Figaro Startet 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2007 Hei alle elektrokyndige! Jeg har en Vetus baugtruster som iflg. brukermanualen skal ha en 300A sikring. Men nå har sikringen røket 2 ganger, og selvfølgelig på et ugunstig tidspunkt, da jeg hadde bruk for den ekstra sikkerheten som en baugtruster gir. Jeg prøver å bruke den minst mulig, men alikevel ryker den. Kan jeg sette i en større sikring, f.eks. 350 eller 400A? Selve el-opplegget virker riktig dimensjonert, med tykke kabler osv. Noen som har erfaring med tilsvarende problem? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
roaldbj Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Har du sjekket at det ikke er noe som gir propellen motstand, enten et fiskesnøre eller at du har fått vakkel mellom propellsylinderen og propellmotoren. Jeg ville ha demontert motoren og sett om propellen går greit rundt med håndkraft. Gjør den det er i det minste ett tema klarert ut. Jeg kjenner ikke Vetusmotoren noe særlig, men det er en førsteklasses baugpropell. Har du sjekket børstene og anlegget mot rotoren? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Elektromotorer trekker vel også høyere strøm hvis du har lav spenning av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Båten skal snart opp for stoffing, så da kan jeg kontrollere propellen. Men det høres ut som om den går greit rundt. Skal man bare la baugpropellen gå noen sekunder av gangen, eller tåler den lengre belastning? Sikringen holder hvis jeg bare kjører den i korte intervaller, men tåler ikke en lang belastning. Og batteriet til trusteren er helt nytt, så det kan ikke være dårlig spenning. Men kan det skje noe galt med en større sikring? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
olpi Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 (redigert) Det er en fordel å kjøre thruster i korte intervaller, men sikrng skal ikke ryke selv om du kjører den litt lenger. Thrustere har ofte en egen thermosikring som slår ut hvis du kjører den så lenge at det blir høy varme i elektromotor, men da skal du kjøre den lenge (mer enn ett minutt). Lavere spenning kan du få hvis det er dårlig kontakt noe sted på veien fra batteriet til thruster eller stort spenningfall over f.eks en hovedbryter. Når du bruker thruster vil uansett spenningen på batteriet falle ganske mye, og har du noe som skaper ytterligere spennigsfall kan det være årsaken kanskje. Uansett ville jeg ikke satt i større sikring, men funnet årsaken til at strømtrekket er høyere en spesifikasjon. Redigert 3.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Det kan være at ledningene er for tynne. En truster tar mye strøm og dette kan føre til at sikringene ryker særlig hvis den sliter litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.