Jump to content

Nye motorer fra VP

Bitteliten

Recommended Posts

Sitter og kikker i ny prisliste fra Windy. Her står det en del interessante motorer fra VP:

D6 330

D6 370

D4 300

D6 350 står ikke i prislisten, heller ikke D6 310.

Er det noen som vet noe mer om disse motorene? Jeg finner ikke noe på VP's norske hjemmesider. Det som kan være interessant å vite er hva modifikasjonene går ut på . Om det bare er software endringer så kan det jo være interessant å få tak i ny softwaer :smiley:

Er D6 330 med kompressor eller er det en oppgradert D6 310 uten kompressor tro?

Ser ut til at Windy har økt prisene sine med 3% fra 2006

Redigert av Bitteliten (see edit history)

D6-310 utgår pga D4-300 og jeg antar 330 overtar uten kompressor

D6-370 (DP) er nok bare en softare oppgradering i fra D6-350 (370 koster forøvring 29.000 mere en 350)

D4-300 vi jeg tror har ny topp og kjøling ala D6-435 (Gir og IPS)

Håper snart på Press release i fra VP.

Jeg har også hørt at forskjellen mellom D6 350 og 370 bare er SW. Men, det kan jo være at Volvo benytter anledningen til å gjøre noen HW upgrades. F.eks. da D3 kom i 190HK utførelse, så oppgraderte de toppen og brukte derfra denne i alle effektversjoner. Slik at med den nye toppen var det bare SW som var forskjellig.

370 (for DP) maskinen er allerede mulig å få tak i, jeg vet en som blir installert i en ny båt akkurat nå.

Ellers lekte jeg meg på Søndag med å plotte drivstoff-forbruk med vår D6 350, det var en interessant øvelse. Hvis noen er interessert, send meg en IM med en mailadresse, så kan jeg oversende regnearket.

• 2 uker senere...
For å få 300 hk ut av D4'en har VP gjort ganske store inngrep. Ny topp for bedre kjøling, ny turbo og annen motorstyring. Synd - hadde håpet på å bare kunne bytte boks for å få 300 på mine :smiley:

Tyder det at D4 260 er tynet max av det den klarer? Altså ikke noe sikkerhetsmargin å gå på?

Joda310

som vil ha 2 stk D4-260 e.l i min neste båt. Hvis bare Hamar kunne ringe, da :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det kan godt være det. 70 hk/liter slagvolum på D4 260. På D6 350 er det 63,2. På D6 370 er det 67 hk/liter slagvolum.

Jeg tror den store utfordringen er kjøling av turbo og toppen - er nok derfor toppen er endret. Samme som VW gjorde da 1,8T gikk fra 150 hk til 180 hk

• 4 uker senere...

Det overrasker meg at dreimomentet ikke er høyere på D4 300. Ser ut som om maks er på ca 700nm. D4 260 har maks 650. Jeg forventet en større økning. Men det er jo nok i D4 260 da. Vil anta at toppfarten på en W37 vil øke med 3-4 knop med D4 300 mot det jeg har - dvs opp mot KAD 300 prestanda på ca 42 knop.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...