Jump to content

Rust på gelcoat

Hydrox

Recommended Posts

Hempel gelcoatcleaner, D-rens/dekkrens/trerens. Det er vel syren i disse produktene som gjør jobben? Fjerner rustflekker som du har fått, men også den gule randen i vannlinjen, på drev på motoren og undervannshus på utenbordsmotoren. Sterke saker så vær litt forsiktig og skyll godt med vann etterpå!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette dreier seg om sprut i fra vinkelsliper som har dannet rustprikker.

Om det er sprut fra vinkelsliper som er problemet må du jo i tillegg til å fjerne rusten også fjerne støvkornet som er brent inn i gelcoaten ellers vil det jo snart ruste igjen.

På min båt prøvde eg med forskjellige stoff, men for å få rusten helt vekk måtte eg til slutt bruke vannslipepapir (1200) og pusse det vekk for å få eit bra resultat, dersom en bruker forsiktighet tror eg ikkje det er noen fare med.

Ferro-bet rustfjerner har jeg brukt for å fjerne rustrenner med godt resultat. Innholder vel saltsyre så skyll VELDIG godt etterpå.

Men som Nimus skriver så må du vel få bort de fastbrendte metalspona som forårsaker rustdannelsen. Og da er det vel kun 1200 papir som gjelder?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det er på antisklibelegget som er støpt på badeplattformen min, så jeg kan godt utøve litt vold. Aner heller ikke hvor lenge dette har vært slik, kjøpte båten med dette griseriet ferdig utført av forige eier. De hadde kappet av lippen på sjakkelen slik at ingen skulle stjele dreggen. I stedet for å slippe ut noen meter med kjetting har de altså gjort dette med dreggen i dreggholderen. Vinsjkassen var så stygg å se til at jeg bare MÅTTE få den vekk og dreggholderen var hjemmelaget men ikke velgjort. Skjemte ut hele båten. Nå sitter jeg igjen med en del sika..(se den andre tråden min om å fjærne sika) og dette rustgriseriet...

Prøvde med Selaclean sin gelcoat cleaner men den tok det ikke. Først med poleringsmaskin men den kommer ikke ned i antisklibelegget. Deretter samme stoff og god skrubbekost, heller ikke det nyttet.

Hvor kjøper jeg saltsyre?

• 5 år senere...

Jeg har fått dette på min båt nå (som om jeg ikke hadde nok plunder og heft :nonod: )

Regner med noen har brukt vinkelsliper i nærheten av båten, fullt av små rustprikker på hele dollbordet på ene siden :headbang:

Noen som har ferske tips å komme med mot dette ?

Hvor får mann feks kjøpt Autosol Chrompolish ?

Er det andre, anbefalte midler mot dette ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...