Bitteliten Startet 29.Desember.2003 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2003 jeg har en Nidelv 690 sport med Mercriuser 1.7DTI motor (120 hk). Båten planer lett og topper ca. 29 knop. Jeg har ambisjoner om å sette på en Balistic stål propell enten med samme pich som std. propell (19") eller 21". Diameter på propellen blir omtrent samme sompå standard propellen. Jeg får ikke noe konkret svar fra leverandøren på hva jeg kan forvente av fordeler og ulemper ved bytte fra standard alu propell til stål propell. Er det noen som kan dele sine egne erfaringer med et slikt bytte? Christer Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2003 Første ulempe er at dette koster tid og penger. Deretter er det fordeler. Siden en stålpropell er tynnere, glattere og flexer mindre, brukes mindre energi til å snurre rundt og mer energi til å skyve. Om det i praksis utgjør særlig mye på toppfarten aner jeg ikke, men proffene bruker jo stålpropeller, så en viss gevinst vil du få. En tomme mer stigning og samme diameter hvis turtallet på motor er passe i dag? Det virker jo rart at leverandøren ikke kan si noe om fordelene med deres stålpropeller kontra standard aluminiumspropeller. Noe må man jo få igjen for den store prisdifferansen... Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 29.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2003 En annen ulempe er om du skulle vere uheldig å slå i bunn med den stål propellen... Da ryker drevet til h.... Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
kristian Svart 1.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2004 kunne også være intressert i å høre mere om dette, har du kontaktet Winrace prpellers A/S Tangen Ale 4817 His telefon: 37 01 18 88 Eller har du bare kontaktet Nidelv? Hvis du hører noe mere om dette kan du legge det inn her, eller sende meg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Tor_K Svart 1.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2004 Hei! Prøv å snakke med disse folkene: http://www.progressing.no/ De er forhandlere for Michigan Wheel. Disse har beregningsabeller som burde gi deg svar på det du lurer på. Jeg har selv kontaktet Michigan Wheel angående propellerspørsmål og fått utfyllende svar tilbake. http://www.miwheel.com/ Tor Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 2.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2004 Var i kontakt med guruen " Terjesen" på winrace, og fikk ikke noe eksakt svar her heller, gjengir svaret her "Stålprop bør gi en fartsgevinst,men dette kan vi prøve til våren.Propell kjøpt hos meg kan byttes hvis den ikke passer.Pris for Turbo propell er 4400 kr." Dette gjelder for min Nidelv 610 med 1,7 DTI, jeg når jo maks turtall med alu.propell, så det må jo bare bety at man får mindre slipp, for å oppnå høyere hastighet. Min propell er 14,25"x21", og makser på 4400 rpm, som er turtallsperre, da kan jeg få opptil 31,6 knop på GPS målt begge veier. Hvis noen går for stål, så er jeg intressert i å høre om det hjelper Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 2.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2004 Har ikke prøvd på båt med hekkaggregat, men jeg vil anta at du ikke har all verdens å vinne på dette på din båt. Stålpropell brukes normalt sett på små båter med mye motor...eks.vis 18-24 fot's båter med utenbordsmotor og 2-300 hester, det er disse som virkelig henter ut effekt i form av raskere akselerasjon og noe høyere toppfart. Stålpropell brukes jo også innefor racing, men det er jo det som i hvert fall jeg kaller for "overmotoriserte" båter... Uten at jeg vet fasiten kan jeg tenke meg 2-3 knop høyere toppfart...og litt raskere akselerasjon...kanskje. Tror ikke du skal forvente noe særlig mer. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.