Jump to content

Pioner 15 - selvlensende?

Silver99

Recommended Posts

Jeg har en ny Pioner 15 Classic med 20 Yamaha 4t. Det har regnet mye i det siste, og siden båten selges som selvlensende, selv når den ligger fortøyd, har jeg ikke vært i båten hver dag. Stor var overraskelsen da jeg dro for og sjekke båten, og fant den halvfull av vann. Proppen i motorbrønnen er skrudd ut, men vannet går ikke ut den veien så jeg må lense. Noen som har hatt lignende problemer, er det andre "propper" som må skrues ut også? Kjøpte denne båten b.la. fordi man kan forlate den uten og være redd for opphopning av vann.

Mvh

Øyvind

Den er selvlensende i den forstand at med proppen oppe kommer vannet i båten aldri høyere enn vannspeilet på utsiden av båten.

Så lenge du er trygg på at hullet ikke propper seg til med rusk og rask kan du la båten ligge og sove godt :-)

Hmm, det skulle vel bety at det ikke skal være mer vann enn opp til der hvor dreneringshullet er? Vannet står mye høyere enn det, og dersom dreneringen fungerer skulle vel maks vannstand være opp til dreneringshullet, eller er jeg helt på jordet her?

Hei,

trodde disse båtene var godkjent for max 15 hk? hvis dette er tilfellet kan det jo hende at en 20 hk FIRTAKTER blir i overkant tung og derfor virker ikke selvlensinga lenger? en typisk 15 hk totakter veier rundt 30-40 kilo, vet ikke hva din motor veier men dette er nå bare noen tanker fra meg.

Takk tj, var nede i båten i dag og selv med veldig mye regn står vannet kun litt over dreneringshullet, noe som kun medfører litt høy vannstand i de langsgående rennene i dørken. Da ser det ut til at dreneringen virker som den skal, det var bare jeg som ikke visste hvordan det virket :blush:

Gammabusa: De nye Pioner 15 er godkjent for opptil 30hk, min 20hk veier ca. 50kg forøvrig. :eek:

Jeg opplever også at det står ganske mye vann i båten når den ligger stille. Jeg har en honda 25hk på den som veier ca 70 kg. (Jepp den er i tyngste laget!) Jeg må i realiteten øse båten når jeg bruker den. Fikk et tips om å å montere ei håndpumpe med slange ned i dreneingsrennene på den, har tenkt å gjøre dette. Da blir den helt tørr oppi.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...