Jump to content

Hjelp, FNM atm100e diesel vil ikke starte.....

Joda27

Recommended Posts

Hei...

Har overhalt min Bosch dieselpumpe etter at den begynte å lekke.... Problemet er bare at etter att den ble satt inn igjen, vil ikke motoren starte....

Jeg har en FNM atm100e.... Kun gått 90timer..

Pumpe ble reparert på Vestfold Elektro-diesel og testkjørt der.... og funnet i orden....

Jeg har sjekket at det kommer diesel fram til dysene....

Noen tips og råd...???

kjipt å ikke kunne bruke båten i juli... :headbang:

høres ut som pumpen ikke er i riktig possisjon, noen motorer har bolter for å stikke inn på forskjellige plasser for å markere tenningsposisjonen!

hadde gjerne hørt mer om hvordan motor var før, og hva som egentlig er gjort med motor!

Dette høres ut som om pumpa står feil ja. Her må der ekspertise til, enten i form av verkstedmanual eller en som kjenner motoren. Pumpa MÅ settes i 100% korrekt posisjon ellers vil motoren 1)Ikke starte, 2)Ryke, 3) Overopphetes+++ Det er ikke vanskelig, du må bare vite hvor den skal stå og hvordan du måler deg fram til riktig posisjon (dette varierer fra motortype til motortype så du trenger verkstedsmanualen eller i alle fall en side eller to av den).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det er ikke gjort noe med motor.. bare pumpen som lakk...

Motoren startet å gikk fint før reperasjon....litt tungstartet, men regnet med at det var pumpen sin skyld, da den lakk i høytrykks-delen....

Har hatt motoren igang, men da gikk den veldig hardt og ujevnt...den røyk også endel, da....

Poenget er at hvis innsprøytningspumpen ikke er satt på plass nøyaktig der den skal være så vil du kunne få disse symptomene du nevner. Dieselen skal sprøytes inn i riktig sylinder i nøyaktig riktig tidspunkt og alle avvik fra "riktig tidspunkt" medfører alskens trøbbel fra røyk til at motoren ikke vil gå. Har pumpa vært løsnet/tatt av motoren må der gjennomføres justeringsprosedyre laget for denne motoren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Tror nok det er alt for høy tenning på motoren...siden den går hardt og ryker. Men dette bør være justert riktig og kan ikke justeres på gehør. Selv om motoren går tilfredstillende så kan motor ta skade over tid.

Det later til at pumpa skal justeres med rotasjon. Kjenner ikke helt motoren men om pumpa sitter ved front i motor og roterer samme vei som øvrige reimhjul (medurs sett forfra) så skal pumpa justeres medurs for å få et senere innsprøytningstidspunkt og dermed mykere gange.

Pumpa skal normalt justeres etter måleur (adapter inn i skrue mellom utgang av dyserør) eller dynamisk justering med sensor på dyserør syl.1 samt stroboskop mot tenningsmerke.

Lykke til.

Altså, for å oppsummere... :

Jeg kan justere pumpen fram eller tilbake 1 tann på reg.reimen for å prøve, men ikke for å bruke....

Da prøver jeg i kveld med å flytte 1 tann forover...

Takker så langt for nyttig hjelp... :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...