Hydrox Startet 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2007 Hvordan fjærner jeg rustflekker på gelcoat..?? Vet dette har vært omtalt tidligere men gav opp søking, fikk opp alt som har med rust å gjøre men ikke det jeg var på jakt etter. Dette dreier seg om sprut i fra vinkelsliper som har dannet rustprikker. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Terasserens eller teakrens (førstnevnte er vanligvis billigere). Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 (redigert) Saltsyre brukte jeg,skyllet godt med vann etter på,fikk tipse her inne https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29297 MvhBjørn Redigert 3.Juli.2007 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Hempel gelcoatcleaner, D-rens/dekkrens/trerens. Det er vel syren i disse produktene som gjør jobben? Fjerner rustflekker som du har fått, men også den gule randen i vannlinjen, på drev på motoren og undervannshus på utenbordsmotoren. Sterke saker så vær litt forsiktig og skyll godt med vann etterpå! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bømlafjord Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Dette dreier seg om sprut i fra vinkelsliper som har dannet rustprikker. Om det er sprut fra vinkelsliper som er problemet må du jo i tillegg til å fjerne rusten også fjerne støvkornet som er brent inn i gelcoaten ellers vil det jo snart ruste igjen. På min båt prøvde eg med forskjellige stoff, men for å få rusten helt vekk måtte eg til slutt bruke vannslipepapir (1200) og pusse det vekk for å få eit bra resultat, dersom en bruker forsiktighet tror eg ikkje det er noen fare med. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Ferro-bet rustfjerner har jeg brukt for å fjerne rustrenner med godt resultat. Innholder vel saltsyre så skyll VELDIG godt etterpå. Men som Nimus skriver så må du vel få bort de fastbrendte metalspona som forårsaker rustdannelsen. Og da er det vel kun 1200 papir som gjelder? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
lano2 Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 lano for liten og lano for stor. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Lano for både far og mor Blæææææææ Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hydrox Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Det er på antisklibelegget som er støpt på badeplattformen min, så jeg kan godt utøve litt vold. Aner heller ikke hvor lenge dette har vært slik, kjøpte båten med dette griseriet ferdig utført av forige eier. De hadde kappet av lippen på sjakkelen slik at ingen skulle stjele dreggen. I stedet for å slippe ut noen meter med kjetting har de altså gjort dette med dreggen i dreggholderen. Vinsjkassen var så stygg å se til at jeg bare MÅTTE få den vekk og dreggholderen var hjemmelaget men ikke velgjort. Skjemte ut hele båten. Nå sitter jeg igjen med en del sika..(se den andre tråden min om å fjærne sika) og dette rustgriseriet... Prøvde med Selaclean sin gelcoat cleaner men den tok det ikke. Først med poleringsmaskin men den kommer ikke ned i antisklibelegget. Deretter samme stoff og god skrubbekost, heller ikke det nyttet. Hvor kjøper jeg saltsyre? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Nærmeste apotek tror jeg. Men den er vel så konsentrert at den bør blandes ut? Hadde aldri turt å bruke ren saltsyre. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Nefertiti Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Saltsyre får iallefall jeg kjøpt på Coop ByggMix her i Stavanger. Har inntrykk av de er relativt gode på pris og utvalg av kjemikalier. Men...mener at Oxalsyre kanskje er mer egnet til å fjerne rust? Men...hvor får man Oxalsyre? (Som jeg forstår er det som virker i Hempel sin Gelcoatcleaner). Fargehandel? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Fåes på apoteket? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Whistler Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Byggvareforretninger og fargehandlere fører saltsyre. Hvorfor ikke legge teak på badeplatformen? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
ÅtteGlass Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Kjøp en tube med Autosol Chrompolish. Sammen med litt albuefett fjerner den det meste uten å ødelegge celcoaten. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Erik Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Jeg har fått dette på min båt nå (som om jeg ikke hadde nok plunder og heft ) Regner med noen har brukt vinkelsliper i nærheten av båten, fullt av små rustprikker på hele dollbordet på ene siden Noen som har ferske tips å komme med mot dette ? Hvor får mann feks kjøpt Autosol Chrompolish ? Er det andre, anbefalte midler mot dette ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
k73 Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Oxalsyre, pleier å kjøpe det på en dagligvare-sjappe når jeg er i Danmark. http://www.borup-kemi.dk/FarveAndKemi/Husholdningskemi/Kemi%20Pulver/Oxalsyre.aspx Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Har fått anbefalt Ferro-Bet rustvask til slikt. Har en båt hvor det har ligget ting på dørken og rustet over vinteren , den skal til pers om etpar uker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Erik Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Jeg så etter ferobet til kjølen da jeg var oppe, men fant ikke. Hvem forhandler Ferobet og ferobet rustvask (i Stavanger området) ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ivar Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 de har forhandlerliste her: http://www.Ferro-bet.no/kart.asp muligens ikke helt oppdatert Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
arkmarin Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Bruk Biltema's Felgrens. Den inneholder oksalsyre. Spray på og skyll etter 5 min, og gelcoaten er like fin, som den var ny. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Erik Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Ser at min nærmeste nabo (nesten) Jernia på Hundvåg har Ferobet, så det var jo greit, hvorfor gå over bekken osv Men i valget mellom Biltema Felgrens og Ferobet rustvask, hvilken vil dere anbefale da ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ivar Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 tja si det, leste et eller annet sted at felgrens ofte har samme virkestoffene som midler beregnet på rust Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Erik Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Prøver på Ferobet først da, siden det er nærmest. Skal forsøke å få til før og etter bilder. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Adi Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Ferro-bet Alu-rens er samme produkt som Ferobet rustvask. Ferro-bet har en egen tråde her på forumet. https://baatplassen.no/i/topic/87528-rust-og-rustbehandling-ferro-bet/page-6 Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Er ikke acteon bedre til å få bort rustavrenninger? Jeg synes det virket bedre enn saltsyre hvertfall. Acteon: Kjøp på Biltema Saltsyre: Overalt, felleskjøpet er rimelige Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.