jman Startet 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2007 Hej på er, I lördags blev vi lyckliga ägare till en Askeladden 645 Beetle 2002 Fantastiskt trevlig båt med i särklass bästa disposition av utrymmet i sittbrunnen av de båtar vi tittade på. Tack för att ni gör så bra båtar i Norge Jag har några frågor till er andra Beetleägare: 1. Ankarboxarna därbak är rätt grunda(små), så att ett normalstort ankare inte får plats. Hur förvarar ni andra era ankare och ankartamp? 2. Har ni några andra alternativ till förvaring av 4 fendrar än fenderhållare på främre pulpit? Ha det gott /Johan Karlskrona Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 15.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2007 Du fikk aldri noe svar på dette ser jeg? Jeg lurer på det samme vedr. fendere! Pr. i dag har jeg de stuet under på ene siden av motorkassen bak. Jeg har fundert på om det ikke burde være mulig å feste noe greier på badeplatformen...? Når det gjelder anker får jeg akkurat plass til mitt i kassen på styrbord side bak. Setter det ned i den dypeste delen (mot meg) og får akkurat andre enden innenfor på diagonalen, selv om det ligger noe tau under tuppen. Usikker på hvor mange kg ankeret mitt er. Det fulgte med båten. Det ser ut til å være mer enn tungt nok til å holde båten. Jeg har kjøpt en 2 meter kjetting til det som jeg bruker ned mot ankeret. Det er med på å holde det nede langs bunn, og er en glimrende "fjæring" når vi ligger med baugen mot land. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
jman Svart 26.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2007 Jag hittade ett blyplättsankare på 8kg som precis fick plats. Det har fungerat fint hittills. Jag förvarar också fendrarna brevid motorutrymmet. De får nog fortsätta att ligga där. Synd att ta upp plats på badplattformen. Jag läste i en annan tråd att det skulle vara fördraget kablage för stereo. Kunde inte se detta på ritningarna i min pärm. Var har ni andra er stereo monterad? /Johan Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 27.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2007 Det var stereo i båten når jeg kjøpte den, men det var noe rakkel den forrige eieren hadde montert. Jeg har montert den inn der den skal være, under gass/gearboksen. Der er skrogsiden "dyp" nok til at det fint er plass til stereo, og du kommer grei til på baksiden for å koble ledninger bak platen på styrbord side inne i kabinen. Høyttalerne pleier å være montert bak førerstolen og en på tilsvarende plass på andre siden. Med andre ord; eneste ledningen som må trekkes er den som skal gå til høyttaleren på den andre siden. Om den ikke allerede ligger der trekker du den i dobbelt-taket i kabinen. Trenger bare skru ut et par skruer og vippe taket litt ned så kommer du til for å trekke den gjennom. Strøm får du fra en ledig sikring i rekka bak dashboardet, og så må du koble den inn på en små rekka med sikringer helt nede til venstre (mener jeg å huske) som er den som har strøm på seg hele tiden, også når hovedstrømmen er av. Den samme rekken som har sikringen til lensepumpen. Det trenger radioen for å huske kanaler osv. Jeg kjøpte stereoen og forsterkeren som Sony forteller om her, samt disse høyttalerne. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
opas Svart 27.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2007 Dette med ankerplass og fenderplass har jeg også irritert meg litt over. Jeg ser at på den litt mindre modellen Askeladden C6 så har de laget en plass for fenderne i en kasse bak kalesjen. Foreløpig har jeg bare brukt en 8 kg paraplydregg som akkurat går ned på skrå i den ene "dreggkassen" bak. Har sett at det går an å ha en "vogge" for dreggen på badeplattformen. Å legge fendrene i motorkassen var ikke dumt men virker litt tungvindt å måtte åpne motorkassen for å få tak i dem. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
AndersH Svart 27.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2007 Å legge fendrene i motorkassen var ikke dumt men virker litt tungvindt å måtte åpne motorkassen for å få tak i dem. Jeg har fenderne vedsiden av motorrommet. Altså i den åpningen under sitteputen på ene siden helt bak. Må ikke åpne motorkassen for å bruke de. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Thompalompa Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Hej! Jag har också fendrarna på ena sidan om "motorrummet", det har funkat ok hittills. Då det gäller ankare löste vi det med ett ankarspel! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.