert ugjennkjennelig :flag: (men vil ryke en del under oppstart)

Redigert av Hardingen (see edit history)

Vær spesielt opmerksom på gear og propellanlegg. Forden er en kraftkar og det er ikke få gearkasser den har tatt knekken på. En kjenning kjøpte en Baltic senhøsten 2006. Gikk bare noen få måneder så var gearkassa knust til pinneved. Viste seg at PRM gearet var underdimensjonert i forholdt til motor. Heldigvis fikk han kjøpt et nytt gear til ca 22000 som er rimelig i forhold til normal nypris.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...